جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

تنگسیری: آمریکایی‌ها دیگر جایی در خلیج فارس ندارند

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ما در این خلیج فارس ماندگار هستیم، انگلیسی‌ها رفتند، آمریکایی‌ها هم خواهند رفت چرا که بیگانگان جایشان در این منطقه نیست، این منطقه تنها جای ما و کشورهای مسلمان منطقه خواهد بود.

ببینید | خط و نشان فرمانده نیروی دریایی سپاه برای آمریکا در خلیج فارس

تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: ما در خلیج فارس ماندگار هستیم؛ انگیسی‌ها رفتند، آمریکایی‌ها هم خواهند رفت چرا که بیگانگان جایشان در این منطقه نیست، این منطقه تنها جای ما و کشورهای مسلمان منطقه خواهد بود./تسنیم

قلم پای گانتز در اطراف غزه شکست

منابع عبری‌زبان از بستری شدن عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در بیمارستانی در تل‌آویو پس از زخمی شدن او در اطراف باریکه غزه، خبر دادند….

Loading

افغانستان در سال 2023: نزاع داخلی بر سر قدرت و ستیزه‌جویی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: وضعیت افغانستان در سال 2023 به این امر بستگی خواهد داشت که تمامی تصمیمات مهم همچنان تحت کنترل هیبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان باقی بماند یا خیر. تروریسم و ستیزه جویی، دومین موضوع حیاتی در این باره خواهد بود.

وندا فلباب براون در ادامه این گزارش که در وب سایت اندیشکده بروکینگز منتشر شد، نوشت: بعید است طالبان بتواند بر داعش خراسان کنترل بهتری اعمال کند، اما جبهه مقاومت ملی و دیگر گروه‌هایی که به دنبال احیای جمهوری افغانستان هستند، تهدید جدی برای قدرت مستقر نخواهند بود. دو مسئله باقی می‌ماند: آیا طالبان می‌تواند مانع جدایی‌ها شود؟ و آیا می‌تواند تروریسمی را که از افغانستان سرچشمه می‌گیرد، مهار کند تا قدرت‌های خارجی به حمایت از گروه‌های ضد طالبان نپردازند؟

در ماه‌های اخیر حکومت طالبان به تدریج اقتدارگراتر شده است. تصمیم‌گیری‌ها به معدودی از افراد (هیبت الله و پایگاهش در قندهار) متمرکز شده است.

هیبت‌الله با قدرت تقریباً مطلق، بارها نظرات سایر جناح‌های طالبان، به‌ویژه رهبران واقعی‌تر و بین‌المللی‌گرای طالبان را رد کرده و انتقاد سایر کشورها، سازمان‌ها و حتی علمای اهل گفت‌وگو در هیبت الله تاثیری نداشته است. او روایت خود از شریعت را تنها تفسیر واقعی اسلام حنفی می‌داند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود که بین نوامبر 2022 تا مارس 2023  تقریباً نیمی از جمعیت افغانستان درگیر ناامنی غذایی و شش میلیون نفر در آستانه قحطی باشند.

طالبان تا حدی، اقتصاد افغانستان را که با تحریم‌های بانکی، مصادره بین‌المللی دارایی‌های بانک مرکزی و پایان دادن به کمک غرب برای توسعه، در هم شکسته، تثبیت کرده است. تشدید سرکوب زنان، اقلیت‌ها و منتقدان سیاسی کمک‌های بشردوستانه ضروری غرب را به خطر می‌اندازد. امید اندکی وجود دارد که تلاش‌های اقتصادی آتی چین در افغانستان، بتواند کمک‌های از دست رفته غرب را جبران کند. با این حال، هیبت‌الله و گروهش زندگی زمینی را صرفاً گامی به سوی زندگی پس از مرگ تعریف و بدون توجه به پیامدهای انسانی و اقتصادی، عقایدشان را توجیه می‌کنند.

 

سناریوهای تغییر قدرت

با این حال، اقدامات دیگر رهبران طالبان بر اساس محاسبات آن‌ها انجام نمی‌گیرد. آن‌ها می‌خواهند کنترل افغانستان را برای طولانی مدت حفظ کنند. بنابراین برآورد می‌کنند که این امر با اقتصاد ضعیف، انزوای بین‌المللی و کاهش منابع خارجی نمی‌توانند محقق شود. این رهبران شامل افراد بین‌المللی‌تر طالبان، چهره‌های دیپلماتیکی مانند ملا عبدالغنی برادر و برخی فرماندهان نظامی از جمله ملا یعقوب (پسر ملا عمر، رهبر دهه 1990 طالبان) و سراج الدین حقانی است.

مخاطبان افغان و مقامات غربی به من گفته‌اند که این رهبران و دیگر مقامات طالبان بارها به دنبال متقاعد کردن هیبت الله به لغو ممنوعیت تحصیل دختران و اشتغال زنان و سایر سیاست‌های بحث برانگیز بوده‌اند، اما درخواست‌شان رد شده است. اگرچه هیبت الله در سال 2016 به دلیل ضعف مفروضش در تصمیم‌گیری، توسط شورای طالبان انتخاب شد، اما تا کنون با مشت آهنین حکومت کرده است. بنابراین، مستمسک قرار دادن احکام یا لغو آن، موضوع یک جنگ قدرت داخلی است.

 

آیا امکان تغییر قدرت در طالبان برای محدود کردن یا حذف هیبت الله در سال 2023 وجود دارد؟

سازماندهی یک کودتای داخلی دارای خطرات زیادی است. کودتا مستلزم اتحاد عملی اساسی بین برادر، سراج و یعقوب (که هیچ کدام به یکدیگر اعتماد ندارند) و همکاری چندین فرمانده نظامی کلیدی دیگر طالبان است. امروز، احتمال چنین اقدامی اندک است. یک راه با خطر کمتر برای تغییر قدرت (که ظاهراً رهبران ناراضی طالبان به دنبالش هستند، اما دستیابی به آن دشوار است)، احیای شورای رهبری است که در آن تصمیمات با اجماع شورا اتخاذ و سپس توسط امیر تأیید می‌شود؛ اما هیبت الله تمایلی به سلب قدرتش ندارد.

توافق آمریکا برای آزادی بشیر نورزی و مبادله او با یک گروگان آمریکایی، امکان تغییر قدرت داخلی را افزایش می‌دهد. بشیر از جایگاه خوبی در شبکه‌های قبیله‌ای هیبت الله و از نفوذ در طالبان برخوردار است و حمایتش از ایجاد تغییر در رهبری به مشروعیت آن می‌افزاید.

ترور خارجی هیبت الله ممکن است باعث تشدید سیاست‌های سفت و سخت و به دست دادن نتیجه معکوس شود.

ابهاماتی حتی در خصوص جانشینی رهبری طالبان وجود دارد. برادر دارای اعتبار داخلی، اما فاقد پایگاه قدرت نظامی است و پاکستان به شدت با آن مخالفت خواهد کرد. با وجود نارضایتی پاکستان از ناتوانی سراج در محدود کردن تحریک طالبان پاکستان، سراج همچنان سرمایه اصلی پاکستان در افغانستان است. اما طالبان قندهاری، از جمله یعقوب و برادر، او را به عنوان یک امیر جدید نمی‌پذیرند. پذیرش به قدرت رسیدن یعقوب برای غرب دشوار اما شاید آسانتر از زندگی با هیبت الله خواهد بود.

 

ستیزه جویی داخلی، تروریسم خارجی

آن طور که مقامات غربی به طور خصوصی به من گفته‌اند، از زمان تسلط طالبان تا کنون، تروریست‌ها از سراسر خاورمیانه، آسیای مرکزی و پاکستان به افغانستان هجوم آورده‌اند. سراج به ایمن الظواهری، رهبر القاعده اجازه داد تا به یک مرکز امن در کابل نقل مکان و زندگی کند.

طالبان به دلیل اعتبار جهادی، بدهی سیاسی و نیاز به دریافت کمک مالی از خارج، هرگز روابطش را با سایر گروه‌های تروریستی قطع نکرد. در این مدت، این سوال مطرح بود که آیا طالبان مانع از حملات گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان در خارج می‌شود یا خیر. طالبان تلاش اندکی برای جلب رضایت بازیگران بین‌المللی مانند چین انجام داده است، اما برای مهار ترور توسط داعش خراسان به سختی تلاش کرده است.

سوال این است: اگر در سال 2023 داعش خراسان یا سایر گروه‌های مرتبط با افغانستان در خارج از کشور حملات تروریستی انجام دهد، آیا بازیگران خارجی از دیگر بازیگران مسلح ضد طالبان حمایت مادی خواهند کرد؟

حملات ضد طالبان توسط جبهه مقاومت ملی که همچنان ضعیف و فاقد حمایت قبیله‌ای است، تاکنون فقط اندکی طالبان را تحریک کرده است. اگر جناح‌های مهم طالبان از هم جدا شوند قدرت طالبان با یک چالش واقعی روبرو خواهد شد.

جبهه مقاومت ملی در هرگونه جنگ داخلی شانس کمی برای پیروزی خواهد داشت، اما در عوض، جناح‌های مختلف طالبان و داعش خراسان افغانستان را تجزیه خواهند کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *