جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

پافشاری دولت انگلیس بر اجرای طرح ضد مهاجرتی رواندا

محافظه کاران انگلیس همچنان به توافق نامه ضد مهاجرتی رواندا برای اخراج پناهنجویان به این کشور آفریقای شرقی با وجود بالا گرفتن انتقادها پایبند بوده و تغییرات درخواست شده توسط مجلس اعیان را رد کردند.

سازمان ملل: اسرائیل به اعمال محدودیت‌های «غیرقانونی» کمک به غزه ادامه می‌دهد

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد، امروز (سه‌شنبه) از تداوم اعمال محدودیت‌های «غیرقانونی» رژیم صهیونیستی اسرائیل در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه خبر داد.

Loading

آزمایش ضدماهواره روسیه و لزوم ممنوعیت چندجانبه انجام این آزمایش‌ها

شورای راهبردی آنلاین- رصد: آزمایش اخیر موشک ضدماهواره توسط روسیه با محکومیت گسترده‌ بین‌المللی روبرو شد. این آزمایش و واکنش بین‌المللی به آن می‌تواند ممنوعیت بین‌المللی آزمایش‌های ضدماهواره‌ای با صعود مستقیم (DA-ASAT) را که به تولید زباله‌های فضایی منجر می‌شود، قوت بخشد.

نیودیتا راجو در مقاله‌ای که در وب‌سایت موسسه پژوهشی صلح بین‌الملل استکهلم (سیپری) منتشر شد، نوشت: آزمایش روسیه خطرات آزمایش‌های ضدماهواره‌ای «تخریبی» (آزمایش‌هایی که به دنبال تخریب ماهواره و نه از کارانداختن آن به وسیله ابزارهای غیرجنبشی مانند لیزر یا اختلال الکترونیکی هستند) را به وضوح نشان می‌دهد. زباله‌های حاصل از آزمایش‌های ضدماهواره‌ای می‌توانند به دیگر ماهواره‌ها و دیگر دارایی‌های فضایی خسارات شدیدی وارد کنند و در برخورد با یکدیگر به قطعات بیشتری تبدیل و خرد شوند.

آزمایش روسیه و واکنش‌هایی که به دنبال داشت، پنجره فرصتی را برای تحکیم مقررات مربوط به آزمایش‌های ضدماهواره‌ای و آزمایش‌هایی که زباله فضایی تولید می‌کنند، باز کرد. وزارت امورخارجه روسیه بعد از آزمایش در بیانیه‌ای مدعی شد که این آزمایش را با رعایت کامل حقوق بین‌الملل از جمله معاهده 1967 درباره فضای ماورای جو انجام داده است. بند 9 این معاهده دولت‌ها را ملزم می‌کند فعالیت‌های فضایی را با در نظر گرفتن منافع دیگر دولت‌های عضو انجام دهند. آزمایش ضدماهواره تخریبی زباله‌های جدیدی تولید می‌کند که بر محیط بیرونی جو تاثیر می‌گذارد و خطر تصادم را برای همه فعالیت‌های فضایی دیگر تشدید می‌کند.

بند 9 همچنین می‌گوید اگر یک دولت عضو باور دارد که فعالیت یا آزمایش مورد نظرش باعث تداخل مضر با فعالیت‌های دیگر اعضا در اکتشاف یا استفاده مسالمت‌آمیز از فضای ماورای جو خواهد شد باید پیش از هرگونه اقدام، مشورت‌های بین‌المللی لازم را انجام دهد. آزمایش روسیه به وضوح بند 9 این معاهده را زیرپا گذاشت: اول، ایجاد زباله حتما بر منافع دیگر دولت‌ها تاثیر گذاشته است و دوم، روسیه قبل از انجام این آزمایش با دیگران مشورتی نکرد.

در هر صورت اتکای بند 9 به قضاوت‌های ذهنی باعث تضعیف اجرای آن شده است. این امر را می‌توان به وضوح در بیانیه وزارت امورخارجه روسیه مشاهده کرد که تاکید کرد این آزمایش هیچ مانع یا مشکلی برای عملکرد ایستگاه‌ها یا سفینه‌هایی که در مدار هستند، یا برای دیگر فعالیت‌های فضایی ایجاد نمی‌کند. این غیرقابل قبول است که آزمایشی با این پارامترها موانع یا مشکلاتی ایجاد نکند. با وجود بند 9 این معاهده، بیانیه روسیه و تصمیمش برای انجام این آزمایش و نیز آزمایش‌های چین، هند و آمریکا در 15 سال گذشته نشان می‌دهد که آزمایش‌های ضدماهواره تخریبی در حال تبدیل شدن به امری عادی هستند. برای حفظ امنیت بین‌الملل و فعالیت‌های فضایی نباید اجازه داد که چنین اتفاقی بیفتد. باید مذاکراتی در خصوص چگونگی جلوگیری از آزمایش‌های ضدماهواره‌ای که به تولید زباله فضایی منجر می‌شوند، آغاز شود.

 

چالش‌های امنیت فضایی

چارچوب حقوقی کنونی دولت‌ها را از انجام آزمایش‌های ضدماهواره‌ای که زباله فضایی ایجاد می‌کند، منع نمی‌کند. ماهیت دومنظوره سیستم‌های تسلیحاتی که هم برای دفاع موشکی و هم آزمایش‌های ضدماهواره‌ای به کار می‌روند چالشی برای مقررات گذاری در آینده است، زیرا دولت‌هایی مثل آمریکا تمایلی به محدود کردن این قابلیت‌ها ندارند.

موانع پیشرفت در تنظیم مقررات امنیت فضایی بیشتر به امور شکلی و نه ماهوی مربوط هستند. دولت‌های غربی به ابزارهای داوطلبانه «حقوق نرم» تمایل دارند در حالی که دیگران از جمله چین و روسیه فقط خواهان معاهداتی هستند که به لحاظ حقوقی الزام‌آور باشند. پیشنهاد اتحادیه اروپا در سال 2008 برای تدوین قواعد رفتاری از جمله تلاش‌هایی است که برای افزودن مقررات بیشتر انجام گرفته است.

پیش‌نویس این قواعد بعد از بازنگری، تحت عنوان قواعد رفتاری فعالیت‌های ماواری جو در سال 2014 ارائه شد. اما دولت‌های بسیاری به محتوای آن ایراد گرفتند و مذاکرات مربوطه در سال 2015 با شکست روبرو شد. در سال 2018 موسسه پژوهشی خلع سلاح سازمان ملل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای آزمایش‌های موشکی ضدماهواره ارائه کرد. ماهیت هر دوی این دستورالعمل‌ها داوطلبانه است. برعکس، چین و روسیه از مدت‌ها قبل به دنبال حمایت از یک پیش‌نویس معاهده برای جلوگیری از قراردادن تسلیحات در فضای ماورای جو و تهدید یا توسل به زور علیه اجرام در ماورای جو (PPWT) بوده‌اند. بیانیه روسیه درباره آزمایش اخیر PPWT را به عنوان مبنایی برای کار بر روی یک معاهده الزام‌آور در آینده پیشنهاد می‌کند.

انگلیس برای غلبه بر رویکردهای متفاوت دولت‌ها در سطح چند جانبه، در دسامبر 2020 ابتکاری را پیشنهاد داد که به قطعنامه جدید مجمع عمومی درباره کاهش تهدیدهای جو از طریق هنجارها، قواعد و اصول رفتار مسئولانه (به جای سخت افزارها و قابلیت‌های محدود کننده) منجر شد. این قطعنامه از دولت‌ها دعوت کرد نظرشان را درباره توسعه و اجرای هنجارها، قواعد و اصول رفتار مسئولانه و کاهش خطرات سوءتفاهم و محاسبات غلط در خصوص فضای ماورای جو به اشتراک بگذارند. نظرات ارائه شده نشان داد که بسیاری از آنها نگرانی‌های مشترکی در خصوص آزمایش‌های ضدماهواره‌ای جنبشی دارند و دیگرانی که به صراحت اشاره‌ای به این موضوع نداشتند، به خطرات روبه رشد زباله‌های فضایی اشاره داشتند. اگرچه این قطعنامه تنها یک گام کوچک به جلو است اما این پتانسیل را دارد که بن‌بست امنیتی فضایی کنونی را رفع کند.

 

لزوم ممنوعیت آزمایش‌های ضدماهواره‌ای تخریبی

ایده مقررات سختگیرانه درباره آزمایش‌های ضدماهواره‌ای، به ویژه ممنوعیت آزمایش‌های ضدماهواره‌ای تخریبی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. در بسیاری از بیانیه‌هایی که آزمایش روسیه را محکوم کردند به لزوم تدوین هنجار، اصول و قواعدی برای رفتار مسئولانه در ماورای جو از طریق فرآیندهای چندجانبه تاکید شد. ممنوعیت آزمایش‌های ضدماهواره‌ای تخریبی امری ضروری است که نه تنها برای جلوگیری از ایجاد زباله در فضا بلکه برای کاستن از سرعت بالای حرکت به سوی رقابت تسلیحاتی در فضا لازم است. این ممنوعیت آزمایش‌های ضدماهواره را با تمرکز بر رفتار و نه خود این فناوری محدود خواهد کرد. این رویکرد برای دولت‌هایی که نگران محدودیت در دفاع موشکی هستند، خوشایندتر است.

آمریکا اخیرا اعلام کرد که ممنوعیت آزمایش‌های ضدماهواره تخریبی را در اولویت قرار داده است. روسیه نیز برای همکاری در خصوص مسایل مربوط به امنیت فضایی با همه کشورها اعلام آمادگی کرد. این تحولات نشان می‌دهد که زمینه برای پیگیری راه‌حل‌های چندجانبه فراهم است. سیاستگذاران سراسر جهان باید به مذاکرات برای ممنوعیت چندجانبه آزمایش‌های ضدماهواره‌ای تخریبی سرعت بخشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *