جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بورل: جنگ اوکراین دست‌کم تا انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا ادامه خواهد داشت

بورل با بیان اینکه جنگ اوکراین دست‌کم تا انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا در نوامبر ادامه خواهد داشت، گفت: «ما باید در این بازه به حمایت از مردم اوکراین ادامه دهیم. قرار نیست اروپایی‌ها برای دونباس کشته شوند، اما می‌توانیم کاری کنیم اوکراینی‌های بیشتری در این راه کشته نشوند.»

ایران در اجلاس بین‌المللی مقامات عالی امنیتی سنپترزبورگ ابتکارات سایبری ارائه می کند+ویدیو

نشست سخنگویی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در محل ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران(اکسپو ۲۰۲۴) در سالن خلیج فارس برگزار میشود که در ابتدای آن به روز ملی خلیج فارس نیز اشاره شد.

حمله به کشتی در یمن

نیروی دریایی بریتانیا از حمله به یک کشتی در نزدیکی بندر مخا در یمن خبر داد.

بلینکن در ریاض ادعای ضدایرانی کرد

آنتونی بلینکن در نشستی با رهبران منطقه در ریاض گفته است که مؤثرترین راه برای کاهش درد و رنج بشردوستانه در غزه، تضمین آتش بس میان اسرائیل و حماس است.

Loading

ظرفیت اروپا برای مواجهه با ژئوپلیتیک جدید جهان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: حمله نظامی روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا را وارد عصر جدیدی کرده است. قاطعیت و انسجام اتحادیه اروپا در واکنش به حمله روسیه بی‌سابقه بوده است. اتحادیه اروپا به همراه ایالات‌متحده، تحریم‌های گسترده‌ای را آغاز کرد که تأثیر مخربی بر اقتصاد روسیه دارد، ضمن آنکه بودجه کلانی را نیز برای حمایت از اوکراین تخصیص داد. برای نخستین بار، اتحادیه اروپا برای کشوری که موردحمله قرار گرفته بود، تسلیحات نظامی ارسال کرد. کشورهای اتحادیه مرزهای خود را نیز به روی موج عظیم پناه‌جویان باز و بر اختلافات دیرینه خود در این زمینه غلبه کردند.

وب‌سایت اندیشکده کارنگی آمریکا در یادداشتی نوشت: جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، واکنش اتحادیه اروپا به جنگ اوکراین را «تولد یک اروپای ژئوپلیتیکی» معرفی کرده است.

اگرچه اتحادیه اروپا توانایی‌های خود برای مقابله با چالشی منحصربه‌فرد را نشان داده است، اما درعین‌حال وارد دورانی می‌شود که تهدیدات جدی بسیاری را پیش روی آن قرار خواهد داد که مقابله با آن‌ها، نیازمند انتخاب‌های سخت و اقدامات جدی است. ضمن آنکه اتحادیه نمی‌تواند در هر بحرانی به بسیج موقت تکیه کند و باید ابزارهای خود را توسعه دهد تا به شیوه‌ای پایدارتر و مؤثرتر، مجهز شود.

تصمیم‌گیری بر اساس اتفاق آرا در بین 27 کشور مختلف، محدودیت‌های آشکاری را بروز می‌دهد که اغلب نیز با تأخیر همراه است. تقسیم نقش‌ها بین بازیگران نهادی مختلف – مانند شورای اروپا، کمیسیون اروپا و سرویس اقدام خارجی اروپا (EEAS) – به‌خوبی تعریف نشده است و رهبران آن‌ها اغلب به‌جای اینکه به‌عنوان یک گروه منسجم عمل کنند، با یکدیگر رقابت می‌کنند. کشورهای عضو هم که سیاست خارجی ملی خود را به‌موازات سیاست مشترک اجرا می‌کنند، اغلب تعهد کافی به اقدام مشترک در سطح اروپا از خود نشان نمی‌دهند.

در شرایط کنونی اتحادیه اروپا باید در پی رفع سه چالش اساسی باشد:

– ضرورت دستیابی به‌اتفاق آرا در میان گروه بزرگی از کشورهای اتحادیه اروپا، یک نقص جدی در پاسخگویی به چالش‌های بین‌المللی خواهد بود، از همین رو حرکت به سمت روشی مؤثر برای تصمیم‌گیری، گامی منطقی به نظر می‌رسد. در شرایط ایده‌آل، این امر می‌تواند شامل همه جنبه‌های سیاست خارجی شود، به‌استثنای تصمیم‌هایی که پیامدهای نظامی دارند. اگرچه رأی اکثریت کمک‌کننده است، اما نباید به‌عنوان نوشدارویی در نظر گرفته شود که بر تمام نقص‌های کار اتحادیه اروپا در سیاست خارجی غلبه خواهد کرد، از همین رو باید با اصلاح ترتیبات نهادی مربوطه همراه باشد.

– بازیگری در محیط بین‌المللی مستلزم ارزیابی مجدد روابط خارجی اتحادیه اروپا است. همچنانکه نیاز به بهره‌گیری از قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا برای حفاظت از منافع اتحادیه هرگز مهم‌تر از امروز نبوده است. این امر مستلزم ادغام بهتر روابط اقتصادی خارجی و سیاست خارجی است.

– در موضوعات مهم همچون جنگ اوکراین، تقریباً همیشه شورای اروپا است که تصمیمات کلیدی را اتخاذ می‌کند، اما موارد بسیاری نیز وجود دارد که شورا به چالش‌های موردنظر پاسخ مناسبی نداده است.

 

نتیجه‌گیری

ترتیبات فعلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در محیطی شکل گرفت که به نظر می‌رسید جهان به سمت نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین حرکت می‌کند و در آن اروپایی‌ها می‌توانستند بر هژمونی قابل توجیه ایالات‌متحده تکیه کنند؛ اما در طول پانزده سال گذشته، شرایط ژئوپلیتیکی جهان تغییر کرده است. تهاجم روسیه به اوکراین، حرکت تدریجی جهان به رقابت بی‌امان قدرت‌های بزرگ را نشان می‌دهد. دولت بایدن نیز اگرچه پس از سال‌های پر هرج‌ومرج دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، روابط فرا آتلانتیک را احیا کرده است، اما مشخص نیست که آیا این روابط پس از سال 2024 نیز ادامه خواهد داشت یا خیر؟ بنابراین هنوز معلوم نیست که سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌تواند در برابر تحولات آینده جهان مقاومت کند یا نه. اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد از منافع خود در نظام بین‌المللی جدید محافظت کند، به رویکردها و ابزارهای قوی‌تر و مؤثرتری نیاز دارد.

سند قطب نمای استراتژیک جدید اتحادیه اروپا امیدوار است انگیزه‌ای قوی به توسعه اتحادیه اروپا از بعد امنیتی و دفاعی بدهد؛ اما یک سیاست امنیتی کارآمد باید در کنار یک سیاست خارجی مؤثرتر باشد. تصمیم‌گیری بهتر از طریق اکثریت آرا در شورا، تقویت نقش کمیسیون اروپا در تلفیق روابط اقتصادی خارجی با سیاست خارجی و افزایش ظرفیت شورای اروپا برای رهبری فرآیند سیاست‌گذاری می‌تواند کمک قابل‌توجهی به تبدیل اتحادیه اروپا به یک بازیگر بین‌المللی انعطاف‌پذیرتر و توانمندتر کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *