جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تمرین رژه روز پیروزی بر آلمان نازی در مسکو

این گالری عکس اسپوتنیک به تمرین رژه روز پیروزی ارتش شوروی بر آلمان نازی در مسکو. این رژه در میدان سرخ مسکو در 9 ماه مه به مناسبت جشن 79 سالگی پیروزی در جنگ جهانی دوم برگزار می شود.

تمرین رژه روز پیروزی بر آلمان نازی در مسکو

این گالری عکس اسپوتنیک به تمرین رژه روز پیروزی ارتش شوروی بر آلمان نازی در مسکو. این رژه در میدان سرخ مسکو در 9 ماه مه به مناسبت جشن 79 سالگی پیروزی در جنگ جهانی دوم برگزار می شود.

کرملین: روابط مسکو و پکن ادامه می‌یابد

تهران- ایرنا- کرملین سفر وزیر امور خارجه آمریکا به چین را کم اهمیت دانست و گفت به رغم لابی واشنگتن، مسکو و پکن به گسترش روابط خود ادامه خواهند داد.

حزب‌الله: توقف نبرد جبهه مقاومت در گرو پایان جنگ غزه است

تهران-ایرنا- عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان با بیان اینکه تجاوز به غیرنظامیان در لبنان معادلات را تغییر نخواهد داد، تاکید کرد که جبهه‌های پشتیبانی در لبنان، عراق و یمن تنها با توقف تجاوزها به نوار غزه، متوقف خواهند شد.

Loading

سرنوشت طرح «کمربند و جاده» پس از 10 سال چه خواهد شد؟

شورای راهبردی آنلاین- رصد: یک دهه پیش، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین ابتکار «کمربند و جاده» را اعلام کرد. این ابتکار که نوید پروژه‌های زیرساختی بزرگ را می‌داد، مورد استقبال کشورهایی قرار گرفت که با رشد اقتصادی و توسعه ناکافی روبرو بودند. در داخل هم، شرکت‌های دولتی و بانک‌های چینی برای مشارکت در این طرح اشتیاق نشان دادند. با این حال، چین در سال‌های اخیر با محیطی خصمانه و انتقادی در رابطه با این طرح روبه‌رو بوده است. خود ابتکار «کمربند و جاده» نیز به دلیل نقص‌های مربوط به ساخت و ساز و افزایش بار بدهی به موضوع اصلی انتقادات تبدیل شده است.

ویکتور دی دکر، پژوهشگر موسسه روابط بین الملل «اگمونت» (بروکسل) در گزارشی تحلیلی که در وب سایت این موسسه منتشر شد، محرک‌های اصلی و دینامیسم در حال تغییر ابتکار «کمربند و جاده» را مورد بررسی قرار داد و نوشت: گرایشات در حال تغییر چین را وادار می‌کند تا در سیاستش برای توسعه، به جای کمیت بر کیفیت تمرکز کند. این امر درباره سیاست‌های صنعتی چین در داخل و همچنین سیاستش برای سرمایه‌گذاری خارجی از طریق «کمربند و جاده» نیز صادق است.

نویسنده تاکید دارد که «کمربند و جاده-1» در مرحله اول بر پروژه‌های بزرگ در امتداد کریدورهایی در شبه قاره‌ها متمرکز بود اما در مرحله بعد «کمربند و جاده-2» بر توسعه از طریق توافق جمعی در امتداد این خطوط در نواحی مشخص شده متمرکز شد. در این مرحله «کمربند و جاده-2 » به سمت اولویت ها و معیارهای تیزهوشانه‌تر و «توسعه با کیفیت بالا» تغییر مسیر داد. با وجودی که از زمان ایجاد این تغییرات تا کنون، دستورالعمل‌های رسمی بر «توسعه با کیفیت بالا» متمرکز بوده‌اند اما همچنان دستورالعمل‌هایی روشن برای رسیدن به این کیفیت بالا ارائه نشده است.

نویسنده پس از بررسی مسیر 10 ساله کمربنده و جاده این طور نتیجه می‌گیرد که چین در تلاش برای جبران تضادهای اقتصاد داخلی خود، با طرحی عظیم برای توسعه وارد صحنه شد و مدل رشد داخلی خود را به جهان ارائه کرد. با این حال، کمتر از یک دهه بعد، به این نکته پی برد که در خارج از کشور هم با همان مسائل و چالش‌هایی مبارزه می‌کند که از ابتدا در داخل با آن روبرو بود: بدهی، ظرفیت مازاد، بهره وری پایین، و شکست به دلیل کیفیت ساخت پایین.

مقامات عالی رتبه این کشور نیز تا حدودی به همین نتیجه رسیده‌اند، زیرا اخیراً به طور علنی خواهان توسعه با کیفیت بالاتر و هماهنگی بهتر بین اهداف و اقدامات در «کمربند و جاده» و «راهبرد گردش دوگانه» شده‌اند که این امر نشان دهنده نارضایتی آنها از شرایط فعلی است.

با این حال تعهد به توسعه با کیفیت بالا به تنهایی برای رسیدگی به مسائل موجود کافی نخواهد بود. بلکه تعیین تعهداتی روشن و منسجم در قبال کیفیت، استانداردها و معیارها باید به عنوان یک هدف کوتاه مدت برای توسعه مسیری پایدار به سمت رشد داخلی و بین‌المللی در نظر گرفته شود.

در عین حال، با وجودی که چین به طور فزاینده‌ از فناوری غربی دور نگهداشته می‌شود، دستیابی این کشور به رشدی با کیفیت بالا امری دشوار خواهد بود؛ از این رو برای طرف چینی رفع تنش‌های ژئوپلیتیک امری بسیار مطلوب خواهد بود. در هر صورت، توپ در زمین دولت مرکزی چین است که باید «اصلاحات جدید و گشایش‌ها» را به اجرا درآورد.

اگر تغییرات سیاسی عمیقی که برای موفقیت و اثرگذاری ابتکارات چین ضروری است، ایجاد نشود، همه پیشنهادات و تماس‌های مربوط به «کمربند و جاده-2» و «راهبرد گردش دوگانه» ناکارآمد خواهد بود و اگر چنین روزی فرا برسد، بخش بزرگی از شرکت‌های دولتی چین با پیامدهای آن روبرو خواهند شد. در عین حال، باید این نکته را در نظر داشت که اصلاحات اقتصادی در این روند به هیچ عنوان کار ساده‌ای نخواهد بود.

0 Comments