جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

کوبا کاردار آمریکا را احضار کرد

کوبا با متهم کردن ایالات متحده در رابطه با تظاهرات اخیر در اعتراض به مشکلات اقتصادی، کاردار سفارت ایالات متحده در این جزیره منطقه کارائیب را احضار کرد.

پاکستان دومین مرحله اخراج اتباع غیرمجاز افغانستان را آغاز می‌کند

اسلام‌آباد – ایرنا – با اجرای طرح بازگرداندن اتباع غیرمجاز افغانستانی از پاکستان که از آبانماه امسال آغاز شد و تاکنون نیم میلیون از آنان به کشور خود بازگشته‌اند، دولت اسلام‌آباد تا هفته‌های آینده مرحله دوم اخراج اتباع افغانستانی را آغاز می‌کند.

سفر بلینکن به عربستان و مصر

وزیر خارجه امریکا به منظور رایزنی در زمینه برقراری آتش بس در باریکه غزه راهی عربستان و مصر می شود….

کاهش 43 درصدی میزان بارش ها در ایران

ایران سالهاست که در حال تجربه مشکلات جدی آب است، خشکسالی های مکرر همراه با برداشت بیش از حد آبهای سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌ های هیدرولیک و چاه‌ های عمیق، وضعیت آب این کشور را به سطح بحرانی رسانده.

Loading

رسانه ها ؛ آتش بس تجاری میان اروپا و آمریکا و…

۱۳۹۹/۱۲/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: توافق آمریکا و اتحادیه اروپا برای تعلیق تعرفه‌ها، درخواست هنری کیسینجر از بایدن برای ادامه سیاست های ترامپ ضد ایران، سفر  مقام ایرلندی به تهران  برای گفت‌وگو درباره برجام، درخواست روسیه برای  برگزاری نشستی برای بازگشت آمریکا به برجام ،گفت‌وگوی آنتونی بلینکن با نخست‌وزیر ارمنستان، پیشنهاد آمریکا برای نشستی جدید با طالبان بر سر تشکیل دولت موقت، تاکید اوکراین براعمال تحریم‌های جامع علیه روسیه، انتقاد کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از تولید اف 35، سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق، واکنش ایران به بیانیه پایانی اجلاس وزرای اتحادیه عرب، گفتگوی اردوغان و مرکل، اولین رایزنی دوجانبه کامالا هریس و بنیامین نتانیاهو، توصیه پکن به برخی کشورها برای پایان دادن به دخالت در امور داخلی چین، برنامه چین برای اصلاح کمیته انتخابات هنگ کنگ، اعلام چین به عنوان چالش شماره یک آمریکا ، بن بست در تشکیل دولت در لبنان و تصمیم آلمان برای تعطیلی  نیروگاه‌های هسته‌ای خود از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: رئیس جمهور آمریکا و رئیس کمیسیون اروپا  درباره موضوعات مختلف از جمله چین و روسیه گفت‌وگو کردند.«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا جمعه تلفنی با «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا صحبت کرد.بایدن در این تماس تلفنی بر حمایت از اتحادیه اروپا و تعهدش به بازسازی و احیای مشارکت آمریکا و اتحادیه اروپا تاکید کرد.دو طرف همچنین درباره اهمیت همکاری نزدیک آمریکا و اتحادیه اروپا و مقابله با همه‌گیری کرونا و امنیت بهداشت جهانی صحبت کردند.

دویچه وله: وزیر امور خارجه پیشین آمریکا از بایدن خواست به سیاست ترامپ درباره ایران ادامه دهد. هنری کیسینجردر نخستین جلسه سمینار مسائل بین‌الملل بنیاد نیکسون گفت که دولت بایدن نمی‌باید موضوع ایران را مستقل از مسائل خاورمیانه در نظر بگیرد.  وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در دولت ریچارد نیکسون و جرالد فورد، سیاست خاورمیانه‌ای دولت دونالد ترامپ را تحسین و از دولت بایدن در خواست کرده که به این سیاست در قبال ایران و منطقه خاورمیانه ادامه دهد.

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه ایرلند با توجه به نقش کشورش به عنوان تسهیل‌کننده اجرای برجام به تهران سفر و با رئیس‌جمهور ایران دیدار می‌کند.«سیمون کاوونی»، وزیر امور خارجه ایرلند قرار است روز یکشنبه با توجه به نقش کشورش به عنوان تسهیل‌کننده اجرای برجام در شورای امنیت سازمان ملل متحد در تهران با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران دیدار کند. جمهوری اسلامی ایران پیش از این دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در جلسه‌ای با حضور آمریکا جهت گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای برجام را رد کرده است.کاوونی در بیانیه‌ای گفته است: «ایرلند جزو طرفداران برجام است.

خبرگزاری ایرنا: نماینده دائمی روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار برگزاری نشستی برای بازگشت آمریکا به برجام شد.”میخائیل اولیانوف” نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ گفت: ما دعوت می کنیم هرچه زودتر دیداری برای بازگشت آمریکا به برجام و احیای تعهدات ایران در چارچوب این توافق برگزار شود. بدیهی است که این روندها باید هرچه سریعتر آغاز شود.

خبرگزاری ایلنا: «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا طی تماسی تلفنی با «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان گفت‌وگو کرد. این خبر را «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد. بنا به این بیانیه، دو طرف طی این پیام درباره تحولات اخیر و همچنین وضعیت در قره‌باغ به بحث و تبادل نظر پرداختند. این بیانیه تصریح کرد: «وزیر خارجه طی این گفت‌وگو تاکید کرد که باید به قانون و نهادها دموکراتیک احترام گذاشته شده و حمایت آمریکا را از فرآیندهای قانونی در ارمنستان ابراز کرد.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رسانه‌ها از پیشنهاد آمریکا برای نشستی جدید با طالبان بر سر تشکیل دولت موقت خبر دادند.فرستاده ارشد دولت جو بایدن برای افغانستان پیشنهاد تشکیل یک کنفرانس رهبران طالبان و افغانستان با موضوع ایجاد دولت موقت را داد؛ اقدامی که نشان دهنده تمایل کاخ سفید به حرکت سریعتر مذاکرات صلح این کشور به جلو است. این ایده اخیرا توسط زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه دولت آمریکا و مذاکره کننده صلح ارشد این کشور برای افغانستان مطرح شد.

خبرگزاری تسنیم: یک مقام ارشد اوکراینی از دولت آمریکا خواست که تحریم‌های جامعی را علیه روسیه به‌ویژه در خصوص خط لوله گاز نورد استریم ۲ وضع کند. «یولیا اسویریدنکو» معاون رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور اوکراین طی سخنانی در اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک خواستار وضع تحریم‌های جامع علیه روسیه از سوی دولت بایدن شد.این مقام ارشد اوکراینی در نشست اندیشکده شورای آتلانتیک که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: «ما از واشنگتن می‌خواهیم که یک رژیم جدید از تحریم‌های جامع را علیه روسیه وضع کند.

الکوثر فارسی: رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد برنامه تولید جنگنده بمب افکن نسل پنجم F-35 آمریکا و تعدادی دیگر از سیستم های بزرگ تجهیزات جدید نظامی آمریکا به “یک فاجعه کامل” تبدیل شده است. آدام اسمیت رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از حزب حاکم دموکرات اعلام کرد برنامه تولید جنگنده F-35 به یک فاجعه کامل تبدیل شده است.

یورونیوز: پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان بعد از ورود به شهر بغداد از عراقی‌ها خواست تا برای اقلیت‌های مذهبی ارزش قائل شوند و با برادران مسیحی خود به عنوان «یک سرمایه ارزشمند» رفتار کنند. وی همچنین تاکید کرد که خشونت، افراط گرایی، عدم تحمل و فساد کافی است و باید عدالت را برپا داشت.رهبر کاتولیک‌های جهان امروز با آیت الله سیستانی مرجع بزرگ شیعیان عراق نیز دیدار کرد.

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به بیانیه پایانی اجلاس وزرای اتحادیه عرب واکنش نشان داد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بیانیه پایانی اجلاس وزرای اتحادیه عرب، بیان داشت: جای تاسف است که برخی کشورهای عربی به جای پرداختن به معضلات اصلی که جهان عرب دامنگیر آن است، از جمله باز کردن پای رژیم اشغالگر و تنش آفرین صهیونیستی به منطقه و کوتاهی نسبت به آ‌رمان فلسطین، ادامه جنگ ظالمانه علیه مردم عرب یمن و ایجاد فجیع‌ترین بحران انسانی عصر حاضر و حمایت‌های چندین ساله از تروریسم و گروه‌های تروریستی، درصدد هستند با ساختن دشمنی موهوم اذهان عمومی را از اقدامات شرورانه و مخرب خود منحرف کنند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور ترکیه و صدراعظم آلمان از طریق ویدئوکنفرانس پیرامون روابط آنکارا و برلین گفتگو کردند. مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از طریق ویدئو کنفرانس پیرامون روابط دو کشور و تحولات اخیر منطقه‌ای گفت‌وگو کرده و بر اهمیت ادامه گفت‌وگوهای دوجانبه تاکید کرد.

تی.آر.تی ترکیه: کامالا هریس معاون رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، در جریان گفتگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به همکاری های دو جانبه تاکید کرد.در بیانیه منتشره از سوی کاخ سفید آمده است، در جریان مکالمه تلفنی هریس و نتانیاهو، موضوع شراکت بین آمریکا و اسرائیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این بیانیه با اشاره به اینکه هریس به تداوم تعهد بی قید و شرط آمریکا در قبال امنیت اسرائیل تاکید کرده آمده است، هریس ضمن اعلام حمایت قوی آمریکا از قراردادهای اخیر عادی سازی روابط بین اسرائیل با برخی از کشورهای جهان عرب و اسلام، به اهمیت افزایش امنیت، صلح و آرامش مردم اسرائیل و فلسطین تاکید کرده است.

رادیو چین: وانگ ون بین سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری از کشورها خواست ضمن مراعات قوانین و اصول مناسبات بین المللی، به هرگونه دخالت در امور هنگ کنگ و امور داخلی چین خاتمه دهند.نماینده بلاروس به نمایندگی از 70 کشور عضو حقوق بشر سازمان ملل طی سخنانی از مواضع و تدابیر چین در مساله هنگ کنگ حمایت و با دخالت کشورهای غرب در امور داخلی چین با سوء استفاده از مساله هنگ کنگ مخالفت کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: چین با اشاره به «کمبود ها و نارسائی ها» اعلام کرد قصد اصلاح نظام انتخابات هنگ کنگ را دارد. این موضوع در کنگره ملی خلق که روز جمعه افتتاح شد اعلام شد. رئیس اجرائی هنگ کنگ مستقیما از سوی شهروندان انتخاب نمی شود بلکه توسط کمیته ای از نمایندگان عرصه های گوناگون انتخاب می شود.

ایران پرس: «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) در پیامی به نیروهای مسلح آمریکا، چین را چالش شماره یک این وزارت خانه دانست و گفت: “رویکرد ما به چین در راستای پیشبرد سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده خواهد بود.”رئیس پنتاگون تاکید کرد: “چین را به عنوان چالش در اولویت قرار دهید. این وزارتخانه چین را به عنوان چالش شماره یک، در اولویت قرار می‌دهد و مفاهیم عملیاتی، توانایی‌ها و برنامه‌های مناسب برای تقویت بازدارندگی و حفظ مزیت رقابتی ما را توسعه می‌دهد.”

خبرگزاری صدا و سیما: در پی بن بست در تشکیل دولت لبنان ، دامنه اعتراضات در این کشور به سبب وخامت اوضاع معیشتی و افزایش قیمت دلار پیوسته گسترش می‌یابد. همزمان با درجا زدن روند تشکیل کابینه لبنان به سبب اختلاف نظر بین طرف‌های ذیربط، دامنه اعتراضات مردمی در این کشور نیز به سبب وخامت اوضاع معیشتی و افزایش قیمت دلار و سقوط ارزش لیره لبنان پیوسته گسترش می‌یابد.

خبرگزاری مهر : آلمان در نظر دارد نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تا قبل از پایان سال ۲۰۲۲، تعطیل کند. دولت آلمان اعلام کرده برای تعطیل کردن زودهنگام نیروگاه‌های هسته‌ای به چهار شرکت آب و برق به صورت مشترک ۲.۴ میلیارد یورو غرامت می‌دهد.آلمان قرار است تا پایان سال ۲۰۲۲ استفاده از انرژی هسته‌ای را به صورت کامل حذف کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *