جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

رسانه ها؛ مشارکت ریاض در برنامه‌ دفاعی اروپا و …

۱۴۰۱/۱۲/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: هشدار لاوروف نسبت به دفن قرارداد غلات ، مشارکت ریاض در برنامه‌ دفاعی اروپا، سند نهایی نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ بدون اشاره به اوکراین، تحریم‌های اتحادیه اروپا مانع شرکت لاوروف در کنفرانس خلع سلاح، آمریکا در حال رایزنی با متحدانش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه چین، فروش احتمالی مهمات اف-۱۶ به تایوان از سوی پنتاگون، ارزیابی علی اف از خطرناکترین تقابل شرق و غرب پس از جنگ سرد، تاکید اولیانوف بر اینکه غرب برای احیای برجام اراده ندارد، طغیان در ارتش رژیم صهیونیستی با کناره گیری ۱۸۰ نظامی دیگر کناره‌گیری، اختلاف‌نظر آمریکا و تروئیکای اروپایی درباره اقدام علیه ایران در شورای حکام آژانس، برگزاری نشست سران جنبش غیرمتعهدها به میزبانی باکو، جنگ چین و آمریکا در حوزه فناوری، اذعان نخست‌وزیر سابق قطر به اینکه عادی‌سازی روابط با اسرائیل مشکلات را حل نمی‌کند، سفر رئیس بانک مرکزی روسیه به ایران، روسیه اطمینان داد که قصد ندارد در اوکراین از سلاح هسته ای استفاده کند، تاکید گروسی بر ضرورت حفظ ارتباط با ایران در بالاترین سطح، تاکید شولتس برافزایش تولید تسلیحاتی آلمان، پوتین حمله مسلحانه در بریانسک را تروریستی خواند، ادعای توقیف یک شناور حامل تسلیحات ایرانی توسط نیروی دریایی بریتانیا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

ایسنا: وزیر امور خارجه روسیه در نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ عنوان داشت: غرب با بی‌شرمی در حال دفن قرارداد غلات و ابتکار بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل است. وی افزود: صرف‌نظر از اینکه اتحادیه اروپا چقدر تلاش می‌کند تا همه طرف‌ها را متقاعد کند، اما صادرات محصولات کشاورزی روسیه در سراسر جهان علنا متوقف شده است. لاوروف در ادامه تصریح کرد: روسیه انتظار دارد و امیدوار است که نشست ماه سپتامبر گروه ۲۰ در دهلی نو حداقل تا حدی خطرات ناشی از “سیاست خودخواهانه” غرب را نسبت به ثبات اقتصادی کاهش دهد و البته ما به همکاری خود برای تضمین ثبات اقتصادی ادامه خواهیم داد. لاوروف در قسمت دیگری از اظهارات خود عنوان کرد: ما در این نشست توافق کردیم، همانگونه که اتحادیه اروپا سالهاست در نشست گروه ۲۰ شرکت می‌کند، اتحادیه آفریقا نیز عضو دائمی این گروه شود.

مهر: «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان ضمن هشدار درباره تقابل خطرناک شرق و غرب گفت که پیامدهای این تقابل برای سایر مناطق جهان ملموس خواهد بود.

فارس: نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌‌المللی مستقر در وین تصریح کرد که طرف‌های غربی برای احیای برجام اراده‌ای از خود نشان نمی‌دهند. وی در این خصوص توضیح داد: «برای «احیای مجدد» توافق هسته ای در این مرحله، تنها یک چیز لازم است: این‌که طرف‌ها در مذاکرات وین به پایتخت اتریش بازگردند و سریعاً روند مذاکرات را به نتیجه موفقیت آمیز برسانند.این امر با توجه به اراده سیاسی مناسب کاملاً امکان پذیر است. ایران، روسیه و چین چنین اراده‌ای دارند اما چنین اراده‌ای را در کشورهای غربی مشاهده نمی‌کنیم».

ایرنا: نشست سران گروه تماس جنبش غیرمتعهدها در باکو امروز پنجشنبه با دستور کار مبارزه با کووید-۱۹ و با حضور مقاماتی از ۷۰ کشور برگزار شده است. علی‌‎اُف خواستار اعطای کرسی دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به جنبش غیرمتعهدها شد و گفت: شورای امنیت سازمان ملل یادآور ترتیبات قدرت در گذشته است و واقعیت کنونی جهان را منعکس نمی‌کند و تعداد اعضای آن باید افزایش یابد و از نظر جغرافیایی عادلانه‌تر باشد. وی با اشاره به لزوم اعطای کرسی دائمی در شورای امنیت سازمان ملل به قاره آفریقا بیان کرد: با اختصاص یک کرسی دائمی به جنبش غیرمتعهدها، کشوری که ریاست جنبش غیرمتعهدها را برعهده دارد، به صورت چرخشی کرسی را در اختیار خواهد داشت.

تسنیم: «حمد بن جاسم آل ثانی» نخست وزیر پیشین قطر اعلام کرد که دستیابی به صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها نیازمند به مسئولانی است که به این امر معتقد باشند و به دنبال آن باشند. توافق موسوم به « ابراهیم» مشکلات را حل نخواهد کرد،  متأسفم که این مطلب را می گویم، چرا که ما داریم از عادی سازی روابط صحبت می‌کنیم. بن جاسم تاکید کرد: «هنگامی که  در سمت نخست‌وزیری بودم ، روزانه با اسرائیلی‌ها سخن می گفتم، اما برای ایجاد یک ایده جدید بدون چشم انداز یا هدف صلح، انجام همه این کارها خیلی زود است، مگر اینکه برنامه‌ای برای انجام دادن داشته باشیم، به همین دلیل است که قطر هنوز توافق نامه ابراهیم را امضا نکرده و احتمالاً هم هیچ وقت امضا نخواهد کرد».

ایسنا: وزرای دفاع عربستان و انگلیس در دیداری که با یکدیگر داشتند، اعلامیه‌ای درباره مشارکت ریاض در برنامه‌ دفاعی اروپا امضا کردند. این اعلامیه شامل تعیین رویکرد فراگیر و مشترکی برای مشارکت آتی در عملیات‌های نبرد هوایی و تحقیق و بررسی مشارکتی است که نیازهای مربوط به توانمندی‌های موردنظر را فراهم کرده و پروژه‌های همکاری صنعتی و تحقیق و توسعه مشترک را مشخص کند. برنامه توانمندی‌های هوایی آینده که اولین بار در سال ۲۰۱۷ توسط امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و پس از آن توسط آنگلا مرکل، صدراعظم وقت آلمان اعلام شد، قرار است از سال ۲۰۴۰ جایگزین جنگنده‌های یوروفاتر و داسو رافال شود.

فارس: روند طغیان در ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل سیاست‌های بنیامین نتانیاهو همچنان ادامه دارد و در جدیدترین مورد ۱۸۰ افسر یگان ذخیره نیروی هوایی اعلام کرده‌اند که در اعتراض به قانون موسوم به «اصلاحات قضایی» از ادامه خدمت نظامی انصراف می‌دهند و در محل کار حاضر نمی‌شوند. هفته گذشته نیز ۱۰۰ نفر از افسران یگان «عملیات ویژه» اداره اطلاعات نظامی ارتش صهیونیستی (امان) در نامه‌ای اعلام کردند که در صورت تصویب کامل طرح نتانیاهو، از ادامه حضور در ارتش انصراف خواهند داد. این یگان مسئول مدیریت و اجرای عملیات‌های نظامی خارج از فلسطین اشغالی است و از این رو نامه این افراد سر و صدای بسیاری به پا کرد.

اسپوتنیک: معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اطمینان داد که مسکو قصد استفاده از سلاح هسته ای علیه نیروهای مسلح اوکراین را ندارد.این دیپلمات روس گفت:” اول از همه، می خواهم بگویم که ما یک دکترین هسته ای داریم که در آن گفته می شود ما در استفاده از سلاح هسته ای پیشدستی نخواهیم کرد”. وی تاکید کرد که روسیه تنها در صورتی می تواند از این نوع تسلیحات استفاده کند که موجودیت کشورش مورد تهدید قرار گیرد. پولیانسکی تصریح کرد که روسیه قصد ندارد در جریان درگیری های مسلحانه در اوکراین از سلاح هسته ای استفاده کند. به گفته وی، این کار از نظر نظامی معنا ندارد.

تسنیم: کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو گفت: الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه قرار است در آینده نزدیک به ایران سفر کند.

تی.آر.تی: ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه در سخنانی در یک مراسم از طریق ویدیو ـ کنفرانس به حملات مسلحانه گروه‌های خرابکار که گفته می‌شود به اوکراین تعلق دارند، در منطقه بریانسک روسیه اشاره کرده و ضمن تلقی کردن حملات این گروه‌ها به‌عنوان اقدام تروریستی اعلام کرد: این گروه‌ها نخواهند توانست موفق شوند، ما آن‌ها را تحت فشار قرار خواهیم داد. سربازان روسیه از شهروندان ما در مقابل تروریست‌ها و نازی‌هایی که دریا دوگین را در مسکو به قتل رسانده و مدت شش سال در دنباس انسان‌ها را تحت شکنجه قرار داده و آن‌ها را کشتند، حفاظت می‌کنند. این‌ها امروز باز دست به یک اقدام تروریستی دیگر زدند.

ایسنا: وزرای خارجه گروه ۲۰ طی نشستی در دهلی نو یک سند نهایی را بدون اشاره به بحران اوکراین تصویب کردند. این سند با اشاره به حملات تروریستی علیه زیرساخت‌های انرژی سایر کشورها عنوان داشت: ما قویا تمام اقدامات تروریستی علیه زیرساخت‌های حیاتی، از جمله تاسیسات حیاتی انرژی و سایر اهداف آسیب‌پذیر را محکوم می‌کنیم. همه اقدامات تروریستی، صرف نظر از انگیزه آن‌ها، در هر زمان و توسط هر کسی که مرتکب شده باشند، “جنایتکارانه و غیرقابل توجیه” هستند. این سند “تهدیدات استفاده از تسلیحات هسته‌ای” را غیرقابل قبول دانست و افزود: حمایت از حقوق بین‌الملل و سیستم چندجانبه‌ای که از صلح و ثبات محافظت کند ضروری است؛ این امر شامل دفاع از تمام اهداف و اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و پایبندی به قوانین بین‌المللی بشردوستانه از جمله حفاظت از غیرنظامیان و زیرساختهای نظامی است. استفاده از تهدید یا استفاده از خود تسلیحات هسته‌ای “غیرقابل قبول” است.

فارس: خبرگزاری آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده آمریکا و متحدان اروپایی‌اش بر سر واکنش علیه ایران در ارتباط با «تولید اورانیوم نزدیک به درجه تسلیحات» اختلاف‌نظر دارند و واشنگتن مخالف اقدام انتقادی است.

ایسنا: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ژنو گفت: اول از همه، اجازه دهید از طرف سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که امیدوار بود شخصا در کنفرانس خلع سلاح در ژنو شرکت کند، به شما خوشامد بگویم. لاوروف به خاطر تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه اتحادیه اروپا نتوانست شخصا در این نشست حضور یابد.

ایرنا: افزایش ظرفیت های فناورانه چین به مایه نگرانی کاخ سفید و یکی از چالش های اصلی در روابط دوجانبه واشنگتن با پکن تبدیل شده است؛ ایالات متحده در این جنگ از همه ظرفیت های غرب استفاده می کند.

العالم: رافائل گروسی در اجلاس سران گروه تماس جنبش عدم تعهد در باکو به خبرنگاران گفت «حفظ تماس‌ها و گفت‌وگو با ایران در بالاترین سطح برای ما مهم است».

ایسنا: آمریکا در حال هماهنگی با متحدان نزدیکش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه چین در صورت تصمیم به حمایت از حمله روسیه به اوکراین است.

خبرگزاری صدا و سیما: اولاف شولتس صدراعظم آلمان گفت: این کشور قصد دارد ظرفیت تولید مهمات و تجهیزات نظامی خود را برای مقابله با چالش‌های امنیتی ناشی از جنگ اوکراین افزایش دهد.شولتس در بوندستاگ، مجلس آلمان افزود: دولت در حال گفتگو با صنعت دفاعی برای یک تغییر جهت واقعی به منظور خرید سریع، قابل برنامه ریزی و کارآمد تجهیزات نظامی برای ارتش آلمان و سایر ارتش‌های اروپایی است. ما به تولید مداوم سلاح ها، تجهیزات و مهمات ضروری نیاز داریم. این مستلزم قرارداد‌ها و توافق‌های مالی طولانی مدت برای توسعه قابلیت‌های تولید است.

یورونیوز: نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرد که ماه گذشته از یک شناور متعلق به قاچاقچیان در آب‌های بین‌المللی خلیج عمان تسلیحات ایرانی از جمله موشک‌های ضد تانک هدایت‌شونده کشف و ضبط کرده است. بریتانیا می‌گوید این شناور که از ایران «در تاریکی و با سرعت بالا» به سمت جنوب حرکت بود توسط یک پهپاد تجسسی و اطلاعاتی آمریکایی شناسایی و به وسیله یک هلیکوپتر بریتانیایی ردیابی شد.

ایسنا : آژانس همکاری امنیتی دفاعی پنتاگون اعلام کرد، وزارت خارجه آمریکا مجوز اولیه برای فروش ۶۱۹ میلیون دلاری مهمات اف-۱۶ و تجهیزات مربوطه به تایوان را صادر کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *