جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

آزمایش ضدماهواره روسیه و لزوم ممنوعیت چندجانبه انجام این آزمایش‌ها

شورای راهبردی آنلاین- رصد: آزمایش اخیر موشک ضدماهواره توسط روسیه با محکومیت گسترده‌ بین‌المللی روبرو شد. این آزمایش و واکنش بین‌المللی به آن می‌تواند ممنوعیت بین‌المللی آزمایش‌های ضدماهواره‌ای با صعود مستقیم (DA-ASAT) را که به تولید زباله‌های فضایی منجر می‌شود، قوت بخشد.

نیودیتا راجو در مقاله‌ای که در وب‌سایت موسسه پژوهشی صلح بین‌الملل استکهلم (سیپری) منتشر شد، نوشت: آزمایش روسیه خطرات آزمایش‌های ضدماهواره‌ای «تخریبی» (آزمایش‌هایی که به دنبال تخریب ماهواره و نه از کارانداختن آن به وسیله ابزارهای غیرجنبشی مانند لیزر یا اختلال الکترونیکی هستند) را به وضوح نشان می‌دهد. زباله‌های حاصل از آزمایش‌های ضدماهواره‌ای می‌توانند به دیگر ماهواره‌ها و دیگر دارایی‌های فضایی خسارات شدیدی وارد کنند و در برخورد با یکدیگر به قطعات بیشتری تبدیل و خرد شوند.

آزمایش روسیه و واکنش‌هایی که به دنبال داشت، پنجره فرصتی را برای تحکیم مقررات مربوط به آزمایش‌های ضدماهواره‌ای و آزمایش‌هایی که زباله فضایی تولید می‌کنند، باز کرد. وزارت امورخارجه روسیه بعد از آزمایش در بیانیه‌ای مدعی شد که این آزمایش را با رعایت کامل حقوق بین‌الملل از جمله معاهده 1967 درباره فضای ماورای جو انجام داده است. بند 9 این معاهده دولت‌ها را ملزم می‌کند فعالیت‌های فضایی را با در نظر گرفتن منافع دیگر دولت‌های عضو انجام دهند. آزمایش ضدماهواره تخریبی زباله‌های جدیدی تولید می‌کند که بر محیط بیرونی جو تاثیر می‌گذارد و خطر تصادم را برای همه فعالیت‌های فضایی دیگر تشدید می‌کند.

بند 9 همچنین می‌گوید اگر یک دولت عضو باور دارد که فعالیت یا آزمایش مورد نظرش باعث تداخل مضر با فعالیت‌های دیگر اعضا در اکتشاف یا استفاده مسالمت‌آمیز از فضای ماورای جو خواهد شد باید پیش از هرگونه اقدام، مشورت‌های بین‌المللی لازم را انجام دهد. آزمایش روسیه به وضوح بند 9 این معاهده را زیرپا گذاشت: اول، ایجاد زباله حتما بر منافع دیگر دولت‌ها تاثیر گذاشته است و دوم، روسیه قبل از انجام این آزمایش با دیگران مشورتی نکرد.

در هر صورت اتکای بند 9 به قضاوت‌های ذهنی باعث تضعیف اجرای آن شده است. این امر را می‌توان به وضوح در بیانیه وزارت امورخارجه روسیه مشاهده کرد که تاکید کرد این آزمایش هیچ مانع یا مشکلی برای عملکرد ایستگاه‌ها یا سفینه‌هایی که در مدار هستند، یا برای دیگر فعالیت‌های فضایی ایجاد نمی‌کند. این غیرقابل قبول است که آزمایشی با این پارامترها موانع یا مشکلاتی ایجاد نکند. با وجود بند 9 این معاهده، بیانیه روسیه و تصمیمش برای انجام این آزمایش و نیز آزمایش‌های چین، هند و آمریکا در 15 سال گذشته نشان می‌دهد که آزمایش‌های ضدماهواره تخریبی در حال تبدیل شدن به امری عادی هستند. برای حفظ امنیت بین‌الملل و فعالیت‌های فضایی نباید اجازه داد که چنین اتفاقی بیفتد. باید مذاکراتی در خصوص چگونگی جلوگیری از آزمایش‌های ضدماهواره‌ای که به تولید زباله فضایی منجر می‌شوند، آغاز شود.

 

چالش‌های امنیت فضایی

چارچوب حقوقی کنونی دولت‌ها را از انجام آزمایش‌های ضدماهواره‌ای که زباله فضایی ایجاد می‌کند، منع نمی‌کند. ماهیت دومنظوره سیستم‌های تسلیحاتی که هم برای دفاع موشکی و هم آزمایش‌های ضدماهواره‌ای به کار می‌روند چالشی برای مقررات گذاری در آینده است، زیرا دولت‌هایی مثل آمریکا تمایلی به محدود کردن این قابلیت‌ها ندارند.

موانع پیشرفت در تنظیم مقررات امنیت فضایی بیشتر به امور شکلی و نه ماهوی مربوط هستند. دولت‌های غربی به ابزارهای داوطلبانه «حقوق نرم» تمایل دارند در حالی که دیگران از جمله چین و روسیه فقط خواهان معاهداتی هستند که به لحاظ حقوقی الزام‌آور باشند. پیشنهاد اتحادیه اروپا در سال 2008 برای تدوین قواعد رفتاری از جمله تلاش‌هایی است که برای افزودن مقررات بیشتر انجام گرفته است.

پیش‌نویس این قواعد بعد از بازنگری، تحت عنوان قواعد رفتاری فعالیت‌های ماواری جو در سال 2014 ارائه شد. اما دولت‌های بسیاری به محتوای آن ایراد گرفتند و مذاکرات مربوطه در سال 2015 با شکست روبرو شد. در سال 2018 موسسه پژوهشی خلع سلاح سازمان ملل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای آزمایش‌های موشکی ضدماهواره ارائه کرد. ماهیت هر دوی این دستورالعمل‌ها داوطلبانه است. برعکس، چین و روسیه از مدت‌ها قبل به دنبال حمایت از یک پیش‌نویس معاهده برای جلوگیری از قراردادن تسلیحات در فضای ماورای جو و تهدید یا توسل به زور علیه اجرام در ماورای جو (PPWT) بوده‌اند. بیانیه روسیه درباره آزمایش اخیر PPWT را به عنوان مبنایی برای کار بر روی یک معاهده الزام‌آور در آینده پیشنهاد می‌کند.

انگلیس برای غلبه بر رویکردهای متفاوت دولت‌ها در سطح چند جانبه، در دسامبر 2020 ابتکاری را پیشنهاد داد که به قطعنامه جدید مجمع عمومی درباره کاهش تهدیدهای جو از طریق هنجارها، قواعد و اصول رفتار مسئولانه (به جای سخت افزارها و قابلیت‌های محدود کننده) منجر شد. این قطعنامه از دولت‌ها دعوت کرد نظرشان را درباره توسعه و اجرای هنجارها، قواعد و اصول رفتار مسئولانه و کاهش خطرات سوءتفاهم و محاسبات غلط در خصوص فضای ماورای جو به اشتراک بگذارند. نظرات ارائه شده نشان داد که بسیاری از آنها نگرانی‌های مشترکی در خصوص آزمایش‌های ضدماهواره‌ای جنبشی دارند و دیگرانی که به صراحت اشاره‌ای به این موضوع نداشتند، به خطرات روبه رشد زباله‌های فضایی اشاره داشتند. اگرچه این قطعنامه تنها یک گام کوچک به جلو است اما این پتانسیل را دارد که بن‌بست امنیتی فضایی کنونی را رفع کند.

 

لزوم ممنوعیت آزمایش‌های ضدماهواره‌ای تخریبی

ایده مقررات سختگیرانه درباره آزمایش‌های ضدماهواره‌ای، به ویژه ممنوعیت آزمایش‌های ضدماهواره‌ای تخریبی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. در بسیاری از بیانیه‌هایی که آزمایش روسیه را محکوم کردند به لزوم تدوین هنجار، اصول و قواعدی برای رفتار مسئولانه در ماورای جو از طریق فرآیندهای چندجانبه تاکید شد. ممنوعیت آزمایش‌های ضدماهواره‌ای تخریبی امری ضروری است که نه تنها برای جلوگیری از ایجاد زباله در فضا بلکه برای کاستن از سرعت بالای حرکت به سوی رقابت تسلیحاتی در فضا لازم است. این ممنوعیت آزمایش‌های ضدماهواره را با تمرکز بر رفتار و نه خود این فناوری محدود خواهد کرد. این رویکرد برای دولت‌هایی که نگران محدودیت در دفاع موشکی هستند، خوشایندتر است.

آمریکا اخیرا اعلام کرد که ممنوعیت آزمایش‌های ضدماهواره تخریبی را در اولویت قرار داده است. روسیه نیز برای همکاری در خصوص مسایل مربوط به امنیت فضایی با همه کشورها اعلام آمادگی کرد. این تحولات نشان می‌دهد که زمینه برای پیگیری راه‌حل‌های چندجانبه فراهم است. سیاستگذاران سراسر جهان باید به مذاکرات برای ممنوعیت چندجانبه آزمایش‌های ضدماهواره‌ای تخریبی سرعت بخشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *