جدیدترین مطالب

شنیده شدن صدای انفجار در دمشق

شبکه خبری المیادین بامداد سه‌شنبه از شنیده شدن صدای انفجار‌های مهیب در حومه دمشق در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک سوریه خبر داد.

ایران متعلق به همه ایرانیان است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران متعلق به همه ایرانیان است گفت: ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

هشدار سازمان درمورد گرسنگی در غزه

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد آخرین گزارشی که درباره نبودن غذا و گرسنگی در غزه دریافت کرده مانند یک کیفرخواست وحشتناک از شرایط مردم این منطقه است.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

ایران اتهامات علیه خود درباره دریای سرخ را رد کرد

ایروانی: نمایندگان ایالات متحده آمریکا و انگلیس بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، مبادرت به ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت دریای سرخ و یمن کرده‌اند.

ایران اتهامات علیه خود درباره دریای سرخ را رد کرد

ایروانی: نمایندگان ایالات متحده آمریکا و انگلیس بار دیگر با سوءاستفاده از تریبون شورای امنیت، مبادرت به ایراد ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت دریای سرخ و یمن کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار همکاری عملی از جمله با دولت یمن برای جلوگیری از تجهیز انصارالله به تسلیحات و تجهیزات مربوطه برای انجام عملیات‌های بیشتر شدند. آنها همچنین تاکید کردند که تمامی دولت‌های عضو باید به تعهدات خود درخصوص ممنوعیت واردات سلاح و تحریم تسلیحاتی پایبند باشند.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار همکاری عملی از جمله با دولت یمن برای جلوگیری از تجهیز انصارالله به تسلیحات و تجهیزات مربوطه برای انجام عملیات‌های بیشتر شدند. آنها همچنین تاکید کردند که تمامی دولت‌های عضو باید به تعهدات خود درخصوص ممنوعیت واردات سلاح و تحریم تسلیحاتی پایبند باشند.

واشنگتن و تل‌آویو جایگزین‌های حمله زمینی به رفح را بررسی می‌کنند

دولت بایدن «به‌زودی» با مقامات رژیم صهیونیستی در واشنگتن دیدار خواهد کرد تا در مورد گزینه‌های جایگزین برای حمله زمینی برنامه‌ریزی شده نظامی به شهر رفح در جنوب غزه، جایی که حدود ۱.۵ میلیون نفر پس از فرار از جنگ در مناطق شمالی در آن پناه گرفته‌اند، گفت‌وگو کند.

Loading

رسانه ها؛ ترامپ در هند و…

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: نخستین سفر رسمی دونالد ترامپ به هند، حملات جنگنده های روسی به مناطق استقرار نظامیان ترکیه، تلاش ترکیه برای دریافت کمک از غرب در سوریه، برگزاری  اجلاس چهارگانه ادلب در استانبول، مخالفت دولت وفاق ملی لیبی با تأسیس پایگاه آمریکایی در این کشور ، اظهارات جدید  شی جین پینگ درباره ویروس کرونا ، لغو قرنطینه بودن ووهان چین ، افزایش موارد متبلایان کروناویروس جدید در کشورهای جهان، ابراز نگرانی وزیر دارایی ژاپن در مورد یوآن دیجیتالی، حمله موشکی اسرائیل به سوریه، واکنش ترامپ به توافق صلح با طالبان ، واکنش ترامپ به پیروزی سندرز در انتخابات درون‌ حزبی نوادا، استعفای «ماهاتیر محمد» از نخست وزیری مالزی و واکنش شدید مسکو به شبیه سازی حمله هسته ای آمریکا به روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهور آمریکا امروز (دوشنبه) نخستین سفر رسمی خود به هند را آغاز کرده و در ابتدای این سفر وارد شهر احمدآباد، زادگاه نارندرا مودی شد.رئیس جمهور آمریکا در آستانه ورودش به هند توئیتی به زبان هندی منتشر کرده و در این توئیت نوشت: “ما آماده سفر به هند هستیم و در مسیر سفرمان قرار داریم. تا چند ساعت دیگر ما به دیدار همه خواهیم رفت.”

خبرگزاری مهر:گزارش های رسانه ای از حملات جنگنده های روسی به مناطق استقرار نظامیان ترکیه در حومه ادلب حکایت دارد.جنگنده های روسی مناطق نزدیک به محل تجمع نظامیان ترکیه در پادگان المسطومه واقع در جنوب شهر ادلب را هدف قرار دادند.در همین حال، انتقال تجهیزات و نیروهای گسترده ارتش سوریه شامل دهها نیروی پیاده‌نظام و خودروهای زرهی سنگین به محور کفر سجنه در ارتفاعات الزاویه واقع در جنوب ادلب انجام شده است.

الکوثر فارسی: رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهوری ترکیه می گوید نشست چهارجانبه با حضور روسای‌ جمهوری روسیه ، فرانسه و آلمان درباره درگیری‌ها درادلب ، روز پنجم ماه آینده میلادی (مارس) دراستانبول برگزار خواهد شد.رجب طیب اردوغان بدون اشاره به توافق های قبلی با سران سایر کشورها ، اعلام کرد : درپنجم مارس با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دیدار خواهد کرد تا درباره تنش‌های اخیر درادلب سوریه گفتگو کنند.

تی .آر.تی ترکیه:  اجلاس چهارگانه ادلب روز 5 مارس با حضور کشورهای روسیه، آلمان و فرانسه در استانبول برگزار می شود.اردوغان با تاکید بر اینکه با مرکل و ماکرون نیز در این رابطه گفتگوی تلفنی داشته است، گفت: پس از تماس تلفنی با آنگلا مرکل، امانوئل ماکرون و ولادیمیر پوتین نقشه راه‌ ادلب را مشخص کردیم. روند بعدی  5 مارس خواهد بود، در 5 مارس اجلاس چهارگانه ادلب را با حضور کشورهای روسیه، آلمان و فرانسه در استانبول ترتیب خواهیم داد.

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون امور خارجه پارلمان شرق لیبی تأکید کرد که درخواست وزیر کشور دولت وفاق ملی (غرب لیبی) درباره تأسیس پایگاه نظامی آمریکا مردود است. «یوسف العقوری» رئیس کمیسیون امور خارجه پارلمان شرق لیبی (طُبرق) گفت که درخواست دولت وفاق ملی برای تأسیس پایگاه نظامی آمریکا در خاک لیبی مردود است.العقوری گفت: «هرگز اجازه تأسیس هیچ پایگاه آمریکایی یا هر گونه دخالت خارجی در لیبی را نخواهیم داد».

آناتولی  ترکیه:  شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین طی یک پیام ویدیویی درباره شیوع ویروس کرونا در این کشور اظهار داشت: این ویروس هنوز هم «بی‌رحم» و «مبهم» جلوگیری و کنترل آن در خطرناک‌ترین مرحله است. وی با اشاره به اظهارات امید‌بخش مبنی بر احتمال کنترل این ویروس گفت: «این بیماری تبدیل به بحران و امتحان بزرگی برای ما شده است. مسئولین برای مقابله با تمام توان خود اقدام کنند».

خبرگزاری تسنیم: دولت چین امروز اعلام کرد شهر ووهان از قرنطینه درآمده است. دولت چین اعلام کرد از امروز دوشنبه، افرادی که مبتلا به ویروس کرونا نیستند، تحت شرایط خاصی می‌توانند شهر ووهان را ترک کنند.شهر 11 میلیونی ووهان چین، مرکز اصلی و ابتدایی شیوع ویروس کروناست که از روز 3 بهمن در قرنطینه کامل قرار دارد.

رادیو چین: در روزهای اخیر، موارد مبتلایان کروناویروس جدید در کره جنوبی و ژاپن افزایش یافته است. روز یکشنبه 23 فوریه 4 بهمن، دولت کره جنوبی سطح هشدار شیوع کروناویروس را به “جدی” ارتقا داد.علاوه بر این، شیوع کروناویروس جدید در ایتالیا و ایران نیز بسیار قابل توجه است.

 ان. اچ.کی ژاپن: تارو آسو، وزیر دارایی ژاپن، با بیان اینکه هر گونه عرضه پول رایج دیجیتالی نیازمند کار بیشتر است در مورد این پول به همتایان خود در گروه ۲۰ هشدار داد. آسو پس از برگزاری نشست گروه ۲۰ وزیران دارایی و روسای بانک مرکزی در عربستان سعودی در یک کنفرانس خبری گفت که برای اجتناب از خطرهای احتمالی مانند پولشویی باید مقرراتی در مورد پول رایج دیجیتالی تدوین شود.

اسپوتنیک روسیه: ارتش اسرائیل اعلام کرد که مواضع گروه “جهاد اسلامی” در سوریه را مورد حملات موشکی قرار داده است. خبرگزاری دولتی سوریه “سانا” اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش سوریه، موشک‌های ارتش اسرائیل، شلیک شده از فراز بلندی‌های جولان به حومه دمشق را رهگیری و بیشتر آنان را دفع کرد.

یورونیوز: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت که در صورت موفقیت‌ آمیز بودن مذاکرات برای پایان دادن به بیش از ۱۸ سال جنگ در افغانستان، شخصا توافق صلح با طالبان را امضا می‌کند.رئیس جمهوری آمریکا، در محوطه کاخ سفید پیش از عزیمت به دهلی نو گفت: «بله. نامم را زیر این توافق ثبت می‌کنم.»از روز شنبه آتش‌بس موقت در افغانستان، قبل از امضای نهایی توافق تاریخی بین واشنگتن و طالبان ‌آغاز شده است.

خبرگزاری ایرنا: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیروزی برنی سندرز سناتور و نامزد ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از حزب دموکرات در انتخابات مقدماتی درون حزبی در ایالت نوادا را به او تبریک گفت. ترامپ پیش از عزیمت به هند در محوطه کاخ سفید درباره پیروزی سندرز در ایالت نوادا به خبرنگاران گفت: تصور می‌کنم این یک پیروزی بزرگ برای برنی سندرز باشد؛ ببینیم چه می‌شود، پیروزی‌های زیادی باید کسب کنند.

العالم فارسی: ماهاتیر محمد که قرار بود تا نوامبر 2020 به عنوان نخست وزیر مالزی به فعالیت خود ادامه دهد، پیشنهاد استعفای خود را تقدیم پادشاه این کشور کرده است. منابع مالزیایی اعلام کردند در صورت پذیرش استعفای ماهاتیر محمد، «انور ابراهیم» رئیس حزب عدالت مردم مالزی جانشین وی میشود.

پارس تودی:  “سرگئی ریابکوف” معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به شبیه سازی حمله هسته ای آمریکا به روسیه گفت: آمریکا با تمرین سناریوی بمباران هسته‌ای محدود روسیه، بازی خطرناکی را آغاز کرده است. ریابکوف با محکوم کردن ادامه تمرین سناریوی به کارگیری محدود سلاح هسته ای از جمله استفاده از آن در حمله به روسیه در قالب رزمایش ستادی- فرماندهی تاکید کرد، این گونه اقدامات آمادگی واشنگتن برای رویارویی و حرکت به سوی کاهش سطحی که پس از آن می توان سلاح اتمی را به کار برد، نشان می دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *