جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بورل: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأیید کرد انتظار می‌رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد. وی که در ریاض به سر می‌برد، اعلام کرد: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین، تقسیم زمین است.

شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود

تهران- ایرنا- با امضای تفاهم‌نامه همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی(ره) شبکه خیریه‌ها، خیران و ایرانیان فعال، مرتبط و مقیم خارج از کشور برای حمایت از نیازمندان ایجاد می‌شود. 

Loading

چالش‌ها و چشم‌انداز بریکس به عنوان «هسته نظم نوین جهانی»

شورای راهبردی آنلاین - رصد: گروه بریکس ماه گذشته در ژوهانسبورگ تشکیل جلسه داد اما نتایج این نشست و اهمیت واقعی آن هنوز کاملا مشخص نیست زیرا متغییرهای زیادی در این خصوص مطرح هستند. با این حال می‌توان به دور از احساسات آثار مستقیم و نتایج آن را ارزیابی کرد.

ویکتوریا پانووا در تحلیلی که در وب سایت اندیشکده شورای امور بین الملل روسیه منتشر شد، نوشت: گسترش تعداد اعضای بریکس به معنای افزایش اختیارات و برخورداری از جایگاه بالاتر برای این مجمع، تبدیل شدن آن به پایگاهی وسیع تر برای تعامل، در اختیار داشتن مالکیت ذخائر قابل توجه هیدروکربن و منابع ارزشمند و نیمه ارزشمند فلزات کمیاب و دیگر منابع معدنی، برخورداری از بیش از 45 درصد جمعیت زمین و بیش از یک سوم اراضی این سیاره، برخورداری از مراکز مالی جدید قابل توجه، و حدود نیمی از تولیدات جهانی غلات است. رهبری جهانی بریکس می‌تواند با تلاش بی وقفه اعضا برای رسیدن به اجماع و نتایج ملموس در پاسخ به چالش‌های دشوار حاصل شود.

یکی از موضوعات مورد توجه در اجلاس بریکس، بررسی ارز مشترک بریکس بود. اما نگاه ناظران خارجی به این موضوع با گفتگوها و روایت‌‌های درونی این نشست تا حدودی متفاوت بود. امروزه با توجه به وخامت اوضاع بین‌المللی و غیرقابل اعتماد بودن نظام‌های پرداختی غرب و استفاده از سوئیفت و دلار آمریکا به عنوان سلاح، لزوم توافق درباره اصولی برای حفظ ثبات و استقلال تجارت و سرمایه‌گذاری متقابل ضرورت پیدا کرده است. این امر به ابزارهای جایگزین برای پرداخت نیاز دارد. این  وظیفه‌ای است که برای سال آینده بر عهده مقامات مالی دولت‌های عضو بریکس گذاشته شد.

بریکس فقط با این که سازمان ملل متحد، از جمله شورای امنیت، باید دموکراتیک‌تر، مؤثرتر، کارآمدتر و از لحاظ اعضا دارای تنوع بیشتر باشد موافق نیست، بلکه بر اهمیت افزایش عضویت کشورهای در حال توسعه در همه گروه‌های مربوط به این سازمان تأکید دارد و البته دراین رابطه تاکید ویژه ای بر برزیل، هند و آفریقای جنوبی دارد. مساله دیگری که در نشست بریکس به همین اندازه قابل توجه بود موضع بریکس در مورد «اقدامات غیرقانونی یکجانبه مانند تحریم ها» در چارچوب تجارت جهانی، به ویژه تجارت محصولات کشاورزی بود. این را می توان به عنوان حمایت غیرمستقیم از موضع روسیه در مورد توافق غلات تفسیر کرد. بخش دیگری از سند این نشست که باید به آن توجه کرد بخشی است که به ارزیابی مناقشات منطقه‌ای می‌پردازد و دارای عبارات مبهمی در توصیف موقعیت‌های پیچیده‌ای است که ممکن است در آن‌ها منافع اعضای بریکس به خطر بیفتد.

بخش مربوط به انرژی نیز در این سند قابل توجه است. در واقع، بریکس در تلاش برای ایجاد فلسفه خود در رابطه با انتقال انرژی است که با گفتمان غربی تفاوت دارد. در چشم انداز بریکس،  به امنیت، دسترسی و انتقال انرژی و ایجاد تعادل میان آنها توجه شده است. به همین دلیل است که این سند نه تنها منابع استاندارد انرژی تجدیدپذیر، بلکه انرژی هسته‌ای و هیدروژن، انرژی آبی و سوخت‌های فسیلی را نیز در بر می‌گیرد.

موارد اشاره شده به ما کمک می‌کند تا خودآگاهی رو به رشد بریکس را به عنوان هسته نظم نوین جهانی مشاهده کنیم. از یک سو، هیچ کس در بریکس به این فکر نمی کند که این گروه را مقابل گروه هفت، کل غرب یا هر چیز دیگری قرار دهد. دستور کار بریکس همچنان سازنده است. از سوی دیگر، بریکس نظراتش را که گاهی در تضاد کامل با نظرات عموماً پذیرفته و تدوین شده بر اساس قالب‌های غربی است، با اطمینان مطرح می‌کند.

افزایش تعداد اعضا، ایجاد تنوع بیشتر در مواضع و نظرات، مطمئناً عملیات بریکس را پیچیده‌تر، جالب‌تر و فشرده تر خواهد کرد. با این حال، حفظ کارایی این مجمع و امکان گسترش مشارکت در آن ضرورتا به این معنی نیست که رشد و رضایت را به همراه داشته باشد. مذاکره و اجماع‌سازی در داخل این گروه مطمئناً نیازمند تلاش و زمان بیشتر است. اما در این میان، اراده سیاسی  اعضا برای حل مشکلات، آگاهی آنها از جایگاه جدید جهانی این بلوک و داشتن مواضع جدی‌تر در مذاکره با شرکا و دشمنان خارج از چارچوب بریکس به آنها کمک خواهند کرد که ضمن حل این مشکل به راه حل مناسب دست یابند.

0 Comments