جدیدترین مطالب

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

Loading

أحدث المقالات

کرملین: رئیسی به پوتین، تلفنی تبریک گفت

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) اعلام کرد: ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با همتای روس خود، انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین به ریاست‌جمهوری روسیه را تبریک گفت.

Loading

رسانه ها؛ اتهام اردن علیه عربستان به توطئه و محاصره اقتصادی علیه این کشور و…

۱۴۰۱/۱۱/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: قرارداد گازی لیبی و ایتالیا، دریافت پیام‌هایی از طرف‌های برجامی به ایران، آغاز کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ ، تصمیم نتانیاهو برای حمله به سازمانهای تروریستی، تاکید رئیس جمهور آرژانتین بر عدم ارسال سلاح به اوکراین از سوی کشورهای آمریکای لاتین، اجلاس پاریس و برنامه تازه غربی و عربی برای قیمومیت بر لبنان، آمریکا درصدد تغییر استراتژی در مورد ارسال سلاح به اوکراین، اتهام اردن علیه عربستان به توطئه و محاصره اقتصادی علیه این کشور، تداوم برگزاری تظاهرات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی، تصمیم صدر‌اعظم آلمان برای ادامه گفت‌و‌گوها با رئیس‌جمهور روسیه، تعیین دبیرکل جدید شورای همکاری خلیج فارس، تخلیه سفارت آذربایجان در تهران، اعلام عدم همکاری آلمان با روسیه در زمینه انرژی، افشای طرح آمریکا برای طولانی کردن جنگ یمن تا سال ۲۰۲۴، انتقاد رئیس مجمع عمومی سازمان ملل از شورای امنیت، اعلام ممنوعیت شرکت زنان در کنکور ورود به دانشگاه‌ها از سوی طالبان، اعلام آمادگی کرملین برای گفتگو با اولاف شولتس، احتمال گسترده‌تر شدن دامنه جنگ اوکراین و آغاز رویارویی مستقیم واشنگتن و مسکو در کریمه، و احتمال تصمیم گیری ناتو در نشست بعدی درباره ارسال جنگنده به اوکراین، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

خبرگزاری صداوسیما: شرکت ملی نفت لیبی و شرکت نفت و گاز Eni ایتالیا یک قرارداد گازی به ارزش هشت میلیارد دلار امضا کردند که بزرگترین سرمایه گذاری در بخش انرژی لیبی در بیش از دو دهه گذشته محسوب می‌شود. نخست وزیر ایتالیا در دیدار با مقامات دولت عبدالحمید دبیبه در مورد مسائل مختلفی از جمله انرژی و مهاجرت که مهم‌ترین مسائل ایتالیا و اتحادیه اروپا تلقی می‌شوند، گفتگو کرد.

فارس: سخنگوی نیروی هوایی اوکراین روز یکشنبه گفت که در نشست بعدی وزیران دفاع ناتو درباره ارسال جنگنده به اوکراین تصمیم گیری خواهد شد.

ایسنا : صدراعظم آلمان با اشاره به تحولات مرتبط با جنگ اوکراین گفت که کشورش دیگر در زمینه انرژی با روسیه همکاری ندارد و در این زمینه با واقعیت‌های جدید سازگار شده است. او افزود: در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ ما با پایان یک دوران روبرو شدیم، اما آلمان به سرعت با این واقعیت جدید سازگار شد، واقعیتی که در آن ما دیگر با روسیه همکاری نمی‌کنیم. شولتس تاکید کرد که آلمان «فقط ظرف چند ماه» توانست سیستم انرژی خود را متحول کند و «از گاز، نفت و زغال سنگ روسیه استقلال یابد.» او افزود: ما در تلاش هستیم تا وابستگی یک‌جانبه اقتصاد خود را کاهش دهیم.

رادیوچین : ترامپ درمیان رهبران حزب جمهوری خواه گفت: ما کارمان را آغاز می‌کنیم. من از نیوهمپشایر به عنوان نامزد ریاست جمهوری کار خود را آغاز می‌کنم. ترامپ تاکید کرد: من جدی‌تری از گذشته و اکنون بیش از همیشه متعهد هستم. او قراراست دومین کارزار انتخاباتی خود را در روز شنبه در کلمبیا واقع در کارولینای جنوبی برگزار کند. روزنامه واشنگتن پست در مطلبی با اشاره به احتمال حضور منتقدان و حامیان دونالد ترامپ در رقابت‌های تعیین نامزد حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، فرماندار ایالت فلوریدا را رقیب اصلی رئیس جمهوری پیشین آمریکا معرفی کرد.

ایلنا : وزارت خارجه آذربایجان ۲ روز پس از حمله یک فرد مسلح به سفارت این کشور در ایران که منجر به کشته شدن یک نیروی محافظت سفارت و زخمی شدن ۲ نفر دیگر شد، اعلام کرد که امروز -یکشنبه- کارمندان سفارت آذربایجان به همراه خانواده‌هایشان ایران را ترک خواهند کرد.

اسپوتنیک : بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در پیامی اعلام کرد: امشب تصمیم گرفتیم به سازمان های تروریستی حمله کنیم. پاسخ ما قوی، سریع و دقیق خواهد بود. هر که بخواهد به ما آسیب برساند، ما او را آزار خواهیم داد. نخست وزیر اسرائیل در خصوص این اظهارات خود توضیحات بیشتری ارائه نکرده است.

تسنیم : محورهایی که بازیگران خارجی عرصه لبنان قصد دارند طبق آنها در اجلاس پاریس، درباره این کشور گفتگو کنند، بیانگر وجود یک برنامه تازه از جانب غربی‌ها و برخی کشورهای عربی برای سیطره بر پرونده سیاسی لبنان و جهت‌دهی آن در راستای منافع خودشان است. ایالات متحده، فرانسه، عربستان سعودی و قطر به عنوان بازیگران خارجی عرصه لبنان در این نشست مشارکت می‌کنند و قرار است نقشه‌ روشنی  برای خروج لبنان از بن‌بست سیاسی، انتخاب رئیس جمهور، تشکیل دولتی هماهنگ و انجام اصلاحات اقتصادی مورد نیاز ارائه شود. در نشست پاریس که با حضور «باربرا لیو» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاورنزدیک، «پاتریک دورل» مشاور رئیس جمهور فرانسه، «نزار العولا» دیپلمات سعودی و «محمد بن عبدالعزیز الخلیفی» معاون وزیر خارجه قطر برگزار می‌گردد، درباره یک سند سیاسی روشن که شامل برنامه کاری برای خروج لبنان از بحران‌هاست بحث خواهد شد.

ایسنا : همزمان با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده، رهبران افراطی حزب جمهوری خواه تلاش برای تداوم جنگ یمن تحت رهبری عربستان را آغاز کردند. پامپئو در کتاب جدیدش با عنوان «هرگز یک وجب پا پس نمی‌کشیم، برای آمریکایی که عاشقش هستم می‌جنگم» به یمن نیز اشاره و در آن ایران را به ایفای نقش در یمن متهم کرده است و بر لزوم پایبندی عربستان به شرط «خروج ایران» از یمن تأکید می‌کند. پامپئو در این کتاب به جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا حمله کرده که ابتکار عملی را برای توقف زودهنگام جنگ یمن مطرح کرد. این اظهارات پامپئو همزمان با وجود حرف و حدیث‌ها درباره طرح مجدد ابتکارعمل کری برای راه حلی جهت پایان دادن به جنگ یمن است که این بار از سوی عمان مطرح شد و نشان می‌دهد حزب جمهوری خواه در ایالات متحده از پایان جنگ یمن قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر ۲۰۲۴ نگران است.

ایلنا : یک کویتی به عنوان دبیرکل جدید شورای همکاری خلیج فارس تعیین شد. «جاسم محمد البدیوی»، به عنوان دبیرکل جدید شورای همکاری خلیج فارس، از چهارشنبه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

خبرگزاری صداوسیما: وزیر خارجه کشورمان گفت: امروز از طریق قطر، پیام هایی از طرف های مقابل برجامی به ما رسید و ازهر نوع تلاش قطر برای انتقال پیام‌ها برای حل مسئله، گفتگو و لغو تحریم‌ها و از هرگونه ابتکار عمل دوستان ما در قطر، استقبال می‌کنیم .

اسپوتنیک : رئیس جمهور آرژانتین گفت: آرژانتین و کشورهای آمریکای لاتین ارسال سلاح به اوکراین را بررسی نمی کنند. فرناندز در کنفرانس خبری مشترک با اولاف شولتس صدراعظم آلمان که برای یک سفر رسمی در آرژانتین به سر می برد، گفت: آرژانتین و آمریکای لاتین قصدی برای اینکار ندارند، آنها ارسال تسلیحات به اوکراین یا مناطق درگیری دیگر را بررسی نمی کنند.

تسنیم : روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که مقامات ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که تغییر استراتژی برای تامین تسلیحاتی اوکراین ضروری است و مباحثاتی در این زمینه با متحدان واشنگتن از هم اکنون آغاز شده است. به عقیده نویسندگان این مقاله، تحلیلگران دولت ایالات متحده در پیش بینی سال 2023 خود به این نتیجه رسیدند که درگیری در اوکراین احتمالاً به بن بست خواهد رسید. مقامات واشنگتن و متحدانشان با نگرانی از اینکه یک درگیری فرسایشی به نفع روسیه خواهد بود، در هفته‌های اخیر بحث‌های جدی‌تری را درباره چگونگی تغییر روند  خصومت‌ها به نفع اوکراین آغاز کرده‌اند. در بیشتر سال نخست جنگ، روسیه و اوکراین توپخانه و تانک‌های خود را به میدان جنگ آوردند. در مرحله بعدی درگیری، ارتش اوکراین باید خطوط سنگرهای واحدهای نظامی روسی را هدف قرار دهد و برای این کار وجود خودروی رزمی  و همچنین توپخانه که بخش مهمی از کمک های اخیر غرب به اوکراین است، می تواند برای عملیات ضد حمله اوکراین مناسب  باشد.

ایلنا : ده‌ها هزار نفر ساکنان سرزمین‌های اشغالی شامگاه شنبه در اعتراض به دولت جدید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به خیابان‌ها آمدند. این چهارمین هفته متوالی است که مخالفان برنامه‌های دولت بنیامین نتانیاهو دست به تظاهرات می‌زنند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، سیاست‌های دولت جدید نتانیاهو به ویژه در ارتباط با نظام قضایی را مغایر با آزادی و دموکراسی خوانده و شعارهایی در اعتراض به آن سر دادند.

ایسنا : یک سخنگوی گروه طالبان افغانستان از تشدید هر چه بیشتر ممنوعیت تحصیل از سوی این گروه برای زنان افغان خبر داده و در پیامی به دانشگاه‌های خصوصی اعلام کرد که شرکت زنان افغان در کنکور ورود به دانشگاه ممنوع شده است.

تسنیم : یک روزنامه لبنانی نوشت که پادشاه اردن ریاض را به مشارکت در محاصره اقتصادی و تلاش برای توطئه علیه این کشور و همچنین ممانعت از کمک‌های کشورهای عربی به امان متهم کرد. سخنان پادشاه اردن درخصوص اوضاع کشورش در تمامی سطوح اشاره دومنظوره‌ای به معامله قرنی دارد که کوشنر هدف تحمیل آن به امان را داشت و همچنین به کودتای ناکام شاهزاده «حمزه»  برادر پادشاه اردن اشاره دارد که با کمک «باسم عوض الله»  مشاور محمد بن سلمان رهبری می شد. او که در حال حاضر در بازداشت مقامات اردنی به سر می‌برد ، حلقه پیوند میان ولیعهد سعودی و شاهزاده حمزه محسوب می‌شود، گرچه ریاض تلاش کرد مدرکی دال بر دخالت خود در این کودتا  باقی نماند. پادشاه اردن همزمان با جدایی  از عربستان سعودی  تلاش کرد تا روابط خود با «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس امارات  را تقویت و محاصره اعلام نشده علیه کشورش که به کمک‌های خارجی متکی است را لغو کند.

ایلنا : صدراعظم آلمان اعلام کرد که قصد دارد به گفت‌و‌گوهای تلفنی خود با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه ادامه دهد. شولتز افزود که طی ۱۱ ماه گذشته تماس خود را با پوتین قطع نکرده است و آخرین تماس تلفنی بین آنها در دسامبر گذشته بوده است.

فارس: سردبیر روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی با اشاره به احتمال ارسال موشک و جنگنده برای کی‌یف پس از ارسال تانک از سوی آمریکا، از احتمال گسترده‌تر شدن دامنه جنگ اوکراین و آغاز رویارویی مستقیم واشنگتن و مسکو در کریمه طی هفته‌های آتی خبر داد.

ایسنا : سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز خبر داد: پوتین برای گفتگو با «اولاف شولتز» آماده است؛ اگرچه تاکنون هیچ تماس تلفنی با او برنامه ریزی نشده است. سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این خصوص گفت: پوتین آماده تماس‌ است؛ اگرچه تاکنون هیچ تماس تلفنی با او برنامه ریزی نشده است. این خبر در واکنش به اظهارات «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان در چند ساعت گذشته رسانه ای شد.

ایسنا : رئیس مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد، هم اکنون شورای امنیت این سازمان در وضیت فعلی‌اش واقعیت‌های امروز را بازتاب نمی‌دهد. چابا کوروشی، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد، “شورای امنیت این سازمان در ضمن این که واقعیات امروز را بازتاب نمی‌دهد، فلج شده و نمی‌تواند وقتی یکی از اعضای دائمش به همسایه خود حمله کرده، کارکرد اساسی خود در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را ادا کند.”

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *