جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

تهدید دادگاه لاهه از سوی برخی از اعضای کنگره آمریکا

در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره تحت تعقیب قرار گرفتن مقامات سیاسی و نظامی ارشد رژیم صهیونیستی به دلیل نسل کشی در غزه توسط دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) افزایش یافته، برخی از اعضای کنگره آمریکا  این دادگاه را تهدید به اقدام انتقام‌جویانه کردند.

دانشگاه کلمبیای آمریکا تعلیق دانشجویان حامی فلسطین را از تحصیل آغاز کرد + فیلم

نیویورک – ایرنا- دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا پس از هشدار به دانشجویان برای پایان دادن به تجمعات حامی فلسطین و نیز جمع کردن چادرهای خود و مقاومت و اصرار دانشجویان بر خواسته های ضد اسرائیلی خود، تعلیق آنان را از ادامه تحصیل آغاز کرد.

جمعی از اساتید آمریکایی خواستار بررسی ادعاهای نیویورک تایمز درباره حماس شدند

تهران- ایرنا- بیش از ۵۰ استاد برتر روزنامه‌نگاری در دانشگاه‌های آمریکا با امضای نامه‌ای، صحت گزارش ادعایی روزنامه نیویورک تایمز درباره خشونت جنسی حماس در جریان عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) در سرزمین‌های اشغالی را زیر سوال برده و از مقام‌های این روزنامه خواستند تا به پرسش‌هایی که به گزارش آنها وارد است، پاسخ دهند.

السیسی در گفت وگو با بایدن: عملیات در رفح عواقب ویرانگری به دنبال خواهد داشت

تهران- ایرنا- منابع خبری گزارش دادند که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در گفت وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود تاکید کرد که عملیات علیه شهر رفح عواقب ویرانگری بر امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت.

دانشگاه کلمبیای آمریکا تعلیق دانشجویان حامی فلسطین را از تحصیل آغاز کرد

نیویورک – ایرنا- دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا پس از هشدار به دانشجویان برای پایان دادن به تجمعات حامی فلسطین و نیز جمع کردن چادرهای خود و مقاومت و اصرار دانشجویان بر خواسته های ضد اسرائیلی خود، تعلیق آنان را از ادامه تحصیل آغاز کرد.

Loading

انگیزه چین از فعال شدن در قبال مسئله فلسطین

شورای راهبردی آنلاین-رصد: شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و دستگاه سیاست خارجی این کشور از آوریل سال گذشته دیدگاه رهبران چین درباره لزوم تدوین یک جایگزین برای نظم امنیتی جهانی کنونی را تبلیغ کرده‌اند. در حالی که پکن در مورد طرح شی جین پینگ، موسوم به «ابتکار امنیت جهانی» (GSI)، توضیحاتی ارائه داده، اما این طرح همچنان مبهم باقی مانده است.

آدام گالگر در یادداشتی در وب سایت موسسه صلح ایالات متحده (USIP) نوشت: واضح است که پکن می‌خواهد به عنوان یک نیروی جهانی قادر به ایجاد صلح و ثبات ظاهر شود که می‌تواند مسائل بین‌المللی را که نظم امنیتی فعلی (تحت رهبری آمریکا) نمی‌تواند رفع کند، حل و فصل نماید.  چین به دفعات به تنش زدایی میان ایران و عربستان به‌عنوان نمونه‌ای از مهارتش برای ایجاد صلح‌ اشاره کرده است.

آیا چین خود را آماده می‌کند تا همزمان با مشارکت در خاورمیانه و تلاش در راستای ابتکار امنیت جهانی، سراغ یکی از چالش برانگیزترین مسائل منطقه، یعنی مناقشه اسرائیل و فلسطین برود؟

این سوالی است که بسیاری از ناظران می‌پرسند. شی بارها گفته است که می‌خواهد برای حل این مناقشه تلاش کند. او در سال 2013 یک طرح چهار ماده ای را به عباس و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پیشنهاد کرد. اواخر سال گذشته، شی جینپینگ در جریان نشستی به میزبانی عربستان با عباس دیدار کرد و گفت که برای یک راه حل زودهنگام، عادلانه و پایدار برای مسئله فلسطین تلاش خواهد کرد. چند ماه بعد، در اواسط آوریل، وزیر امور خارجه چین تماس‌های جداگانه‌ای با همتایان اسرائیلی و فلسطینی خود داشت و پیشنهاد کرد که پکن در از سرگیری مذاکرات صلح نقش میانجی را ایفا کند.

چین مدتهاست که به طور علنی از آرمان فلسطین حمایت کرده و از اولین کشورهایی بوده است که کشور فلسطین را به رسمیت شناخت. پکن همچنین در رأی‌گیری در سازمان ملل به طور مرتب از فلسطینی‌ها حمایت می‌کند. با این حال، علی‌رغم موضع ثابت چین در مورد این مناقشه، این کشور هرگز به اقدامی جدی در جهت ایجاد صلح از طریق تلاش برای میانجی‌گری بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها دست نزده است.

 

صلح برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها یا  کسب اعتبار برای شی؟

واقعیت این است که پکن قصد ندارد به این درگیری پیچیده وارد شود و پیشنهادی مبتکرانه برای صلح ارائه دهد. در واقع، تنها چیزی که واقعاً از سفر عباس در رابطه با صلح با اسرائیل حاصل شد، تعهدی دوباره از سوی شی برای اقدام به عنوان یک میانجی و یک طرح سه ماده‌ای بود که کمابیش نقاط آغازین ابتدایی برای هرگونه فرآیند صلح میان اسرائیل و فلسطین را بازگو می‌کند.

پس شی واقعا چه انگیزه‌ای دارد؟ از آنجایی که پکن در حال سرمایه‌گذاری در خاورمیانه است، هم به دلایل اقتصادی و هم به دلایل ژئواستراتژیک به دنبال افزایش نفوذش در منطقه و تداوم پیشرفتی است که در توافق عربستان و ایران به دست آورد.

ثبات منطقه‌ای یکی از منافع حیاتی چین است، زیرا پکن بیش از 40 درصد واردات نفت خام خود را از طریق خلیج (فارس) دریافت می‌کند و در حال افزایش تعامل اقتصادی با کشورهای عربی است. در دهمین کنفرانس تجاری اعراب و چین در اواسط ژوئن، چین بیش از 30 قرارداد سرمایه گذاری به ارزش 10 میلیارد دلار امضا کرد که شامل یک قرارداد 5.6 میلیاردی با سعودی‌ها برای سرمایه گذاری مشترک در حوزه خودروهای الکتریکی بود.

فلسطینی‌ها بخشی از پازل بزرگ سرمایه گذاری چینی‌ها در منطقه و پروژه ابتکار کمربند و جاده هستند. عباس و شی اعلام کردند که کمیته مشترکی برای تسریع مذاکرات بر سر توافقنامه تجارت آزاد چین و فلسطین تشکیل خواهد شد. طی 20 سال گذشته، صادرات چین به فلسطین از 6.15 میلیون در سال 2000 به 248 میلیون در سال 2021 افزایش یافته است.

به طور کلی، شی جین پینگ به دنبال افزایش اعتبار خود به عنوان یک دولتمرد جهانی و ایجاد این تصور است که چین یک بازیگر کلیدی جهانی در برقراری صلح و ثبات است؛ این شبیه به منطقی است که در پشت طرح چین برای صلح اوکراین وجود دارد.

دولت بایدن مناقشه اسرائیل و فلسطین را در اولویت خود قرار نداده و گفته است که حل این مسئله در شرایط کنونی بسیار بعید است. این حس عمومی وجود دارد که آمریکا در حال عقب نشینی از منطقه و تمرکز بر ایندوپاسیفیک و جنگ اوکراین است. یک مقام فلسطینی که نامش فاش نشده به گاردین گفته است: شی با بسیاری از رهبران عرب دیدار می‌کند زیرا می‌داند آنها از عقب‌نشینی آمریکا از منطقه راضی نیستند. عباس هنوز برای دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا دعوت نشده است.

چین می‌خواهد به عنوان یک بازیگر قدرتمند فعال در منطقه این خلأ دیپلماتیک را پر کند و در سرتاسر جهان عرب و جنوب جهانی که مدت‌هاست با فلسطینی‌ها برای ایجاد یک کشور مستقل همدردی می‌کنند، برای خود اعتبار ایجاد کند.

سفر عباس و لفاظی‌های شی تاثیر بسیار اندکی بر پیشبرد صلح در شرایط کنونی خواهد داشت. حتی اگر چین با اراده بخواهد این کار را انجام دهد، آیا می‌تواند طرف ها را گرد هم جمع کند؟ نتانیاهو کاری نکرده که نشان دهد چین را یک میانجی معتبر می‌داند و پکن در مقایسه با آمریکا اهرمی در برابر اسرائیل ندارد. بعید است اسرائیل در غیاب آمریکا وارد توافق صلح با چین شود. به علاوه برخی ناظران معتقدند که پکن روابطش با اسرائیل را به لحاظ راهبردی مهمتر از روابط با فلسطین می‌داند. اگر چین بتواند طرف‌ها را دور هم جمع کند، می‌تواند به طور جدی اعتبار و جایگاه آمریکا در منطقه را تضعیف کند. اما در آینده نزدیک چنین اتفاقی نخواهد افتاد. شاید بهترین امید برای فلسطینی‌ها این باشد که رقابت آمریکا و چین واشنگتن را مجبور کند پیش از آن که پکن بتواند صلح و اعتباری را در این باره به دست آورد، دوباره وارد مذاکرات صلح شود.

0 Comments