جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بیگدلی: اسرائیل تاکنون به این حد منفور نشده بود/ اعتراضات در آمریکا بر تحولات غزه اثرگذار خواهد بود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه اعتراضات در آمریکا در حال تاثیرگذاری بر روی اتفاقات غزه است گفت: در طول ۷۵ سال حکومت اسرائیل، آنها تا این حد مورد تنفر فضای بین‌المللی قرار نگرفته بودند

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از بلندپروازی ترکیه در افغانستان تا دیوارهای جدید اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بلندپروازی ترکیه در افغانستان، آینده روابط آمریکا-پاکستان، پیشنهادی برای کنترل بلندمدت کووید-19، تحول بازیگران مسلح غیردولتی در خاورمیانه، دیوارهای جدید اروپا، ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

چتم هاوس

آیا بلندپروازی ترکیه در افغانستان نتیجه معکوس خواهد داشت؟: برنامه‌های ترکیه برای ایفای نقش در افغانستان به‌منظور رسیدن به اهداف بزرگ‌تر، برنامه‌هایی نابجا است. درزمانی که بسیاری از کشورها در حال ترک افغانستان هستند، ترکیه در جستجوی راه‌هایی برای ماندن در این کشور بوده است. آنکارا بر این باور است که با کمک به مدیریت فرودگاه کابل می‌تواند به اهداف بزرگ‌تری دست یابد.

پترسون

تداوم بهبود اقتصاد جهانی با وجود تنگناهای سویه دلتا و زنجیره تامین : بهبود اقتصاد جهان تا سال 2022 ادامه خواهد داشت اما سرعت رشد آن با توجه به شیوع سویه دلتا و اختلالات موجود در زنجیره تأمین تعدیل خواهد شد. اقتصاد جهانی در سال 2021 برابر 5.6 درصد و در سال 2022 برابر 4.9 درصد دیگر رشد خواهد داشت.

بروکینگز

آینده روابط آمریکا-پاکستان: با غلبه طالبان در افغانستان، درک نقش پاکستان در منطقه و در رابطه با آمریکا اهمیت بسیاری پیداکرده است. روابط آمریکا-پاکستان تا چه اندازه تحت تأثیر فضای افغانستان قرار خواهد گرفت؟ درباره آینده روابط پاکستان با قدرت‌های جهانی مانند چین و هند چه پیش بینی هایی می توان کرد؟ رهبری کنونی پاکستان چطور در رویکردش در قبال آمریکا متفاوت از دولت‌های پیشین خواهد بود؟ رویکرد بایدن در قبال پاکستان چطور است؟

پیشنهادی برای کنترل بلند مدت کووید-19: ویلیام هاسلتین، دانشمند و محقق بیماری ایدز در مقاله‌ای جدید استدلال می‌کند که چالش کووید به آن‌قدر جدی است که نیاز به اتخاذ اقداماتی دارد که ما به‌عنوان یک ملت یا یک جهان هنوز آن‌ها را انجام نداده‌ایم. او راهبردی را برای کنترل طولانی‌مدت کووید پیشنهاد می‌کند، راه‌حلی که چندین موانع حفاظتی را ایجاد می‌کند تا نه‌تنها بتوانیم SARS-CoV-2 را مهار و کووید-19 را به‌عنوان یک بیماری مهم تهدیدکننده زندگی از بین ببریم، بلکه به یک زندگی اجتماعی و اقتصادی جدید بازگردیم. این راهبرد با نگاهی به بهسازی‌ها و پیشرفت‌های آینده، از بهترین چیزهایی که امروز در اختیارداریم یعنی انبارهای به‌سرعت در حال رشد واکسن‌ها و داروهای ضدویروسی و تدابیر مربوط به بهداشت عمومی استفاده می‌کند.

قضاوت اولیه راهبرد آمریکا در قبال افغانستان: به نظر می‌رسد طالبان قصد ندارد به لحاظ نظامی آمریکا را تحریک کند. شاید آن‌ها متوجه هستند که آمریکا باوجود شکست در یک سطح، دشمنی ترسناک است که برای دفاع از منافع امنیتی و متحدانش به‌سختی مبارزه خواهد کرد.

اقدام در جهت رقابت مسئولانه با چین: اعلام این خبر که جو بایدن و شی جین پینگ قبل از پایان سال جاری میلادی با یکدیگر به‌صورت مجازی نشست خواهند داشت، این دورنما را ایجاد کرده که پکن و واشنگتن می‌توانند تلاش برای جلوگیری از تبدیل رقابت آمریکا و چین به یک مناقشه کامل را آغاز کنند.

سیر تکاملی بازیگران مسلح غیردولتی در خاورمیانه: بیست سال بعد از وقوع حادثه 11 سپتامبر، بازیگران مسلح غیردولتی همچنان به‌صورت نیروهایی قدرتمند در سیاست‌های جهان حضور دارند و بیش‌ازپیش با رقابت منطقه‌ای قدرت و رقابت ژئوپلیتیک مرتبط هستند. آن‌ها در بخش‌های مختلف خاورمیانه نه‌تنها در نظام‌های سیاسی محلی بلکه در ساختارهای حکومتی ملی قرارگرفته‌اند. آن‌ها در خاورمیانه پدیده‌ای جدید نیستند.

فارین پالسی این فوکوس

جورج بوش فاجعه بود، ترامپ بدتر از او: اعتبار جورج بوش باید پس از خروجش از کاخ سفید تنزل می‌یافت. بهبود جایگاه او فقط یک دلیل داشت: ترامپ.

کارنگی

«راه سوم» فرانسه در مورد ایندوپاسیفیک: فرانسه باوجود تبعات ناشی از پیمان آکوس، قصد خروج از ایندوپاسیفیک را ندارد. این بحران دیپلماتیک به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این فرصت را داد تا صدای کشورش را در مورد یک مسئله مهم ژئواستراتژیک به گوش دیگران برساند.

دیوارهای جدید اروپا: بلاروس در حال اعزام غیرقانونی مهاجران به لیتوانی و لهستان در پاسخ به انتقادات این کشورها از سرکوب مخالفان توسط لوکاشنکو است. این راهبرد بدبینانه، اتحادیه اروپا را بر آن می‌دارد تا سیاست مهاجرت کوته‌بینانه خود را تدوین کند.

رند

 فرصت مغتنم ایندوپاسیفیک برای فرانسه: درحالی‌که رهبران اتحادیه اروپا در پی پیمان آکوس به سمت سیاست خارجی مستقل‌تری حرکت می‌کنند، ایالات‌متحده باید راهبرد خود را مجدد ارزیابی کند تا متحدان بلندمدتش را شامل شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *