جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

Loading

اجلاس گروه 20 و افول جایگاه جهانی روسیه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: غیبت ولادیمیر پوتین در اجلاس گروه 20 در دهلی نو چندان تعجب برانگیز نبود و به نظر می‌رسد که هیچ یک از رهبران جهانی حاضر در این اجلاس به این موضوع توجه چندانی نشان ندادند. در عوض سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه از نشستی عالی رتبه به نشستی دیگر می رود و همان پیام‌های ضد غربی را منتقل می‌کند.

پاول بائف در تحلیلی که در وب سایت «موسسه تحقیقات صلح اسلو» منتشر شد، نوشت: در اجلاس جاکارتا، ریاست هیات آمریکایی را کاملا هریس، وزیر امورخارجه آمریکا و ریاست هیات چینی را لی چیانگ، نخست وزیر چین به عهده داشت.  لی چیانگ در دهلی نو نیز به عنوان نماینده شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین که برای اولین بار در اجلاس گروه 20 شرکت نکرد، حاضر شد. پکن به نوبه خود به دنبال آن است که خود را در جایگاه رهبری جنوب جهانی قرار دهد.

جایگاه روسیه در میان این کشورها بعد از حمله به اوکراین که از طرف بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، خاورمیانه و جنوب شرق آسیا محکوم شد، کاهش یافته است.

ریاست هند بر گروه 20

هند برای ریاست گروه 20 سرمایه گذاری زیادی کرده است. نارندرا مودی، نخست وزیر هند تلاش کرده است با ارتقای جایگاه این اجلاس، سرمایه سیاسی خود را تقویت کند. به علاوه موفقیت فرود فضاپیمای هند در قطب جنوب کره ماه نیز نشان دهنده پیشرفت فنی هند بوده است. این رویداد باعث برجسته شدن شکست ماموریت لونا-25 روسیه در ماه اوت و نیز شکست همکاری برنامه‌های فضایی هند و روسیه بود.

مودی امیدوار بود تا توجه گروه 20 را به موضوعات اقتصادی جلب کند و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا موظف به ارائه برنامه‌ای برای اصلاح بانک جهانی و گسترش خطوط اعتباری برای اقتصادهای در حال توسعه شد. در حالی که مفسران روسی می‌گویند که گروه 20 اهمیت خود را از دست داده، اما این روسیه است که درگیر مشکلات خود با نظام مالی بوده و اهمیتش را در مذاکرات جهانی درباره رشد پایدار از دست داده است.

مساله انرژی

انرژی یکی از معدود مسائلی است که مسکو همچنان از طریق آن می‌تواند نفوذ جهانی خود را حفظ کند. با این وجود، معامله اخیر این کشور با عربستان برای کاهش تولید نفت باعث دردسر بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه شده است. در عین حال افزایش بهای نفت خبر بدی برای پکن است که با رکود اقتصادی جدی دست و پنجه نرم می‌کند. این مساله به تضعیف طرح کمر بند و جاده نیز منجر شده است. هند برای مدتی از واردات نفت روسیه به بهای پایین و پرداخت بهای آن به روپیه به جای دلار سود برد اما این مزایا کوتاه مدت بود.

حالا تمرکز بر ایجاد یک کریدور جدید انرژی در خاورمیانه است که از حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا نیز برخوردار است. هر گامی که مصرف کنندگان انرژی به سوی منابع تجدیدپذیر و ایجاد فن آوری‌های سبز برمی‌دارند، یک گام به عقب برای روسیه‌ای محسوب می‌شود که گرفتار وابستگی به صادرات هیدروکربن‌ها است.

ابتکار هند درباره اتحادیه آفریقا

یکی از دستاوردهایی که دهلی نو می‌تواند به آن افتخار کند، دعوت از اتحادیه آفریقا برای عضویت در گروه 20، همتراز با اتحادیه اروپا است. این ابتکار به طور ضمنی رهبری چین در روابط اقتصادی این قاره را تحلیل می‌برد و مستقیما موضع ضد استعماری روسیه را با تاکید بر روابط بین دولت‌های آفریقایی و دموکراسی‌های غربی به چالش می‌کشد. خودداری روسیه از احیای توافق غلات اوکراین نیز باعث دلسردی بسیاری از ذینفعان شده و بازارهای جهانی مواد غذایی را متزلزل کرده است.

موضع مشترک در قبال جنگ اوکراین

اختلاف برانگیزترین موضوع برای اجلاس گروه 20 اتخاذ موضعی مشترک در قبال جنگ اوکراین بود. تحلیلگران روسی پیش از این اجلاس پیش‌بینی کرده بودند که شکاف سیاسی در حدی خواهد بود که غلبه بر آن غیرممکن باشد.

دهلی با وجود موانع بسیار، برای انتخاب زبانی مورد توافق همه تلاش زیادی کرد. در حالی که بیانیه نهایی به صراحت حمله روسیه را محکوم نمی‌کند، اما توسل به زور برای دستیابی به سرزمین را محکوم و بر غیرقابل قبول بودن تهدیدات هسته‌ای تاکید می‌کند.

کی‌یف از ضعف مشهود این بیانیه ابراز دلسردی کرده است. اما با این وجود رهبری اوکراین متوجه است که تحمیل مجموعه‌ای از شکست‌ها به روسیه موثرترین راه برای این است که کشورهایی که ترجیح می‌دهند فاصله ایمن خود را با این جنگ اروپایی حفظ کنند، متقاعد شوند مواضعی اصولی‌تر را در این رابطه اتخاذ کنند.

تنزل جایگاه روسیه

به طور کلی، ریاست هند بر گروه 20 نشان داده است که این سازمان همچنان برای ایجاد یک دستور کار مشترک میان غرب و دولت‌های کلیدی تاثیرگذار در آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا سازمانی مفید محسوب می‌شود.

اهمیت روسیه در رابطه با این دستور نه تنها به طور روزافزون تحلیل رفته، بلکه در واقع روسیه به مانعی بزرگ برای اجرای آن تبدیل شده است. ممکن است هند، و همچنین برزیل یا نیجریه، از دل‌مشغولی غرب در رابطه با جنگ در اوکراین ناراحت باشند، با این حال، تنها پس از بازگرداندن تمامیت ارضی کامل اوکراین، توجه جهانی می‌تواند بر مشکلات نابرابری اقتصادی و تغییرات اقلیمی متمرکز شود. هرگونه کمک نظامی و اقتصادی بیشتر غرب به اوکراین ناگزیر از منابع موجود برای کشورهای فقیرتر می‌کاهد و بسیاری از سیاستمداران و فعالان غربی به شدت از این واقعیت ناراحت هستند. پایان سریع جنگ روسیه علیه اوکراین عملاً این اولویت‌ها را تغییر می‌دهد.

0 Comments