جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

پیش از حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل در ۱۳ آوریل، تهران به واشنگتن اطلاع داده بود که در پاسخ به حمله هوایی به ساختمان سفارتش در دمشق از افزایش قابل توجه تنش اجتناب خواهد کرد. این پیام توسط عمان منتقل شده بود. بحران فعلی در خاورمیانه، وضعیتی است که مقام‌های عمانی سال هاست برای اجتناب از آن تلاش کرده اند

طرح های عمان و ژاپن برای احیای برجام

طرح های عمان و ژاپن برای احیای برجام

تهران اعلام کرده که عمانی ها یک پیشنهاد "کم در برابر کم" یا "گام به گام" را پیشنهاد داده اند، سازوکاری که شبیه توافق ماه مه ۲۰۲۳ است. یک احتمال دیگر که توسط علی واعظ و ولی نصر دو کارشناس ارشد مسائل ایران در امریکا مطرح شده است، همکاری منطقه ای در چارچوب راهی به عنوان پاداش محدودسازی برنامه هسته ای ایران است.گزارش هایی هم وجود دارد که می گوید ژاپنی ها طرحی برای احیای گفت وگوهای هسته ای دارند و در حال پیگیری طرحشان هستند، هرچند هیچ جزئیاتی از آن منتشر نشده است.

گروسی به ایران می‌آید

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار با مقام‌های کشورمان و شرکت در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، به ایران سفر می‌کند.

یوناما حمله تروریستی به مسجد هرات را محکوم کرد

تهران – ایرنا – دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در بیانیه‌ای حمله تروریستی شامگاه روز گذشته در مسجد امام زمان (عج) شهرک اندیشه شهرستان گذره هرات را که طی آن هفت نفر شهید و زخمی شدند، به شدت محکوم کرد و خواستار تحقیقات در این خصوص شد.

Loading

تاثیر رقابت چین و آمریکا بر روابط آ.سه.آن- ژاپن

شورای راهبردی آنلاین-رصد: ژاپن اولین کشوری بود که در سال 1973 با آ.سه.‌آن همکاری کرد. این رابطه در سال 1997 با دکترین فوکودا، رویدادی برجسته که شامل اعلام خودداری ژاپن از برخورداری از قدرت نظامی و تعهدش به تقویت روابط و همکاری با کشورهای آ.سه.آن بود، تقویت شد.

زرینه زین‌الدین در یادداشتی برای سایت موسسه مطالعات راهبردی و بین‌الملل (مالزی) نوشت: این روابط در طول چند دهه‌ و در حالی شکوفا شد که کمک‌های ژاپن به توسعه اقتصادی در سراسر آ.سه.‌آن کمک کرد. بسته کمکی ژاپن شامل تامین مالی زیرساخت‌های فیزیکی، ظرفیت‌سازی و انتقال فناوری و دانش بوده است. جای تعجبی ندارد که آ.سه.‌آن حتی با کاهش قدرت اقتصادی این ژاپن و ظهور قدرت‌های جدید، همچنان برای کشور به عنوان یک شریک ارزش قائل است.

با این حال، ظهور چین به عنوان یک ابرقدرت و واکنش آمریکا و تغییر مسیر سیاستش از تعامل به مهار، منجر به واکنش‌های تلافی جویانه دو کشور و باعث ایجاد اختلاف و تفرقه در منطقه شد.

تشدید رقابت آمریکا و چین، چالشی برای پویایی روابط ژاپن و آ.سه.‌آن است، زیرا دو طرف برداشت متفاوتی از چین و موضع‌گیری‌های متفاوتی در قبال این رقابت دارند. آ.سه.‌آن از چرخش باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا به سمت آسیا به عنوان نشانه‌ای از توجه مجدد آمریکا به منطقه استقبال کرد.

آ.سه.آن بر خلاف ژاپن تمایلی به سیاست تجاری «اول آمریکا» دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا نداشت. نگرانی‌ها در مورد جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا نیز به رویکرد او در قبال چین مربوط است که متمرکز بر چندجانبه گرایی است.

بایدن برای تعیین راهبرد با متحدانش همکاری کرد و تاکید ویژه‌ای بر منطقه ایندوپاسفیک، از جمله نهادها و فرآیندهای مختلف مرتبط با آن، مانند چارچوب اقتصادی ایندوپاسیفیک برای رفاه (IPEF)، گفتگوی امنیتی چهارجانبه و آکوس  (AUKUS) داشت. تلاشی هماهنگ برای جداسازی اقتصادی یا ریسک‌زدایی صورت می‌گیرد که مستلزم برداشتن گام‌هایی برای کاهش وابستگی به چین و تقویت تاب‌آوری زنجیره تامین است. حمله روسیه به اوکراین بر این پیچیدگی‌ها افزود؛ آمریکا و متحدانش تحریم‌هایی سخت‌گیرانه علیه روسیه اعمال کردند و صادرات نفت این کشور و نیز متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را هدف قرار دادند. روسیه برای دریافت کمک به متحد دیرینه خود چین و بریکس (گروه اقتصادهای جهانی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) متوسل شد و این امر باعث جلب توجهات و افزایش جذابیت بریکس به ویژه در میان کشورهایی شد که با آمریکا روابطی مناقشه‌آمیز داشتند.

تحریم ها تأثیر ناخواسته‌ای داشت و به کمبود انرژی و مواد غذایی و تورم بالاتر منجر شد. «فدرال رزرو» برای مهار تورم نرخ بهره را افزایش داد و در نتیجه دلار قوی شد. تحریم‌ها، مسدود شدن دارایی‌ها و نگرانی‌ها درباره مسیر اقتصادی آمریکا ممکن است کشورها را وادار به ارزیابی و کاهش اتکای خود به دلار کند.

 

اقدام آ.سه.آن برای دلارزدایی در تراکنش‌ها

بریکس از سال‌ها قبل با ایجاد مکانیسم‌هایی برای تسهیل پرداخت‌های فرامرزی با استفاده از ارزهای محلی، تلاش‌ها برای کاهش اتکا به دلار آمریکا را رهبری کرد. پیشنهاد اخیر بریکس برای در نظر گرفتن یک ارز مشترک میان اعضای بریکس توجهات را به خود جلب کرده است. آ.سه.آن نیز اقداماتی مشابه انجام داده و از ارزهای محلی برای تسویه تراکنش‌ها به منظور مقابله با دلار استفاده کرده است.

ریسک زدایی و دلارزدایی و سایر اقدامات تلافی جویانه مخالف روند ادغام و همکاری در این منطقه بوده است.

ژاپن و آ.سه.آن در مورد رشد سریع چین برداشت‌های متفاوتی دارند. ژاپن برای روابطش با آمریکا ارزش قائل است و اتحاد امنیتی آمریکا و ژاپن سنگ بنای سیاست خارجی این کشور است.

سیاست ژاپن در قبال چین بر تعامل متمرکز است، با این حال افزایش تنش چین و آمریکا موضع ژاپن را تغییر داده است. نخست وزیر فومیو کیشیدا درباره نگرانی‌هایش، به ویژه درباره فعالیت‌های دریایی چین، با صدای بلند صحبت می‌کند.

چین در سال‌های اخیر به عنوان شریک تجاری، سرمایه‌گذار و مشارکت‌کننده اصلی آ.سه.‌آن و منبع اصلی ورود گردشگران برای آسه‌آن ظاهر شده است. در کل احساسات آ.سه.آن در قبال چین مثبت است، اگرچه ممکن است نظرات اعضا با یکدیگر دراین باره متفاوت باشد. موضوعات مورد مناقشه شامل فعالیت‌های دریایی چین، اختلافات درباره دریای چین جنوبی و جنبه‌های خاصی از طرح کمربند و جاده است که بیشتر به نفع چین است تا به نفع اقتصاد محلی.

 

رویکرد اتحاد نزدیک‌تر ژاپن با آمریکا در مقابل رویکرد بی‌طرفی آ.سه.آن

آ.سه.آن می‌خواهد در ارتباط با همه کشورها، از جمله قدرت‌های بزرگ، بی‌طرف و دوستانه باقی بماند. همانطور که اندونزی در نشست منطقه‌ای آ.سه.آن نشان داد، این بلوک نمی‌خواهد به میدان نبرد یا نبرد نیابتی برای قدرت‌های بزرگ تبدیل شود. ممکن است با توجه به اهمیت اقتصادی فزاینده و موقعیت راهبردی آ.سه.‌آن، این هدفی دست نیافتنی باشد.

در حالی که آ.سه.آن و ژاپن چندی قبل سالگرد روابطشان را جشن گرفتند، این سوال باقی ماند که آیا این روابط می‌تواند وضعیت موجودش را حفظ کند یا خیر. علت این امر، اتحاد نزدیک‌تر ژاپن با آمریکا و تمایل آ.سه.آن برای حفظ بی‌طرفی است.

آ.سه.آن و ژاپن گفتگوهای متعددی را برای ترسیم مسیرهای آینده روابط دوجانبه آغاز کرده‌اند. با این حال، باید بر اقداماتی مشخص برای حفظ و پیشبرد روابطشان بدون به خطر انداختن منافع ملی متمرکز شوند. آ.سه.آن باید به دنبال تبدیل شدن به نهادی قوی‌تر باشد و ژاپن نیز باید برای دست یافتن به این هدف کمک کند.

0 Comments