جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران – مسکو

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا در گفتگویی گفت: ایران و روسیه با یک هدف مشترک به مقابله با غرب و اآریکا پرداخته، متحد شدند و همکاری‌ها را در این قالب پیش بردند.

کمبود شدید سرباز در اوکراین/ ارسال مهمات غربی چاره کار نیست

تهران- ایرنا- «ولودمیر اولنیک» نماینده پیشین پارلمان اوکراین، کمبود سرباز را مهمترین چالش پیش‌روی کشورش در مسیر جنگ با روسیه دانست و گفت که ارائه مهمات به کی‌یف از سوی غرب نمی‌تواند این وضعیت را جبران کند.

دانشگاه ایلینوی دانشجویان را به بازداشت و تعلیق تهدید کرد

تهران-ایرنا- با ادامه اعتراضات دانشجویی در آمریکا، دانشگاه ایلینوی دانشجویان را تهدید کرد که اگر از چادر زدن [در محوزه دانشگاه] با هدف حمایت از فلسطین  و مخالفت با رژیم صهیونیستی دست بر ندارند، با بازداشت و تعلیق مواجه خواهند شد.

برگزاری همایشی درباره ابن‌سینا در ایرلند

لندن – ایرنا – همزمان با چهلمین سال افتتاح سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایرلند، همایشی به منظور معرفی مشترکات فرهنگی، ادبی و تاریخی دو کشور، با محوریت ابن‌سینا دانشمند بلند آوازه و برجسته ایرانی در دوبلین برگزار شد.

Loading

رسانه ها؛ هشدار پکن نسبت به احتمال درگیری نظامی با آمریکا و …

۱۴۰۱/۱۲/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: گفت‌وگوی تلفنی پوتین و رئيسی، سفر اعلام نشده وزیر دفاع آمریکا به عراق، «گاندی ترکیه» به مصاف اردوغان می‌رود، چین کمک نظامی پکن به روسیه را مشابه فروش سلاح آمریکا به تایوان دانست، تعیین نخست وزیر جدید قطر، اخراج معاون رئیس سرویس امنیتی اوکراین توسط زلنسکی، پیش بینی یک نظامی اوکراینی درباره سقوط باخموت، هشدار جمعیتی دولت ژاپن، باکو بیانیه روسیه درباره درگیری در قره‌باغ را «تحریف واقعیت» خواند، همکاری نزدیک با کشورهای اسلامی در اولویت‌های سیاست خارجی روسیه، هشدار پکن نسبت به احتمال درگیری نظامی با آمریکا، واکنش‌ها نسبت به معرفی نامزد رقیب انتخاباتی اردوغان، دستور ترودو برای تحقیقات جدید درباره دخالت ادعایی چین در انتخابات کانادا، پافشاری اوکراین برای دریافت بمب های خوشه ای از آمریکا، میانجی‌گری هند و گروه ۲۰ در موضوع قطب شمال، سفر پنجشنبه وزیر خارجه عربستان به روسیه، آغاز به کار نخستین نشست نمایندگان ویژه کشورهای همسایه افغانستان در تاشکند، تصمیم آمریکا برای حضور طولانی مدت در خاورمیانه، نقش ناتو در تقویت تروریست‌ها در آفریقا، گروسی مدیرکل آژانس باقی ماند، کشف دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی از سوی حزب الله، و حمایت نصرالله از چهره نزدیک به بشار اسد برای پست ریاست جمهوری، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده ای از آنها را مرور می کنيم.

ایسنا : وزیر دفاع آمریکا در سفری از پیش اعلام نشده به عراق سفر کرد، در سفری که به گفته یک مقام، با هدف نشان دادن تعهد واشنگتن به حفظ حضور نظامی خود در آنجا تقریباً ۲۰ سال پس از حمله به این کشور انجام می‌شود. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا پس از ورود به بغداد در توییتی نوشت: «ما در بغداد فرود آمدیم. من اینجا هستم تا بار دیگر بر شراکت استراتژیک میان آمریکا و عراق و رفتن به سوی عراقی امن‌تر، باثبات‌تر و مستقل‌تر تأکید کنم.» یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت: آنچه (عراقی ها) از لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا خواهند شنید تعهد به حفظ حضور نیروی ما است، اما این فقط در مورد ابزار نظامی نیست.

آناتولی: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی وی به صورت تلفنی در مورد تقویت همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کردند. بر اساس بیانیه کاخ کرملین، در این گفت‌وگو همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله طرح‌های زیرساختی مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دو طرف همچنین بر تداوم دیدار و گفت‌وگو در مورد موضوعات مذکور به توافق رسیدند.

مهر: وزیر خارجه چین با اشاره به موضع‌گیری آمریکا علیه پکن در رابطه با تامین سلاح مسکو، فروش سلاح توسط آمریکا به تایوان را مساوی با تامین سلاح روسیه از سوی چین توصیف کرد. گانگ در نشستی مطبوعاتی در حاشیه چهاردهمین کنگره ملی خلق چین، گفت: مردم چین یک پرسش منطقی دارند؛ «چرا آمریکا وقتی صحبت از اوکراین می‌شود، درباره تمامیت ارضی و حاکمیتی داد و قال می‌کند اما وقتی پای تایوان در میان است، به تمامیت حاکمیتی و ارضی چین احترام نمی‌گذارد؟

فارس: یکی از نظامیان اوکراینی در شهر «چاسف یار» حدود 10 کیلومتری غرب «آرتیومفسک» (باخموت) در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با توجه به پیش‌روی‌های روسیه پیش‌بینی کرد که شهر «باخموت» سقوط خواهد کرد. علی‌رغم آن‌که دولت اوکراین اصرار دارد که نیروهای مسلح این کشور همچنان به دفاع از شهر باخموت ادامه می‌دهند، شواهدی از عقب‌نشینی قریب‌الوقوع ارتش اوکراین از این شهر وجود دارد.

ایرنا: معرفی کمال قلیچداراوغلو به عنوان نامزد نهایی اپوزیسیون ترکیه برای رقابت در برابر اردوغان در محافل سیاسی ترکیه واکنش های متفاوتی در بین سیاستمداران، رسانه ها و سران احزاب به دنبال داشت. علی باباجان، رهبر حزب جهش و دموکراسی(دوا) و یکی از اعضای ائتلاف مخالفان پس از اعلام قلیچداراوغلو به عنوان نامزد اپوزیسیون گفت: اکرم امام اوغلو و منصور یاواش شهرداران آنکارا و استانبول را به تیم ائتلاف و دولت آینده اضافه کردیم و با قدرت به راه خود ادامه می‌دهیم. این ائتلاف بر اساس نقشه راه فرآیند انتقال که تدوین شده و چند هفته پیش اعلام شد، به مدل مدیریت مشترک شامل ۶ حزب رسیده و ما نمی خواهیم به یک نفر رای دهیم و از مردم ترکیه درخواست خواهیم کرد که برای یک ستاد و به یک تیم ستاره رای دهند.

ایسنا : ائتلاف اپوزیسیون ترکیه موسوم به «میز شش نفره» سرانجام کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه را برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه برگزید و قرار است طی این انتخابات با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور رقابت کند. کمال قلیچدار اوغلو که به «کمال گاندی» یا «گاندی ترکیه» مشهور است، دیدگاه‌هایی در تضاد آشکار با سیاست‌های اردوغان دارد.او رهبری گروه اپوزیسیون سکولار از جناح چپ میانه با عنوان حزب جمهوری‌خواه خلق را برعهده دارد. حزبی که مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن آن را بنا نهاد و یکی از قدیمی‌ترین احزاب ترکیه است اما از دهه ۹۰ میلادی از قدرت دور بوده است.

مهر : دفتر پادشاهی قطر اعلام کرد که «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور استعفای «شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی» نخست وزیر قطر را پذیرفته و «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه را با حفظ سمت، به عنوان نخست وزیر قطر تعیین کرده است.

ایران پرس: حضور گروه های تروریستی فعال در مناطق مختلف آفریقا به ویژه منطقه ساحل معضلی جدی برای برقراری امنیت و آرامش در کشورهای این منطقه و دستاویزی برای مداخله گری کشورهای خارجی در امور کشورهای آفریقایی شده است. وزیر خارجه مالی گفت: مداخله ناتو باعث تقویت تروریست‌ها در این کشور و کل  کشورهای ساحل  آفریقا شده است.

فارس: مشاور ارشد نخست‌وزیر ژاپن هشدار داد با نرخ فعلی زاد و ولد در این کشور، ژاپن به سوی «ناپدید» شدن پیش می‌رود. این کشور توسعه‌یافته آسیایی اعلام کرد شمار کودکان متولد شده در سال گذشته به پایین‌ترین حد خود رسید. بر اساس داده‌های وزارت بهداشت ژاپن، تعداد نوزادان در سال ۲۰۲۲ به ۷۹۹ هزار و ۷۲۸ تن رسید که ۵.۱ درصد کمتر نسبت به سال قبل از آن و پایین‌ترین میزان از زمانی بود که ژاپن شروع به ثبت سوابق در سال ۱۸۹۹ کرد.

تسنیم: منابع آگاه دیپلماتیک  امروز از سفر قریب‌الوقوع «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی  به مسکو خبر دادند. منابع آگاه دیپلماتیک اعلام کردند: فیصل بن فرحان به دعوت همتای روسی خود، پنج شنبه هفته جاری به مسکو سفر می‌کند.

مهر : ولودیمیر زلنسکی، «الکساندر یاکوشِف»، معاون رئیس سرویس امنیت اوکراین و چند مقام ارشد دیگر را اخراج کرده است.رئیس اداره حمایت اقتصادی، رئیس اداره حفاظت از اسرار دولتی و صدور مجوزها، رئیس اداره امنیت در منطقه زاپروژیا از دیگر مقاماتی هستند که برکنار شده‌اند.زلنسکی اواخر تیرماه نیز «ایوان باکانوف» رئیس سرویس امنیت داخلی و رؤسای این نهاد در نواحی مختلف و و همچنین «ایرینا وندیکتووا» دادستان کل کشور را برکنار کرد و پارلمان این کشور نیز با اکثریت آرا، رأی به اخراج آنها دادند.اداره تحقیقات دولتی اوکراین اوایل مرداد اعلام کرد «ولودیمیر سیوکوویچ»، معاون سابق رئیس شورای امنیت این کشور به اتهام همکاری با سرویس اطلاعات روسیه و مدیریت یک شبکه جاسوسی در خاک اوکراین، تحت بازجویی قرار گرفته است. «اولخ کولینیچ»، رئیس سابق سرویس امنیت اوکراین در شبه‌جزیره کریمه هم اخیراً به اتهام عضویت در این شبکه جاسوسی بازداشت شده است.

خبرگزاری صداوسیما : شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی را چهار سال دیگر به عنوان مدیرکل آژانس انتخاب کرد.

فارس: باکو بیانیه روسیه درباره درگیری اخیر میان نیروهای این کشور با ارمنستان که طی آن چندین نفر کشته و تعدادی دیگر از دو طرف مجروح شدند را رد کرد و آن را تحریف واقعیت و انتشار اطلاعات غلط خواند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه خود درباره این درگیری مدعی شده است؛ برابر اطلاعات عملیات، روز 5 مارس نیروهای جمهوری آذربایجان قصد داشتند خودروی نظامیان ارمنی حامل تجهیزات نظامی را برای بررسی و کنترل متوقف کنند. درحالیکه خودرو نزدیک می‌شده نیروهای ما هدف تیراندازی سلاحهای خودکار نظامیان ارمنی قرار گرفتند که از داخل خودرو شلیک می‌کردند. در نتیجه این تیراندازی دو نظامی ما کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.

ایرنا: جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفت تیم تحقیقاتی جدید و مستقلی را برای تحقیقات درباره دخالت ادعایی چین در انتخابات فدرال منصوب خواهد کرد. رسانه های کانادا به تازگی گزارش مفصلی را منتشر کردند و به نقل از منابع اطلاعاتی ناشناس مدعی شدند که چین در انتخابات سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۱۹ کانادا دخالت کرده است.

العالم : لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا درباره روابط نظامی «غیرقابل‌تصور» بین ایران و روسیه هشدار داده و تلاش کرده به متحدان کشورش در خاورمیانه اطمینان خاطر دهد که واشنگتن، برای مدت طولانی به منطقه خاورمیانه متعهد خواهد ماند. طبق نوشته روزنامه فایننشال‌تایمز اظهارات وزیر دفاع آمریکا در آغاز سفر او به منطقه صورت می‌گیرد. هدف از این سفر دادن اطمینان خاطر از سوی آمریکا به متحدانش در خصوص پایبندی آمریکا به منطقه غرب آسیا در بحبوحه رقابت آمریکا با چین است.

ایسنا : وزیر خارجه روسیه گفت: تقویت بیشتر روابط با کشورهای جهان اسلام در میان اولویت‌های سیاستگذاری خارجی روسیه است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست “گروه چشم انداز راهبردی روسیه – جهان اسلام” گفت: مسکو به عنوان بزرگترین قدرت اوراسیا، یک دولت، یک تمدن، روابط خوب، منصفانه و متقابلا محترمانه با همه کشورهای جهان اسلام دارد. لاوروف همچنین در این نشست تاکید کرد: روسیه به همراه دوستانش از کشورهای مسلمان بر تشکیل نظم جهانی چندقطبی عادلانه‌تر و دموکراتیک‌تر که بر اساس اصول منشور سازمان ملل متحد است، اصرار دارد.این دیپلمات ارشد روسیه همچنین خاطرنشان کرد: ما ارزش‌های فراملی‌گرایی( اولترالیبرال) را که غرب جمعی به شدت به دنبال تحمیل آن است، رد می‌کنیم.

تسنیم: نمایندگاه ویژه کشورهای ازبکستان، چین، ایران، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ترکمنستان نشست یک روزه خود برای رایزنی درباره وضعیت و تحولات افغانستان را آغاز کردند.

یورونیوز : سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان می‌گوید این جریان سیاسی از نامزدی سلیمان فرنجیه برای تصدی پست ریاست جمهوری این کشور حمایت می‌کند.

ایرنا: رویترز به نقل از دو نفر از قانونگذاران آمریکایی نوشت: اوکراین درخواست خود از آمریکا را برای دریافت مهمات خوشه ای جنجال برانگیز گسترش داده و خواستار بمب های خوشه ای قابل استفاده برای پرتاب از پهپادها است. جیسون کرو و آدام اسمیت، دو نفر از اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در این زمینه گفتند که اوکراین به دنبال بمب خوشه ای MK-۲۰ است که می تواند مواد منفجره را از روی پهپادها پرتاب کند. آنها گفتند که اوکراین علاوه بر این نوع بمب خوشه ای، خواستار گلوله های خوشه ای توپخانه ۱۵۵ میلی متری است که این کشور از قبل درخواست کرده بود.

خبرگزاری صداوسیما : شبکه تلویزیونی المنار اعلام کرد: «حزب الله» لبنان توانست یک دستگاه جاسوسی اسرائیلی را که شبیه یک سنگ بود نزدیک منطقه «العباد» در خاک لبنان کشف کند. المنار اضافه کرد: این دستگاه در یک شی صخره‌ای شکل جا سازی شده و در محلی قرار داده شده است که شهروندان به عنوان بخشی از سفر‌های گردشگری جهادی به آنجا می‌روند. این دستگاه، از باتری، سیم و شنود تشکیل شده است.

ایسنا : وزیر خارجه چین گفت، اگر آمریکا در رفتارش با پکن آرام نباشد و “ترمز نکند”، چین و ایالات متحده به سمت یک “درگیری” پیش می‌روند. کین گانگ، وزیر امور خارجه جدید چین که پیشتر سفیر چین در آمریکا بود، عنوان داشت: چین به دنبال روابطی پایدار با آمریکا است اما دولت جو بایدن، خواستار ایجاد “گاردریل‌هایی” در این روابط است. آن‌ها این پیغام را می‌دهند که در صورت حمله به چین، این کشور نه در کلام و نه در عمل هیچ اقدامی انجام ندهد اما چنین چیزی ممکن نیست. وی در ادامه هشدار داد: اگر آمریکا تهاجم خود را در قبال چین کنار نگذارد، درگیری و مواجهه با این کشور “غیرقابل اجتناب” خواهد بود. کین گانگ تصریح کرد: اگر آمریکا در این خصوص “ترمز نکند”، هیچ گاردریلی نمی‌تواند مانع شود و قطعا درگیری و رویارویی میان چین و ایالات متحده رخ خواهد داد. کین گانگ در قسمت دیگری از اظهاراتش عنوان داشت: استراتژی هند- آرام ایالات متحده در واقع تلاشی برای ایجاد ناتو دیگری در منطقه آسیا-آرام است. این استراتژی ظاهرا هدف‌هایی مبنی بر حفظ آزادی، امنیت و شکوفایی در منطقه را دنبال می‌کند اما در اصل می‌کوشد تا با تشکیل بلوک‌های انحصاری،  نسخه آسیا-پاسیفیک ناتو را ایجاد کنند. این استراتژی آمریکا قصد دارد چین را محاصره کند.

ایران‌پرس: نماینده روسیه  در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت، قطعنامه‌ای درباره ایران در نشست فصلی شورای حکام صادر نخواهد شد. «میخاییل اولیانوف» تصریح کرد، سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌تهران موفقیت‌آمیز بوده و دلیلی وجود ندارد قطعنامه‌ای ضد ایران صادر شود. نماینده روسیه  در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد، بحث‌ها در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شاید کمی داغ شود اما این بار هیچ اقدام عملی اتخاذ نخواهد شد.

ایرنا: هند به عنوان رهبر دوره‌ای گروه ۲۰، در تلاش است مطالعات قطب شمال که به دلیل تحریم‌های روسیه متوقف شده است، از سر گرفته شود. در اعتراض به اقدامات روسیه، در ۳ مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۱)، هفت کشور (A۷) از هشت عضو شورای قطب شمال (AC)، تعلیق تاریخی مشارکت در تمام فعالیت‌های این شورا را اعلام کردند، این موضوع توسط شورای وزیران شمال اروپا نیز دنبال شد.بسیاری از تحقیقات و اشتراک گذاری داده ها، میان دانشمندان به دلیل محدودیت های اعمال شده توسط آژانس های مالی در اروپا و ایالات متحده متوقف شده است. چندین آزمایش میدانی که در ابتدا برای این منطقه برنامه ریزی شده بود به قطب شمال آمریکای شمالی یا اروپا منتقل شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *