جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

Loading

رویکرد راهبردی فرانسه در خاورمیانه؟

شورای راهبردی آنلاین – رصد: فرانسه منافع راهبردی بسیاری برای خود در خاورمیانه تعریف کرده است. منافع امنیتی، مانند حفاظت از شهروندان و مبارزه با تروریسم، همچنان در رأس این اولویت‌ها قرار دارد.

موسسه روابط بین‌الملل فرانسه (ایفری) در گزارشی مبسوط به قلم هلوئیز فایت با عنوان «فرانسه باید چه آرایش راهبردی در خاورمیانه به خود بگیرد؟» آورده است: هدف این تعهد امنیتی به طور گسترده‌تر، تضمین شرایط لازم برای توسعه مناسب سایر فعالیت‌ها، به ویژه اقتصادی، دیپلماتیک و فرهنگی است. این فعالیت‌ها به حفظ نفوذ فرانسه در خاورمیانه و در نتیجه حفظ جایگاه این کشور به عنوان یک قدرت جهانی کمک می‌کند.

برای مثال، فرانسه مایل است دسترسی خود را به منابع انرژی و آزادی کشتیرانی تضمین کند. علاوه بر این، اگرچه تجارت با کشورهای منطقه همچنان محدود است، اما بخش‌های خاصی از اقتصاد فرانسه سهم قابل توجهی از بازار منطقه دارند.

حضور ملموس فرانسه در منطقه که میراث «سیاست عربی» به رهبری شارل دوگل در دهه 1960 است، از این منافع حفاظت می‌کند. هدف «سیاست عربی» اصلاح روابط تیره و تار میان فرانسه و کشورهای عربی بود و این امکان را به فرانسه داد تا با ارائه حمایت بی‌قید و شرط از برخی رژیم‌های عربی، به منظور تضمین دسترسی به منابع انرژی و یافتن بازاری برای صنایع تسلیحاتی فرانسه، جایگاه خود را در منطقه به عنوان یک قدرت جایگزین بین دو بلوک جنگ سرد به دست آورد.

این موضع در پایان جنگ سرد، یعنی زمانی که اکثر کشورهای منطقه به آمریکا به عنوان ابرقدرت روی آوردند، اهمیت خود را از دست داد. ظهور تروریسم مذهبی در خاورمیانه، تحول جدیدی را در موضع فرانسه رقم زد. در حالی که پاریس مدتی از حمایت از ماجراجویی آمریکایی در عراق خودداری کرد، اما بهار عربی و ظهور داعش از سال 2011 به بعد، فرانسه را مجبور کرد که به مدیریت بحران دائمی روی آورد. این مدیریت بحران به شدت به ابزار نظامی نیاز داشت.

امروز فرانسه دارای سه قطب اصلی حضور نظامی در خاورمیانه است که نزدیک به 2000 نیرو را در خود جای داده است: در منطقه عراقی-سوری-اردنی برای «عملیات چمال» که نیروی هوایی و فضایی و نیروهای ویژه را علیه داعش بسیج می‌کند. در خلیج فارس با نیروهای فرانسوی در امارات متحده عربی (FFEAU)؛ و در لبنان از طریق عملیات دامان و مشارکت فرانسه در نیروی موقت سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفل).

این آرایش مبتنی بر روابط سیاسی طولانی مدت با اکثر کشورهای منطقه است، منطقه‌ای که به نظر می رسد امارات، اردن، مصر و عراق شرکای ممتازی هستند؛ هرچند که هرکدام ضعف های خاص خود را هم دارند. با این حال، استحکام این مشارکت ها و حتی کل استراتژی فرانسه در خاورمیانه، با تغییرات ژئوپلیتیک اخیر که چالش های جدیدی برای منطقه به همراه آورده، با این خطر مواجه است که زیر سوال برود.

تغییر حجم حضور نیروهای آمریکایی که چند سالی است، آغاز شده، اما با خروج از افغانستان شکل مشخصی به خود گرفته، بخشی از این تحولات است. با توجه به این واقعیت که تهدید تروریستی کاهش یافته است و ایالات متحده به بسیج منابع خود برای رقابت با چین نیاز دارد، اتحاد جدیدی از طریق «پیمان ابراهیم» اسرائیل ایجاد شده است. تهران و «محور مقاومت» متعلق به این کشور همچنان تهدیدی ملموس برای فرانسه و منافع آن در منطقه تلقی می گردد.

خروج آمریکا از خاورمیانه فرصتی برای قدرت‌های فرامنطقه‌ای مانند چین، روسیه و ترکیه است که به شدت در حال رقابت در منطقه و در همین حال، برای شرکای تاریخی فرانسه جذاب هستند. در نهایت، جنگ در اوکراین بر موازنه‌های منطقه‌ای خاص تأثیر می‌گذارد، به طوری که برای مثال بی‌طرفی ظاهری کشورهای خلیج (فارس) با انتظارات غربی مطابقت ندارد.

این تحولات نشانگر عدم تطابق روزافزون بین آرایش کنونی فرانسه و چالش‌هایی است که در خاورمیانه با آن روبه‌روست و بنابراین استراتژی این کشور در خاورمیانه نیازمند بازتعریف است. تمرکز ضدتروریستی که هنوز انگیزه اصلی حضور نظامی فرانسه در منطقه محسوب می‌شود، باید مورد تردید قرار گیرد، زیرا شرکای آن، به ویژه شرکای عراقی و سوری اش، علاقه خود را به این مبارزه از دست داده‌اند. اگر فرانسه به شکل‌های جدیدی از حمایت از شرکای خود روی نیاورد، در معرض آن خواهد بود که رقبا یا حتی متحدانش از آن سبقت بگیرند و اعتبارش را نزد شرکای خود از دست بدهد.

این بازنگری در قالبی گسترده‌تر بر کل استراتژی مشارکت اثر مثبت خواهد داشت، به طوری که به منافع فرانسه اولویت می‌بخشد و در زیر سوال بردن روابط تاریخی، برای مثال با کردها، تردیدی نشان نخواهد داد. علاوه بر این، سیاست فرانسه در قبال کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ کشورهایی که از نظر تسلیحات به تامین کنندگان غربی کمتر وفادار و با چالش‌های دوران پسا-نفتی مواجه هستند. در نهایت، اگرچه روابط فرانسه و اسرائیل به دلیل حمایت تاریخی فرانسه از راه حل دو کشوری و اهمیت مشارکت اسرائیل و آمریکا محدود است، اما منافع مشترک امنیتی، آن را نیازمند تعریف مجدد کرده است.

علاوه بر تحول در استراتژی مشارکت که می تواند بر اساس امضای توافق‌نامه‌های دفاعی بیشتر یا توافق نامه‌های وضعیت نیروها باشد، پیکربندی مجدد مناطق فرماندهی نیز قابل تأمل است. این امر به کارآیی بیشتر در سیاست دفاعی منطقه‌ای فرانسه، روابط اصلاح‌شده‌ متناسب با نیازهای شرکا و همچنین ملاحظات اقتصادی کمک می‌کند.

در نهایت، این روند باید بر اساس یک رویکرد بین‌وزارتی، بر اساس یک سند چارچوبی مشابه استراتژی فرانسه برای هند و اقیانوس آرام، به منظور بسیج تمام اهرم‌های نفوذ در دسترس فرانسه در منطقه، مانند کمک‌های توسعه، باشد. فرانسه همچنین برای رسیدن به برنامه‌های بلندپروازانه خود، علیرغم اختلاف نظرها و محدودیت های ابزاری که تاکنون به کار گرفته شده است، علاقه زیادی به هماهنگی با شرکای اروپایی خود دارد که دارای منافع مشترک امنیتی و انرژی در منطقه هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *