جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

افزایش آمار شهدای غزه به ۳۴۴۸۸ نفر

اشغالگران طی ۲۴ ساعت گذشته مرتکب سه کشتار گروهی علیه خانواده های فلسطینی در نوارغزه شد که به شهادت ۳۴ نفر و زخمی شدن ۶۸ نفر منجر شده است.

هرج‌ومرج در شمال اراضی اشغالی و هجمه تند ضد مقامات صهیونیست

شهرک‌نشینان ساکن شمال فلسطین اشغالی با انتقاد از وضعیت هرج‌ومرج موجود در این منطقه از زمان آغاز جنگ غزه و عملیات‌های فزاینده حزب‌الله ضد رژیم صهیونیستی، مقامات این رژیم را مورد هجمه قرار داده آنها را متهم به بی‌مسئولیتی کردند.

آمریکا ۸۱ جنگنده از رده خارج شوروی را به قیمت هرکدام «کمتر از ۲۰ هزار دلار» از قزاقستان خریده است

این خرید بزرگ پس از آن انجام شد که قزاقستان به منظور ارتقای ناوگان هوایی خود، ۱۱۷ هواپیمای نظامی متعلق به دوران شوروی از جمله رهگیر‌های میگ-۳۱، بمب‌افکن‌های جنگنده میگ-۲۷، جنگنده‌های میگ-۲۹ و بمب‌افکن‌های سوخو-۲۴ مربوط به دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی را به حراج گذاشت.

استفاده دیوید کامرون از جت لاکچری ۴۲ میلیون پوندی در سفر آسیای میانه انتقادها را برانگیخت

دیوید کامرون، وزیر امورخارجه بریتانیا به دلیل استفاده از یک جت گران‌قیمت به ارزش ۴۲ میلیون پوند با امکانات رفاهی خاص و اختصاصی در سفر پنج روزه‌اش به آسیای مرکزی مورد انتقاد قرار گرفت.

Loading

نقش‌آفرینی ترکیه میان روسیه و غرب

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ترکیه در حالی که بخشی از ائتلاف غربی محسوب می‌شود، اما برای برقراری روابط دوستانه با روسیه هم تلاش کرده است.

سیگدم اوستون در تحلیلی که اندیشکده ترکیه‌ای ایدام (مرکز مطالعات اقتصادی و سیاست خارجی) منتشر کرد، نوشت: درست پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، موقعیت ترکیه در منطقه و بسته شدن احتمالی تنگه بسفر و داردانل به یکی از موضوعات اصلی مورد بحث تبدیل شد. بر اساس کنوانسیون 1936 مونترو که قواعد تردد دریایی از طریق دریای سیاه را تعیین کرده است، ترکیه حق دارد از عبور کشتی‌های جنگی از این منطقه جلوگیری کند و همین وضعیت به ترکیه قدرت قابل توجهی می‌دهد.

بر اساس این کنوانسیون، ترکیه باید آزادی عبور و مرور همه کشتی‌های غیرنظامی و تجاری را در زمان صلح تضمین کند. با این حال، در زمان جنگ، مواد متعددی وجود دارد که با توجه به موقعیت ترکیه در جنگ، یعنی اینکه آیا کشوری متخاصم است یا خیر و اینکه آیا خود را در معرض تهدید می‌داند یا خیر، تردد کشتی‌های تجاری و نظامی را تنظیم می‌کند.

در زمان جنگ، ناوهای هواپیمابر، چه متعلق به کشورهای ساحلی باشند و چه نباشند، به هیچ وجه نمی‌توانند از تنگه عبور کنند. فقط زیردریایی‌های متعلق به کشورهای ساحلی می‌توانند از تنگه عبور کنند تا یا برای اولین بار پس از ساخت یا خرید به پایگاه خود در دریای سیاه ملحق شوند یا به منظور تعمیر در اسکله‌های خارج از دریای سیاه منتقل شوند.

تعداد کل و حداکثر تناژ کل نیروهای دریایی خارجی که ممکن است در مسیر عبور از تنگه باشند به ترتیب به 9 و 15000 تن محدود می‌شود. به این ترتیب از آنجایی که کشتی‌های جنگی مدرن سنگین هستند، تعداد کشتی‌هایی که اجازه عبور دارند کاهش می‌یابد. حداکثر تناژ کل که نیروی دریایی غیر ساحلی ممکن است در دریای سیاه داشته باشد 45000 تن و حداکثر تناژ کل شناورهای جنگی که یک کشور غیر ساحلی ممکن است در دریای سیاه داشته باشد 30000 تن است.

به طور خاص سه ماده (ماده 19، 20 و 21) در مورد کنترل تنگه‌ها در زمان جنگ وجود دارد و در مورد اخیر در مورد اوکراین، ماده 19 پس از آن که وزارت امور خارجه ترکیه تهاجم روسیه به اوکراین را «جنگ» نامید، ماده 19 اجرایی شد. در این کنوانسیون آمده است که کشتی‌های جنگی کشورهای متخاصم در صورتی که کشور متخاصم در حال اجرای تعهدات دفاعی جمعی باشد یا بخواهد کشتی‌های جنگی به پایگاه‌های خود بازگرداند، می‌توانند از تنگه عبور کنند. در صورتی که ترکیه یکی از طرفین جنگ باشد یا تهدیدی علیه ترکیه وجود داشته باشد، قواعد مواد 20 و 21 اعمال خواهد شد.

ترکیه عضو ناتو است و سیاست مشخصی را در منطقه دنبال می‌کند. به طور سنتی، سیاست خارجی ترکیه بر اصل عدم حذف روسیه در دریای سیاه و در عین حال حفظ روابط فرا آتلانتیک استوار است. در دهه گذشته روابط امنیتی و دفاعی ترکیه با روسیه، به ویژه پس از خرید سامانه دفاع هوایی اس-400 از روسیه در سال 2019 و خودداری ترکیه از پیوستن به اتحادیه اروپا و آمریکا در تحریم روسیه، افزایش یافته است.

این تحولات درها را برای دیپلماسی با روسیه باز گذاشته است، اما ادامه روابط اقتصادی و تجاری با وجود تهاجم روسیه به اوکراین از سال 2014، سؤالاتی را درباره اتحاد راهبردی ترکیه با شرکای فرا آتلانتیک ایجاد کرده است.

استدلال شده است که «[ترکیه] با نپیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه به دنبال توزیع ریسک ژئوپلیتیکی بین شرکای تجاری خود در غرب، خاورمیانه و اوراسیا است»، به‌ویژه در حال حاضر که این کشور با مشکلات جدی اقتصادی مواجه است. از سوی دیگر، ترکیه آشکارا به حمایت از اوکراین نه تنها از نظر سیاسی، بلکه از نظر نظامی نیز از طریق فروش پهپادهای بایراکتار ادامه می‌دهد که بنا بر گزارش‌ها «ماهیت جنگ را تغییر داده است». این نشان می‌دهد که اشتباه است اگر تصور کنیم که تغییر کلی در سیاست خارجی ترکیه رخ داده و روسیه به عنوان یک متحد استراتژیک در نظر گرفته شده است.

ترکیه همچنین به دلیل محاصره بنادر اوکراین توسط روسیه که منجر به کمبود شدید گندم، ذرت و روغن آفتابگردان در بازارهای جهانی شده، وارد مناقشه شده است.

این بحران بار دیگر به ما یادآوری کرد که همه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن امنیت را نمی‌توان تنها با شرایط امنیتی محدود و سخت تعریف کرد. بنابراین، نقش ترکیه در منطقه دریای سیاه و اهمیت کنوانسیون مونترو نه تنها به عبور کشتی‌های جنگی، زیردریایی‌ها و محدودیت‌های تناژ مربوط می‌شود، بلکه به کشتی‌های تجاری در زمان جنگ نیز مربوط می‌شود.

در مورد اوکراین، توانایی ترکیه برای باز نگه داشتن مجاری دیپلماتیک، همکاری با سازمان ملل متحد بر روی طرح «باز کردن انسداد صادرات غلات اوکراین در بحبوحه جنگ و اجازه دادن به روسیه برای صادرات غلات و کود»، پتانسیل ترکیه را برای کمک به امنیت نه تنها از نظر تعاریف محدود، بلکه تعاریف گسترده‌تر از جمله امنیت انسانی غیرنظامی نشان می‌دهد. البته هیچ کس نمی‌تواند از پایداری این توافقات مطمئن باشد.

با این حال، همه این تحولات در عرصه دیپلماتیک نشان می‌دهد که هنوز فضایی برای ترکیه وجود دارد که بتواند یک اقدام متعادل کننده انجام دهد و به نقش سنتی خود به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای با روابط نزدیک‌تر با شرکای غربی خود ادامه دهد.

اخیراً روند سیاست خارجی که ترکیه در پیش گرفته، زیر سوال رفته است؛ اما محکومیت تجاوز روسیه، استفاده از کنوانسیون مونترو برای مسدود کردن تردد کشتی‌های جنگی و تمایل به ایفای نقش تسهیل‌کننده در مأموریت‌های دیپلماتیک بار دیگر ثابت می‌کند که ترکیه نه تنها یک قدرت منطقه‌ای است که می‌تواند از یک توافق مهم بین‌المللی، یعنی کنوانسیون مونترو برای شکل دادن به درگیری‌های منطقه‌ای استفاده کند، بلکه همچنین یک متحد ناتو است که پتانسیل نقش‌آفرینی در حوزه امنیت را دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *