جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

جنگ حامیان و مخالفان بایکوت اسرائیل

جنگ حامیان و مخالفان بایکوت اسرائیل

با تداوم و تشدید جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، علاوه بر تبعات سیاسی و حقوقی و همچنین فشارهای جدی رسانه ای و افکار عمومی که حتی به جنگ جامعه آمریکا با دولت بایدن هم منجر شده است و معترضین به کشتار صهیونیست‌ها، سنگر دانشگاه‌های آمریکا را تسخیر کردند، فضایی را به وجود حتی محافل آکادمیک و علمی هم به دنبال بایکوت چهره‌های صهیونیست است؛ اتفاقی که اگر ‌بی نظیر نباشد می‌تواند به عنوان یک اتفاق کم نظیر تلقی شود. البته پیشتر هم رسانه‌ها و گزارشات خبری حکایت از این داشت که طی ۸ ماه گذشته که اشغالگران کشتار مردم فلسطین در باریکه غزه را بدون توجه به فضای بین المللی در دستور کار دارند، سبب بایکوت دیپلماتیک آنها شده بود. یعنی وزارت امور خارجه برخی کشورها و حتی سران دولت‌ها از دیدار رسمی با مقمات صهیونیست در منظر افکار عمومی و رسانه‌ها و با حضور فیلمبرداران و عکاسان و روزنامه نگاران و خبرنگاران خودداری می‌کردند و یا اساساً از پذیرش هیئت‌های دیپلماتیک صهیونیستی جلوگیری می‌کردند.
Loading

اهداف بایدن و شی از دیدار با یکدیگر؛ چشم‌انداز حل اختلافات آمریکا و چین؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: روابط آمریکا و چین در ماه‌های اخیر در ظاهر، علائمی از ثبات را نشان داده است. هموار شدن ظاهر این روابط به عوامل مختلفی مرتبط بوده است: اول، همسویی در انتظارات دو طرف. واشنگتن و پکن هیچ یک امیدی واهی به پیشرفت یا بهبودی قابل توجه در روابط با یکدیگر ندارند. دوم، مقامات هر دو کشور، به دلایل خاص خود، کاهش تنش را در سطوح فعلی مفید می‌دانند. و سوم، مشاوران جو بایدن و شی جینپینگ از ماه ژوئن تا کنون برای آماده کردن مقدمات نشست رهبران دو کشور در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک که ماه نوامبر در سان‌فرانسیسکو برگزار می‌شود، رایزنی‌های فشرده‌ای داشته‌اند.

ریچارد هاس در تحلیلی که در وب‌سایت اندیشکده بروکینگز منتشر شد، نوشت: از سرگیری تعامل آمریکا و چین در سطح عالی‌رتبه باعث احیای عادت‌هایی شده است که وجودشان در گذشته باعث ثبات و قابل پیش‌بینی بودن روابط دو طرف با یکدیگر بود. این عادات از جمله شامل تعهد متقابل به «غافلگیر نکردن» یکدیگر در مدیریت روابط بوده است. هر دو طرف به انجام اقداماتی که از نظر خودشان محافظتی است اما طرف دیگر آن را غیردوستانه می‌داند، ادامه می‌دهند اما قبل از اقدام، دیگری را به طور خصوصی از اهداف و محدوده رویکردهایشان مطلع می‌کنند. دو طرف کانال‌های دیپلماتیکی را برای رسیدگی به موضوعات خاص مانند کنترل صادرات، مسائل تجاری و نگرانی‌های راهبردی ایجاد کرده‌اند. واشنگتن و پکن همچنین هماهنگی با یکدیگر را در خصوص بحران‌های جهانی از جمله در پی درگیری اسرائیل و حماس از سر گرفته‌اند.

با این حال، تنش‌ها در زیر این سطح ادامه دارد. هیچ یک از طرفین چالشی قابل توجه را در این رابطه رفع نکرده و یا کاهش نداده  و افزایش تعاملات باعث ایجاد همگرایی در مسائل مهم نشده است. این رابطه در دوره‌ای از ارتباطات بدون مصالحه قرار دارد. دیدار بایدن و شی در ماه نوامبر در چنین فضایی انجام خواهد شد. این نشست به هر دو رهبر فرصتی می‌دهد تا در زمانی که بی‌ثباتی در نظام بین‌الملل تشدید شده است، سیاستمداری خود را به نمایش بگذارند.

هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا آنها قادر خواهند بود نشان دهند که دیپلماسی نتیجه می‌دهد یا خیر. با این حال، دو طرف می‌توانند با به کار بستن خلاقیت و با تاکید بر محتوی به جای فرم و ظاهر،  به بخش عمده چیزی که به دنبالش هستند، برسند.

اهداف چین در دیدار بایدن-شی

پکن به ظاهر اهمیت می‌دهد. مقامات چین تمایل دارند به مخاطب داخلی نشان دهند که بایدن با عزت و احترام با شی دیدار می‌کند. دیدگاه شی درباره نیات آمریکا مبهم است اما به دلایل تاکتیکی ترجیح می‌دهد ظرفیتش را برای حفظ ثبات در این روابط را به نمایش بگذارد زیرا بسیاری در پکن آن را برای توانایی چین در مدیریت روابط با متحدان آمریکا در آسیا، اروپا و دیگر مناطق مهم می‌دانند.

با توجه به نزدیک شدن  انتخابات تایوان، شی از بایدن در این‌باره که از هیچ کاندیدا یا حزب سیاسی در تایوان حمایت نمی‌کند، توضیحاتی درخواست خواهد کرد و به دنبال اطمینان از عدم حمایت آمریکا از استقلال تایوان خواهد بود. بایدن باید به طور خصوصی بر سیاست بلند مدت آمریکا مبنی بر این که واشنگتن از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند و با هر گونه تغییر در وضعیت فعلی تنگه تایوان مخالف است تاکید کند.

اهداف آمریکا از این نشست

در مقابل، آمریکا می‌خواهد شاهد پیشرفت ملموسی در اولویت‌های خود از جمله کاهش جریان مواد شیمیایی مرتبط با فنتانیل از چین به آمریکا باشد. اگر بایدن و شی توافق کنند که به سازمان‌های مجری قانون دستور دهند تا گام‌هایی ملموس و محکم برای مقابله با این انتقالات انجام دهند، اقدامی تاثیرگذار خواهد بود.

علاوه بر این، آمریکا و چین که دو رهبر جهان در عرصه هوش مصنوعی (AI) هستند، از ایجاد کانالی برای تبادل نظر در مورد حاکمیت و ایمنی هوش مصنوعی سود خواهند برد. همچنین برای هر دو رهبر مفید خواهد بود که بر ارزش افزایش تماس میان دانش آموزان، پژوهشگران، دانشمندان، هنرمندان، ورزشکاران و رهبران محلی و تسهیل این تبادلات تاکید کنند.

آمریکا و چین ظرفیت‌های منحصر به فردی برای مقابله با رنج‌های انسانی دارند. دو کشور در بحران‌های مختلف جهانی پاسخ شان را با یکدیگر هماهنگ می‌کردند. واکنش‌ بد دو کشور به کووید-19 پیامدهای عدم هماهنگی در پاسخ به چالش‌های مشترک را به تصویر کشید.

آمریکا و چین بار دیگر فرصت دارند تا در جنگ‌های در حال وقوع در اوکراین و اسرائیل/غزه رهبری خود را به نمایش بگذارند. آنها می‌توانند با تقویت هماهنگی در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینی‌ها، ارسال بدون مانع غلات از طریق دریای سیاه و طرح‌های بازسازی در اوکراین و غزه موافقت کنند. با توجه به اینکه هر کدام از دو کشور اهرم‌هایی در ارتباط با بازیگران مختلف در هر دو مناقشه دارند، می‌توانند برای محدود کردن تنش و جلوگیری از گسترش خشونت در هر دو عرصه اقدامات‌شان را هماهنگ کنند.

همچنین هر دو رهبر فرصتی دارند تا از این دیدار برای ایجاد تأثیری پایدار استفاده کنند و مسیر روابط دوجانبه در سال پیش رو را تعیین کنند.

مقابله با منتقدان

انتظار می‌رود برخی اعضای کنگره، نامزدهای ریاست جمهوری و تحلیلگران استدلال کنند که چین آمریکا را بازی می‌دهد اما این تحلیل به دلایل زیر اشتباه است:

آمریکا در حین بازسازی روابط دیپلماتیک با چین به تقویت جایگاه رقابتی خود ادامه می‌دهد و روابطش در آسیا و اروپا را برای مقابله با چالش‌های چین تقویت می‌کند، همچنین در حال تقویت کنترل صادرات، محدودیت سرمایه‌گذاری و بازدارندگی نظامی در آسیا است. آمریکا همچنان با اختلافی قابل توجه قدرتی قوی‌تر در این رابطه است. وظیفه واشنگتن ترسیم مسیری برای این رابطه است که در جهت منافعش باشد.

بایدن فردی عملگرا و سیاستمدار است و درک خواهد کرد که اکثریت آمریکایی‌ها (طبق نظرسنجی‌‌‌ها) می‌خواهند رویکرد کشورشان در قبال چین قاطع، هوشمندانه و دیپلماتیک باشد. در داخل آمریکا تثبیت روابط با چین و در عین حال دفاع قاطع از منافع و ارزش‌های آمریکا از حمایت عمومی گسترده‌ای برخوردار است.

سران هر دو کشور در نشست سان‌فرانسیسکو فرصتی برای پیشبرد منافع خود خواهند داشت. زمان نشان خواهد داد که آیا توانایی استفاده از این فرصت را دارند یا خیر.

0 Comments