جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

هیل: آمریکا در بحبوحه اعتراضات دانشگاهی علیه جنگ غزه، حمایت از اسرائیل را دوچندان می‌کند

تهران- ایرنا- تارنمای «هیل» با اشاره به اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه جنگ غزه و کمک ۲۶ میلیارد دلاری جدید برای رژیم اسرائیل که در کنگره ایالات متحده تصویب شد، نوشت: رئیس جمهوری آمریکا این قانون را در بحبوحه تشدید بحران انسانی در غزه و حمله قریب الوقوع اسرائیل به شهر جنوبی رفح، جایی که بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی آنجا پناه گرفته‌اند، امضا کرد.

اکثریت کابینه نتانیاهو از پیشنهاد مصر برای جلوگیری از جنگ در رفح حمایت کردند

«سازمان رادیو و تلویزیون» اسرائیل، شنبه هشتم اردیبهشت، به نقل از یک منبع آگاه خبر داد به‌رغم اولویت متفاوت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این دولت، دستیابی به توافق تل‌آویو و حماس، براساس پیشنهاد جدید مصر، ظرف چند روز امکان‌پذیر است. به گفته این منبع آگاه، اکثریت اعضای کابینه نتانیاهو از مفاد پیشنهاد جدید مصر حمایت می‌کنند. پیشنهاد قاهره پیش از این به مقامات حماس ارائه شد و هدف آن دستیابی به توافقی برای مبادله گروگان‌ها و زندانیان و آغاز آتش‌بس موقت است.

Loading

رسانه ها؛هشدار عراق درباره ظهور نسل جدید “ناشناخته” داعش در آینده و …

۱۴۰۱/۱۲/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: آمادگی آمریکا برای ارائه جنگنده به کی‌یف، نارضایتی امان و قاهره از آمریکا در «العقبه»، هشدار عراق درباره ظهور نسل جدید "ناشناخته" داعش در آینده، درخواست مجارستان برای تشکیل ناتو جدید بدون حضور آمریکا، فراخوان اتحادیه علمای یمن برای جهاد جوانان با نظامیان آمریکا، هیچ مقام آمریکایی با وزیر دارایی کابینه نتانیاهو دیدار نمی‌کند، هشدار اولیانوف نسبت به پیامدهای اشتباه راهبردی شورای حکام علیه ایران، آشفتگی نتانیاهو با اظهارات گروسی در تهران،سفر منطقه‌ای وزیر دفاع آمریکا، سلاح در مقابل نفت؛ معادله روابط اسراییل و جمهوری آذربایجان، واکنش دمشق به سفر رئیس ستاد مشترک آمریکا به شرق سوریه، تکاپوی عربستان برای انتقال دفاتر شرکت‌های بین‌المللی از دبی به ریاض، بازداشت غیرقانونی مسلمانان در هند، تظاهرات صدها هزارنفری اسرائیلی‌ها علیه طرح قضایی نتانیاهو، تلاش روسیه برای خاتمه دهی به جنگ یمن در هشتمین سالگرد آن، تداوم فشار روسیه برای تصرف باخموت، انتقال نفت مسروقه سوریه به پایگاه‌های آمریکا در عراق، افزایش بودجه نظامی چین و طرح آماده‌سازی رزمی ارتش در ۲۰۲۳، قوانین جدید چین برای مقابله با تحریم‌های غرب، تبادل آتش بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ، «احمد نواف الاحمد» مأمور تشکیل کابینه جدید در کویت،هدف رشد 5 درصدی چین در سال 2023 ، و آغاز رزمایش هوایی "پرچم صحرا 2023" در امارات ، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

فارس: روسیه به شکل فعال در حال نقش‌آفرینی میان طرف‌های درگیر در یمن و بازیگران منطقه‌ای است و در این میان به نسبت آمریکا جایگاه مقبول‌تری دارد. به گفته منابع یمنی و عربی، دولت روسیه در دو هفته گذشته تحرکات دیپلماتیک قابل توجهی در راستای میانجی‌گری بین طرف‌های درگیر در یمن آغاز کرده است؛ این در حالی است که تا پیش از این هیچ چشم‌انداز روشنی در خصوص توافق جدید آتش‌بس وجود نداشت. سفیر عربستان سعودی در یمن به همراه هیأتی با «سرگئی ورشینین» معاون وزیر خارجه روسیه دیدار کرد تا در خصوص آخرین تحولات پرونده یمن به رایزنی بپردازد. سفارت روسیه در یمن نیز در بیانیه‌ای کوتاه گفت: «در مورد چشم‌انداز تقویت همکاری‌های روسیه و عربستان سعودی در مورد حل و فصل پرونده یمن، تبادل نظر همه‌جانبه‌ای صورت گرفت و بر لزوم تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای حمایت از روند صلح و کمک به طرف‌های یمنی برای رسیدن به تفاهم تأکید شد».

ایسنا : یحیی رسول، سخنگوی محمد شیاع السودانی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت: نبرد ما با گروهک‌های باقی مانده داعش نبردی اطلاعاتی است. داعش تروریست از طریق اجرای عملیاتش به دنبال «پیروزی رسانه‌ای» است. او به وجود هماهنگی با «نیروهای دموکراتیک سوریه» در طرف سوری در راستای حفظ مرزهای کشور اشاره کرد و گفت، اردوگاه الهول مانند «بمب ساعتی اتمی» است. رسول نسبت به تغذیه تفکر «تکفیری» که در اردوگاه الهول از سوی زنان تشکیلات به فرزندان‌شان انجام می‌شود، هشدار داد. «پیشنهاد ایجاد ائتلاف جهانی برای اقدام و تدوین برنامه‌هایی برای کودکان و زنان داعش جهت آماده‌سازی آنها و چگونگی ممانعت از اینکه نسلی جدید از این گروه‌های تروریستی داعش شکل بگیرد» را متذکر شد. رسول درباره ارزیابی جدید خودش از نیروی داعش در عراق گفت: تشکیلات تروریستی به لحاظ نظامی خاتمه یافته، ما سازوکار نظامی آنها و حضور نظامی‌شان را از بین برده‌ایم؛ اما همچنان با بقایای گروهک‌های داعش روبه‌رو هستیم.

رادیوچین : ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان از اتحادیه اروپا خواست تا ائتلاف امنیتی جدیدی شبیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اروپا بدون حضور آمریکا تشکیل شود.  اوربان گفت: یک ناتوی اروپایی، راهکار خوبی است و من این پیشنهاد را در سال ۲۰۱۲ میلادی هم مطرح کردم و گفتم که اروپایی‌ها باید بتوانند از خودشان دفاع کنند. هرچند مسکو طی دو یا سه سال آینده با مشکلاتی مواجه خواهد شد اما در نهایت اوضاع به نفع روس‌ها تمام خواهد شد زیرا روسیه به خوبی می‌داند که چطور خود را با مشکلات وفق دهد.

تسنیم : اتحادیه علمای یمن به حضور و تحرکات نظامیان آمریکایی (ناوگان پنجم نیروی دریایی) در استان اشغالی (المَهره) واقع در شرق یمن واکنش نشان داد و خواستار مقابله با این تحرکات و اشغالگری‌ها شد. این اتحادیه که یک نهاد علمی و دینی متشکل از علما و دانشجویان و  مبلغان دینی است،پرده از اشغالگری جدید صهیونیست‌ها به کمک امارات برداشت و اعلام کرد که حضور رژیم صهیونیستی در جزیره «عبدالکوری» غیرقابل قبول بوده و اشغالگری است.

مهر: وبگاه آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: در جریان سفر قریب الوقوع «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی اسرائیل به واشنگتن، هیچ مقام آمریکایی با وی دیدار نخواهد کرد. وزارت خارجه آمریکا برای لغو ویزای ورود اسموتریچ به خاک این کشور تلاش کرده، اما تلاش‌هایش مثمر ثمر واقع نشده است. اسموتریچ از وزرای افراط گرای کابینه نتانیاهو، اخیراً در پی عملیات مقاومتی حواره که به هلاکت دو شهرک نشین صهیونیست منجر شد، خواستار محو شهرک حواره از روی زمین شده بود.

تی.آر.تی : رزمایش هوایی “پرچم صحرا 2023” با مشارکت عربستان و کشورهای آسیایی و اروپایی در امارات متحده عربی آغاز شد. در صفحه توییتر وزارت دفاع عربستان سعودی اعلام شد که این رزمایش با حضور نیروی هوایی عربستان و کشورهای دوست در پایگاه هوایی زفره امارات آغاز شده است. وزارت دفاع امارات متحده عربی نیز در توییتر اعلام کرد، این رزمایش با هدف افزایش دادن آمادگی رزمی و تبادل تجربه‌های نظامی میان نیروهای کشورهای شرکت کننده برگزار می‌شود.گفته شد این رزمایش با مشارکت نیروهای امارات، عربستان سعودی، آمریکا، اسپانیا، هند و فرانسه تا 26 مارچ ادامه خواهد داشت.

ایسنا : منابع مطلع فاش کردند که مصر و اردن از آمریکا به دلیل عمل نکردن به تعهداتش در نشست پنج‌جانبه اخیر «العقبه» و تحت فشار قرار ندادن رژیم صهیونیستی برای توقف تنش در اراضی اشغالی ناراضی هستند و به همین دلیل امان و قاهره درحال بررسی تعویق نشست برنامه ریزی شده در «شرم الشیخ» به عنوان یکی از خروجی‌های نشست العقبه هستند. این منابع درباره دلایل این تصمیم مصر گفتند، نارضایتی کاملی از بیانیه پایانی نشست العقبه وجود داشت؛ اما مصر و اردن به امید دستیابی به توافقات بهتر  در جریان اجلاس شرم الشیخ ناگزیر شدند با فرمول به دست آمده موافقت کنند؛ اما همین توافقات نیز توسط رژیم اسرائیل و وزرای تندرو کابینه این رژیم نقض شد.

فارس: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اظهارات شنبه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که گفت «هر گونه حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای غیرقانونی است» واکنش نشان داد و گفت: «رافائل گروسی فردی شایسته است که اظهارات نامناسبی را بیان کرد». وی افزود: «خارج از چه قانونی؟ آیا برای ایران که آشکارا خواستار نابودی ما است، جایز است ابزار کشتار برای نابودی ما را سازماندهی کند؟ آیا ما از دفاع از خود منع شده‌ایم؟ بدیهی است که مجاز به انجام این کار هستیم».

ایرنا: یک رسانه صهیونیستی از ارسال محموله‌های سلاح توسط رژیم صهیونیستی برای جمهوری آذربایجان در مقابل دریافت نفت پرده برداشت. «هاآرتص» نوشت که رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان بیش از بیست سال است که در قالب یک ائتلاف استراتژیک با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند و تل‌آویو، باکو را به میزان قابل توجهی سلاح‌ تجهیز کرده است.

مهر : نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی می‌گوید قطعنامه ضدایرانی پارسال شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشتباهی غیرمسئولانه بود که جبران آن به این سادگی نیست. برداشتن دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای ایران، نتیجه قطعی تصویب قطعنامه (خردادماه) آمریکا و تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس، و فرانسه) در شورای حکام آژانس علیه ایران بود.

تسنیم : وزارت خارجه سوریه شدیدا سفر غیرقانونی مارک میلی، رئیس ستاد مشترک آمریکا به پایگاه غیرقانونی نظامیان این کشور در شرق سوریه را محکوم کرد و از دولت آمریکا خواست هر چه سریع‌تر دست از نقض حاکمیت ملی سوریه و قوانین بین الملل بردارد. وزارت خارجه سوریه همچنین از دولت آمریکا خواست به حمایت خود از شبه نظامیان مسلح جدایی طلب در شمال شرق سوریه پایان دهد.دمشق همچنین از کشورهای که به دنبال امنیت و ثبات در منطقه هستند، خواست این اقدامات آمریکا را محکوم کنند.

ایسنا : سخنگوی کنگره ملی خلق چین گفت، پکن از ابزار قانونی برای مقابله با تاثیر تحریم‌های خارجی استفاده خواهد کرد و پارلمان کار بر روی این طرح را آغاز کرده است. پکن بر مطالعات حقوقی بین‌المللی متمرکز است تا منافع خود را در سطح بین‌المللی پیش ببرد چون تحت فشار فزاینده تحریم‌های ایالات متحده و اروپا قرار دارد.

ایران پرس: همزمان با رسیدن دقایق اولیه بامداد یکشنبه و تداوم تظاهرات چند صدهزار نفری معترضان ضد کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، پلیس این رژیم دست به سرکوب معترضان زد.

فارس: «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، امروز عازم اردن شد و قرار در طول سفر دوره‌ای به منطقه‌ای ابتدا به مصر و سپس به فلسطین اشغالی سفر کند. روزنامه عربی «رأی‌الیوم» با انتشار گزارشی در این خصوص به بررسی اهداف پشت پرده و اصلی آستین در این سفر در چارچوب مشارکت و همکاری در منطقه خاورمیانه پرداخت. رأی الیوم با اشاره به ارزیابی یکی از سفارتخانه‌های غربی در قاهره، نوشت که، وزیر دفاع آمریکا در حال آماده شدن برای دو ماموریت فرضی است و هدف از سفر آستین به منطقه تمرکز بر این دو مورد است. نخست: حمایت، تحکیم و تلاش برای نجات از طرح امنیتی ارائه شده توسط وزیرخارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی تحت عنوان برقراری آرامش در اراضی اشغالی فلسطین. دوم: بررسی احتمالی تشدید نظامی علیه ایران.

الکوثر : دولت هند با استناد به قانون ضدتروریسم، بازداشت غیرقانونی مسلمانان را تمدید می‌کند. قانون ضدتروریسم هند موسوم به UAPA که توسط منتقدان و گروه های حقوق بشر به عنوان یک قانون سخت گیرانه نامیده می شود، در سال 2019 توسط دولت راستگرای حزب بهاراتیا جاناتا طوری اصلاح شد تا به مقامات اجازه دهد یک فرد را «تروریست» اعلام کرده و او را بدون محاکمه برای ماه ها، گاهی اوقات سال ها در بازداشت نگه دارند.  پیش از این، برچسب تروریست فقط برای گروه ها یا سازمان ها محفوظ بود.

تسنیم : «خالد الفالح» وزیر سرمایه گذاری عربستان به روزنامه «فایننشال تایمز» اعلام کرد که در حال بررسی اعطای معافیت مالیتی به شرکت‌های بین‌المللی است تا مقر منطقه‌ای خود را به عربستان منتقل کنند.وزیر سرمایه‌گذاری عربستان تصریح کرد که شرکت‌های بین‌المللی که امسال دفتر منطقه‌ای خود را برای تضمین قراردادهای سودآور دولتی به عربستان منتقل می‌کنند، ممکن است از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شوند.وی تاکید کرد که به زودی اطلاعیه‌ای برای شفاف‌سازی مقررات مربوط به این موضوعات صادر خواهد شد.

تی.آر.تی : چین هدف رشد سال 2023 خود را 5 درصد اعلام کرد. لی کچیانگ نخست‌وزیر چین، در دومین روز مذاکراتی که به عنوان “جلسات دوجانبه” شناخته شده و طی آن کادرهای دولتی با ماموریت 5 ساله مشخص می‌شوند، در مورد گزارش کاری دولت اطلاعاتی ارائه کرد. لی با اشاره براینکه، چین در سال 2022 توانست 3 درصد رشد کند، هدف رشد 2023 را 5 درصد اعلام کرد.

فارس: در ادامه کمک‌های نظامی ایالات متحده آمریکا به اوکراین برای نبرد با روسیه، دو مقام کنگره و یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کردند که دو خلبان اوکراینی برای آموزش در زمینه استفاده از جنگنده‌های آمریکایی از جمله «اف-16» وارد ایالات متحده آمریکا شدند. شبکه «ان بی سی نیوز» آمریکا در این خصوص گزارش کرد که ورود دو خلبان اوکراینی نمایانگر اولین سفر خلبانان اوکراینی به ایالات متحده برای ارزیابی مهارت‌هایشان توسط مربیان نظامی آمریکای محسوب می‌شود. به گفته دو مقام کنگره و یک مقام ارشد آمریکایی، این دو خلبان اوکراینی در حال حاضر در ایالات متحده به سر می‌برند تا ارزیابی شود، چه مدت زمان برای آموزش آن‌ها برای پرواز با جنگنده‌هایی همچون اف-‌۱۶ زمان نیاز است.

ایرنا: در دهمین روز پس از یک سالگی جنگ اوکراین و روسیه، تلاش مسکو برای تصرف کامل شهر باخموت ادامه دارد و رسانه‌های غربی از ورود ۲ خلبان اوکراینی به آمریکا به منظور ارزیابی توانایی برای هدایت جنگنده‌ها خبر می‌دهند.

خبرگزاری صداوسیما : منابع محلی به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفتند نظامیان آمریکایی نفت مسروقه از میدان‌های نفتی الجزیره سوریه را به پایگاه‌های خود در داخل خاک عراق ارسال کردند.این منابع افزودند: کاروانی متشکل از ۲۳ خودرو شامل کامیون‌ها و تانکر‌های حامل نفت مسروقه سوریه از میدان‌های نفتی الجزیره این کشور از طریق گذرگاه غیر قانونی «المحمودیه» واقع در حومه «یعربیه» در حومه شرقی استان الحسکه خارج شدند.

یورونیوز : چین همزمان با افزایش ۷.۲ درصدی بودجه نظامی خود از افزایش برگزاری دوره‌های آماده‌سازی رزمی نیروهای نظامی این کشور در سال جاری میلادی خبر داد. بودجه نظامی چین سال گذشته میلادی هم با رشد ۷.۱ درصدی به ۲۱۰ میلیارد دلار رسید که ۱۵ میلیارد دلار کمتر از بودجه در نظر گرفته شده برای سال جاری میلادی بود.

فارس : وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی اقدام تحریک‌آمیز از سوی ارمنستان شد و افزود در نتیجه تبادل تیر، دو طرف متحمل زخمی و تلفات شدند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانه خود مدعی شد: اطلاعات عملیاتی درباره انتقال تجهیزات نظامی، مهمات و پرسنل از جمهوری ارمنستان از طریق جاده خاکی خانکندی-خلفالی-تورشسو به خاک جمهوری آذربایجان جایی که نیروهای حافظ صلح روسیه به طور موقت مستقر است، دریافت شده است.

ایسنا : امیر کویت امروز طی حکمی «احمد نواف احمد جابر» را به عنوان نخست وزیر جدید مأمور انتخاب اعضای کابینه جدید کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *