جدیدترین مطالب
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
أحدث المقالات
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
ظرفیت اروپا برای مواجهه با ژئوپلیتیک جدید جهان
وبسایت اندیشکده کارنگی آمریکا در یادداشتی نوشت: جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، واکنش اتحادیه اروپا به جنگ اوکراین را «تولد یک اروپای ژئوپلیتیکی» معرفی کرده است.
اگرچه اتحادیه اروپا تواناییهای خود برای مقابله با چالشی منحصربهفرد را نشان داده است، اما درعینحال وارد دورانی میشود که تهدیدات جدی بسیاری را پیش روی آن قرار خواهد داد که مقابله با آنها، نیازمند انتخابهای سخت و اقدامات جدی است. ضمن آنکه اتحادیه نمیتواند در هر بحرانی به بسیج موقت تکیه کند و باید ابزارهای خود را توسعه دهد تا به شیوهای پایدارتر و مؤثرتر، مجهز شود.
تصمیمگیری بر اساس اتفاق آرا در بین 27 کشور مختلف، محدودیتهای آشکاری را بروز میدهد که اغلب نیز با تأخیر همراه است. تقسیم نقشها بین بازیگران نهادی مختلف – مانند شورای اروپا، کمیسیون اروپا و سرویس اقدام خارجی اروپا (EEAS) – بهخوبی تعریف نشده است و رهبران آنها اغلب بهجای اینکه بهعنوان یک گروه منسجم عمل کنند، با یکدیگر رقابت میکنند. کشورهای عضو هم که سیاست خارجی ملی خود را بهموازات سیاست مشترک اجرا میکنند، اغلب تعهد کافی به اقدام مشترک در سطح اروپا از خود نشان نمیدهند.
در شرایط کنونی اتحادیه اروپا باید در پی رفع سه چالش اساسی باشد:
– ضرورت دستیابی بهاتفاق آرا در میان گروه بزرگی از کشورهای اتحادیه اروپا، یک نقص جدی در پاسخگویی به چالشهای بینالمللی خواهد بود، از همین رو حرکت به سمت روشی مؤثر برای تصمیمگیری، گامی منطقی به نظر میرسد. در شرایط ایدهآل، این امر میتواند شامل همه جنبههای سیاست خارجی شود، بهاستثنای تصمیمهایی که پیامدهای نظامی دارند. اگرچه رأی اکثریت کمککننده است، اما نباید بهعنوان نوشدارویی در نظر گرفته شود که بر تمام نقصهای کار اتحادیه اروپا در سیاست خارجی غلبه خواهد کرد، از همین رو باید با اصلاح ترتیبات نهادی مربوطه همراه باشد.
– بازیگری در محیط بینالمللی مستلزم ارزیابی مجدد روابط خارجی اتحادیه اروپا است. همچنانکه نیاز به بهرهگیری از قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا برای حفاظت از منافع اتحادیه هرگز مهمتر از امروز نبوده است. این امر مستلزم ادغام بهتر روابط اقتصادی خارجی و سیاست خارجی است.
– در موضوعات مهم همچون جنگ اوکراین، تقریباً همیشه شورای اروپا است که تصمیمات کلیدی را اتخاذ میکند، اما موارد بسیاری نیز وجود دارد که شورا به چالشهای موردنظر پاسخ مناسبی نداده است.
نتیجهگیری
ترتیبات فعلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در محیطی شکل گرفت که به نظر میرسید جهان به سمت نظم بینالمللی مبتنی بر قوانین حرکت میکند و در آن اروپاییها میتوانستند بر هژمونی قابل توجیه ایالاتمتحده تکیه کنند؛ اما در طول پانزده سال گذشته، شرایط ژئوپلیتیکی جهان تغییر کرده است. تهاجم روسیه به اوکراین، حرکت تدریجی جهان به رقابت بیامان قدرتهای بزرگ را نشان میدهد. دولت بایدن نیز اگرچه پس از سالهای پر هرجومرج دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، روابط فرا آتلانتیک را احیا کرده است، اما مشخص نیست که آیا این روابط پس از سال 2024 نیز ادامه خواهد داشت یا خیر؟ بنابراین هنوز معلوم نیست که سیاست خارجی اتحادیه اروپا میتواند در برابر تحولات آینده جهان مقاومت کند یا نه. اگر اتحادیه اروپا میخواهد از منافع خود در نظام بینالمللی جدید محافظت کند، به رویکردها و ابزارهای قویتر و مؤثرتری نیاز دارد.
سند قطب نمای استراتژیک جدید اتحادیه اروپا امیدوار است انگیزهای قوی به توسعه اتحادیه اروپا از بعد امنیتی و دفاعی بدهد؛ اما یک سیاست امنیتی کارآمد باید در کنار یک سیاست خارجی مؤثرتر باشد. تصمیمگیری بهتر از طریق اکثریت آرا در شورا، تقویت نقش کمیسیون اروپا در تلفیق روابط اقتصادی خارجی با سیاست خارجی و افزایش ظرفیت شورای اروپا برای رهبری فرآیند سیاستگذاری میتواند کمک قابلتوجهی به تبدیل اتحادیه اروپا به یک بازیگر بینالمللی انعطافپذیرتر و توانمندتر کند.
0 Comments