جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

روزهای روشن در تعامل با قاره سیاه

تهران-ایرنا- آفریقا بعد از آسیا، دومین قاره بزرگ و دومین قاره پرجمعیت جهان و سرشار از فرصت های اقتصادی و تجاری است. سهم ایران از این بازار ۱۰۰۰ میلیارد دلاری، کمتر از یک و نیم میلیارد دلار است. در هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ مقامات سیاسی و اقتصادی قاره سیاه به تهران آمده اند تا مسیر تجارتشان را هموار کنند.
اما باید دید روابط ایران با افریقا تاکنون چطور بوده است؟

ابراز نگرانی دوشنبه از وضعیت دشوار شهروندانش در فرودگاه‌های مسکو

تهران – ایرنا – وزارت امورخارجه تاجیکستان در بیانیه‌ای وضعیت شهروندان این کشور را که در فرودگاه‌های روسیه گیر افتاده‌اند، همچنان دشوار عنوان کرد و خواستار همکاری مسکو برای تسهیل ورود آنها به این کشور شد.

لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد

سناتور آمریکایی «لیندسی گراهام» از دولت جو بایدن خواسته است تا توافقنامه‌ای را برای برقراری روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای کمک به ایجاد زمینه برای توافق صلح با فلسطینی‌ها انجام دهد.

Loading

رسانه ها؛ هشدار پیمان امنیت جمعی از افزایش داعشی‌ها در افغانستان و …

۱۴۰۱/۱۱/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: تاکید کارشناسان سازمان ملل بر ضرورت ممانعت جهان از تخریب خانه‌ فلسطینی‌ها، ارزیابی سعدحریری نسبت به انتخاب نشدن رئیس جمهور جدید لبنان در آینده نزدیک، تشکر چاووش‌اوغلو از رژیم صهیونیستی و اعلام از سرگیری پروازهای اسرائیل به ترکیه، نامزدی «نیکی هیلی» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با لفاظی علیه ایران، ابراز نگرانی آمریکا و اروپا نسبت به شهرک سازیهای جدید اسرائیل، مرتبط بودن اشیاء پرنده سرنگون‌شده در کانادا و آمریکا از نظر ترودو، بعید دانستن موفقیت نظامی اوکراین در کوتاه‌مدت از سوی برلین، تاکید رئیس جمهوری چین بر حفظ دوستی با ایران در هر شرایطی، هشدار کرملین نسبت به افزایش روزافزون مداخله ناتو در جنگ اوکراین، روایت رسانه عربی از محتوای دیدار هیات حماس با مقامات مصری، درخواست بن‌گویر برای تسریع در روند تخریب خانه‌های فلسطینیان، برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ بدون حضور روسیه و ایران، گزارش رسانه فرانسوی از تلاش ماکرون برای تعیین جانشینی برای «محمود عباس»، هشدار پیمان امنیت جمعی از افزایش داعشی‌ها در افغانستان، پاکستان بازنده عدم حضور در نشست مسکو، تاکید صنعا بر اینکه واشنگتن به دنبال تقویت حضور نظامی خود در سواحل یمن است و اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه درخصوص تلاش اوکراین برای رودررویی مولداوی با روسیه، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ایسنا: دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای تاکید کرد: جامعه بین‌المللی باید تدابیری اتخاذ کند تا تخریب‌های سیستماتیک و عمدی منازل، بستن خانه‌ها، جابجایی خودسرانه و اخراج اجباری فلسطینی‌ها در کرانه باختری اشغالی را متوقف کند.دراین بیانیه آمده است که تخریب سیستماتیک منازل فلسطینی‌ها، ساخت شهرک‌های غیرقانونی و مخالفت سیستماتیک با صدور مجوز ساخت برای فلسطینی‌ها در کرانه باختری اشغالی یک جنایت است. طبق این بیانیه، کارشناسان سازمان ملل بارها نگرانی‌های خود را نسبت به این مسائل با دولت اسرائیل در میان گذاشته، اما هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اند.

ایرنا: رئیسی جمهوری چین در ملاقات با سید ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود به صراحت تاکید کرد: صرف نظر از هرگونه تحولات منطقه ای و بین المللی، چین دوستی و همکاری خود با ایران را بطور استوار و تزلزل ناپذیر حفظ خواهد کرد. چین صرف نظر هر گونه تحولات و تغییرات منطقه ای و بین المللی، شراکت راهبردی خود با ایران را به پیش خواهد برد.

فارس: نیکی هیلی که دو بار سابقه فعالیت به عنوان فرماندار کارولینای جنوبی را دارد و در دولت دونالد ترامپ به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل فعالیت داشت، با انتشار یک پیام ویدئویی ۲۱۳ ثانیه‌ای (سه دقیقه و ۳۳ ثانیه‌ای) رسما نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام و در آن موضع تندی علیه چین و ایران اتخاذ کرد و به اتهام پراکنی علیه پکن و تهران پرداخت.هیلی چین را به «نسل کشی» متهم کرد و درباره ایران مدعی شد که «آنها مردم خودشان را به خاطر به چالش کشیدن حکومت، به قتل می‌رسانند».

تسنیم : در سال جاری میلادی نمایندگان روسیه، ایران و حزب افراطی جایگزینی برای آلمان به کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت نشده‌اند و این نشست بین‌المللی روز جمعه بدون حضور نمایندگانی از این کشورها و احزاب برگزار می‌شود. کنفرانس امنیتی مونیخ برای اولین بار در چند دهه گذشته بدون مشارکت دولت روسیه برگزار می شود. “کریستوف هوسگن”، رئیس این کنفرانس امنیتی هنگام ارائه برنامه در برلین گفت: با توجه به “گسست تمدن” ناشی از جنگ روسیه علیه اوکراین، تبلیغات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دولت او نباید به عنوان یک تریبون برگزار شود. چین در این کنفرانس امنیتی که این جمعه آغاز می‌شود، حضور بسیار خوبی دارد. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به عنوان نماینده این کشور به مونیخ می آید – و همچنین قبل یا بعد از آن از روسیه دیدن خواهد کرد.

ایسنا : بعد از حدود یک سال از قطع دیدارهای سعد حریری و اعضای جریان المستقبل وی نشستی را با اعضای جریانش بعد از تعلیق فعالیت سیاسی خود برگزار کرد. این یک نشست صوری بود. وی به دلیل واقعی خود برای کنار گذاشتن سیاست نپرداخت. همگان می‌دانند که حریری با درخواست عربستان این تصمیم را گرفته است؛ اما حریری این را فاش نمی‌کند. وی تأکید کرده که این تصمیم که به فروپاشی دولت و بحران اقتصادی ربط دارد تصمیم درستی است. حریری تأکید کرد که ابقای وی در سیاست به این معناست که تنها جریان وی تبعات بحران کنونی را برعهده دارد. از نظر حریری، شکاف سیاسی درحال شدت گرفتن است و تا زمانی که کشور در آستانه دودستگی سیاسی و مذهبی است هیچ گشایشی دیده نمی‌شود. متأسفانه این دودستگی درحال عمیق شدن است. وی درباره موضوع خلأ ریاست جمهوری وارد جزئیات نشد و تنها گفت که در آینده نزدیک این بحران حل نخواهد شد.

تی.آر.تی ترکیه : ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهار داشت که اوکراین در تلاش است تا مولداوی را در مقابل روسیه قرار دهد. وی افزود: ادعاهای موجود در خصوص تلاش روسیه برای تضعیف اوضاع در جمهوری مولداوی را کاملاً رد می‌کنیم. زاخارووا در رابطه با اظهارات مایا ساندو، رئیس جمهور مولداوی مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد اوضاع را در کشورش بی ثبات کند، طی بیانیه‌ای این اظهارات را ادعاهای بی اساس تلقی کرده و با اشاره به اینکه اظهارات ساندو طرح‌هایی هستند که توسط اوکراین طراحی شده‌اند، تاکید کرد که این ادعاها “بی‌پایه” و “بی اساس” هستند.

تسنیم : روزنامه فرانسوی فیگارو فاش کرد که رئیس جمهور فرانسه به دنبال یافتن شخصی جهت جانشینی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است. روزنامه مذکور نوشته است که «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه در نظر دارد تغییراتی را پرونده مذاکرات بین رژیم اسرائیل و فلسطین ایجاد کند؛ پرونده‌‌ای که به بن بست رسیده و هیچ پیشرفتی نداشته است. در این گزارش آمده است که این تصمیم را امانوئل ماکرون بعد از وقوع «خشونت های مرگبار جدید» در کرانه باختری و قدس گرفته است.

مهر : وزرای خارجه چند کشور غربی مدعی نگرانی درخصوص آخرین تحولات در اراضی اشغالی و تشدید تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و فلسطین شدند. وزرای خارجه انگلیس، آلمان، فرانسه، آمریکا و ایتالیا دربیانیه مشترکی اعلام کردند که این کشورها به شدت با هر گونه اقدامی که راه حل دو کشوری را برای حل و فصل بحران در فلسطین تضعیف می‌کند، مخالف هستند. دربیانیه ادعایی کشورهای غربی متحد رژیم صهیونیستی آمده است که این کشورها نگران اعلام رژیم صهیونیستی درباره شهرک‌سازی در اراضی اشغالی هستند.

ایرنا: روزنامه «العربی الجدید» به نقل از منابع مصری درباره مذاکرات اخیر هیات حماس و مقامات مصری در قاهره نوشت که تلاش های قاهره در این زمینه تاکنون بی نتیجه بوده و مقامات این کشور نتوانسته اند نظر موافق رهبران جنبش حماس را برای توافق همه جانبه درباره وضعیت درگیری با رژیم صهیونیستی جلب کنند. به گفته این منابع، رهبران حماس نارضایتی خود را از “فشار یک جانبه به نیروهای مقاومت و عدم هرگونه فشاری به رژیم صهیونیستی از جانب طرف های دیگر از جمله مصر” به مقامات مصری اعلام کرده اند.

العالم: عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن در توییتر نوشت: ادعاهای دروغین و ساختگی آمریکایی ها مبنی بر ارسال تسلیحات به وضوح تاکیدی بر ادامه روند تهاجمی و جنایتکارانه و توطئه های گسترده علیه ملت یمن است. وی افزود: ادعاهای مربوط به ارسال تسلیحات ، نشان دهنده تلاش آنان (آمریکایی ها ) برای تشدید تنش و تداوم تجاوز، محاصره یمن و دامن زدن به مشکلات انسانی است و ادعای آنها برای برقراری صلح را به طور کلی رد می کند. القحوم تصریح کرد: رفتار تهاجمی آمریکا در این مرحله با تشدید حضور نظامی، و تقویت نیروهای نظامی در سواحل یمن، باب المندب، حضرموت و المهره و ساخت پایگاه های نظامی همراه است. این مسئول “انصارالله” ، آمریکا را به “قدرت بخشیدن به سلفی ها و عناصر سازمان های تروریستی (القاعده) و (داعش) در مناطق اشغالی متهم کرد.

ایسنا : وزیر خارجه اسرائیل برای یک سفر یک روزه به منظور اعلام همبستگی در پی زلزله مرگباری که ده‌ها هزار نفر را کشت، وارد ترکیه شد و با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه این کشور دیدار کرد. چاووش‌اوغلو در یک نشست خبری مشترک از رژیم صهیونیستی بابت حمایت‌های مستمرش از ترکیه در خصوص بحران زلزله قدردانی کرد و در ادامه گفت، ترکیه با اقدامات این رژیم در حوزه شهرک سازی و گسترش آن در کرانه باختری مخالف است و درگیری‌ها در آینده به خصوص در آستانه ماه رمضان باید متوقف شود. وی تاکیدکرد: آنکارا به عادی سازی روابط با اسرائیل ادامه خواهد داد. کوهن هم گفت، خطوط هوایی اسرائیل پروازهای مستقیم خود را به ترکیه از روز پنج‌شنبه از سرخواهد گرفت‌. این اقدام روابط دوجانبه را بهبود می‌بخشد که در روزها و ماه‌های آینده این روابط شاهد بهبود خواهد بود. کوهن گفت، حجم تجارت میان دو طرف نزدیک به یک میلیارد دلار است که افزایش خواهد یافت‌. در نشانه احتمالی قدردانی آنکارا از تلاش‌های نجات اسرائیل، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه قرار است با کوهن دیدار کند.

مهر : جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا با اشاره به چهار شی‌ء پرنده‌ای که طی یک هفته اخیر بر فراز آمریکا و کانادا در پرواز بوده و با موشک سرنگون شده‌اند، مدعی شد که این اشیاء مرموز با نوعی الگو با یکدیگر در ارتباط هستند!

ایرنا : کاخ کرملین هشدار داد که ائتلاف نظامی ناتو به فرماندهی آمریکا که خصومت خود را نسبت به روسیه همه روزه به نمایش می گذارد، به صورت روزافزونی در جنگ اوکراین مداخله می کند. سرگئی پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه افزود: ناتو به عنوان سازمان متخاصم برای ما، نه تنها همه روزه دشمنی خود را اثبات می کند، بلکه حداکثر تلاش خود را برای شفاف و آشکارسازی مداخله خود در درگیری های اوکراین، تا حدامکان به کار می بندد.

فارس : وزیر دفاع آلمان با بیان اینکه اوکراین در کوتاه‌مدت نمی‌تواند در جنگ با روسیه پیروز شود، گفت که فعلا پایانی برای درگیری دیده نمی‌شود. توضیح داد: «درباره وضعیت مبارزات، باید بگویم که گمان نمی‌کنم پایان جنگ در کوتاه‌مدت ممکن باشد. در آینده نزدیک هم پیروزی برای این جنگ نمی‌بینم». وزیر دفاع آلمان همچنین افزود که برلین نمی‌تواند از نقطه‌نظر دیپلماتیک، پیشنهاد لهستان و اسلواکی برای ارائه هواپیماهای نظامی به اوکراین را درک کند. پیستوریوس پیش از این نیز طی سفر به کی‌یف، گفته بود که ۱۴ دستگاه تانک آلمانی لئوپارد۲ تا قبل از پایان ماه میلادی مارس، به اوکراین تحویل داده خواهد شد.

تسنیم : «آناتولی سیدوروف» رئیس ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی اظهار داشت شمار داعشی‌ها به 6500 نفر رسیده است که 4 هزار نفر از این تعداد در نزدیکی مرز تاجیکستان متمرکز شده‌اند. وی به «تاس» گفته است تعداد اعضای شاخه خراسان داعش به طور قابل توجهی افزایش یافته‌اند. رئیس ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی ادامه داد قاچاق مواد مخدر و تجارت غیرقانونی سلاح، در کنار عوامل ذکر شده، خطر سقوط دوباره افغانستان به جنگ داخلی را افزایش می‌دهد.

تسنیم: روسای نهادهای امنیت ملی هند، روسیه، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و چین در نشست اخیر مسکو درباره وضعیت افغانستان رایزنی کردند. رسانه «آوا» در گزارشی اظهار داشت پاکستان به دلیل غیبت در نشست مسکو، موضوع مهمی بود البته سخنگوی وزارت خارجه پاکستان دلیل عدم حضور را نبود مشاور امنیت ملی این کشور عنوان کرده بود. با این حال، یک مقام عالی رتبه پاکستانی گفته بود که دلیل عدم حضور پاکستان به خاطر شرکت هند در نشست مسکو بوده است. این رسانه خاطرنشان کرد پاکستان در هیچ یک از دوره‌های پیشین این گفتگوها شرکت نکرده است. این در حالی است که هند در حال درو کردن ثمرات مشارکت منظم بشردوستانه و توسعه‌ای خود در افغانستان است، پاکستان اکنون آنچه را در افغانستان کاشته بود درو می‌کند. نمایش ناپخته پاکستان سبب بدتر شدن بیشتر روابط بین دو کشور شده است.

ایرنا: ایتامار بن‌گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی از «کوبی شبتای» بازپرس پلیس خواست تا روند تخریب خانه‌های فلسطینیان در قدس شرقی را سرعت ببخشد. کوبی شبتای در پاسخ به این درخواست بن‌گویر گفته که این مسئله مستلزم استقرار صدها نیروی پلیس دیگر در قدس شرقی است. او همچنین خواستار تعویق چند روزه تخریب خانه‌های فلسطینیان شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *