جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

اشاعه موشک‌های فرا صوت؛ مشکل نوظهور اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: مزایای استفاده از فناوری موشک‌های فرا صوت و بازنگری در چشم‌انداز امنیتی اروپا پس از تهاجم روسیه به اوکراین، ممکن است به عنوان کاتالیزوری برای دستیابی دولت‌های اروپایی به سامانه‌های موشکی پرسرعت یا توسعه این سامانه‌ها عمل کند.

تیموثی رایت در گزارشی که وب سایت موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی انگلیس منتشر کرد، برنامه‌های مختلف موشک‌های فرا صوت اروپا را به تفصیل بررسی کرده و به تشریح کاربرد و پیامدهای احتمالی آن‌ها برای ثبات اروپا پرداخته است.

بر اساس این گزارش، اگرچه در حال حاضر توسعه این سامانه‌ها موضوعی چالش برانگیز است، اما روندهای مربوطه نشان دهنده اشاعه‌ی تدریجی «دانش صریح و ضمنی» در این حوزه است؛ امری که در نهایت می‌تواند با کاهش هزینه‌های تولید، استفاده از این فناوری‌ها را مقرون‌به‌صرفه‌تر و امکان دسترسی به آن‌ها را بیشتر کند. با توجه به موانع ناکافی در عرصه منع اشاعه و افول تدریجی معماریِ کنترل تسلیحات مربوط به دوران جنگ سرد، این احتمال وجود دارد که در 10 تا 15 سال آینده چندین کشور اروپایی به استفاده از این سامانه‌ها روی آورند.

در بخش نتیجه‌گیری و توصیه‌های ارائه شده برای مدیریت اشاعه و محدود کردن بی‌ثباتی در این گزارش آمده است: گسترش بالقوه موشک‌های کروز فرا صوت (HCM) و پرتابه‌های فرا صوت (HGV)، سیاست گذاران اروپایی را با مشکلات فراوانی مواجه می‌کند.

برخی از این مسائل موضوعاتی جدید نیستند، با این حال، با توجه به افزایش خطر رویارویی میان روسیه و کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو و تمایل بسیاری از پایتخت‌های اروپایی به داشتن این قابلیت‌ها، این موضوع امنیتی باید بیشتر مورد بررسی و مدیریت قرار گیرد.

در این گزارش هشت توصیه برای اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سیاست گذاران کشورهای عضو ارایه شده است:

اول، سیاست گذاران کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید همتایان روسی و آمریکایی خود را تشویق کنند تا در اولین فرصت ممکن، مذاکرات درباره قابلیت‌ها و اثرات فناوری‌های با سرعت بالا را ادامه دهند. این گفتگوها سازوکاری ارزشمند را برای آمریکا و روسیه فراهم می‌کند تا با یکدیگر درباره چالش‌ها و فرصت‌های تلفیق فناوری‌های موشکی نوظهور مذاکره کنند.

دوم، کشورهای عضو اتحادیه اروپا که توسعه یا دستیابی به قابلیت‌های HCM یا HGV، یا هر دو را در نظر دارند، باید قبل از تصمیم‌گیری درباره به دست آوردن آن‌ها، ارزیابی‌های ملی کاملی درباره نیاز، هدف و پیامدهای این سیستم‌ها انجام دهند تا مشخص شود که از آن‌ها برای چه ماموریت‌هایی استفاده خواهد شد و آیا شکاف‌هایی قابل شناسایی در این قابلیت‌ها وجود دارد یا خیر. انجام این کار سیاست‌های ملی بعضا متناقض در خصوص دستیابی به فناوری‌های با سرعت بالا را هماهنگ می‌کند و تصمیماتی را که بدون توجه کافی به الزامات ملی و پیامدهای منطقه‌ای اتخاذ می‌شوند، محدود خواهد ساخت.

سوم، ارزیابی‌های ملی می‌تواند با کمک فعالیت‌های چندجانبه سازمان‌دهی شده توسط کمیسیون تقویت شود. این امر فرصت‌هایی را برای کشورهای عضو فراهم می‌کند تا درباره پیامدهای برنامه‌های موشکی منطقه‌ای بحث و نگرانی‌ها را مطرح کنند.

چهارم، اتحادیه اروپا باید با درخواست از دولت‌های اروپایی برای شفاف‌تر بودن در مورد ماهیت و اهداف برنامه‌های نظامی HGV و HCM در ازای تبال اطلاعات با رقبا، شفافیت را میان اعضای خود ارتقاء دهد. این امر می‌تواند شامل ارائه اطلاعات فنی در مورد سیستم‌ها و دکترین مرتبط با آن باشد.

پنجم، کمیسیون اروپا باید از اختیارات قانونی خود استفاده و اعلامیه‌ای یکجانبه تهیه کند که به تصویب همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسد تا از توسعه HCM و HGV با قابلیت دوگانه چشم پوشی کنند. ابهام در خصوص کلاهک‌ها در موشک‌های بالستیک و کروزِ موجود، خطر تشدید محاسبات غلط را در اروپا و دیگر مناطق به دنبال دارد. اگر این اعلامیه به امضای تعدادی کافی از کشورهای اروپایی برسد، می‌تواند این فرصت‌ برای اتحادیه اروپا ایجاد کند که سایر کشورهای غیر منطقه‌ای را هم متقاعد کند تا به آن متعهد شوند.

ششم، شورای اتحادیه اروپا باید به اجماع توافق کند که کشورهای عضو اتحادیه سیستم‌های مسلح HCM و HGV متعارف دوربرد را توسعه ندهند و متعاقباً از «سرویس اقدامات خارجی اروپا» برای ترویج ممنوعیت جهانی توسعه، آزمایش، استقرار و استفاده از چنین سیستم‌هایی استفاده کند. اگرچه ممنوعیت جهانیِ یک نوع خاص از موشک، خواسته‌ای جاه طلبانه است، اما سیاست‌گذاران باید سعی کنند این نوع فناوری را قبل از آن که به کارگرفته شود، محدود کنند، زیرا احتمالاً دولت‌ها پس از به خدمت گرفتن آن، تمایل بسیاری به انکارش خواهند داشت.

هفتم، کمیسیون اروپایی باید با توجه به فضای امنیتی کنونی در اروپا، دامنه تحریم‌های خود را گسترش دهد تا نهادهای دیگری از روسیه را که در توسعه و تولید فناوری‌های موشکی با کاربرد دوگانه دخیل هستند، نیز شامل شود. با توجه به اینکه بسیاری از فناوری‌های فرا صوت (و همچنین مادون صوت و فرا صوت) که توسط این نهادها توسعه یافته‌اند، کاربردهای غیرنظامی و نظامی دارند، کمیسیون باید اضافه کردن این نهادها به فهرست تحریم را در نظر بگیرد.

هشتمین و آخرین توصیه این است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا و «سرویس اقدامات خارجی اروپا» باید با هماهنگی یکدیگر اقدام کنند تا از ابزارهای ممکن برای اصلاح و احیای توافقات موجود در عرصه منع اشاعه (مانند رژیم کنترل فناوری موشکی و کردارنامه لاهه) برای پاسخگویی بهتر به تهدیدات موشکی موجود و نوظهور استفاده کنند. این دو سازوکار ارزشمند برای آن که در عصر تغییرات سریع فناوری، متناسب باشند، نیاز به رسیدگی دارند و سیاستگذاران اتحادیه اروپا و تحلیلگران کشورهای عضو پیشنهاداتی ارزشمند در خصوص چگونگی دستیابی به این امر ارائه کرده‌اند.

در نتیجه، به نظر می‌رسد دستیابی یا حتی اندیشیدن به اقدامات منع اشاعه و کنترل تسلیحات در حالی که نیروهای روسیه تهاجم علیه اوکراین را ادامه می‌دهند، امری ساده لوحانه به نظر ‌رسد، به ویژه در حالی که دیگر اقدامات در زمینه کنترل تسلیحاتی هم متوقف شده‌اند. با این حال، دقیقاً به همین دلایل است که باید به دنبال تدابیری برای کنترل تسلیحات و کاهش خطر بود تا احتمال استفاده از تسلیحات غیرقابل کنترل در اروپا و خطر محاسبه اشتباه در صورت وقوع یک مشکل را کاهش داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *