جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است

نماینده ایرلند در پارلمان اروپا با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی اولین طرفی بود که به منافع ایران حمله کرد، گفت اتحادیه اروپا در جنایات منطقه هم‌دست بوده و لکه ننگی است بر دامن بشریت.

محاکمه ترامپ: دادستان‌ها می‌گویند «حق‌السکوت عین تقلب انتخاباتی است»

دادستان‌های نیویورک در اولین دادگاه کیفری کار خود را برای محاکمه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در پرونده پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های پورن با هدف پنهان‌کاری در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آغاز کرده‌اند. یکی از دادستان‌ها روز دوشنبه خطاب به هیات منصفه در این محاکمه تاریخی گفت «پرداخت حق‌السکوت عین تقلب انتخاباتی بوده است.»

بلومبرگ: بایدن تحریم‌های جدید نفتی علیه تهران را اجرا نمی‌کند

خبرگزاری «بلومبرگ» در گزارشی اعلام کرد که به‌رغم تصویب قوانین جدید که جو بایدن را برای تشدید تحریم‌ها علیه نفت خام ایران تحت فشار قرار می‌دهد، انتظار نمی‌رود که رئیس جمهوری ایالات متحده به این زودی‌ها از اختیارات جدید خود به طور کامل استفاده کند.

چرا حزب الله لبنان در تنش‌های سنگین اخیر میان ایران و اسرائیل ورود نکرد؟ / رمزگشایی از تصمیم مهم تهران و حزب الله

تحلیلگران معتقدند تمایل به حفظ قدرت آتش حزب الله برای زمانی که اسرائیل تهدیدات خود برای عقب راندن این گروه از مرز را عملی کند، راه حل دیپلماتیکی برای حل موضوع وجود نداشته باشد، به توضیح خویشتن داری نسبی حزب الله در تحولات اخیر کمک می‌کند. تمایل ایران برای اجتناب از یک واکنش جدی تری آمریکا و اسرائیل به گروه حزب الله نیز یکی از عوامل موثر در این تصمیم بوده است.

اردوغان: نتانیاهو مانند هیتلر است

رئیس جمهور ترکیه روز سه‌شنبه ضمن تشبیه مجدد نخست‌وزیر اسرائیل را به دیکتاتور معدوم نازی‌ها، انتقال مقر حماس از قطر را رد کرد.

Loading

الزامات دفاع اروپایی در یک محیط ژئوپلیتیک جدید

شورای راهبردی آنلاین - رصد: اتحادیه اروپا تا 24 فوریه 2022، عملا با اوکراین به عنوان یک منطقه حائل و کشوری مستقل برخورد می‌کرد که باید با روسیه و اتحادیه روابطی سازنده داشته باشد. این همان هدف توافقنامه‌های مینسک بود. اتحادیه اروپا قطعا به اوکراین به عنوان یک عضو بالقوه نگاه نمی‌کرد اما با امضای این توافقنامه، خواسته یا ناخواسته، به بقای اوکراین متعهد شد.

ژئوپلیتیک جدید اروپا

اسون بیسکاپ در یادداشتی برای موسسه روابط بین‌الملل اگمون-بروکسل- نوشت: روسیه با حمله مجدد به اوکراین، وضعیت ژئوپلیتیک را زیر و رو و اتحادیه اروپا را مجبور کرد به تعهداتش عمل کند. در واقع، اوکراینِ مستقلی که برای بقا می‌جنگد، همین حالا هم عضوی از ساختار امنیتی غرب است. اوکراین اکنون به مرز ما تبدیل شده است. اتحادیه اروپا در ژوئن 2022 با موافقت با وضعیت نامزدی اوکراین و همراهی با آمریکا در حمایت از تلاش‌های جنگی اوکراین بر این مساله تاکید کرد. اکنون یکی از منافع مهم اتحادیه اروپا این است که اوکراین به عنوان قوی‌ترین دولت مرزی ممکن که قلمرو و دسترسی وسیعی به دریا دارد، پابرجا بماند. زیرا اگر سقوط کند، اتحادیه اروپا مرز مشترک وسیعی با بلاروس دوم خواهد داشت؛ کشوری که پیرو روسیه است و دیگر برای خودش تصمیمی نمی‌گیرد. این امر وضعیت بازدارندگی و دفاعی ما را پیچیده می‌کند. ممکن است روسیه در صورت پیروزی به اوکراین به عنوان سکوی پرشی برای تهاجم بیشتر به منطقه دریای سیاه و منطقه وسیعتر مدیترانه نگاه کند. در پی این جنگ، خطوط تقسیم ژئوپلیتیک در سراسر اروپا انعطاف ناپذیرتر شده است. تمام مناطق خاکستری یا حائل در حال ناپدید شدن هستند. فنلاند و سوئد در حال پیوستن به ناتو هستند و دانمارک نیز عضو «سیاست مشترک دفاعی و امنیتی اروپا ( CSDP) شده است. مولداوی وضعیت نامزدی در اتحادیه اروپا را دریافت کرده و سرنوشتش با سرنوشت اوکراین در هم تنیده است: اگر اوکراین پابرجا بماند، هر دو در مسیر عضویت نهایی اتحادیه اروپا قرار می‌گیرند، و اگر اوکراین سقوط کند، احتمالاً مولداوی هدف بعدی روسیه خواهد بود. در طرف دیگر این شکاف، روسیه بلاروس را کاملاً تحت سلطه خود درآورده است. در واقع، تحکیم یک اتحادیه بزرگ اروپایی، مدت‌ها پیش از جنگ، تغییری مهم را در ژئوپلیتیک اروپا ایجاد کرده بود. روسیه در گذشته یکی از چندین قدرت اروپایی بود که در ائتلاف‌های همیشه در حال تغییر با یکدیگر در جنگ بودند. امروزه، اتحادیه اروپا که به احتمال جنگ میان اعضای خود پایان داده، فی‌النفسه هسته ساختار امنیتی اروپا است. از آنجایی که روسیه نمی‌تواند به اتحادیه اروپا بپیوندد، هرگز به طور کامل بخشی از ساختار امنیتی اروپا (از نظر داشتن قدرت تصمیم‌گیری) نخواهد بود. اگر یک رهبری عملگرایانه در روسیه ظهور کند، ممکن است روابط سازنده احیا و تحریم‌ها به تدریج لغو شود. اما جدایی اقتصادی از روسیه، به ویژه در بخش انرژی، ساختاری است. بنابراین، تا زمانی که کل جهان به دو بلوک رقیب تقسیم نشده باشد، روابط بین غرب و روسیه ممکن است برای مدتی طولانی شبیه به یک « جنگ سرد کوچک» باشد. انعکاس آن را می‌توان در «قالب جدید نیروی ناتو» (NFM) مشاهده کرد که در واقع هدفش سازماندهی مجدد وضعیت متعارف ناتو در اروپا است. در این قالب همانند دوران جنگ سرد، بار دیگر مرزها در قالب بخش‌هایی خواهد بود که هر کدام به گروهی از متحدان اختصاص می‌یابد که به طور چرخشی در آن بخش حضور نظامی خواهند داشت.

 

پیامدهای ژئوپلیتیک گسترده‌تر

وضعیت ژئوپلیتیکی در اطراف اروپا نیز در حال تغییر است. در جنوب، روسیه از سواحل دریای مدیترانه تا آفریقای مرکزی حضور نظامی دارد و جای اتحادیه اروپا را به عنوان بازیگر اصلی امنیتی در مالی گرفته است. با توجه به این‌که این امر به منابع محدودی نیاز دارد، ممکن است جنگ تأثیر کمی روی آن داشته باشد. به علاوه، روایت روسیه از جنگ، بخش بزرگی از افکار عمومی آفریقا را تحت تأثیر قرار داده است. در حوزه خلیج(فارس)، روسیه در حال تعمیق روابط با ایران است، و در عین حال نزدیک شدن ایران و عربستان که با میانجی‌گری چین اعلام شد، نشان می‌دهد که کشورهای منطقه به دنبال روابط کاری با همه قدرت‌های بزرگ هستند.

اتحادیه اروپا باید اطمینان یابد که نفوذش را حفظ می‌کند زیرا در غیر این صورت احتمالا با خطر محاصره شدن توسط دولت‌هایی روبرو می‌شود که به منافعش بی‌تفاوت یا حتی با آن دشمن هستند. این امر چالش‌هایی مانند تامین انرژی، مهاجرت و تغییرات آب و هوایی را بسیار پیچیده می‌کند.

در قفقاز و آسیای میانه، توانایی روسیه برای باقی ماندن به عنوان ضامن امنیت ممکن است تحت تاثیر جنگ قرار گیرد. اگر یک خلأ ساختاری ایجاد شود، در آسیای میانه احتمالا فقط چین می‌تواند آن را پرکند، اما در قفقاز، اتحادیه اروپا حضوری پر رنگ دارد. اتحادیه اروپا باید تصمیم بگیرد که تعهدش به قفقاز چقدر قوی است.

 

الزامات دفاع اروپایی

در این محیط ژئوپلیتیک اتحادیه اروپا و اعضایش باید همزمان سه کار مهم انجام دهند:

در کوتاه مدت حمایت از اقدامات اوکراین در جنگ را افزایش دهند. اتحادیه باید به جای آمریکا اقدامات اصلی را به عهده بگیرد، زیرا منافع اروپا مستقیما در خطر است. اتحادیه باید با مقامات دفاعی اوکراین یک برنامه جامع برای پنج سال آینده درباره قابلیت‌های مورد نیاز اوکراین و چگونگی تولید و تهیه آنها توسط اتحادیه تدوین کند.

در عین حال اروپایی‌ها باید نیروهای دفاعی خود را تقویت کنند زیرا در حال حاضر فاقد تجهیزات و مهمات کافی برای حمایت از خودشان هستند. توجه به قالب جدید ناتو ممکن است باعث نادیده گرفتن تصمیمات مهم در حوزه راهبردی اروپا شود. اما این قالب جدید به دلیل اصرار بر همکاری یک فرصت نیز محسوب می‌شود زیرا در آن تقسیم‌بندی بر اساس اتحادها و نه دولت‌های مجزا صورت می‌گیرد. اگر اتحادها تقسیمات چندملیتی دائمی ایجاد کند، یک بسته جامع نیروی اروپایی می‌تواند ظاهر شود. رسیدن به این مرحله باید اولویت اتحادیه اروپا باشد که همین حالا ابزارهایی را برای ادغام نظامی ایجاد کرده است.

در نهایت اتحادیه اروپا باید از ظرفیت انجام عملیات‌هایی در نزدیکی خود برخوردار باشد تا بتواند از خود دفاع کند. برای این‌که این اتحادیه بتواند به طور همزمان چند عملیات‌ مدیریت بحران انجام دهد، دست کم به شش تیپ نظامی نیاز دارد.

0 Comments