جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.
Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دیدار با همتای برزیلی خود ضمن هشدار درباره هرگونه ماجراجویی توسط رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد.

Loading

واکاوی علل تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت و پیامدهای آن

۱۴۰۲/۰۱/۱۸ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عربستان با بیان اینکه با توجه به ملاحظاتی که کشورهای تولید کننده نفت نسبت به افت قیمت آن داشتند، تصمیم برای کاهش عرضه از سوی اوپک پلاس، محتمل بود، گفت: بن سلمان با تجربیات تلخی که در گذشته داشته، تاکید دارد که آمریکا باید در ازای کاهش قیمت نفت، امتیاز ویژه‌ای به عربستان بدهد، فشارها را بردارد و منافع این کشور را در نظر بگیرد.

امین پرتو در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید 1.16 میلیون بشکه‌ای نفت خود علی‌رغم اعلام مخالفت آمریکا با آن تصریح کرد: در ماه گذشته، قیمت نفت به دلیل نگرانی نسبت به کاهش تقاضای ناشی از بحران بانکی جهانی تا 70 دلار در هر بشکه پایین آمد. با اینکه این قیمت پس از آن تا 80 دلار در هر بشکه افزایش یافت، اما با پایان فصل زمستان و سرما، تقاضای مصرف انرژی کاهش می‌یابد و انتظار می‌رود قیمت نفت افت کند.

وی با بیان اینکه همه تولیدکننده ها و در راس آن‌ها عربستان، از تصمیم برای کاهش تولید استقبال کردند، به مواضع کشورها نسبت به تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید اشاره کرد و ادامه داد: عربستان به طور کلی تلاش دارد تولید نفت را سیاسی نکند، اما به هرحال این کشور درشرایط فعلی به دنبال این است که استقلال نظر و رای خود را به آمریکا نشان دهد. ریاض نشان داده نمی‌خواهد تحت تاثیر فشارهای غرب برای مدیریت قیمت انرژی در شرایط جنگ اوکراین قرار بگیرد و هم راستا با سیاست آمریکا برای کاهش درآمدهای روسیه حرکت کند.

این تحلیلگر مسائل عربستان با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل تصمیم اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت را خنثی کردن کاهش قیمت نفت در پی توافق میان تهران و ریاض خواند و گفت: عربستان اعلام کرد این کاهش تولید داوطلبانه، یک اقدام پیشگیرانه با هدف حمایت از ثبات بازار است. پیش‌بینی‌هایی که تحلیلگران بازار انرژی داشته‌اند، نشان می‌دهد این کاهش می‌تواند قیمت نفت را در سال جاری به بالاتر از 100 دلار در هر بشکه برساند و این رقم ممکن است در تابستان به 110 دلار برسد.

پرتو به آزادسازی ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا و فرانسه و خودداری واشنگتن از پرکردن این ذخایر در سال مالی 2023 و همچنین ابراز نگرانی دولت آمریکا نسبت به پیامدهای بالارفتن قیمت نفت بر مهار تورم فعلی در کشورهای متاثر از فشار تورمی اشاره کرد و افزود: با توجه به احتمالاتی که کشورهای تولید کننده نفت نسبت به افت قیمت داشتند، تصمیم برای کاهش عرضه، محتمل به نظر می‌رسید. خصوصا تولیدکننده‌های خارج از اوپک نیز چندان خود را مقید به در نظر گرفتن تعادل در بازار عرضه و تقاضا نمی‌بینند. به همین دلیل اوپک پلاس ناچار به کاهش دوباره تولید شد.

وی با اشاره به نقش عربستان در تصمیم به کاهش تولید نفت اوپک پلاس خاطرنشان کرد: ریاض حدی از سود را برای اقتصاد خود درنظر گرفته است. با توجه به اینکه سیاست‌ها و رویکردهای عربستان، قابل مقایسه با 10سال پیش نیست، این کسب سود را برای خود نسبت به هر چیزی در اولویت قرار می‌دهد. در واقع عربستان مایل نیست نفت از حدود 80 دلار پایین تر بیاید، چراکه هزینه‌های اقتصادی و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای نیازمند حفظ قیمت نفت در حد مشخصی است. کاهش یک دلاری قیمت نفت، برای عربستانی که روزانه حدود 10میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، به معنای ضرری سالانه معادل حدود چهار میلیارد دلار خواهد بود.

این کارشناس مسائل عربستان تاکید کرد: در شرایط فعلی، نفت برای ریاض و سود اقتصادی، جایگاه و اهمیت بیشتری نسبت به نفوذ سیاسی این کشور دارد. به همین دلیل پذیرش تصمیم به کاهش تولید نفت از سوی این کشور قابل پیش‌بینی بود.

پرتو به واکنش کاخ سفید و غیرمنطقی خواندن کاهش تولید نفت اشاره کرد و اظهار داشت: دموکرات‌ها در این شرایط به جلب رضایت اقتصادی مردم نیاز دارند؛ ضمن اینکه افزایش قیمت انرژی برای آمریکا، خصوصا با توجه به تلاش‌ها برای افزایش رشد اقتصادی در شرایط بعد از کرونا، افزایش تورم را به همراه دارد.

وی درخصوص اخبار منتشر شده دررابطه با انتقاد امارات نسبت به سیاست‌های عربستان برای عدم همراهی با آمریکا و تاکید بر کاهش تولید نفت و همچنین احتمال خروج این کشور از اوپک پلاس در پی تداوم این کاهش، گفت: افزایش تولید برای امارات، درآمد بیشتری ایجاد می‌کند، با این حال به نظر نمی‌رسد ابوظبی چنین تصمیمی داشته باشد و به دلایل متعدد احتمال کمی برای خروج امارات از اوپک پلاس وجود دارد. امارات در بازار نفت به اندازه عربستان، روسیه، آمریکا و یا کانادا موقعیت ندارد. این کشور در واقع بیشتر به دنبال کسب وجهه و ایجاد ائتلاف است.

پرتو توضیح داد: امارات تلاش می‌کند ضمن حفظ موقعیت خود در اوپک، همچنان به ایجاد لابی و ائتلاف‌های مختلف بپردازد تا بدین روش با عربستان موازنه کند. خروج قطر از اوپک، به دلیل میزان کم تولید آن بود و چندان هم حضور تاثیرگذاری نداشت، اما امارات چنین شرایطی ندارد، چرا که اگر امارات بخواهد در بازار جهانی نفت تاثیرگذار باشد، این موقعیت قطعا با حضورش در اوپک میسر خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل عربستان با بیان اینکه امارات نمی‌خواهد مناسباتش با عربستان مخدوش و پرچالش باشد و تلاش می‌کند اختلافات را مدیریت کند، اضافه کرد: ابوظبی در سال‌های گذشته از همراهی با ریاض، منافع متعددی به دست آورده و در عین حال صدمات، مخاطرات و چالش‌ها را متوجه عربستان کرده است. از جمله در مساله یمن، ایجاد پایگاه نظامی در آن کشور و همچنین تلاش برای زمینه سازی برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی شاهد این رویکرد بوده‌ایم. اکنون که آن‌ها در رابطه با یمن، ایران، پیمان ابراهیم و نفوذ و جایگاه اقتصادی با یکدیگر به مشکلاتی رسیده‌اند، خروج اوپک، رابطه آن‌ها را بدتر و اختلافاتشان را تعمیق می‌کند.

وی ضمن تشریح دیگر پیامدهای کاهش تولید نفت اوپک پلاس به اظهارات یک مقام آمریکایی که گفته بود «ما در همه مسائل با عربستان موافق نیستیم، اما درهمه مسائل شریک هستیم» اشاره کرد و ادامه داد: با اینکه عربستان تلاش دارد به دموکرات‌ها در آمریکا ضربه بزند و حضور جمهوری‌خواهان را بیشتر به نفع خود می‌بیند، اما بن سلمان با تجربیات تلخی که در گذشته داشته، تاکید دارد که در ازای کاهش قیمت نفت باید آمریکا امتیاز ویژه‌ای به عربستان بدهد، فشارها را از عربستان بردارد و منافع این کشور را در نظر بگیرد. در واقع سعودی‌ها، با اینکه خطوط قرمز خود در روابط با آمریکا را زیرپا نمی‌گذارند، اما مستقل و جدی‌تر از گذشته منافع خود را تعقیب می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *