جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ تاکید یک نماینده جمهوری‌خواه کنگره بر بازگشت داعش در دوران بایدن و …

۱۴۰۱/۱۱/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: توجه رسانه فرانسوی به نقش رئیس دستگاه امنیتی عربستان سعودی در برقراری روابط با رژیم صهیونیستی، تاکید یک نماینده جمهوری‌خواه کنگره بر بازگشت داعش در دوران بایدن، آغاز نافرمانی مدنی در مناطق مختلف قدس، سفر اسد به عمان و امارات، ادعای نتانیاهو درباره حمله ایران به نفتکش متعلق به صهیونیستها، تاکید ماکرون بر اینکه می‌خواهیم روسیه شکست بخورد نه اینکه لِه شود!، هشدار مسکو خطاب به ماکرون: وقتی از تغییر رژیم حرف می‌زنی سرنوشت ناپلئون را فراموش نکن، از سرگیری نشست‌های ایران و عربستان به زودی، تاکید عراق بر اینکه تنها خواهان بهره مندی از کمک نیروهای مستشاری است، الحاق کشورهای بیشتری به گزینه جایگزین روسیه برای سوئیفت، بیانیه دمشق درباره اینکه اسرائیل حمله‌اش را با داعش هماهنگ کرده بود، بالاگرفتن اختلاف در کابینه رژیم صهیونیستی بر سر طرح «بن گویر»، حمله شیمیایی اوکراین به مواضع روسیه، اظهارات دیپلمات ارشد چین خطاب به بلینکن درباره اینکه ایالات متحده باید آسیب‌های وارده به روابط دو کشور را برطرف کند، هشدار درباره وقوع ترور سیاسی و جنگ داخلی در فلسطین اشغالی، تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو برای هفتمین هفته متوالی، مخالفت مجارستان با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، و بالاگرفتن جنجال بین‌ علی‌اف و پاشینیان در کنفرانس مونیخ ، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

العالم : وزارت خارجه چین اعلام کرد دیپلمات ارشد چین به آنتونی بلینکن گفت ایالات متحده باید آسیب های وارد شده به روابط چین و آمریکا را که از کاربرد غیرمتعارف زور ناشی شده است، برطرف کند. این وزارتخانه در بیانیه ای با اشاره به سرنگونی آنچه که ایالات متحده آن را یک بالن جاسوسی خواند، اما پکن آن را یک هواپیمای نظارت بر آب و هوا می‌داند، افزود: وزیر خارجه چین به بلینکن گفت واشنگتن باید مسیر خود را در مورد حادثه شیء هوایی تغییر دهد. در بیانیه چین آمده است که این دو در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به درخواست ایالات متحده گفتگویی غیررسمی داشتند. رسانه‌های آمریکایی نیز اعلام کردند وزیر خارجه چین در این دیدار از همتای آمریکایی خود درباره حادثه بالن اطلاعاتی عذرخواهی نکرده است.

ایسنا: سایت فرانسوی «اینتلیجنس آنلاین» در گزارشی در این باره نقش «عبدالعزیز بن محمد الهویرینی»، رئیس دستگاه امنیتی عربستان سعودی در راستای برقراری روابط با اسرائیل را فاش کرده است. طبق این گزارش، الهویرینی یکی از نزدیکان سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و سود برندگان از عملیات “پاکسازی” است که توسط محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ آغاز شد.

مهر : رئیس جمهور فرانسه مدعی است که با درخواست‌ها از اوکراین برای کشاندن جنگ به خاک روسیه و تحمیل «شکستی کامل» به مسکو، موافق نبوده و از این درخواست‌ها حمایت نمی‌کند! رئیس جمهور فرانسه می‌گوید که غرب همچنان شبه‌جزیره کریمه و چهار منطقه جدید که روسیه به این کشور الحاق کرده را جزو اوکراین می‌داند اما با درخواست‌ها از کی‌یف برای کشاندن جنگ به خاک روسیه موافق نیست! ماکرون درباره این موضوع گفت: من مثل برخی افراد، فکر نمی‌کنم که با حمله به خاک روسیه، باید شکستی تمام و کمال به روسیه تحمیل کنیم. افرادی که چنین نظری دارند، بیش از هر چیزی دیگری، خواستار له شدن رسیه هستند و این هرگز موضع فرانسه نبوده و نخواهد بود. وی افزود: خواسته من این است که روسیه در اوکراین شکست بخورد و اوکراین بتواند از موضع خودش دفاع کند.

فارس : سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه درباره شکست روسیه در جنگ اوکراین، گفت مسکو هنوز سرنوشت ناپلئون بناپارت را به یاد می‌آورد. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز در واکنش  اعلام کرد: «فرانسه با ماکرون شروع نکرد و بقایای ناپلئون که در سطح کشور مورد احترام است در مرکز پاریس آرمیده است. فرانسه و روسیه باید درک کنند. وی افزد: در مجموع، ماکرون مضحک است. اظهارات او نشان می‌دهد که غرب درگیر مباحث درباره تغییر رژیم در روسیه بوده در حالی که ماکرون بارها به دنبال نشست با رهبری روسیه بوده است.

ایرنا : نخست وزیر عراق گفت: تلاش‌ها برای نزدیک‌تر کردن عربستان و ایران ادامه دارد و به زودی نشست هایی را که بین دو طرف متوقف شده است، از سر خواهیم گرفت. نخست وزیر عراق درباره رابطه کشورش با آمریکا و ایران اظهار داشت: آمریکا یک شریک راهبردی برای عراق است و تنها شریک امنیتی نیست و ایران همسایه ما است و در زمینه‌های مختلف با این کشور روابط دیرینه و تاریخی داریم بنابراین رابطه متوازن با آمریکا و ایران بر اساس قاعده منافع ملی عراق امری مقبول است. وی با اشاره به اینکه دولت جدید این کشور اصلاحات در بخش امنیتی را آغاز کرده است، همچنین تاکید کرد: نیروهای ما (نیروهای عراقی) قادر به برقراری امنیت و ثبات در این کشور هستند و موضع ما درخصوص نیاز نداشتن به نیروهای رزمی وابسته به ائتلاف بین المللی واضح است و فقط نیازمند هیات های مستشاری هستیم. وی با تاکید بر اینکه در طول سال جاری پایان عمر بقایای عناصر داعش در عراق است، گفت که برای بازگرداندن تروریست‌های (خارجی) تحت تعقیب (به کشورهایشان) و جلوگیری از تامین مالی آن‌ها به کمک جامعه جهانی نیاز داریم.

العالم : منابع نظامی روسیه از استفاده اوکراین از سلاح شیمیایی علیه نظامیان روس در منطقه درگیری اوگلیدار خبر دادند. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از نظامیان روسیه گزارش داد که دو بالگرد تهاجمی ارتش اوکراین در محور اوگلیدار ظاهر شدند که یکی از آنها هدف قرار گرفت. بالگرد دوم مواضع روسها را بمباران کرد که پس از بمباران نشانه هایی از خفگی و سوختگی ریه در میان سربازان روسیه ظاهر شد.

الکوثر : رئیس پلیس رژیم صهیونیستی درباره احتمال ترور سیاسی و جنگ داخلی در اراضی اشغالی هشدار داد. شبتای همچنین اظهار داشت که اوضاع داخلی نیز بسیار پیچیده و ملتهب است و به سمت ترور سیاسی و جنگ داخلی پیش می رود. مرحله کنونی را نمی توان انتفاضه نامید اما ما در مرحله تشدید تنش و درگیری ها قرارداریم. رئیس پلیس رژیم صهیونیستی گفت از افزایش صدور مجوز حمل سلاح برای شهرک نشینان اشغالگر اسرائیلی برای مقابله با عملیات های فلسطینیان استقبال می کند. تمامی نهادها و سرویس های امنیتی اسرائیلی خود را برای سناریوی ترور سیاسی و وقوع جنگ داخلی آماده می کنند.

ایسنا : دو روز پس از کشته شدن رهبر داعش در شمال شرق سوریه توسط نیروهای آمریکایی و شرکای محلی‌اش، یکی از اعضای کنگره در توئیتی نوشت: داعش در دوران جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برگشته است. “مایک والتز”، نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا با اشاره به این حمله در توئیت خود نوشت: داعش برگشته است. یک انبار باروت در حال انفجار در خاورمیانه داریم. ده‌ها هزار شبه نظامی داعشی در زندان‌های این منطقه هستند که توسط کردها اداره می‌شود. بابت نیروهای عملیاتی خودمان از خداوند متشکرم. آنها هنوز هم آنجا هستند. چند شب پیش عملیاتی انجام شد و در آن چهار تن از نیروهای ما زخمی شدند اما موفق شدند تا یک نیروی داعشی را از پای دربیاورند. این عضو کنگره آمریکا در ادامه گفت: اما این مشکل هنوز به طور کامل حل نشده است. تروریست‌ها ظاهرا نتوانستند حرف بایدن را مبنی بر اینکه تروریسم از بین رفته چون او اینگونه می‌خواسته، درک کنند!

تسنیم : وزارت خارجه سوریه طی بیانیه ای ضمن محکوم کردن حمله موشکی رژیم اسرائیل به حومه دمشق، آن را همزمان با حمله تروریستی عناصر داعش دانست و گفت که این حمله زمانی رخ داد که سوریه بر زخم ناشی از این حمله و زلزله اخیر مرهم می‌گذاشت. وزارت خارجه سوریه تداوم حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و سوریه را تهدیدی آشکار برای صلح و امنیت منطقه اعلام کرد و از سازمان ملل متحد و شورای امنیت خواست حملات و جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و اقدامات لازم را اتخاذ کند تا رژیم اسرائیل را از تکرار این گونه جنایت‌ بازداشته و در قبال جنایت‌های انجام شده پاسخگو کرده و عاملان آن را مجارات کند.

ایران پرس: تظاهرات گسترده‌ای در تعدادی از مناطق فلسطین اشغالی علیه کابینه نتانیاهو و برنامه‌های وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی برای ایجاد تغییرات در دستگاه قضایی این رژیم برگزار شد. روزنامه عبری زبان معاریو گزارش داد، بر اساس برآوردها، حدود یکصد هزار نفر در تظاهرات ضد حکومتی در خیابان کابلان تل آویو شرکت کردند و خواستار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم شدند.

تی.آر.تی : ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان گفت کشورش در رابطه با جنگ روسیه و اوکراین طرفدار صلح است و از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه در زمینه گاز طبیعی، نفت و انرژی هسته‌ای حمایت نمی‌کند.

ایسنا : از صبح امروز اعتصاب فراگیر و نافرمانی مدنی در شهر قدس در واکنش به اقدامات اخیر اسرائیل آغاز شده است. جوانان موانع و سنگ‌هایی در مسیرها گذاشتند تا اجازه حرکت خودروها و افراد را ندهند و مانع هرگونه تلاش جهت یورش به این اردوگاه و منطقه از سوی نیروهای اشغالگر شوند. گروه‌های ملی و عشایر در آن مناطق پیشتر اعلام کردند که گام‌های نافرمانی مدنی شامل دعوت از کارگران فلسطینی برای عدم رفتن به محل کارشان در داخل اراضی ۴۸ و تحریم اشغالگر و عدم تعامل با آن (معاملات رسمی، پرداخت قبض، مالیات، شهرداری قدس) و بستن ورودی منطقه عناتا می‌شود.

فارس : روزنامه سعودی الشرق الاوسط در یادداشتی به بررسی تاثیر زلزله‌ مرگبار اخیر بر «کارت‌های عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با دمشق» پرداخت و از سفر قریب‌الوقوع بشار اسد به عمان و امارات خبر داد. بر اساس این یادداشت، کشورهای عربی که با دمشق در ارتباط بودند یا می‌خواستند که با آن عادی‌سازی، این فاجعه را بستری برای تسریع گام‌های خود چه با تماس تلفنی و چه با سفرهای رسمی به سوی سوریه یافتند. سفر اسد به عمان و پایتخت آن مسقط و سپس امارات طی چند ساعت آینده در همین چارچوب می‌گنجد. در مقابل هنوز برخی کشورهای عربی بر موضع خود در فراهم کردن شرایط برای بازگشت آوارگان و حل بحران سوریه در سایه تداوم اتحاد ایران با دمشق، پافشاری می‌کنند.

ایرنا : نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با طرح اتهامات بی‌پایه و اساس تلاش کرد تا ایران را مسئول به گفته خود حمله اخیر به یک نفتکش متعلق به صهیونیستها در خلیج فارس معرفی کند. شبکه تلویزیونی صهیونیستی “کان” جمعه شب مدعی شد که یک کشتی تجاری رژیم صهیونیستی در آب‌های خلیج فارس هدف حمله قرار گرفته است.

تسنیم : رؤسا و فرماندهان دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی از «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم خواستند بر «ایتامار بن‌گویر»، وزیر امنیت داخلی فشار بیاورد تا از طرح خود علیه فلسطینیان منصرف شده و حملات امنیتی را در قدس اشغالی متوقف کند. شبکه تلویزیونی «کان11 » رژیم اسرائیل گزارش داد که بر اساس هشدارهای امنیتی که بنیامین نتانیاهو از  این فرماندهان دریافت کرده بود، خود شخصا به بن‌گویر چیزی نگفت، بلکه «آوی گیل»، مسئول دفتر خود را فرستاد تا بن‌گویر را متقاعد کند که تنش‌های اعمال شده در قدس اشغالی را متوقف کند.

ایران پرس: بانک مرکزی روسیه اعلام کرد، رئیس بخش سیستم پرداخت ملی بانک مرکزی روسیه در حاشیه یک اجلاس در یکاترینبورگ اعلام کرد: سیستم پیام رسانی بین بانکی اس پی اف اس،  این کشور با سرعتی بی سابقه در حال گسترش است و هم اکنون 469 عضو دارد. باکینا افزود: طی سال گذشته به اندازه کل دوره فعالیت این سیستم عضو جدید به آن متصل کرده ایم و اکنون حدود 115 عضو این سیستم، خارجی و از 14 کشور جهان هستند.

فارس: نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در میزگردی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در خصوص قره‌باغ کوهستانی و گذرگاه لاچین با یکدیگر جدال لفظی کردند. در میزگرد بعدی درباره «ایجاد امنیت در قفقاز جنوبی»، این دو نفر نشان دادند که دو طرف تا چه اندازه در مورد قره باغ کوهستانی، محاصره کریدور لاچین و سمت و سوی مذاکرات آینده از هم فاصله دارند. علی اف ارمنستان را به اشغال سرزمین‌های جمهوری آذربایجان برای تقریباً ۳۰ سال متهم کرد و از یک مقام ارشد جدایی‌طلب قره باغ کوهستانی انتقاد کرد. پاشینیان نیز این‌گونه پاسخ علی‌اف را داد: «آذربایجان سیاست انتقام‌جویی را پیش گرفته است» و گفت‌ که آیا قرار است این نشست مونیخ برای «برانگیختن تعصب، نفرت، لفاظی‌های تهاجمی» مورد استفاده قرار گیرد یا بهتر است برای برای بهتر کردن اوضاع باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *