جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

کمک ناخواسته چین به حفظ روابط تجاری آمریکا و اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: چند سالی است که چین تعامل اقتصادی خود با اتحادیه اروپا را با مشکل مواجه کرده است. دیپلمات‌های چینی اغلب به‌عنوان «گرگ‌های جنگجو» توصیف می‌شوند، زیرا به‌صورت تهاجمی و گاهی اوقات توهین‌آمیز، منافع چین را در عرصه بین‌المللی مطرح می‌کنند. درنتیجه، حتی در غیاب رویکرد جدی و قوی دولت ایالات‌متحده برای تجارت با اروپا یا دیگر نقاط جهان، این رویکرد چین به‌طور ناخواسته به حفظ ایالات‌متحده در این بازی کمک کرده است.

مین هوآ چیانگ، پژوهشگر و اقتصاددان مرکز مطالعات آسیایی بنیاد هریتیج در تفسیری که روی پایگاه اینترنتی این اندیشکده آمریکایی منتشر شد، نوشت: چین «دیپلماسی گرگی» در اروپا را دو چندان کرده است. در سال 2020، سفارت چین در جمهوری چک تهدید کرد در صورت سفر رئیس مجلس سنای این کشور به تایوان، شرکت‌های چک با مشکلاتی مواجه خواهند شد. پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه چین به دلیل نقض حقوق بشر علیه مسلمانان اویغور در سین کیانگ در سال 2021، پکن تحریم‌های متقابلی علیه اتحادیه اروپا وضع کرد.

در ژانویه سال جاری، چین لیتوانی را پس‌ازآن تحت تحریم تجاری قرار داد که لیتوانی اجازه تأسیس سفارت را به تایوان اعطا کرد. پس از تصمیم اتحادیه اروپا برای ارتقای روابط تجاری و سرمایه‌گذاری خود با این جزیره، چین در ماه مه به این اتحادیه هشدار داد که «در موضوع تایوان قمار نکند».

مشهودترین تأثیر این سلسله درگیری‌های سیاسی، معوق ماندن تصویب موافقت‌نامه جامع سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا و چین در پارلمان اروپا بوده است.

آیا چین واقعاً می‌خواهد روابط اقتصادی خود را با اتحادیه اروپا قطع کند؟ پاسخ منفی است. چین اتحادیه اروپا را برای موازنه‌ در برابر آمریکا حیاتی می‌داند، به‌طوری‌که مذاکرات توافق جامع سرمایه‌گذاری در دسامبر 2020، یک ماه قبل از روی کار آمدن دولت بایدن و زمانی منعقد شد که ممکن بود موجب شود تعرفه‌های بالاتری برای چین در نظر گرفته شود یا سایر موانع تجاری بر سر روابط طرفین قرار گیرد.

پکن پیش از تشکیل دولت بایدن، برای دستیابی به توافق امتیازاتی به‌طرف مقابل داد. امتیازات به حدی بود که اتحادیه اروپا این توافق را «جاه‌طلبانه‌ترین توافقی که چین تابه‌حال با یک طرف ثالث منعقد کرده است»، توصیف کرد.

جدا از ملاحظات ژئوپلیتیکی، سرمایه‌گذاری کشورهای اتحادیه اروپا نیز برای نیازهای توسعه اقتصادی فعلی چین حیاتی است. تشویق سرمایه‌گذاری خارجی در تولیدات پیشرفته بخشی از راهبرد چین برای تقویت نقش خود در شبکه زنجیره تأمین جهانی است.

اتحادیه اروپا سرمایه‌گذار کلیدی در صنعت تولید چین بوده است. برای مثال، در سال 2019، اتحادیه اروپا 4.3 میلیارد دلار در تولید در این کشور سرمایه‌گذاری کرد. بنا به اعلام وزارت بازرگانی چین، این کشور تنها پس از کره جنوبی (4.4 میلیارد دلار) و هنگ‌کنگ (15 میلیارد دلار) و بسیار جلوتر از سرمایه‌گذاری‌های تولیدی ایالات‌متحده (0.9 میلیارد دلار) قرار داشت.

بنا به اعلام اداره کل گمرک چین، در سه‌ماهه اول سال جاری، اتحادیه اروپا پس از آسه‌آن که اتحادیه‌ای متشکل از 10 کشور عضو در جنوب شرقی آسیاست، دومین شریک تجاری چین بود. تجارت چین و اتحادیه اروپا بیشتر شامل ماشین‌آلات، وسایل نقلیه و سایر کالاهای تولیدی می‌شود.

این در حالی است که ارتباط صنعتی مستقیم بین ایالات‌متحده و چین از طریق تجارت نسبتاً ضعیف است. چین عمدتاً محصولات نهایی را با ایالات‌متحده تجارت می‌کند، کالاهای مصرف نهایی را صادر می‌کند و عمدتاً مواد غذایی، ماشین‌آلات الکتریکی (ازجمله نیمه‌هادی‌ها)، سایر ماشین‌آلات و تجهیزات حمل‌ونقل (ازجمله هواپیما) وارد می‌کند.

برخلاف سرمایه‌گذاری‌های تولیدی قابل‌توجه شرکت‌های اتحادیه اروپا در چین، بسیاری از شرکت‌های آمریکایی به تولید در سایر کشورهای آسیایی و تنها مونتاژ نهایی در چین متکی هستند. درعین‌حال، ایالات‌متحده بر صدور مجوز مالکیت معنوی و فعالیت‌های طراحی و تحقیق و توسعه در شبکه تولید آمریکا-آسیا تسلط دارد.

شرکت‌های چینی همچنین برای حفظ موقعیت خود در بازار اتحادیه اروپا به توافق‌نامه جامع سرمایه‌گذاری چین نیاز دارند. بنا به اعلام وزارت بازرگانی چین، در سال 2020، چین 10 میلیارد دلار در اتحادیه اروپا سرمایه‌گذاری کرد، درحالی‌که این رقم در آمریکا تنها 6 میلیارد دلار بود.

درحالی‌که طرح کمربند و جاده چین بر سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها (جاده‌ها، ساختمان‌ها، شبکه‌های ارتباطی و غیره) در اروپای شرقی و جنوبی متمرکز است، موافقت‌نامه جامع سرمایه‌گذاری با ایجاد امکان سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش‌های تولید و خدمات، نقشه سرمایه‌گذاری چین در اروپای غربی را تکمیل می‌کند.

پکن معتقد است بازار بزرگ و پیوند اقتصادی و صنعتی نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا، به این کشور اهرم سیاسی قوی‌تری برای تعامل با اروپا می‌دهد؛ اما اتحادیه اروپا تاکنون در برابر فشارهای سیاسی چین مقاومت کرده است. به‌عنوان‌مثال، با ارائه کمک‌های مالی به شرکت‌هایی لیتوانی که از محدودیت‌های تجاری چین آسیب دیده‌اند، از این کشور حمایت کرد. علاوه بر این، اتحادیه اروپا نه‌تنها از همکاری اقتصادی با تایوان، بلکه از دموکراسی و امنیت ملی تایوان نیز حمایت کرده است.

به نظر می‌رسد پکن باوجود تمام مزایایی که از یک رابطه بهتر به دست می‌آورد، نمی‌تواند در این وضعیت به خودش یاری برساند. مقامات چینی امیدوار بودند که در ماه آوریل وضعیت امور مربوط به اروپا به مسیر اصلی بازگردد. بااین‌حال، نشست سران اتحادیه اروپا و چین در آن ماه، به دلیل بی‌توجهی چین به نگرانی‌های اتحادیه اروپا در مورد مسائل حقوق بشری و امتناع این کشور از محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین که تهدیدی مهم برای امنیت اروپا است، بدون بهبود آشکار در روابط آن‌ها پایان یافت.

چین به‌جای پرداختن به موضوعات موردنظر اروپا از اتحادیه اروپا خواست تا سیاستی متفاوت و مستقل از ایالات‌متحده در قبال چین تدوین و پیگیری کند.

چین به‌ویژه با توجه به وضعیت وخیم روابطش با آمریکا، به اروپا به‌عنوان بازاری برای کالاهای خود و به‌عنوان منبع فناوری نیاز دارد. بااین‌حال شوونیسم سیاسی چین مانع از پیشبرد روابط با اتحادیه اروپا شده که این به نفع آمریکاست.

چین به ایالات‌متحده مجال تنفس می‌دهد تا به بازی تجاری بازگردد و جایگاه خود را برای رقابت طولانی‌مدت با چین مهیا سازد. ایالات‌متحده می‌تواند از این گشایش بهره‌برداری بیشتری داشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *