جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

نقش جمهوری آذربایجان در پشتیبانی اقتصادی از رژیم صهیونیستی

تهران- ایرنا- پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و شکل‌گیری جمهوری آذربایجان، رژیم صهیونیستی از نخستین کشورهایی بود که آن را به رسمیت شناخت. در حال حاضر، روابط جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی به سطح استراتژیک رسیده است.

جنبش حماس: تسلیم فشارهای آمریکا نخواهیم شد/ در رسیدن به توافق جدی هستیم

تهران-ایرنا- یکی از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با بیان اینکه هر توافقی با صهیونیست‌ها باید توقف تجاوزها به نوار غزه را شامل شود، تاکید کرد که این جنبش تسلیم فشارهای آمریکا نخواهد شد.

بلینکن وارد عربستان شد

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در اولین ایستگاه از سفر منطقه‌ای خود وارد عربستان سعودی شد.

Loading

گام‌های اولیه هند برای استفاده از هوش مصنوعی در صنایع دفاعی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: هند به تازگی شروع به استفاده از هوش مصنوعی برای اهداف دفاعی خود کرده است و قصد دارد در همکاری با صنعت داخلی و از طریق مشارکت‌های رو به رشد خارجی، این قابلیت‌ها را افزایش دهد.

آنتوان لوسکز در تحلیلی که اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی منتشر کرد، نوشت: در نوامبر 2023، در نشست مجازی G20 به میزبانی هند، نارندرا مودی، نخست وزیر هند درباره نگرانی های جهانی در خصوص «استفاده منفی» از هوش مصنوعی (AI) صحبت کرد.

این اظهارات کمی بدبینانه‌تر از آن چیزی بود که چند روز پیش از آن توسط راجیو چاندراسهکار، وزیر فناوری اطلاعات وی در نشست ایمنی هوش مصنوعی بلچلی پارک در بریتانیا بیان شد.

با وجود نگرانی‌های عمومی که ممکن است دولت هند در خصوص ایمنی هوش مصنوعی داشته باشد، اما در پی یافتن کاربردهای نظامی برای این فناوری است تا بتواند قدرت رقابتی خود را در سطح جهانی، به ویژه به عنوان بخشی از رقابت استراتژیک در منطقه اقیانوس هند بین دهلی نو و پکن، حفظ کند.

چین از قابلیت رقابت در حوزه هوش مصنوعی در سطح جهانی برخوردار است و می‌تواند با استفاده از درصد نسبتاً کمی از بودجه دفاعی خود (شاید 1 تا 2 درصد در سال‌های آینده) برنامه‌های نظامی جدیدی مبتنی بر این فناوری ارائه دهد. در همین حال، پاکستان نیز اقداماتی را برای دستیابی به قابلیت های هوش مصنوعی برای دفاع ملی انجام می دهد.

رقابت برای توسعه قابلیت‌های هوش مصنوعی ملی از زمان عرضه عمومی مدل‌های عمومی آن در اواخر سال 2022 به طور قابل توجهی تشدید شده است. با این حال، تلاش‌های کنونی هند بر مبنایی استوار است که مدت‌ها قبل آغاز شده است.

هند اولین راهبرد ملی خود برای هوش مصنوعی را در ژوئن 2018 تدوین کرد. در سال 2022 بود که دولت هند فهرستی از 75 پروژه اولویت دار مربوط به استفاده از هوش مصنوعی برای دفاع را منتشر کرد.

برخی از مقامات هند این ایده را که هند در پی استفاده از هوش مصنوعی برای توسل به زور باشد، بعید دانسته اند. آمیت شاه، وزیر کشور هند، بر نقش کلیدی هوش مصنوعی در تحقیقات و پیگردهای ضد تروریسم تاکید کرده است. در همین حال، در نشست سران هوش مصنوعی در دهلی نو در دسامبر 2023، نخست وزیر مودی بر لزوم جلوگیری از سوء استفاده از فناوری هوش مصنوعی توسط سازمان های تروریستی تاکید کرد.

در کوتاه مدت، هند نیازهای صنعت داخلی خود را برای کمک به توان رقابت جهانی در بخش هوش مصنوعی اولویت بندی می کند. دهلی نو امیدوار است بتواند از هوش مصنوعی و محصولات با کاربرد دوگانه بخش خصوصی هم در بخش دفاعی و هم در برنامه های خود برای دو برابر کردن (از 11٪ به 22٪) سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی تا سال 2026 استفاده کند.

 

تلاش های اولیه در حوزه دفاعی

در سال 2021، ارتش هند 75 هواپیمای بدون سرنشین مجهز به هوش مصنوعی را به نمایش گذاشت و از هوش مصنوعی برای اهداف اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی در تمرین نظامی داکشین شاکتی آن سال استفاده کرد. در حالی که تعداد، ماهیت و نتایج برنامه‌های عمومی-خصوصی مرتبط با هوش مصنوعی طبقه‌بندی شده است، دولت پروژه‌های مربوط به پیش‌بینی اوضاع جوی، تجزیه و تحلیل تصاویر، اجتناب از برخورد هواپیماهای بدون سرنشین و ردیابی کشتی را اجرا می‌کند.

مراکز کاربردی هوش مصنوعی تعبیه شده در هر یک از سه شاخه نیروهای مسلح – در دانشکده نظامی مهندسی مخابرات، Mhow ( ارتش )، INS Valsura ( نیروی دریایی ) و ایستگاه نیروی هوایی Rajokri ( نیروی هوایی ) – از بسیاری از این تلاش ها حمایت می کنند.

سازمان‌های قدیمی دفاعی بخش عمومی هند در زمینه هوش مصنوعی نقش پیشرو ایفا می‌کنند. اینها شامل Bharat Electronics Limited و سازمان تحقیق و توسعه دفاعی (DRDO) است.

برنامه‌های احتمالی در DRDO مانند ایجاد پیوندهای جدید با دانشگاه و مشاغل کوچک، می تواند برای تحقیقات هوش مصنوعی در این کشور مفید باشد. با این حال، روند نزولی اخیر در تخصیص بودجه به تحقیق و توسعه در بودجه دفاعی که با درخواست‌هایی برای معکوس شدن مواجه شده است، مانع پیشرفت آنها خواهد شد. به طور کلی، سهم بودجه تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی در هند پایین است.

 

 

مشارکت های بین المللی

هند هوش مصنوعی را در برنامه‌های دفاعی مشارکتی در حال اجرا و آینده برای حمایت از صنعت رو به رشد داخلی خود گنجانده است. این وضعیت از فقدان قوانین تجارت بین المللی برای محصولات هوش مصنوعی مرتبط با امنیت ملی بهره می‌برد.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده برای اولین بار در نوامبر 2022 به منظور گفتگو درباره همکاری ایالات متحده و هند در زمینه هوش مصنوعی دفاعی ملاقات کردند.

رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن و مودی همکاری دوجانبه هوش مصنوعی را از طریق ابتکار ایالات متحده و هند در زمینه فناوری های حیاتی و نوظهور در ماه مه  2022 اعلام کردند. در ماه مه 2023، دو کشور اولین گفتگوی خود را در مورد دامنه های پیشرفته برگزار و ماه بعد توافق کردند که در زمینه محاسبات با عملکرد بالا همکاری نزدیکتری داشته باشند.

DRDO هند همچنین در سال 2021 با همتای اسرائیلی خود توافقنامه ای برای توسعه فناوری هایی از جمله هوش مصنوعی امضا کرد و ممکن است همکاری مشابهی با فرانسه، ایتالیا و بریتانیا در نظر بگیرد.

در همین حال، کشورهای دیگر، از جمله روسیه، در حال حاضر محصولات مجهز به هوش مصنوعی خود را برای فروش و تولید مشترک در هند عرضه می‌کنند. با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هند با کشورهای خاصی برای به دست آوردن قابلیت‌های هوش مصنوعی دفاعی، مانند سایر مشارکت‌های تجاری و صنعتی دفاعی، شریک شده است.

همچنین مشخص نیست که چشم انداز گسترده هند برای «ایجاد هوش مصنوعی در هند و بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای هند» تا چه اندازه به توافقنامه های همکاری ایجاد شده به عنوان بخشی از ابتکار تولید «ساخت در هند، برای جهان» متکی است.

هند گفته است که از شفافیت، ایمنی، اعتماد و مسئولیت پذیری در زمینه هوش مصنوعی حمایت می کند که تکرار لفاظی های بسیاری از شرکای سنتی این کشور از جمله روسیه و همچنین چین است.

اگرچه ارتش هند به فرصت‌ها و تهدیدهای هوش مصنوعی دفاعی آگاهی دارد، اما دولت هند هنوز دیدگاه روشنی در مورد اینکه این فناوری چگونه می‌تواند بر ثبات استراتژیک تأثیر بگذارد یا اینکه دکترین هسته‌ای‌اش در نتیجه استفاده از آن تغییر کند، ندارد.

0 Comments