جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

کوبا کاردار آمریکا را احضار کرد

کوبا با متهم کردن ایالات متحده در رابطه با تظاهرات اخیر در اعتراض به مشکلات اقتصادی، کاردار سفارت ایالات متحده در این جزیره منطقه کارائیب را احضار کرد.

پاکستان دومین مرحله اخراج اتباع غیرمجاز افغانستان را آغاز می‌کند

اسلام‌آباد – ایرنا – با اجرای طرح بازگرداندن اتباع غیرمجاز افغانستانی از پاکستان که از آبانماه امسال آغاز شد و تاکنون نیم میلیون از آنان به کشور خود بازگشته‌اند، دولت اسلام‌آباد تا هفته‌های آینده مرحله دوم اخراج اتباع افغانستانی را آغاز می‌کند.

سفر بلینکن به عربستان و مصر

وزیر خارجه امریکا به منظور رایزنی در زمینه برقراری آتش بس در باریکه غزه راهی عربستان و مصر می شود….

کاهش 43 درصدی میزان بارش ها در ایران

ایران سالهاست که در حال تجربه مشکلات جدی آب است، خشکسالی های مکرر همراه با برداشت بیش از حد آبهای سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌ های هیدرولیک و چاه‌ های عمیق، وضعیت آب این کشور را به سطح بحرانی رسانده.

Loading

رسانه ها؛ توافق اوپک پلاس بر سر ادامه سیاست کاهش تولید نفت خام و …

۱۴۰۱/۰۹/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: توافق عراق با ایران برای تداوم صادرات گاز، مواضع مسکو درخصوص تلاش آمریکا برای منحرف کردن مسیر احیای برجام، تظاهرات ۱۰ هزار ایتالیایی در اعتراض به ارسال تسلیحات به اوکراین، امضای توافقنامه امنیت منطقه‌ای در زمینه نظامی میان بلاروس و روسیه، گلایه مندی رئیس شورای اروپا از آمریکا در قبال تحولات اوکراین، انتقاد احمد مسعود از رویکرد مبهم آمریکا در قبال افغانستان، اذعان رسانه صهیونیست به تشدید تنشها با روی کار آمدن راست‌گراها، اظهارات مکرون درخصوص ضرورت تضمین به روسیه در معماری امنیتی آینده اروپا، فرانسه متهم به "تامین مالی جنگ پوتین"، سفر رئیس رژیم صهیونیستی به بحرین و توافق اوپک پلاس بر سر ادامه سیاست کاهش تولید نفت خام از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

میزان: اوپک پلاس در نشست روز یکشنبه موافقت کرد که به تصمیم ماه اکتبر مبنی بر کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت خام پایبند باشد. این تصمیم دو روز پس از توافق کشورهای گروه هفت برای تعیین سقف قیمتی نفت روسیه اتخاذ شد. خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه در اوپک پلاس افزود: این یک تغییر تا پایان سال ۲۰۲۳ است.

تسنیم : وزیر نفت عراق از توافق با وزارت نفت ایران برای تداوم صادرات گاز ایران به عراق برای تجهیز نیروگاه‌های برق عراق در تابستان سال آینده خبر داد. وی گفت که این توافق شامل تجهیز عراق به گاز براساس توافق صورت گرفته و در صورت نیاز عراق است. حیان عبدالغنی تاکید کرد: وزارت نفت ایران به عراق وعده داده براساس نیاز، گاز در اختیار عراق قرار دهد. وزیر نفت عراق با اشاره به اینکه دولت همچنان می‌خواهد از ایران گاز و برق وارد کند، گفت که عراق هنوز به واردات گاز از ایران نیاز دارد.

تی. آر. تی: وزیر دفاع روسیه که برای انجام برخی دیدارهای رسمی به مینسک سفر کرده بود با ویکتور هرنین، همتای بلاروس خود ملاقات کرد. بنا به اعلام وزارت دفاع بلاروس، هرنین و شویگو پروتکل اصلاحیه توافقنامه 19 دسامبر 1997 توافقنامه بین بلاروس و روسیه در مورد تامین مشترک امنیت منطقه‌ای در زمینه نظامی را امضا کردند. شویگو اعلام کرد: عزم بلاروس برای مقابله با رویکرد خصمانه آمریکا و متحدانش و آمادگی این کشور برای تضمین مشترک امنیت نظامی قابل ستایش است.

العالم : هزاران نفر از مردم ایتالیا در اعتراض به تورم در این کشور و همچنین ادامه جنگ در اوکراین تظاهرات کردند.

ایسنا: رئیس‌جمهور فرانسه گفت، معماری امنیتی آتی اروپا باید شامل ضمانتهایی برای روسیه باشد. مکرون تاکید کرد: ما باید درباره معماری امنیتی که در آینده قرار است در آن زندگی کنیم، فکر کنیم. من مشخصا درباره صحبت‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره اینکه ائتلاف ناتو دارد به مرزهای روسیه نزدیک می‌شود و تسلیحات تهدیدآمیز را مستقر می‌کند، صحبت می‌کنم. او گفت اروپا باید معماری امنیتی آینده خود را آماده کند. این به معنی این است که یکی از نکات اساسی که ما باید به آن بپردازیم – همانطور که پوتین همیشه گفته است – نگرانی از نزدیک شدن ناتو به درهای روسیه و استقرار تسلیحاتی است که می تواند روسیه را تهدید کند. رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه متذکر شد: این مساله بخشی از مذاکرات صلح اوکراین خواهد بود و ما باید خود را برای اتفاقات بعد از جنگ اوکراین آماده و بررسی کنیم که چطور می‌توانیم از متحدانمان محافظت کرده و همزمان به روسیه ضمانتهایی درباره امنیتش هنگام بازگشت طرفها به پای میز مذاکره ارائه کنیم.

ایرنا : احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، درخصوص رویکرد آمریکا درقبال کشورش گفته است که سیاست واشنگتن در قبال افغانستان نه تنها واضح نیست بلکه ادامه این رویکرد مبهم و برنامه های تاکتیکی آمریکا، هم ‌برای مردم افغانستان و ایالات متحده می‌تواند هزینه هنگفتی داشته باشد.

تسنیم : «چارلز میشل»، رئیس شورای اروپا گفت اگرچه روابط امنیتی بین بروکسل و واشنگتن از زمان آغاز درگیری روسیه و اوکراین تقویت شده، اما بیشترین رنج و هزینه جنگ اوکراین را اروپا متحمل می شود. این مقام ارشد اروپایی تاکید کرد: تأثیر درگیریها و جنگ اوکراین بر ایالات متحده قابل مقایسه با اروپا نیست. او گفت که در شرایط فعلی جنگ وبحران انرژی همه چیز برای آمریکا آسانتر است، زیرا این کشور صادرکننده منابع انرژی است و ازافزایش قیمت گاز و نفت سود می برد، در حالیکه اتحادیه اروپا ناگزیر است که بهای سنگینی بابت انرژی گران بپردازد و ما در خطر رکود اقتصادی هستیم. میشل توضیح داد: «صنایع اروپایی برای انرژی هزینه بیشتری می پردازند و همزمان مجبورند با صنایع آمریکایی رقابت کنند….. بیایید ساده لوح نباشیم، ایالات متحده – حتی تحت دولت فعلی – منافع اقتصادی خود را در اولویت قرار می دهد.» میشل با ابراز امیدواری از اینکه اتحادیه اروپا بتواند در هفته های آینده با ایالات متحده در مورد همکاری های متقابل اقتصادی تعامل داشته باشد، گفت: «تعامل متقابل و داشتن زمینه بازی برابر برای کارکرد جهانی شدن ضروری است.»

ایلنا : «برند لانگ»، رئیس کمیته تجارت پارلمان اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا نمی‌تواند با ایالات متحده درباره کمک‌های این کشور به شرکت‌های اروپایی به توافق برسد. او بر لزوم ارائه شکایت اروپا علیه طرف آمریکایی به سازمان تجارت جهانی تاکید کرد. لانگ گفت: «اتحادیه اروپا و آمریکا در جریان مذاکرات غیر از ایجاد تغییرات جزئی در اجرای قانون کاهش تورم آمریکا نمی‌توانند به توافق برسند. ساختار اصلی این قانون بدون تغییر باقی خواهد ماند، در این راستا لازم می‌دانم اتحادیه اروپا در ماه‌های آینده شکایتی فوری به سازمان تجارت جهانی ارائه کند». این مقام اروپایی افزود: «این موضوع نشان می‌دهد که اقدامات آمریکا با قوانین سازمان تجارت جهانی کاملا مغایرت دارد». وی تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید حجم حمایت خود از صنایع اروپایی را افزایش دهد.

ایرنا : روزنامه صهیونیستی “هاآرتص” در مطلبی درباره افزایش عملیات ضد صهیونیستی فلسطینیان با استفاده از خودرو در فلسطین اشغالی نوشت که تنش ها در کرانه باختری و سرزمین های اشغالی سال 1948 میلادی بالاست و حملات خیابانی فلسطینی ها و یورش های نظامی نیروهای رژیم اسرائیل در کرانه باختری مشاهده می شود. این رسانه چاپ تل آویو اضافه کرد: “افزایش خشونت با روی کار آمدن احزاب راستگرا در اسرائیل و پررنگ شدن نقش آنها در کابینه این (رژیم) مرتبط است.”

ایلنا : ناتو برای جنگ تمام‌عیار الکترونیک آماده می‌شود. ‌پایتخت استونی شاهد نشست ۱۵۰ کارشناس امنیت سایبری‌ پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به منظور آمادگی برای جنگ الکترونیکی احتمالی بود. ‌این دیدار که با حضور بیش از هزار متخصص امنیت سایبری از اعضای ناتو و متحدانش در سراسر جهان برگزار شد، بر ارزیابی، آزمایش و تقویت دفاع سایبری این ائتلاف متمرکز بود. برگزاری این جلسه به این دلیل بود که سناریوی جنگ الکترونیکی تمام عیار از زمان آغاز تهاجم روسیه در اوکراین در فوریه گذشته برای ناتو به واقعیت تبدیل شده است. این جلسه همچنین شامل آزمایش فناوری‌های جدید از جمله تطبیق استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی برای کمک به مقابله با تهدیدات سایبری بود.

ایسنا : و جنبش فتح و حماس از تلاش‌های خود برای برگزاری نشست جدیدی با حضور گروه‌های فلسطینی در الجزایر جهت تکمیل توافق انجام شده در ماه اکتبر خبر دادند. عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در کنفرانسی در غزه تاکید کرد: الجزایر برگزاری نشستی در نیمه اول ماه جاری میلادی جهت برداشتن گام‌هایی در مسیر اجرای بیانیه الجزایر را خواستار شد.

آناتولی : سفارت اسرائیل در بحرین در حساب توئیتری خود اعلام کرد که اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل وارد منامه شده است. جریان های سیاسی مخالف رژیم آل خلیفه در بحرین با صدور بیانیه ای سفر اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی به این کشور را محکوم کردند.

مهر: معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد تجارت بین روسیه و چین همچنان روندی روبه‌رشد دارد و در ۹ ماهه اول امسال به ۱۲۹ میلیارد دلار رسیده و تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

فارس: یک منبع دیپلماتیک روس در واکنش به اظهارات نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت زمان آن رسیده که ایالات متحده از منحرف کردن مسیر احیای برجام دست بردارد و احیای توافق هسته‌ای ایران را به نتیجه برساند. «راب مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که گفته بود احیای برجام برای آمریکا اولویت ندارد، تصریح کرد: «این یک مسئله انتخابی نیست. آمریکایی‌ها باید تمامی تخلفاتی که پیش‌تر مرتکب شده را از بین ببرند».

ایسنا: فرانسه با ادامه واردات سوخت‌ هسته‌ای از روسیه به “تامین مالی جنگ ولادیمیر پوتین” متهم شده است و یک سازمان مدافع محیط زیست این اقدام فرانسه را “شرم‌آور” خواند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *