جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

انتفاد سناتور دموکرات از نحوه نظارت دولت بایدن بر کاربرد تسلیحات آمریکایی در غزه

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز نوشت که یکی از سناتورهای دموکرات کنگره با انتشار بیانیه ای عملکرد دولت بایدن در ارزیابی نحوه کاربرد سلاح های آمریکایی به وسیله رژیم صهیونیستی را زیر سوال برد.

Loading
17 اردیبهشت ماه 1396

رسانه ها ؛ برگزاری انتخابات فرانسه زیر سایه تهدیدات تروریستی ، و…

۱۳۹۶/۰۲/۱۷ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تحت شدیدترین تدابیر امنیتی، پرده‌برداری سفیر سابق آمریکا از پروژه امارات در جنوب یمن، دیدار روسای ستاد ارتش‌ ترکیه و آمریکا در خصوص سوریه، انتخاب رئیس جدید ائتلاف مخالفان سوری ، نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه لیبی در الجزایر ،توافق چین و افغانستان درباره مبارزه با تروریسم،اعتراض اتحادیه اروپا به بازداشت اسرای فلسطینی، ادامه مخالفت مردم کره جنوبی با استقرار سامانه تاد،تظاهرات گسترده بحرینی ها در آستانه محاکمه شیخ عیسی قاسم و دیدار مشاور ارشد ترامپ با مخالف جدی رئیس جمهور ونزوئلا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تحت شدیدترین تدابیر امنیتی برگزار شد. حدود ۵۰ هزار پلیس و ژاندارم در فرانسه برای تضمین امنیت برگزار انتخابات در حوزه های رای گیری و همچنین اعتراضات احتمالی بعد از انتخابات بسیج شدند. مقامات فرانسوی گفته اند که تهدیدات تروریستی هرگز تا به این اندازه شدید نبوده است. در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امانوئل ماکرون کاندیدای مستقل و میانه رو و مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه که حزب راستگرای افراطی به شمای می رود بایکدیگر رقابت کردند. امانوئل ماکرون در صورت برنده شدن جشن پیروزی را در فضای بیرونی موزه لوور جشن می گیرد.

خبرگزاری فارس: یکی از اعضای ارشد جهاد اسلامی فلسطین در مراسمی تأکید کرد: تمام خاک فلسطین از بحر تا نهر متعلق به ملت آن است. «محمد الهندی» اعلام کرد فلسطین از بحر (دریای مدیترانه) تا نهر (رود اردن) متعلق به ملت فلسطین است و هیچگونه تجزیه یا تقسیم آن قابل پذیرش نیست.این اظهارات الهندی در واکنش به انتشار سند سیاسی جدید حماس و موافقت با تأسیس دولت مستقل فلسطینی با مرزهای 1967 بیان می‌شود.

خبرگزاری فارس:  سفیر سابق آمریکا در یمن، طی یادداشتی از طرح‌های ابوظبی در جنوب یمن خبر داد و گفت که سرمایه‌گذاری‌های امارات در جنوب یمن با وجود بحران در ارتباط با رئیس جمهور مستعفی، قابل توجه است. «استفان سیچ» سفیر سابق آمریکا در یمن و معاون رئیس اجرایی مرکز پژوهشی کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن معتقداست که امارات همچنان با افرادی که از سوی «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن برکنار شده‌اند، ارتباط خود را حفظ کرده تا در صورتی که جنوب یمن موفق به جدایی و استقلال کامل نشود، این فشارها به تحقق خودمختاری‌ بیشتر منجر شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  روسای ارتش‌های آمریکا و ترکیه در واشنگتن دیدار کرده و درباره سوریه و یگان‌های مدافع خلق کرد گفت‌وگو کردند. ژنرال خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه با همراهی هاکان فیدان، رئیس آژانس اطلاعات ملی ترکیه و ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری و مشاور ارشد رئیس‌جمهوری ترکیه در سفر خود به واشنگتن با ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به گفت‌وگو پرداختند و درباره مسائل مربوط به سوریه و یگان‌های مدافع خلق کرد گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  اعضای ائتلاف مخالفان سوریه در پایان سی و سومین نشست هیئت کل، “ریاض سیف” را به عنوان رئیس این ائتلاف انتخاب کردند. ریاض سیف با تأیید ۵۸ عضو از ۱۰۲ عضو ائتلاف توانست بر خالد خوجه پیروز شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزرای خارجه سودان و کشورهای همسایه لیبی امروز (یکشنبه) نشستی در الجزایر برای بحث و بررسی تلاش‌ها و اقدامات انجام شده جهت حل بحران لیبی خواهند داشت. مارتین کوبلر، فرستاده دبیرکل سازمان ملل به لیبی به تازگی سفری به سودان برای بررسی تلاش‌های صورت گرفته درباره لیبی و هماهنگی موضعگیری‌ها برای حل بحران این کشور داشت.

خبرگزاری مهر:  وزارت خارجه چین اعلام کرد که پکن و اسلام آباد قصد دارند همکاری های خود در زمینه مبارزه با تروریسم و حمایت از امنیت منطقه‌ای را تقویت کنند. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که «وانگ ئی» وزیر خارجه این کشور با «حکمت خلیل کرزای» معاون سیاسی وزیر خارجه افغانستان دیدار و گفتگو کرد.در این دیدار طرفین بر لزوم گسترش همکاری ها در زمینه مبارزه با تروریسم و افزایش امنیت منطقه ای تاکید کردند.

  خبرگزاری مهر:  صدر اعظم آلمان در سخنانی ضمن مهم خواندن نمایش قدرت از سوی شیخ عیسی قاسم بر لزوم تداوم گفتگو با روسیه تاکید کرد. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با انتشار یک پیام ویدئویی اعلام کرد: نمایش قدرت از سوی ناتو بسیار مهم بوده و هست.وی در ادامه افزود: تداوم گفتگو میان ناتو و روسیه نیز از دیگر موارد مهم در عرصه دیپلماسی است که باید مورد توجه خاصی قرار بگیرد.

خبرگزاری تسنیم: مقامات اتحادیه اروپا بازداشت فلسطینیان در زندان‌های رژیم صهیونیستی را نقض قوانین بین‌المللی برشمردند. روسای هیات های اتحادیه اروپا در کرانه باختری و قدس تاکید کردند که بازداشت اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی نقض ماده 76 کنوانسیون چهارم ژنو به شمار می رود که بازداشت فلسطینیان خارج از اراضی اشغالی 1967 را ممنوع اعلام کرده است.

خبرگزاری تسنیم:  در حالی که مقام های نظامی آمریکا از انتقال بخش هایی از سامانه دفاع موشکی تاد به خاک کره جنوبی خبر داده اند، مخالفت ها با استقرار این سامانه موشکی همچنان ادامه دارد. صدها نفر از مردم معترض کره جنوبی، جاده منتهی به محل استقرار سامانه دفاع موشکی تاد را مسدود کردند و خواستار برچیده شدن این سامانه شدند.مردم معترض با نصب پارچه نوشته‌ای اعلام کردند که “کره‌ای ها از تاد و جنگ نفرت دارند. تاد را متوقف کنید و صلح و آرامش را به ما بازگردانید.

خبرگزاری ایرنا: بدنبال فراخوان فعالان شبکه های اجتماعی٬ تظاهرات گسترده مردم بحرین در آستانه محاکمه شیخ عیسی قاسم رهبرشیعیان این کشور آغاز شد. تظاهرات دهها هزار تن از اهالی مناطق مختلف بحرین٬ شب گذشته برای اعتراض به تصمیم رژیم آل خلیفه برای محاکمه شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

 خبرگزاری صدا و سیما: اسماعیل هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی جدید جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس به جای خالد مشعل انتخاب شده است. خالد مشعل از دوحه پایتخت قطر، نام رئیس دفتر سیاسی جدید جنبش حماس را اعلام کرد. وی در مصاحبه با شبکه الجزیره از دوحه، پیروزی اسماعیل هنیه را در انتخابات داخلی جنبش حماس به عنوان رئیس دفتر جدید این جنبش اعلام کرد. براساس قوانین داخلی جنبش حماس، انتخابات داخلی این جنبش هر چهار سال یکبار برگزار می شود و یک فرد نمی تواند برای بیش از دو دوره ریاست دفتر سیاسی آن را برعهده بگیرد.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   ژاپن و چین براى اولین بار در تقریبا دو سال گذشته، گفت و گوى مالى برگزار و توافق کردند تا پیرامون مسائل اقتصادى کلیدى بررسى مشترک در سطح کارى به انجام برسانند.تارو آسو، وزیر دارایى ژاپن، و شیائو جیه، وزیر دارایى چین،در یوکوهاما واقع در جنوب توکیو ملاقات کردند. مقاماتى از بانک هاى مرکزى دو کشور نیز در این نشست حضور داشتند. این نشست، ششمین گفت و گوى مالى بین این دو کشور همسایه بود.

العالم فارسی: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد: اسماعیل هنیه رئیس جدید دفتر سیاسی حماس در نوار غزه باقی خواهد ماند و در صورت اقتضای ضرورت بری این جنبش، با خروج از این منطقه، به سفرهای خارجی خواهد رفت.حازم قاسم سخنگوی حماس در این باره گفت: پست جدید اسماعیل هنیه ممکن است انجام سفرهای خارجی را ایجاب کند. همچنین رهبران جنبش با در نظر گرفتن اعتبارات در آینده، درباره موضوع خروج رئیس دفتر سیاسی از نوار غزه در صورت اقتضای ضرورت تصمیم گیری خواهند کرد.

رادیوچین: ژان کلود یونکر،  رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در کنفرانسی در ایتالیا با انتقاد از برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) گفت: من دیگر به زبان فرانسوی سخنرانی می کنم چرا که زبان انگلیسی درحال از دست دادن اهمیت خود در این قاره است.رئیس کمیسیون اروپا افزود: زمانی که ظاهرا وضع اتحادیه اروپا بهتر شد، انگلیسی ها تصمیم گرفتند تا اتحادیه را ترک کنند و این یک فاجعه واقعی است.

دویچه وله: ناظران می‌گویند، اندکی بعد از برقراری “مناطق امن” در سوریه درگیری‌های پراکنده‌ای بین افرادمسلح و نیروهای دولتی در آن رخ داده است. طرح ایجاد “مناطق امن” از نیمه‌شب جمعه ۵ مه به اجرا درآمده است.دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید، اندکی بعد از برقراری “مناطق امن” هواپیماهای جنگی مواضع مخالفان سوری  را در منطقه زلاقیات و نزدیکی استان حما بمباران کردند.

پارس تودی:  رهبرکاتولیک های جهان، استفاده از نام «مادر بمب ها» برای بمبی که اخیرا امریکا آن را در منطقه ای در شرق افغانستان آزمایش کرد، «شرم آور» دانست.پاپ فرانسیس در آستانه سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جنجالی آمریکا به واتیکان، تاکید کرد از نام این بمب احساس شرم می کند زیرا «نام مادر زندگی بخش است و بمب مرگ آفرین».

 پارس تودی:  کاخ سفید از دیدار «هربرت ریموند ‘اچ.آر’ مک مستر» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا با «خولیو بورخس» رئیس مجلس ملی و از مخالفان جدی «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا خبر داد. در این دیدار بر لزوم پایبندی دولت ونزوئلا به قانون اساسی و برگزاری انتخابات آزاد تاکید شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *