جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

نگرانی سناتورهای آمریکایی از احتمال اعزام گارد ملی برای مقابله با اعتراضات دانشگاهی

سناتور‌های آمریکایی پیشنهاد رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای اعزام گارد ملی به دانشگاه‌ها به منظور مقابله با اعتراضات فزاینده علیه جنگ غزه و حمایت آمریکا از اسرائیل را رد کردند. تیم کین، سناتور دموکرات از ایالت ویرجینیا، روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری «ان بی سی» اعزام گارد ملی به دانشگاه‌ها را «ایده بسیار بدی» دانست و گفت این کار خاطرات دردناک دوران خشونت‌آمیز اعتراض‌های دانشگاهی علیه جنگ ویتنام در سال ۱۹۷۰، به ویژه در دانشگاه ایالتی کنت را، که طی آن چهار دانشجو بر اثر تیراندازی گارد ملی کشته شدند، تداعی می‌کند.

ایتالیا و فرانسه برای تقویت صنعت دفاعی اروپا، تعهدنامه‌ امضا کردند

تهران-ایرنا- وزارت دفاع ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که رم و پاریس امروز (دوشنبه) تعهدنامه‌ای مبنی بر ایجاد یک مرکز صنعتی مشترک برای دفاع زمینی با مشارکت شرکت‌های هر ۲ کشور امضا کردند که به دنبال تقویت صنعت دفاعی اروپا است.

بلینکن در ریاض: بهترین راه برای کاهش بحران انسانی در غزه برقراری آتش‌بس است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با اشاره به افتتاح گذرگاه‌های جدید برای عبور کمک‌ها به غزه گفت پیشرفت‌هایی در ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه صورت گرفته است، اما اسرائیل باید اقدامات بیشتری انجام دهد. بلینکن در نشستی با اعضای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض گفت که بهترین راه برای کاهش بحران انسانی در غزه برقراری آتش‌بس است.

Loading

رسانه ها؛ بیانیه ای برای سالگرد برجام و…

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تاکید بورل بر حفظ برجام  در پنجمین سالگرد توافق هسته‌ای، واکنش مسکو به  فشار حداکثری آمریکا بر ایران، تاکید مجدد چین بر پشتیبانی استوار از برجام، تاکید مرکل برگفتگوی  اتحادیه اروپا با چین، گزارش اولیه درباره علت انفجار در ناو آمریکایی، درخواست ۱۱ وزیر خارجه از اتحادیه اروپا برای گزینه‌های بازداشتن تل‌آویو از طرح اشغال، انتقاد چین از خرابکاری‌های آمریکا در دریای چین جنوبی، گفتگوی  لاوروف و پمپئو در مورد حل مشکلات در سوریه، لیبی و افغانستان، واکنش اتحادیه اروپا به درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تظاهرات در توکیو بر ضد قانون امنیت هنگ کنگ، بی نتیجه بودن مذاکره مصر و اتیوپی بر سر سد النهضه، واکنش کشورهای عربی به اقدام دولت ترکیه در خصوص ایاصوفیه و ابراز نگرانی سازمان جهانی بهداشت از وضعیت پاندمی کرونا در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 یورونیوز:  در پنجمین سالگرد توافق هسته‌ای ایران و گروه کشورها ۵+۱ موسوم به برجام، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بر تلاش و تعهد خود برای حفظ این توافق سخن گفت. بورل در بیانیه با اشاره به گذشت ۵ سال از زمان حصول توافق هسته‌ای با ایران گفته است: «امروز و در پنجمین سالگرد برجام، حفظ توافق از همیشه مهم‌تر است. توافق هسته‌ای با ایران در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ منعقد شد و در ادامه به اتفاق آرا در شورای امنیت سازمان ملل تایید شد (قطعنامه ۲۲۳۱) و این یک موفقیت چند جانبه تاریخی برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به شمار می‌رود و به امنیت منطقه‌ای و جهانی نیز کمک می‌کند.»

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه روسیه با کوته‌بینانه توصیف کردن فشارهای آمریکا بر ایران، تاکید کرد واشنگتن باید به تعهداتش در قبال جهان عمل کند. وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) در پنجمین سالگرد امضای توافق هسته‌ای بین ایران و گروه موسوم به ۵+۱، کارزار موسوم به فشار حداکثری آمریکا بر ایران را «کوته‌بینانه و نادرست» توصیف کرد.در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «دولت کنونی واشنگتن باید درک کند که آمریکا در قبال مابقی جهان تعهداتی دارد که باید آنها را اجرا کند».

رادیو چین: هوا چون یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین به مناسبت  سالگرد برجام  در سخنانی درباره مساله هسته ای ایران بار دیگر بر پشتیبانی استوار چین از برجام تاکید کرد و گفت حفظ و اجرای برجام راه درست حل مساله هسته ای ایران است. چین برغم تحولات در اوضاع بین المللی همیشه در سمت درست تاریخ می ایستد و همراه با دیگر طرفهای این توافقنامه، برای پیشبرد روند حل سیاسی مساله هسته ای ایران تلاش خواهد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): صدراعظم آلمان اظهار داشت، تصمیم چین بر اعمال یک قانون جدید امنیت ملی برای هنگ‌کنگ، دلیل متقنی برای توقف مذاکره اتحادیه اروپا با دومین اقتصاد بزرگ دنیا (چین) نیست. آنگلا مرکل در جریان یک کنفرانس خبری با “جوزپه کونته”، نخست‌وزیر ایتالیا، گفت: اینکه کشورهای عضو اتحادیه اروپا سعی دارند سیاست و پاسخ مشترکی در قبال چین پیدا کنند، اهمیت دارد.وی افزود: این برای ما اهمیت زیادی دارد، اما دلیل متقنی برای توقف گفت‌وگو با چین نیست.

الکوثر فارسی: سخنگوی ناوگان نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام، علت اولیه انفجار و آتش سوزی در کشتی جنگی این کشور را اعلام کرد.دریابان فیلیپ سوبک سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد: به بدنبال انفجار در ناوشکن “یو‌اس‌اس بانهوم” در بندر “سن دیگو” آتش‌سوزی گسترده‌ای در این شناور نظامی روی داده است. فیلیپ سوبک گفت: براساس اطلاعات اولیه، این انفجار به دلیل افزایش دما در کشتی رخ داده است… تحقیقات تکمیلی، علل این آتش سوزی را مشخص می کند.

العالم فارسی: وزرای خارجه یازده کشور اروپایی در نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، ابراز نگرانی کردند که زمان برای تدوین گزینه‌های واکنش به تل‌آویو در صورت اجرا کردن طرح اشغال کرانه باختری رو به اتمام است.واکنش‌های جهانی به طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری هنوز ادامه دارد و این بار ۱۱ وزیر خارجه اروپایی در نامه‌ای خواستار مشخص شدن گزینه‌های این اتحادیه برای بازداشتن تل‌آویو از اجرای این طرح شدند.

خبرگزاری تسنیم: چین از خرابکاری‌های آمریکا در منطقه دریای چین جنوبی به شدت انتقاد کرد.چین آمریکا را به تلاش برای ایجاد تنش بین قدرتهایی که در دریای چین جنوبی دارای منافع هستند متهم کرد. این انتقادات پس از آن مطرح شد که واشنگتن به نشانه حمایت از متحدانش ادعاهای چین در این منطقه را رد کرد.سفارت چین در آمریکا امروز (سه شنبه) در یک بیانیه شدید اللحن از آمریکا خواست تا خود را وارد اختلافات بین پکن و کشورهای دیگر منطقه نکند که ادعای مالکیت بر آبها و جزایر تحت مناقشه را در دریای چین جنوبی دارند.

اسپوتنیک روسیه: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از طریق تلفن با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا درباره حل و فصل مناقشات در لیبی، سوریه و افغانستان گفتگو کرد.در بیانیه ای که در وب سایت وزارت امور خارجه روسیه آمده است، نوشته شده: “موضوعات مربوط به حل مناقشات در مناطق خاصی از جهان از جمله در افغانستان، لیبی و سوریه مورد بررسی قرار گرفت.”

تی .آر.تی ترکیه: اتحادیه اروپا پس از درگیری مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان، از همه طرفها خواستار توقف درگیری و اقدامات فوری برای کاهش تنش شد.در بیانیه کتبی دفتر جوزپ بورل نماینده عالی سیاست امنیت و روابط خارجی اتحادیه اروپا آمده است، تلفات جانی بوجود آمده از درگیری در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان باعث اندوه شده است.در این بیانیه خاطرنشان شده است : نقض آتش بس نشانگر اهمیت شروع مجدد بازرسی سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در این منطقه می باشد.

 ان. اچ.کی ژاپن:  دهها نفر در توکیو برای تظاهرات علیه قانون امنیت ملی چین برای هنگ کنگ به خیابان ها آمدند.هنگ کنگی های مقیم ژاپن این تظاهرات را سازماندهی کرده بودند. شرکت کنندگان پلاکاردها و پرچم هایی در دست داشتند که عباراتی نظیر «هنگ کنگ را به مردمش بازگردانید» و «زمان انقلاب است» بر روی آن نوشته شده بود. آنها خواهان کنار گذاشته شدن این قانون شدند.

خبرگزاری مهر:  منابع اتیوپیایی از شکست مذاکرات درباره سدالنهضه با مصر و سودان خبر دادند تا این پرونده بیش از قبل، پیچیده شود.اتیوپی امروز سه شنبه اعلام کرد که گفتگوها با مصر و سودان درباره سد النهضه با شکست روبرو شده است.سیلیشی بیکیلی وزیر منابع آبی و انرژی اتیوپی گفت: مذاکرات سه جانبه (مصر، سودان و اتیوپی) درباره سد النهضه که طی ۱۱ روز گذشته با حضور ۱۱ ناظر و کارشناس جریان داشت، شب گذشته بدون دست یابی به هیچ توافقی پایان یافت.

خبرگزاری ایرنا: تصمیم دولت ترکیه برای تغییر کاربری بنای تاریخی ایا صوفیه و تبدیل دوباره آن به مسجد با واکنش متفاوتی از سوی کشورهای عربی مواجه شده است.دیوان عالی ترکیه پنجشنبه (۱۹ تیر) برای بررسی طرح تغییر کاربری موزه ایا صوفیه تشکیل جلسه داد و روز جمعه مصوبه هیأت وزیران این کشور در سال ۱۹۳۴ میلادی را که طی آن مسجد ایا صوفیه به موزه تغییر کاربری داده بود، لغو کرد.در همین حال انتشار این خبر با موافقت و تبریک برخی کشورهای عربی و واکنش برخی دیگر از کشورهای عربی همراه بود به طوری که این مساله بیشتر رنگ و بوی اختلافات این کشورها با ترکیه در پرونده های جاری در منطقه و تقابلات آنها با آنکارا را در این زمینه  را به خود گرفت.

آناتولی  ترکیه: رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت بسیاری از کشورها در مقابله با ویروس کرونا به مسیر اشتباهی می‌روند. تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت طی نشستی از طریق یک ویدئو کنفرانس در ژنو با اشاره به افزایش خطرناک موارد ابتلا به ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان اعلام کرد: “بسیاری از کشورها در مقابله با ویروس کرونا به مسیر اشتباهی می‌روند. این ویروس مهم‌ترین دشمن مردم است. اگر دستور‌العمل‌های بهداشتی رعایت نشود، این پاندمی می‌تواند بدتر شود”.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *