جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading

شراکت راهبردی انرژی میان اتحادیه اروپا و آمریکا در یک‌ سالگی جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دهمین نشست شورای انرژی اتحادیه اروپا و آمریکا چهارم آوریل در بروکسل برگزار شد. دو طرف در این نشست به رشد بی‌سابقه همکاری‌ها، هماهنگی‌ها و تجارت بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا در سال گذشته به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین اشاره کردند.

آگاتا لوسکوت استراچوتا در تحلیلی که مرکز لهستانی مطالعات شرق (OSW) منتشر کرد، نوشت: موضوعات کلیدی بیانیه مشترک شورا شامل موارد زیر بود:

  • محدود کردن پیامدهای مرتبط با انرژی در پی حمله روسیه به اوکراین،
  • افزایش امنیت انرژی در اوکراین و مولداوی و همچنین در اروپا و سراسر جهان،
  • تسریع انتقال انرژی و توسعه فناوری و نوآوری جدید.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده در این بیانیه بار دیگر جنگ علیه اوکراین را که منجر به بحران جهانی انرژی شده و حملات روسیه به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین از جمله سیستم‌های انرژی این کشور را محکوم کردند.

این شورا همچنین حمایت خود را از بازسازی اوکراین و مولداوی، از جمله بخش انرژی آن‌ها و برای ادغام نهایی آن‌ها در اتحادیه اروپا مورد تاکید قرار داد. شورا همچنین قصد خود را برای تشدید تلاش‌ها در مسیر کاهش وابستگی کشورهای اروپایی به منابع سوخت هسته‌ای روسیه و خدمات چرخه سوخت، از جمله با تنوع بخشیدن به منابع، اعلام کرد.

هدف اتحادیه اروپا و ایالات متحده ادامه همکاری با یکدیگر برای کمک به ثبات بازارهای جهانی انرژی و تداوم انتقال انرژی اعلام شده است. آن‌ها بر تعهد قوی خود برای پاسخ مستقیم به هرگونه اقدامی برای بی‌ثبات کردن بیشتر این بازارها و همچنین دور زدن تحریم‌ها تاکید کردند.

بر اساس این نشست و بیانیه آن باید یادآور شد ایالات متحده در سال 2022 به شریک انرژی اتحادیه اروپا تبدیل شد. این شراکت به ویژه در حوزه گاز طبیعی مشهود بود. عرضه LNG آمریکا در سال گذشته بیش از 150 درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافت و به 56 میلیارد مترمکعب رسید. تضمین عرضه پایدار LNG در چند سال آینده (و به ویژه در آینده نزدیک، زیرا وضعیت بازار گاز اتحادیه اروپا ممکن است دشوارتر از سال 2022 باشد) همچنان مهم خواهد بود. در نتیجه، انتظار می‌رود که گروه کاری به دنبال تضمین عرضه حداقل 50 میلیارد متر مکعب LNG آمریکا به اتحادیه اروپا در سال 2023 باشد.

همکاری بروکسل و واشنگتن در زمینه‌های دیگر از جمله کمک به بازسازی زیرساخت‌های انرژی اوکراین، تضمین تامین تجهیزات ضروری انرژی، سوخت و برق برای اوکراین و مولداوی و حمایت از کشورهای بالکان غربی در گذار تدریجی آن‌ها به سوی استفاده از منابع انرژی غیر روسی نیز مهم بوده است.

یکی از مجامع بین‌المللی مهم برای هماهنگ کردن کمک‌ها به اوکراین، گروه هفت است که در ژانویه، سازوکار ارسال کمک‌ها از سوی سازمان‌های مختلف را راه‌اندازی کرد. این گروه شامل کشورهای گروه هفت، اوکراین و اتحادیه اروپا همراه با موسسات مالی بین‌المللی (شامل EIB، EBRD، IMF  و بانک جهانی) است و دبیرخانه‌ای نیز در بروکسل دارد.

واشنگتن و بروکسل همچنین  (عمدتاً در قالب گروه هفت) در ایجاد محدودیت‌هایی که صادرات انرژی روسیه، به ویژه نفت و فرآورده‌های نفتی این کشور را هدف قرار می‌دهد، با یکدیگر همکاری کرده‌اند. همکاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا در تعیین و اجرای محدودیت‌های قیمت نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه بسیار مهم بوده است. همکاری آن‌ها همچنین در کوتاه‌مدت و میان‌مدت هنگام تنظیم محدودیت‌ها برای وضعیت بازار، تضمین سخت‌گیری تحریم‌های توافق‌شده و جلوگیری از دور زدن و نقض آن‌ها و در نهایت در ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت که نمونه‌اش را در کاهش تولید اخیر و احتمالا بیشتر توسط کشورهای اوپک پلاس شاهد بودیم. علاوه بر این، امکان تشدید همکاری‌ها در زمینه انرژی هسته‌ای، از جمله در زمینه تامین فناوری و سوخت هسته‌ای از سوی آمریکا با برخی از کشورهای اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت.

شورای انرژی نیز مجمع دیگری است که اتحادیه اروپا و ایالات متحده می‌توانند برای کاهش تنش‌ها بر سر قانون کاهش تورم ایالات متحده  (IRA) که سال گذشته برای حمایت از اقتصاد داخلی از طریق ابزارهایی شامل شرایط ترجیحی برای سرمایه گذاری در انرژی سبز تصویب شد، همکاری کنند.

گفتگوی مشوق‌های انرژی پاک که بایدن و فون در لاین در 10 مارس در نشست افتتاحیه آن حضور یافتند، پیامی در این خصوص بود که واشنگتن و بروکسل می‌خواهند بر سر این موضوع به توافق برسند. در بیانیه مشترک در آن زمان، رهبران دو طرف اعلام کردند که کار روی تقویت و تنوع بخشیدن به زنجیره تامین مواد معدنی حیاتی، از جمله توافقنامه هدفمند ترانس آتلانتیک در مورد مواد معدنی حیاتی را آغاز خواهند کرد که به شرکت‌های اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد از اعتبارات مالیاتی خودروهای برقی موجود در این قانون بهره‌مند شوند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *