جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ اذعان رئیس سیا بر اینکه ایران تصمیمی برای ازسرگیری برنامه تسلیحات هسته‌ای ندارد و …

۱۴۰۱/۱۲/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: تاکید رئیس سیا بر اینکه آمریکا اطمینان دارد چین در حال بررسی ارسال سلاح به روسیه است، آغاز نشست عقبه در اردن در سایه اعتراض ملت فلسطین، دیدار هیئتی از اتحادیه بین المجالس عرب با رئیس جمهور سوریه، ورود زیردریایی هسته‌ای آمریکا به بوسان کره‌جنوبی، ماکرون برنامه‌اش برای سفر به چین را اعلام کرد، تقاضای ضد ایرانی وزیر جنگ تل آویو از وزیر دفاع آمریکا، نشست وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه، واکنش منفی برلین به طرح صلح پکن بر مبنای یک اتهام، درخواست نماینده پارلمان عراق برای شکایت از ترکیه در شورای امنیت، آغاز تردد در دالان لاچین پس از رای دیوان بین‌المللی دادگستری، احتمال سفر رهبران اتحادیه اروپا به پکن اواسط 2023، هشدار رئیس پارلمان لبنان نسبت به وضعیت این کشور، اظهارات رئیس پارلمان مصر درباره اینکه سوریه به جایگاه خود در اتحادیه عرب باز خواهد گشت، اوج اختلافات در کابینه نتانیاهو، سه سلاحی که مسیر جنگ اوکراین را تغییر داد، موضع‌گیری جریان صدر در قبال قانون جدید انتخابات، آغاز تحقیقات کنگره در مورد پاسگاه‌های پلیس چین در خاک آمریکا، پایگاه جدید عربستان در « سقطری» یمن، اذعان رئیس سیا براینکه ایران تصمیمی برای ازسرگیری برنامه تسلیحات هسته‌ای ندارد، هشدار درباره تشکیل "ارتش صلح" برای سرکوب مقاومت، اظهارات پوتین درباره اینکه در دنیای جدید دیگر همه چیز به سود آمریکا نخواهد بود، پکن مانع صدور بیانیه مشترک گروه ۲۰ بر سر جنگ اوکراین شد، و ادعای وزارت دفاع بریتانیا مبنی بر اینکه پهپادهای ایرانی در انبارهای تسلیحاتی روسیه ته کشیده است، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

العالم : عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت، نشست امنیتی عقبه سرپوش و اقدامی برای چشم پوشی از جنایت های اشغالگران در قدس و کرانه باختری است.

ایسنا : «ویلیام برنز» مدیر سیا در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی.بی.اس گفت: ما مطمئن هستیم که رهبری چین در حال بررسی ارائه تجهیزات کشنده به روسیه است. اما هنوز در این باره تصمیم نهایی گرفته نشده و شواهدی مبنی بر ارسال واقعی تجهیزات مرگبار در دسترس نیست. وی ادامه داد: دولت ایالات متحده بر این باور است که باید پیامدهای چنین اقدامی از سوی چین بررسی شود.

ایرنا: منابع رسانه‌ای امروز یکشنبه از آغاز نشست تدارک دیده شده آمریکا میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی به میزبانی شهر اردن در بندر عقبه و حضور نمایندگان قاهره و واشنگتن در سایه اعتراضات و محکومیت آن از جانب مردم و گروههای مقاومت فلسطین خبر دادند. این نشست بر فراهم کردن زمینه‌های امنیتی توقف تنش به ویژه با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان متمرکز است.

مهر : هیئتی از اتحادیه بین المجالس عرب شامل جمعی از رؤسای پارلمان های کشور های عربی به ریاست «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق و رئیس فعلی اتحادیه بین المجالس عرب روز یکشنبه با «بشار اسد» رئیس جمهوری این کشور در کاخ الشعب دمشق دیدار کرد. این دیدار با هدف حمایت از مردم سوریه و ایستادگی در کنار آنان در فاجعه زلزله اخیر است. هیئت اتحادیه بین المجالس در این دیدار تاکید کرد که از بازگشت سوریه به محیط عربی خود حمایت می کند.

فارس: وزارت جنگ رژیم موقت صهیونیستی از محتوای تماس تلفنی وزیر جنگ این رژیم با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا خبر داد. وزارت جنگ رژیم موقت صهیونیستی اعلام کرد: «این دو وزیر در مورد تحولات امنیتی در خاورمیانه از جمله موضوع هسته‌ای ایران و رویدادهای جاری در فلسطین گفت‌وگو کردند.» گالانت در مورد ایران به آستین گفته که تل‌ آویو از ادامه غنی سازی اورانیوم بسیار آشفته شده ست. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این گفت‌وگو بر لزوم و تعهد تل‌ آویو در جلوگیری از دستیابی ایران به قابلیت هسته‌ای تاکید کرد.

الکوثر: نماینده پارلمان عراق در نامه‌ای به محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق ، شکایت از دولت ترکیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد را به دلیل خشکاندن رود دجله خواستار شد.

ایسنا: بر اساس اعلام ناوگان اقیانوسیه نیروی دریایی آمریکا، یک زیردریایی مجهز به موتور هسته‌ای این کشور در یک بازدید برنامه‌ریزی شده وارد بندر بوسان کره جنوبی شده است. این رخداد به مثابه یک قدرت‌نمایی از سوی آمریکا برای کره شمالی و هشدار به این کشور از بابت دست زدن به هر گونه “اقدام تحریک‌آمیز” است. ناوگان اقیانوسیه نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی منتشر ساخت، اعلام کرد، زیردریایی یو.اس.اس اسپرینگفیلد، یک زیردریایی ۶۰۰۰ تنی از کلاس لس آنجلس و با قابلیت حمله سریع، در یک “بازدید برنامه‌ریزی شده” در پایگاه دریایی واقع در بندر بوسان در جنوب کره جنوبی لنگر انداخت.

تسنیم: کمیته جدید منتخب مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به «کریستوفر ری» رئیس اف بی ای، خواستار پاسخگویی وی در مورد پاسگاه های پلیس چین در خاک آمریکا شد. مایک گالاگر رئیس این کمیته که به تازگی با هدف بررسی فعالیت ها و اقدامات چین در کنگره آمریکا تشکیل شده، در نامه ای به ری، خواست که وی درباره پاسگاه های پلیس فعال چین در خاک آمریکا توضیحات لازم را ارائه دهد. گالاگر در این نامه با اشاره به حزب حاکم کمونیست چین افزود: حزب حاکم چین با استفاده از این پاسگاه های مرزی و دیگر ابزارهای تهدید و اجبار، حقوق شهروندان آمریکایی را نقض می کند.

یورونیوز : وزارت دفاع بریتانیا روز شنبه ۲۵ فوریه در تازه‌ترین ارزیابی اطلاعاتی خود درباره جنگ اوکراین اعلام کرد که در ده روز گذشته هیچ گزارشی مبنی بر به کارگیری پهپادهای انتحاری ایرانی در حملات ارتش روسیه منتشر نشده است. این درحالی است که پیش از این در اواخر ژانویه و اوایل فوریه حداقل ۲۴ پهپاد شاهد ۱۳۶ توسط ارتش اوکراین ساقط شده‌اند. این عدم استفاده، احتمالا به معنای کاهش موجودی این پهپادها در انبارهای تسلیحاتی روسیه است و به نظر می‌رسد کرملین به دنبال تامین کننده جدیدی می‌گردد.» مجله آلمانی اشپیگل روز گذشته با استناد به مدارکی که به دستش رسیده گزارش داد که «روسیه در حال مذاکره با یک شرکت چینی برای خرید ۱۰۰ پهپاد برای ماه آوریل است.»

فارس: معاون وزارت خارجه روسیه گفت که وزرای خارجه ایران، سوریه، روسیه و ترکیه در پی تشکیل نشستی هستند. بوگدانوف بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت: «در حال حاضر تشکیل نشست وزرای خارجه در قالب چهارجانبه در دستور کار است. و اینک شرایط برگزاری این جلسه  در حال بررسی است.»

ایرنا: رسانه‌های جمهوری آذربایجان از عبور بدون مانع کامیون‌ها و خودروهای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از دالان لاچین در مسیر خانکندی مرکز قره باغ به سمت خاک ارمنستان خبر دادند. تردد خودروها و کامیون‌ها از دالان لاچین که ارتباط دهنده شهر خانکندی مرکز قره باغ به خاک ارمنستان به شمار می‌رود، از ۷۷ روز پیش از ناحیه جمهوری آذربایجان به شدت محدود شده است.

فارس: وزیر دفاع آلمان با اشاره به برخی گزارشهای رسانه‌ای درباره احتمال ارائه پهپاد کامیکازه از سوی چین به روسیه و با وجود اذعان به مورد تایید نبودن آن‌ها، نسبت به طرح صلح پکن برای جنگ اوکراین ابراز تردید کرد.

خبرگزاری صداوسیما : ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در گفتگو با شبکه یک تلویزیون این کشور با اشاره به اینکه جهان در حال حرکت به سمت «دنیای چندقطبی» است گفت: در دنیای جدید دیگر همه‌چیز به سود آمریکا نخواهد بود.رئیس جمهور روسیه به تلاش آمریکا و غرب برای ضربه زدن به کشورش اشاره و تاکید کرد: اگر غرب موفق شود روسیه را نابود کند و کنترل بخش‌هایی از آن را در دست بگیرد، ممکن است دیگر چیزی به نام مردم روسیه وجود خارجی نداشته باشند.

ایسنا : فو کونگ، سفیر چین در اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای گفت، مقدمات برای سفر اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل، رئیس شورای اروپا در حال انجام است و انتظار می‌رود “سفرهای متقابل بسیار مکرر در سطح بالا” میان چین و اتحادیه اروپا به زودی آغاز شوند. چین و اتحادیه اروپا در جنگ یک ساله اوکراین-روسیه مواضع متفاوتی اتخاذ کرده‌اند به طوری که دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از امتناع چین برای توصیف این درگیری به عنوان یک حمله یا درخواست از روسیه برای خروج از خاک اوکراین انتقاد دارند. فو کونگ گفت، خشم اتحادیه اروپا از چین به خاطر بحران اوکراین “بسیار غیرمنطقی” است و چین نمی‌خواهد این مساله بر توسعه روابطش با این بلوک تاثیر بگذارد.

تسنیم : دو منبع آگاه فاش کرد که عربستان سعودی پایگاه جدیدی برای نیروهای خود در استان مجمع الجزایر «سقطری» واقع در غرب اقیانوس هند در سواحل جنوبی یمن ایجاد کرده است. این دو منبع در گفت‌وگو با عربی 21 اعلام کردند که نیروهای موسوم به «نیروهای وظیفه سعودی» مقر حفاظت از محیط زیست در شهر «حدیبو»، مرکز سقطری را که سال‌ها در آنجا مستقر بودند، تخلیه کردند  و به پایگاه جدید خود منتقل شدند.

ایسنا : رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد که کشورش چند ماه دیگر دوام نمی‌آورد و راه‌حل در انتخاب رئیس جمهوری است که اعتماد را به نهادها بازگردانده و سازوکار دولت را احیا کند. بری گفت: میزان خوش‌بینی با حجم نگرانی‌ها برابر است از این منظر که ممکن است در نبود هرگونه وتوی خارجی در مورد یک کاندیدای مشخص، فضای بین‌المللی و منطقه‌ای مناسب توافق درباره رئیس جمهور باشد. رئیس پارلمان لبنان در پایان نیز گفت که منتظر نتیجه آخرین رایزنی‌های داخلی از یک سو و تکمیل بررسی فضاهای منطقه‌ای و بین‌المللی از سوی دیگر جهت تعیین گام بعدی خود است.

فارس: رئیس پارلمان مصر در فرودگاه دمشق بر حمایت از سوریه تأکید کرد و گفت که این کشور به جایگاه طبیعی خود در اتحادیه عرب بازخواهد گشت و سفر هیأت‌های پارلمانی به دمشق نیز در راستای حمایت از رهبری، دولت و ملت سوریه است.

ایرنا: روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در این باره گزارش داد که اختلافات شدیدی داخل کابینه و به ویژه میان اعضای حزب «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و حزب «قدرت یهود» به رهبری «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم وجود دارد. بن گویر تماس تلفنی از مقامات لیکود و سایر مقامات دریافت کرد و آنها از وزیر تندرو کابینه درخواست کردند تا با تعویق رأی گیری امروز درباره قانون مربوط به اعدام مجریان عملیات‌های ضد صهیونیستی در کمیته قانون گذاری وزیران موافقت کند.

یورونیوز : وزرای دارایی گروه ۲۰ روز شنبه در نشست پایانی خود در بنگلور هند به دلیل موضع متفاوت چین نسبت به جنگ اوکراین بر سر صدور بیانیه‌ مشترک به توافق نرسیدند. چین در حالی خواستار تلطیف لحن بخش‌های مرتبط با جنگ اوکراین در بیانیه مشترک شد که آلمان، فرانسه و بریتانیا پیش‌تر بر لزوم اشاره صریح به محکومیت جنگ اوکراین در این بیانیه تاکید کرده بودند. کریشتن لیندنر، وزیر دارایی آلمان در یک کنفرانس خبری گفته بود: «این یک جنگ است و این جنگ یک علت دارد، آنهم روسیه و ولادیمیر پوتین است. این موضوع باید به وضوح در نشست مالی گروه ۲۰ مطرح شود.» هند که ریاست دوره‌ای گروه ۲۰ را برعهده دارد در نبود یک بیانیه مشترک میان اعضا اقدام به انتشار خلاصه‌ای از جمع‌بندی گفتگو‌ها و مواضع مطرح شده توسط شرکت کنندگان در این نشست کرد. در متنی که از سوی ریاست نشست وزرای دارایی گروه ۲۰ منتشر شد آمده است که «اکثر اعضا جنگ در اوکراین را به شدت محکوم کردند» و در نشست دور روزه بنگلور «ارزیابی‌های متفاوتی از این مناقشه و تحریم‌های مرتبط با آن» وجود داشت. در پاورقی این متن آمده است که دو پاراگراف اختصاص داده شده به جنگ اوکراین از بیانیه نشست ماه نوامبر رهبران گروه ۲۰ در بالی اقتباس شده و «همه کشورهای عضو به جز روسیه و چین» با آن موافقت کرده‌اند.

ایرنا: شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به تسلیح اوکراین با مهمات پیشرفته آمریکایی و اروپایی، سه سلاح کلیدی را از جمله عوامل تاثیرگذار در تغییر روند جنگ معرفی و این تغییر را به نفع کی‌یف ارزیابی می‌کند. در این گزارش، پهپاد بیرقدار تی بی۲ ساخت ترکیه، سامانه موشک توپخانه آمریکایی هیمارس و جاولین نوعی موشک هدایت شونده ضدتانک و ضد نفربر قابل حمل و شلیک ساخت ایالات متحده آمریکا این سلاح ها هستند.

ایسنا : جریان صدر عراق به رهبری مقتدی صدر مخالفت خود را به صورت رسمی با قانون جدید انتخابات اعلام کرد که تحلیلگران این اقدام را به منزله اعلام بازگشت جریان صدر به صحنه سیاسی می‌دانند.

تسنیم: «ویلیام بِرنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» به موضوع برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، جنگ اوکراین و روسیه و پاره‌ای از مسائل بین‌الملل پرداخت. برنز اعلام کرد که ما اعتقادی نداریم که سران ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی [اتمی] که در پایان سال 2003 تعلیق کرده بودند، گرفته باشند. وی با تکرار ادعای غنی‌سازی 84 درصدی اورانیوم در ایران گفت: اگر بخواهند فقط در عرض چند هفته می‌توانند به غنی‌سازی 90 درصدی برسند، در سامانه‌های موشکی که قابلیت حمل سلاح اتمی را دارند نیز بسیار پیشرفت کرده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *