جدیدترین مطالب

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

پیامدهای کوتاه مدت پاسخ سخت ایران به رژیم صهیونیستی

پاسخ سخت ایران به رژیم صهیونیستی، پیامدهای کوتاه مدت متعددی را به همراه داشت که آشکار کردن صف‌بندی های منطقه ای و چینش نظامی و تاکتیک های آمریکا در کنار تعمیق شکاف داخلی رژیم صهیونیستی و نتایج مثبت اقتصادی برای کشورهای مقاومت، مهمترین آنها است.

یواس‌ای تودی: محبوبیت بایدن در میان رای‌دهندگان جوان در حال کاهش است

تهران- ایرنا- یواس‌ای تودی با اشاره به نتایج نظرسنجی‌های اخیر اعلام کرد که محبوبیت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در میان جوانان این کشور در حال کاهش است و این امر می‌تواند زنگ خطری برای این سیاستمدار دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری ایالات متحده باشد.

Loading

رسانه ها؛ تصویب قطعنامه ضدایرانی در پارلمان اروپا و…

۱۴۰۱/۱۰/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: تصویب قطعنامه ضدایرانی در پارلمان اروپا، تقویت نظارت اتحادیه اروپا با اعزام نیرو نظارت بر مرز آذربایجان و ارمنستان، دیدار وزرای دفاع آمریکا و آلمان برای حل اختلافات درباره ارسال تانک به اوکراین، گفت‌وگوی مشاور امنیت ملی آمریکا و نتانیاهو درباره عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی، هشدار مدودف نسبت به وقوع جنگ هسته‌ای در صورت شکست روسیه در جنگ اوکراین، احضار سفیر ایران به وزارت امور خارجه کره جنوبی، احضار سفیر ایران به وزارت امور خارجه کره جنوبی، اعلام وضع فوق العاده در پایتخت پرو، ناکامی در یازدهمین جلسه مجلس لبنان، برای انتخاب رئیس جمهور، پیشنهاد استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در کره جنوبی، احتمال کمک آمریکا به اوکراین در حمله به کریمه، محدودبودن تفاهم با عربستان به تمدید آتش‌بس و پرونده های بشردوستانه، تأکید اردوغان بر لزوم برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی قبل از موعد مقرر، نشست سران شورای همکاری و مصر و اردن در ابوظبی، هشدار کرملین به اوکراین درباره هرگونه حمله به کریمه و درخواست روسیه برای تشکیل "گروه چهارجانبه خاورمیانه" در سطح وزیران، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

تسنیم: پارلمان اروپا قطعنامه‌ای ضد ایرانی را به تصویب رساند، این قطعنامه شامل بندهایی از جمله درخواست برای درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» اتحادیه اروپا است. متمم پیشنهادی مربوط به درج سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های اصطلاحا تروریستی اتحادیه اروپا که دیروز پس از رای‌گیری به این قطعنامه اضافه شده بود نیز در قالب این قطعنامه به تصویب رسید. مفاد این قطعنامه ماهیت پیشنهادی دارند و شورای اروپا بایستی تصمیم نهایی را در خصوص اجرایی شدن آنها بگیرد.

العالم: مقامات آمریکایی گفتند لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز پنجشنبه در دیدار با بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع جدید آلمان از وی خواهد خواست تا مجوز انتقال تانک های آلمانی را به اوکراین صادر کند. دو کشور همچنان بر سر موضوع ارسال تانک به اوکراین اختلاف دارند. پیشتر یک منبع در دولت آلمان به رویترز گفته بود اگر ایالات متحده با ارسال تانک های خود موافقت کند، آلمان نیز اجازه خواهد داد تانک های ساخت این کشور به اوکراین ارسال شوند. اما مقامات ایالات متحده به طور علنی و پشت پرده اصرار دارند که واشینگتن در حال حاضر هیچ برنامه ای برای ارسال تانک های خود به اوکراین ندارد، با این استدلال که نگهداری از آنها برای کی‌یف بسیار دشوار است و استفاده از آنها به تلاش لجستیکی زیادی نیاز دارد.

ایرنا: مشاور امنیت ملی آمریکا با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد و با او درباره احتمال دستیابی به موفقیت با عربستان سعودی در زمینه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرد. او روز گذشته به منظور گفت‌وگو با مسئولان دولت جدید رژیم صهیونیستی وارد اراضی اشغالی شد. مسئولان صهیونیستی و آمریکایی اعلام کردند که هدف از این سفر، بررسی سیاست‌های دولت رژیم صهیونیستی در قبال مسئله فلسطین، ایران و اقدامات صورت گرفته در راستای عادی‌سازی روابط این رژیم با کشورهای عربی است.

ایسنا: یک اتاق فکر آمریکایی پیشنهاد کرده است که واشنگتن باید استقرار تسلیحات هسته‌ای در کره جنوبی را در آینده در بحبوحه تنش‌های فزاینده در منطقه بررسی کند. مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در واشنگتن (CSIS) همچنین توصیه کرده است که آمریکا و کره جنوبی برای این منظور تمرینات روی میز را آغاز کنند.

رادیوچین: در حالی که کمیسیون اروپایی می‌خواهد با برنامه‌ای مشابه به قانون کاهش تورم آمریکا پاسخ دهد، اما وزیر دارایی آلمان این طرح پیشنهادی کمیسیون را رد می‌کند.

تسنیم: اتحادیه اروپا می‌خواهد با قدرت بیشتری بر روند صلح بین آذربایجان و ارمنستان نظارت کند و از این رو عملیات جدید نظارتی در مرزهای این دو کشور را با اعزام حدود ۱۰۰ افسر پلیس آغاز می‌کند. وزرای خارجه اتحادیه اروپا می خواهند دوشنبه آینده در این باره تصمیم بگیرند که یک هیئت غیرنظامی برای نظارت بر آتش بس و وضعیت امنیتی در منطقه مرزی بین ارمنستان و آذربایجان تشکیل دهند. این ماموریت در ابتدا برای دو سال برنامه ریزی شده است. عملیات جدید اتحادیه اروپا، که رسماً مأموریت اتحادیه اروپا در ارمنستان (EUMA) نامیده می شود، حداکثر 100 نیرو را شامل می شود و عمدتاً متشکل از افسران پلیس است که توسط کشورهای اتحادیه اروپا اعزام شده اند.

خبرگزاری صداوسیما: همزمان با شر کت هزاران نفر از شهروندان پرو در تظاهرات ضد دولتی در پایتخت این کشور وضع فوق العاده اعلام شد. معترضان در کشور پرو کناره گیری «دینا بلاته» رئیس جمهور این کشور را خواستار هستند. رئیس جمهور سابق پرو رهبری اعتراضات را در پایتخت این کشور برعهده دارد و معترضان در لیما پایتخت پرو گفته اند تلاش می‌کنند کنترل این شهر را به دست بگیرند.

ایرنا: دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسی گفت، برای هر سیاستمدار غربی باید روشن باشد که قدرت‌های هسته‌ای در جنگ‌های مهمی که نقش اساسی در سرنوشت‌شان دارد، شکست نمی‌خورند. مدودف این اظهارات را در واکنش به اظهارات مطرح شده برخی از مهمانان مجمع جهانی اقتصاد که خواهان شکست روسیه در جنگ فعلی شده بودند، در کانال تلگرام خود منتشر کرد. فردا (۳۰ دی) قرار است وزیران دفاع ده ها کشور غربی در پایگاه هوایی آمریکا در آلمان گردهم آیند تا در مورد ادامه حمایت نظامی از اوکراین تصمیم گیری کنند. ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به همراه لوید آستین رئیس پنتاگون در این نشست حضور خواهد داشت.

خبرگزاری صداوسیما: نمایندگان مجلس لبنان در یازدهمین جلسه برای انتخاب چهاردهمین رئیس جمهور این کشور ناکام بودند.

ایسنا: به گزارش نیویورک تایمز، دولت واشنگتن در حال بررسی این موضوع است که آیا اوکراین را برای حمله به شبه جزیره استراتژیک کریمه تجهیز کند یا خیر. این گفتگوها نشان دهنده تغییر تدریجی مقامات ایالات متحده به سمت حمایت گستاخانه‌تر از کی‌یف است، حتی در حالی که واشنگتن اصرار دارد که به دنبال رویارویی با مسکو نیست. این روزنامه نوشت: مقامات آمریکایی در حال مذاکره با همتایان اوکراینی خود در مورد استفاده از تسلیحات ارائه شده توسط آمریکا، از سیستم های موشکی هیمارس گرفته تا خودروهای جنگی بردلی، برای هدف قرار دادن احتمالاً کریمه هستند. این می تواند به روسیه نشان دهد که کنترل کریمه می‌تواند مورد تهدید قرار گیرد و این امر موقعیت کی یف را در مذاکرات آینده تقویت می‌کند.

آناتولی: برخی از رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن در ابوظبی یک نشست مشورتی برگزار کردند. محمد بن زاید، رئیس دولت این کشور، هیثم بن طارق، پادشاه عمان، حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، عبدالله دوم، پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در ابوظبی یک نشست مشورتی برگزار کردند. بر این اساس، در نشست فوق در باره روابط میان کشورها، همکاری و هماهنگی‌های مشترک مورد بحث و گفت‌وگو مشارکین قرار گرفته است.

فارس: «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز (پنجشنبه) درباره هرگونه ماجراجویی رژیم کی‌یف برای حمله به شبه‌جزیره کریمه و قلمرو فدراسیون روسیه به اوکراین هشدار داد. وی با بیان اینکه هرگونه حمله اوکراین به کریمه بسیار خطرناک خواهد بود، توضیح داد: «اگر اوکراین به خواسته‌های روسیه پاسخ دهد، پایان جنگ را تسریع خواهد کرد».

ایسنا: شبکه لبنانی المیادین به نقل از برخی منابع آگاه یمنی گزارش داد، هیچ توافقی برای تمدید و گسترش آتش‌بس در یمن صورت نگرفته است و مذاکرات ادامه دارد. منابع مطلع یمنی در مصاحبه با شبکه المیادین فاش کردند: در مذاکرات و پیام‌های مبادله شده با عربستان از طریق میانجی عمانی پیشرفت‌هایی وجود دارد و در صورت حصول توافق، نتایج آن رسما اعلام می‌شود. منابع مذکور همچنین خاطرنشان کردند که پیشنهادات بسیاری روی میز گذاشته شد، اما پیشنهادها و نکاتی قابل بحث و پاسخ است و باید منتظر تکمیل و توافق بر روی آنها بود.

تسنیم: نماینده دائم روسیه در شورای امنیت بر اهمیت برگزاری نشست چهارجانبه میانجی‌‌گران بین‌المللی (روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل) در سطح وزیران و برقراری تعامل نزدیک این مکانیزم با طرف‌های فلسطینی‌، اسرائیلی‌ و بازیگران کلیدی در منطقه تاکید کرد.

ایسنا: رئیس‌جمهور ترکیه بر لزوم برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه در تاریخ 14 مه، یک ماه زودتر از تاریخ اعلام شده قبلی (18 ژوئن)، تأکید کرد. اردوغان تاریخ دقیق انتخابات آتی را اعلام نکرد، اما تأکید کرد که این انتخابات در هفتاد و سومین سالگرد پیروزی حزب دموکرات (محافظه کار) در اولین انتخابات آزاد ترکیه در سال 1950 برگزار شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *