جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

مبانی قانونی کنش سخت جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی

فارغ از اینکه ماهیت اقدام ایران در پاسخ به جنایت‌کاری رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری کشور در سوریه را «واکنش»، «اقدام تلافی‌جویانه» یا «دفاع مشروع» بدانیم یا «کنش»، حتی در فرض کنش بودن اقدام نیز جواز آن را می‌توان از مصرحات، تاکیدات و الزامات قوانین کشور برداشت کرد.

بیگدلی: اسرائیل تاکنون به این حد منفور نشده بود/ اعتراضات در آمریکا بر تحولات غزه اثرگذار خواهد بود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه اعتراضات در آمریکا در حال تاثیرگذاری بر روی اتفاقات غزه است گفت: در طول ۷۵ سال حکومت اسرائیل، آنها تا این حد مورد تنفر فضای بین‌المللی قرار نگرفته بودند

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

Loading

گام برداشتن دهلی روی لبه تیغ در خاورمیانه نابسامان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دیپلماسی هند در صورتی که جنگ غزه برای مدت نامحدود ادامه یابد یا روابط بین اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و کشورهای عربی رو به وخامت بیشتری بگذارد، در بوته آزمایش قرار خواهد گرفت.

مانجاری چاترجی میلر، در گزارشی که در وب سایت اندیشکده کارنگی منتشر شد، نوشت: نارندرا مودی، نخست وزیر هند ماه گذشته، سفری پرشور به غرب آسیا (خاورمیانه) داشت. اولین توقفگاه او امارات متحده عربی بود که برای هفتمین بار به آنجا سفر می‌کرد. مودی در امارات در یکی از تجمع‌های معروف دیاسپورای هند شرکت، اولین معبد هندو را نیز در ابوظبی افتتاح و 10 توافقنامه دوجانبه امضا کرد.

این سفر روابط رو به رشد هند و امارات را تثبیت کرد. امارات اکنون سومین شریک تجاری بزرگ هند، دومین مقصد صادرات آن و چهارمین منبع بزرگ سرمایه گذاری مستقیم خارجی است.

مودی از امارات به قطر سفر کرد و در آنجا متعهد به “توسعه و تعمیق بیشتر همکاری های دوجانبه” شد. سفر به قطر پس از موفقیت دولت هند در مذاکره با قطری‌ها برای آزادی هشت هندی که به جرم جاسوسی برای اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به اعدام محکوم شده بودند، انجام شد. این دو سفر بسیار موفق، پس ازحمایت قاطع مودی از اسرائیل در پی درگیری با حماس، حدود چهار ماه پیش صورت گرفت. این هنرنمایی دیپلماتیک پیچیده ای که به نظر می‌رسد هند در غرب آسیا در حال انجامش است، بسیار سودمند بوده است. اما این کار خطراتی را نیز به همراه دارد.

تلاش هند برای برقراری ارتباط با کشورهای غرب آسیا اندکی پس از استقلال این کشور در سال 1947 آغاز شد. رهبران سوسیالیست ضد استعمار هند با دیده شک به اسرائیل نگاه می کردند، از آرمان فلسطین به طور کامل حمایت می‌کردند و با توجه به جمعیت عظیم مسلمان هند، سعی در ایجاد منافع مشترک با کشورهای اسلامی داشتند. با این حال، به جز اسرائیل که مشتاق جلب نظر هند بود و هند تا سال 1992 با آن روابط دیپلماتیک برقرار نکرد، تعداد کمی از کشورهای غرب آسیا به تلاش های هند پاسخ مثبت دادند و در واقع به طور منظم هم از نظر سیاسی و هم نظامی از پاکستان حمایت می‌کردند. با این حال، امروز ورق برگشته است. کشورهای عربی و اسرائیل هر دو برای برقراری روابط با هند اشتیاق دارند و دولت حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری مودی نیز با روی خوش به آنها پاسخ داده است.

در سراسر کشورهای عربی، جمعیت عظیمی از دیاسپورای هند وجود دارد که عمدتاً متشکل از کارگران یقه آبی (طبقه کارگر) است که به طور مرتب برای خانواده‌هایشان در هند پول می‌فرستند. به عنوان مثال، تقریباً 38 درصد از جمعیت امارات را شهروندان هندی تشکیل می‌دهند. دولت هند مدت‌هاست که نگران محافظت از این دیاسپورا و تأمین حقوق آنها بوده است، به خصوص به این دلیل که بسیاری از آنها در این کشورها به طور نظام‌مند هدف استثمار قرار می‌گیرند. بنابراین، معبد هندوی جدید برای امارات راهی است تا همه‌پذیری در این کشور را به تصویر بکشد و نیز راهی است برای هند تا میزان اهمیتش برای دیاسپورای هند در حوزه خلیج(فارس) را به نمایش بگذارد. در همین حال، شرکت‌های بزرگ هندی برای انعقاد قراردادهای زیرساختی در کشورهای عربی رقابت می‌کنند، شرکت‌های هندی و عربی معاملات انرژی متقابلا سودمندی به دست آورده اند (مانند قرارداد گاز طبیعی مایع بین هند و «پترونیت» و«قطر انرژی»، شرکت‌های دولتی قطری،  که برای دو دهه آینده سالانه 7.5 میلیون تن گاز طبیعی مایع را برای هند تامین خواهد کرد). کشورهای عربی متعهد شده‌اند که میلیاردها دلار در هند سرمایه گذاری کنند (به عنوان مثال، عربستان قول داده است 100 میلیارد دلار در هند سرمایه گذاری کند).

با وجود حرکت هند به سمت کشورهای عربی، دهلی روابط قوی خود را با اسرائیل حفظ کرده است. اسرائیل یکی از تامین کنندگان اصلی سلاح هند است و هند همچنان از خطر گروه‌های تروریستی مورد حمایت دولت‌ها، نگران است.

بنابراین، اسرائیل و هند به طور منظم در زمینه مبارزه با تروریسم و ​​تبادل اطلاعات همکاری می‌کنند. تقویت شراکت ایالات متحده با هند، روابط هند و اسرائیل و نیز روابط با کشورهای عربی را تقویت کرده است.

در اجلاس رهبران گروه 20 در سال گذشته، مودی از طرح کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEEC) رونمایی کرد که برخی آن را رقیبی برای ابتکار کمربند و جاده چین معرفی می‌کنند. این کریدور شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده به همراه هند است.

با این حال، همچنان این مشکل وجود دارد که این سیاست هند برای برقراری توازن در روابط می‌تواند برای دهلی دردسرساز باشد و نیز باعث محدودیت در رفتارش شود. مودی به دلیل حمایت سریعش از اسرائیل مورد انتقاد شدید قرار گرفت. دولت هند بلافاصله برای شفاف سازی اعلام کرد که همچنان از راه حل دو دولتی حمایت می‌کند. در صورت طولانی شدن جنگ اسرائیل و غزه یا وخیم‌تر شدن روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی، هند دیگر نمی‌تواند بی‌طرف بماند.

دولت مودی تاکنون در گسترش نفوذ خود و مدیریت باتلاق روابط حساس در غرب آسیا مهارت نشان داده است. شکی نیست که چین هم متوجه این موضوع شده است. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا این راهبرد می تواند یک راهبرد بلندمدت قابل اجرا باقی بماند یا خیر.

0 Comments