جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | شوک جدید به تل‌آویو؛ دومین حادثه رانندگی وزرای اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته

خودرو «حیم زیتون» وزیر آموزش رژیم اسراییل دچار حادثه شد. گفته شده پدر این وزیر مجروح شده است. روز جمعه هم «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم اسراییل با خودرو خود دچار حادثه و مجروح شد./هم میهن

زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در پی حمله موشکی گسترده روز شنبه روسیه به بخش انرژی این کشور، با تکرار درخواست‌های قبلی خود برای ارسال سامانه‌های دفاع هوایی به ویژه سامانه‌های پاتریوت، گفت: برای دفع حملات روسیه حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم.

Loading

اشاعه موشک‌های فرا صوت؛ مشکل نوظهور اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: مزایای استفاده از فناوری موشک‌های فرا صوت و بازنگری در چشم‌انداز امنیتی اروپا پس از تهاجم روسیه به اوکراین، ممکن است به عنوان کاتالیزوری برای دستیابی دولت‌های اروپایی به سامانه‌های موشکی پرسرعت یا توسعه این سامانه‌ها عمل کند.

تیموثی رایت در گزارشی که وب سایت موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی انگلیس منتشر کرد، برنامه‌های مختلف موشک‌های فرا صوت اروپا را به تفصیل بررسی کرده و به تشریح کاربرد و پیامدهای احتمالی آن‌ها برای ثبات اروپا پرداخته است.

بر اساس این گزارش، اگرچه در حال حاضر توسعه این سامانه‌ها موضوعی چالش برانگیز است، اما روندهای مربوطه نشان دهنده اشاعه‌ی تدریجی «دانش صریح و ضمنی» در این حوزه است؛ امری که در نهایت می‌تواند با کاهش هزینه‌های تولید، استفاده از این فناوری‌ها را مقرون‌به‌صرفه‌تر و امکان دسترسی به آن‌ها را بیشتر کند. با توجه به موانع ناکافی در عرصه منع اشاعه و افول تدریجی معماریِ کنترل تسلیحات مربوط به دوران جنگ سرد، این احتمال وجود دارد که در 10 تا 15 سال آینده چندین کشور اروپایی به استفاده از این سامانه‌ها روی آورند.

در بخش نتیجه‌گیری و توصیه‌های ارائه شده برای مدیریت اشاعه و محدود کردن بی‌ثباتی در این گزارش آمده است: گسترش بالقوه موشک‌های کروز فرا صوت (HCM) و پرتابه‌های فرا صوت (HGV)، سیاست گذاران اروپایی را با مشکلات فراوانی مواجه می‌کند.

برخی از این مسائل موضوعاتی جدید نیستند، با این حال، با توجه به افزایش خطر رویارویی میان روسیه و کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو و تمایل بسیاری از پایتخت‌های اروپایی به داشتن این قابلیت‌ها، این موضوع امنیتی باید بیشتر مورد بررسی و مدیریت قرار گیرد.

در این گزارش هشت توصیه برای اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سیاست گذاران کشورهای عضو ارایه شده است:

اول، سیاست گذاران کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید همتایان روسی و آمریکایی خود را تشویق کنند تا در اولین فرصت ممکن، مذاکرات درباره قابلیت‌ها و اثرات فناوری‌های با سرعت بالا را ادامه دهند. این گفتگوها سازوکاری ارزشمند را برای آمریکا و روسیه فراهم می‌کند تا با یکدیگر درباره چالش‌ها و فرصت‌های تلفیق فناوری‌های موشکی نوظهور مذاکره کنند.

دوم، کشورهای عضو اتحادیه اروپا که توسعه یا دستیابی به قابلیت‌های HCM یا HGV، یا هر دو را در نظر دارند، باید قبل از تصمیم‌گیری درباره به دست آوردن آن‌ها، ارزیابی‌های ملی کاملی درباره نیاز، هدف و پیامدهای این سیستم‌ها انجام دهند تا مشخص شود که از آن‌ها برای چه ماموریت‌هایی استفاده خواهد شد و آیا شکاف‌هایی قابل شناسایی در این قابلیت‌ها وجود دارد یا خیر. انجام این کار سیاست‌های ملی بعضا متناقض در خصوص دستیابی به فناوری‌های با سرعت بالا را هماهنگ می‌کند و تصمیماتی را که بدون توجه کافی به الزامات ملی و پیامدهای منطقه‌ای اتخاذ می‌شوند، محدود خواهد ساخت.

سوم، ارزیابی‌های ملی می‌تواند با کمک فعالیت‌های چندجانبه سازمان‌دهی شده توسط کمیسیون تقویت شود. این امر فرصت‌هایی را برای کشورهای عضو فراهم می‌کند تا درباره پیامدهای برنامه‌های موشکی منطقه‌ای بحث و نگرانی‌ها را مطرح کنند.

چهارم، اتحادیه اروپا باید با درخواست از دولت‌های اروپایی برای شفاف‌تر بودن در مورد ماهیت و اهداف برنامه‌های نظامی HGV و HCM در ازای تبال اطلاعات با رقبا، شفافیت را میان اعضای خود ارتقاء دهد. این امر می‌تواند شامل ارائه اطلاعات فنی در مورد سیستم‌ها و دکترین مرتبط با آن باشد.

پنجم، کمیسیون اروپا باید از اختیارات قانونی خود استفاده و اعلامیه‌ای یکجانبه تهیه کند که به تصویب همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسد تا از توسعه HCM و HGV با قابلیت دوگانه چشم پوشی کنند. ابهام در خصوص کلاهک‌ها در موشک‌های بالستیک و کروزِ موجود، خطر تشدید محاسبات غلط را در اروپا و دیگر مناطق به دنبال دارد. اگر این اعلامیه به امضای تعدادی کافی از کشورهای اروپایی برسد، می‌تواند این فرصت‌ برای اتحادیه اروپا ایجاد کند که سایر کشورهای غیر منطقه‌ای را هم متقاعد کند تا به آن متعهد شوند.

ششم، شورای اتحادیه اروپا باید به اجماع توافق کند که کشورهای عضو اتحادیه سیستم‌های مسلح HCM و HGV متعارف دوربرد را توسعه ندهند و متعاقباً از «سرویس اقدامات خارجی اروپا» برای ترویج ممنوعیت جهانی توسعه، آزمایش، استقرار و استفاده از چنین سیستم‌هایی استفاده کند. اگرچه ممنوعیت جهانیِ یک نوع خاص از موشک، خواسته‌ای جاه طلبانه است، اما سیاست‌گذاران باید سعی کنند این نوع فناوری را قبل از آن که به کارگرفته شود، محدود کنند، زیرا احتمالاً دولت‌ها پس از به خدمت گرفتن آن، تمایل بسیاری به انکارش خواهند داشت.

هفتم، کمیسیون اروپایی باید با توجه به فضای امنیتی کنونی در اروپا، دامنه تحریم‌های خود را گسترش دهد تا نهادهای دیگری از روسیه را که در توسعه و تولید فناوری‌های موشکی با کاربرد دوگانه دخیل هستند، نیز شامل شود. با توجه به اینکه بسیاری از فناوری‌های فرا صوت (و همچنین مادون صوت و فرا صوت) که توسط این نهادها توسعه یافته‌اند، کاربردهای غیرنظامی و نظامی دارند، کمیسیون باید اضافه کردن این نهادها به فهرست تحریم را در نظر بگیرد.

هشتمین و آخرین توصیه این است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا و «سرویس اقدامات خارجی اروپا» باید با هماهنگی یکدیگر اقدام کنند تا از ابزارهای ممکن برای اصلاح و احیای توافقات موجود در عرصه منع اشاعه (مانند رژیم کنترل فناوری موشکی و کردارنامه لاهه) برای پاسخگویی بهتر به تهدیدات موشکی موجود و نوظهور استفاده کنند. این دو سازوکار ارزشمند برای آن که در عصر تغییرات سریع فناوری، متناسب باشند، نیاز به رسیدگی دارند و سیاستگذاران اتحادیه اروپا و تحلیلگران کشورهای عضو پیشنهاداتی ارزشمند در خصوص چگونگی دستیابی به این امر ارائه کرده‌اند.

در نتیجه، به نظر می‌رسد دستیابی یا حتی اندیشیدن به اقدامات منع اشاعه و کنترل تسلیحات در حالی که نیروهای روسیه تهاجم علیه اوکراین را ادامه می‌دهند، امری ساده لوحانه به نظر ‌رسد، به ویژه در حالی که دیگر اقدامات در زمینه کنترل تسلیحاتی هم متوقف شده‌اند. با این حال، دقیقاً به همین دلایل است که باید به دنبال تدابیری برای کنترل تسلیحات و کاهش خطر بود تا احتمال استفاده از تسلیحات غیرقابل کنترل در اروپا و خطر محاسبه اشتباه در صورت وقوع یک مشکل را کاهش داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *