جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

رسانه ها؛ تصویب قطعنامه ضدایرانی در پارلمان اروپا و…

۱۴۰۱/۱۰/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: تصویب قطعنامه ضدایرانی در پارلمان اروپا، تقویت نظارت اتحادیه اروپا با اعزام نیرو نظارت بر مرز آذربایجان و ارمنستان، دیدار وزرای دفاع آمریکا و آلمان برای حل اختلافات درباره ارسال تانک به اوکراین، گفت‌وگوی مشاور امنیت ملی آمریکا و نتانیاهو درباره عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی، هشدار مدودف نسبت به وقوع جنگ هسته‌ای در صورت شکست روسیه در جنگ اوکراین، احضار سفیر ایران به وزارت امور خارجه کره جنوبی، احضار سفیر ایران به وزارت امور خارجه کره جنوبی، اعلام وضع فوق العاده در پایتخت پرو، ناکامی در یازدهمین جلسه مجلس لبنان، برای انتخاب رئیس جمهور، پیشنهاد استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در کره جنوبی، احتمال کمک آمریکا به اوکراین در حمله به کریمه، محدودبودن تفاهم با عربستان به تمدید آتش‌بس و پرونده های بشردوستانه، تأکید اردوغان بر لزوم برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی قبل از موعد مقرر، نشست سران شورای همکاری و مصر و اردن در ابوظبی، هشدار کرملین به اوکراین درباره هرگونه حمله به کریمه و درخواست روسیه برای تشکیل "گروه چهارجانبه خاورمیانه" در سطح وزیران، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

تسنیم: پارلمان اروپا قطعنامه‌ای ضد ایرانی را به تصویب رساند، این قطعنامه شامل بندهایی از جمله درخواست برای درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» اتحادیه اروپا است. متمم پیشنهادی مربوط به درج سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های اصطلاحا تروریستی اتحادیه اروپا که دیروز پس از رای‌گیری به این قطعنامه اضافه شده بود نیز در قالب این قطعنامه به تصویب رسید. مفاد این قطعنامه ماهیت پیشنهادی دارند و شورای اروپا بایستی تصمیم نهایی را در خصوص اجرایی شدن آنها بگیرد.

العالم: مقامات آمریکایی گفتند لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز پنجشنبه در دیدار با بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع جدید آلمان از وی خواهد خواست تا مجوز انتقال تانک های آلمانی را به اوکراین صادر کند. دو کشور همچنان بر سر موضوع ارسال تانک به اوکراین اختلاف دارند. پیشتر یک منبع در دولت آلمان به رویترز گفته بود اگر ایالات متحده با ارسال تانک های خود موافقت کند، آلمان نیز اجازه خواهد داد تانک های ساخت این کشور به اوکراین ارسال شوند. اما مقامات ایالات متحده به طور علنی و پشت پرده اصرار دارند که واشینگتن در حال حاضر هیچ برنامه ای برای ارسال تانک های خود به اوکراین ندارد، با این استدلال که نگهداری از آنها برای کی‌یف بسیار دشوار است و استفاده از آنها به تلاش لجستیکی زیادی نیاز دارد.

ایرنا: مشاور امنیت ملی آمریکا با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد و با او درباره احتمال دستیابی به موفقیت با عربستان سعودی در زمینه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرد. او روز گذشته به منظور گفت‌وگو با مسئولان دولت جدید رژیم صهیونیستی وارد اراضی اشغالی شد. مسئولان صهیونیستی و آمریکایی اعلام کردند که هدف از این سفر، بررسی سیاست‌های دولت رژیم صهیونیستی در قبال مسئله فلسطین، ایران و اقدامات صورت گرفته در راستای عادی‌سازی روابط این رژیم با کشورهای عربی است.

ایسنا: یک اتاق فکر آمریکایی پیشنهاد کرده است که واشنگتن باید استقرار تسلیحات هسته‌ای در کره جنوبی را در آینده در بحبوحه تنش‌های فزاینده در منطقه بررسی کند. مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در واشنگتن (CSIS) همچنین توصیه کرده است که آمریکا و کره جنوبی برای این منظور تمرینات روی میز را آغاز کنند.

رادیوچین: در حالی که کمیسیون اروپایی می‌خواهد با برنامه‌ای مشابه به قانون کاهش تورم آمریکا پاسخ دهد، اما وزیر دارایی آلمان این طرح پیشنهادی کمیسیون را رد می‌کند.

تسنیم: اتحادیه اروپا می‌خواهد با قدرت بیشتری بر روند صلح بین آذربایجان و ارمنستان نظارت کند و از این رو عملیات جدید نظارتی در مرزهای این دو کشور را با اعزام حدود ۱۰۰ افسر پلیس آغاز می‌کند. وزرای خارجه اتحادیه اروپا می خواهند دوشنبه آینده در این باره تصمیم بگیرند که یک هیئت غیرنظامی برای نظارت بر آتش بس و وضعیت امنیتی در منطقه مرزی بین ارمنستان و آذربایجان تشکیل دهند. این ماموریت در ابتدا برای دو سال برنامه ریزی شده است. عملیات جدید اتحادیه اروپا، که رسماً مأموریت اتحادیه اروپا در ارمنستان (EUMA) نامیده می شود، حداکثر 100 نیرو را شامل می شود و عمدتاً متشکل از افسران پلیس است که توسط کشورهای اتحادیه اروپا اعزام شده اند.

خبرگزاری صداوسیما: همزمان با شر کت هزاران نفر از شهروندان پرو در تظاهرات ضد دولتی در پایتخت این کشور وضع فوق العاده اعلام شد. معترضان در کشور پرو کناره گیری «دینا بلاته» رئیس جمهور این کشور را خواستار هستند. رئیس جمهور سابق پرو رهبری اعتراضات را در پایتخت این کشور برعهده دارد و معترضان در لیما پایتخت پرو گفته اند تلاش می‌کنند کنترل این شهر را به دست بگیرند.

ایرنا: دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسی گفت، برای هر سیاستمدار غربی باید روشن باشد که قدرت‌های هسته‌ای در جنگ‌های مهمی که نقش اساسی در سرنوشت‌شان دارد، شکست نمی‌خورند. مدودف این اظهارات را در واکنش به اظهارات مطرح شده برخی از مهمانان مجمع جهانی اقتصاد که خواهان شکست روسیه در جنگ فعلی شده بودند، در کانال تلگرام خود منتشر کرد. فردا (۳۰ دی) قرار است وزیران دفاع ده ها کشور غربی در پایگاه هوایی آمریکا در آلمان گردهم آیند تا در مورد ادامه حمایت نظامی از اوکراین تصمیم گیری کنند. ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به همراه لوید آستین رئیس پنتاگون در این نشست حضور خواهد داشت.

خبرگزاری صداوسیما: نمایندگان مجلس لبنان در یازدهمین جلسه برای انتخاب چهاردهمین رئیس جمهور این کشور ناکام بودند.

ایسنا: به گزارش نیویورک تایمز، دولت واشنگتن در حال بررسی این موضوع است که آیا اوکراین را برای حمله به شبه جزیره استراتژیک کریمه تجهیز کند یا خیر. این گفتگوها نشان دهنده تغییر تدریجی مقامات ایالات متحده به سمت حمایت گستاخانه‌تر از کی‌یف است، حتی در حالی که واشنگتن اصرار دارد که به دنبال رویارویی با مسکو نیست. این روزنامه نوشت: مقامات آمریکایی در حال مذاکره با همتایان اوکراینی خود در مورد استفاده از تسلیحات ارائه شده توسط آمریکا، از سیستم های موشکی هیمارس گرفته تا خودروهای جنگی بردلی، برای هدف قرار دادن احتمالاً کریمه هستند. این می تواند به روسیه نشان دهد که کنترل کریمه می‌تواند مورد تهدید قرار گیرد و این امر موقعیت کی یف را در مذاکرات آینده تقویت می‌کند.

آناتولی: برخی از رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن در ابوظبی یک نشست مشورتی برگزار کردند. محمد بن زاید، رئیس دولت این کشور، هیثم بن طارق، پادشاه عمان، حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، عبدالله دوم، پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در ابوظبی یک نشست مشورتی برگزار کردند. بر این اساس، در نشست فوق در باره روابط میان کشورها، همکاری و هماهنگی‌های مشترک مورد بحث و گفت‌وگو مشارکین قرار گرفته است.

فارس: «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز (پنجشنبه) درباره هرگونه ماجراجویی رژیم کی‌یف برای حمله به شبه‌جزیره کریمه و قلمرو فدراسیون روسیه به اوکراین هشدار داد. وی با بیان اینکه هرگونه حمله اوکراین به کریمه بسیار خطرناک خواهد بود، توضیح داد: «اگر اوکراین به خواسته‌های روسیه پاسخ دهد، پایان جنگ را تسریع خواهد کرد».

ایسنا: شبکه لبنانی المیادین به نقل از برخی منابع آگاه یمنی گزارش داد، هیچ توافقی برای تمدید و گسترش آتش‌بس در یمن صورت نگرفته است و مذاکرات ادامه دارد. منابع مطلع یمنی در مصاحبه با شبکه المیادین فاش کردند: در مذاکرات و پیام‌های مبادله شده با عربستان از طریق میانجی عمانی پیشرفت‌هایی وجود دارد و در صورت حصول توافق، نتایج آن رسما اعلام می‌شود. منابع مذکور همچنین خاطرنشان کردند که پیشنهادات بسیاری روی میز گذاشته شد، اما پیشنهادها و نکاتی قابل بحث و پاسخ است و باید منتظر تکمیل و توافق بر روی آنها بود.

تسنیم: نماینده دائم روسیه در شورای امنیت بر اهمیت برگزاری نشست چهارجانبه میانجی‌‌گران بین‌المللی (روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل) در سطح وزیران و برقراری تعامل نزدیک این مکانیزم با طرف‌های فلسطینی‌، اسرائیلی‌ و بازیگران کلیدی در منطقه تاکید کرد.

ایسنا: رئیس‌جمهور ترکیه بر لزوم برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه در تاریخ 14 مه، یک ماه زودتر از تاریخ اعلام شده قبلی (18 ژوئن)، تأکید کرد. اردوغان تاریخ دقیق انتخابات آتی را اعلام نکرد، اما تأکید کرد که این انتخابات در هفتاد و سومین سالگرد پیروزی حزب دموکرات (محافظه کار) در اولین انتخابات آزاد ترکیه در سال 1950 برگزار شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *