جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

Loading

تلاش بریتانیا برای رهبری جهانی در فناوری زیر دریا پس از هوش مصنوعی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: با توجه به اینکه بریتانیا پس از برگزیت در پی آن است که نقش جهانی مناسبی را عهده‌دار شود، می‌تواند تبدیل شدن به مرکز ثقل فناوری زیر دریا را به عنوان ظرفیتی بالقوه در نظر بگیرد.

گریس کیسی در گزارشی که در وب سایت اندیشکده «چتم هاوس»-انگلیس- منتشر شد، نوشت: عرصه جدیدی از رقابت ژئوپلیتیک در زیر سطح اقیانوس در حال توسعه است، زیرا حوزه زیر دریا امروز بیش از هر زمان دیگری در سلامت اقتصاد جهانی و آب و هوا نقش دارد. بریتانیا از نظر راهبردی در موقعیت خوبی برای اعمال نفوذ در این زمینه قرار دارد و اکنون باید برای تبدیل شدن به یک رهبر تکنولوژیک و استراتژیک در درک و دفاع از این حوزه چالش برانگیز گام بردارد.

در زیر سطح اقیانوس، خطرات در حوزه‌های آب و هوا، اقتصاد و ژئوپلیتیک در حال افزایش است. محیط اقیانوس نقش مهمی در مدیریت تغییرات اقلیمی ایفا می‌کند. سازمان ملل خاطرنشان می‌کند که اقیانوس 50 درصد از اکسیژن مورد نیاز ما را تولید می‌کند، 25 درصد از کل انتشار دی اکسیدکربن را جذب می‌کند و 90 درصد از گرمای اضافی تولید شده توسط این انتشارات را جذب می‌کند. این به معنای آن است که درک سلامت اقیانوس‌ها از ضرورتی رو به رشد برخوردار است.

اهمیت اقتصادی حوزه زیر دریا نیز افزایش یافته است. کابل‌های زیردریایی زیرساختی حیاتی برای بخش وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی بین المللی است و به عنوان شریان‌های اصلی تسهیل اتصال جهانی عمل می‌کند. 97 درصد ارتباطات جهانی از طریق کابل‌های فیبر نوری زیردریا برقرار می‌شود. کابل‌های موجود در بستر دریا همچنین برق را به سکوهای نفتی و از مزارع بادی ساحلی تا نیروگاه‌ها و نیز شبکه‌های برق کشورهای متصل به یکدیگر انتقال می‌دهند.  عملکرد ایمن این کابل‌ها محور دوام اینترنت و اقتصاد جهانی گسترده‌تر است و امکان استفاده از انرژی تجدیدپذیر باد یا جزر و مد ساحلی را فراهم می‌کند. فعالیت اقتصادی در این حوزه همچنین شامل شیلات، داروشناسی دریایی و استخراج از منطقه مورد مناقشه بستر دریا است.

با افزایش اهمیت اقتصادی، اهمیت ژئوپلیتیک نیز افزایش می‌یابد. این میلیون‌ها مایل کابل عمدتاً محصول عصر جهانی شدن بود و نیازی به حفاظت فعال از آنها نبود. در حال حاضر، رقابت راهبردی با روسیه و چین به معنای ایجاد یک منطقه وسیع در سطح برای حملات بالقوه است. دولت ایالات متحده قبلاً مجوز کابل‌های زیردریایی جدید متعلق به آمازون، متا و گوگل را که قرار است ایالات متحده را به هنگ کنگ متصل کنند، رد کرد و خواستار آن شد که پایانه‌های مربوطه به تایوان و فیلیپین منتقل شود.

در نزدیکی بریتانیا، ذوب شدن یخ‌ها باعث حرکت آزادتر و افزایش فعالیت رقابتی در مناطق شمالی اروپا و قطب  شده است. محور گرینلند-ایسلند-بریتانیا (GIUK) که یک باریکه راهبردی است، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. از دست دادن ارتباطات تلفن، تلفن همراه و پهنای باند پس از قطع کابل (در پی حادثه‌ای) در جزایر شتلند در سال 2022 نشان داد که یک حمله عمدی ممکن است تا چه اندازه خسارت به بار آورد.

پیشرفت‌ فن‌آوری ابزارهای جدیدی را برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های ارزشمند مربوط به زیرسطح فراهم می‌کند و به درک بهتر محیط گسترده آب و بستر دریا برای دانشمندان، شرکت‌های انرژی/ مخابرات و دولت منجر می‌شود. امروز رسیدن به جایی که قبلاً بسیار دشوار بود، آسان‌تر و ارزان‌تر شده است. فناوری جدید، اما ارزان دریایی (البته در سطح) نیز کلید موفقیت اوکراین در بیرون راندن ناوگان دریای سیاه روسیه از سواستوپل بود، و نشان داد که فناوری چطور می‌تواند شرایط را در جنگ دریایی تغییر دهد. این موضوعی است که ابرقدرت‌های جهانی به آن توجه دارند.

اما سرمایه‌گذاری در صنعت دریایی در مقایسه با دیگر حوزه‌ها عقب است. چه کسی و چه چیزی می‌تواند پیشرفت در این زمینه را سرعت بخشد؟

در اینجا بریتانیا می‌تواند به نمایندگی از متحدانش رهبری را به عهده بگیرد. بریتانیا یک کشور جزیره‌ای مستقر در یک موقعیت جغرافیایی راهبردی است و به عنوان یک کانون کابل‌های زیردریایی نیز عمل می‌کند. میراث دریانوردی و بازدارندگی هسته‌ای آن به معنای برخورداری از یک پایگاه قوی مهارت‌های صنعتی است. ستون دوم پیمان آکوس، چارچوبی را برای همکاری‌های فنی غیرنظامی فراتر از این قرارداد نظامی فراهم می‌کند.

راهبردهای مختلف اخیر دولت بریتانیا شامل آرمان‌هایی برای به عهده گرفتن رهبری در زمینه‌های متنوعی مانند بیوتکنولوژی، کوانتوم، هوش مصنوعی، امنیت سایبری و مخابرات بوده‌اند اما بریتانیا در همه این موارد برجسته نیست و نمی تواند باشد. به همین ترتیب، دولت فعلی بریتانیا استدلال‌هایی برای ادامه مشارکت بریتانیا در چندین عرصه جهانی داشته است. این جاه‌طلبی‌ها به سختی با منابع بریتانیا هماهنگی دارد. تلاش‌ها باید اولویت بندی و متمرکز شوند.

از آنجایی که بریتانیا به دنبال ایفای یک نقش جهانی مناسب پس از برگزیت است، برتری‌ فنی در عرصه دریایی و زیرسطح حوزه‌ای است که جاه‌طلبی در آن با تخصص و منابعش مطابقت دارد. این امر می‌تواند به امنیت ملی و امنیت انرژی، در آب‌های بریتانیا و منطقه شمال اروپا و قطب منجر شود.

همچنین می‌تواند کمک‌ ارزشمندی برای اقدام جهانی در حوزه تغییرات آب و هوا، تاب‌آوری انرژی و ارتباطات، و دفاع متحد در داخل و خارج از آکوس باشد. به علاوه ارائه چنین تخصصی می‌تواند ایفای نقش در ایندوپاسیفیک را با اتکای کمتر به سکوهای نظامی بزرگ، سرمایه بر و انعطاف ناپذیر ممکن سازد.

در عرصه هوش مصنوعی، موفقیت پروژه «دیپ‌مایند» بریتانیا مانند یک آهنربا در جذب استعدادها عمل کرد و فارغ‌التحصیلان آن به نسل‌های جدید شرکت‌های نوآور در بریتانیا و فراتر از آن کمک کرده‌اند. به همین دلیل است بریتانیا می‌تواند در گفتگوهای جهانی در مورد آینده هوش مصنوعی حرفی برای زدن داشته باشد. اگر بریتانیا بر تقویت آکادمیک و تجاری در فناوری دریایی متمرکز شود نیز می‌تواند به موفقیتی مشابه دست یابد.

بخش خصوصی باید با سرمایه‌گذاری بیشتر در این مسیر گام بردارد. اگرچه ممکن است سخت‌افزار و حسگرها برای اکثر سرمایه‌گذاران محبوبیت چندانی نداشته باشند، اما داده‌هایی که می‌توانند جمع‌آوری کنند ارزش بسیاری دارد و می‌توان مدل‌های تجاری جدیدی را پیرامون این داده‌ها توسعه داد. دولت در ایجاد مهارت‌ها و مشوق‌های مناسب و همچنین مشتری‌های اولیه فناوری‌های جدید نقش منحصربه‌فردی دارد. بریتانیا می‌تواند با تقویت مقررات برای خودمختاری دریایی، به مرکز ثقل فناوری زیردریا تبدیل شود و شاید یک دیپ‌مایند برای اعماق دریا ایجاد کند.

اگرچه مخاطرات در این زمینه زیاد است اما کشورهای دموکراتیک به یک پیشرو در فناوری‌هایی نیاز دارند که می‌تواند علم، تاب‌آوری و امنیت را در حوزه زیر دریا فراهم کند. بریتانیا در زمان و مکان مناسبی برای ایفای این نقش قرار دارد.

0 Comments