جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از بلندپروازی ترکیه در افغانستان تا دیوارهای جدید اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بلندپروازی ترکیه در افغانستان، آینده روابط آمریکا-پاکستان، پیشنهادی برای کنترل بلندمدت کووید-19، تحول بازیگران مسلح غیردولتی در خاورمیانه، دیوارهای جدید اروپا، ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

چتم هاوس

آیا بلندپروازی ترکیه در افغانستان نتیجه معکوس خواهد داشت؟: برنامه‌های ترکیه برای ایفای نقش در افغانستان به‌منظور رسیدن به اهداف بزرگ‌تر، برنامه‌هایی نابجا است. درزمانی که بسیاری از کشورها در حال ترک افغانستان هستند، ترکیه در جستجوی راه‌هایی برای ماندن در این کشور بوده است. آنکارا بر این باور است که با کمک به مدیریت فرودگاه کابل می‌تواند به اهداف بزرگ‌تری دست یابد.

پترسون

تداوم بهبود اقتصاد جهانی با وجود تنگناهای سویه دلتا و زنجیره تامین : بهبود اقتصاد جهان تا سال 2022 ادامه خواهد داشت اما سرعت رشد آن با توجه به شیوع سویه دلتا و اختلالات موجود در زنجیره تأمین تعدیل خواهد شد. اقتصاد جهانی در سال 2021 برابر 5.6 درصد و در سال 2022 برابر 4.9 درصد دیگر رشد خواهد داشت.

بروکینگز

آینده روابط آمریکا-پاکستان: با غلبه طالبان در افغانستان، درک نقش پاکستان در منطقه و در رابطه با آمریکا اهمیت بسیاری پیداکرده است. روابط آمریکا-پاکستان تا چه اندازه تحت تأثیر فضای افغانستان قرار خواهد گرفت؟ درباره آینده روابط پاکستان با قدرت‌های جهانی مانند چین و هند چه پیش بینی هایی می توان کرد؟ رهبری کنونی پاکستان چطور در رویکردش در قبال آمریکا متفاوت از دولت‌های پیشین خواهد بود؟ رویکرد بایدن در قبال پاکستان چطور است؟

پیشنهادی برای کنترل بلند مدت کووید-19: ویلیام هاسلتین، دانشمند و محقق بیماری ایدز در مقاله‌ای جدید استدلال می‌کند که چالش کووید به آن‌قدر جدی است که نیاز به اتخاذ اقداماتی دارد که ما به‌عنوان یک ملت یا یک جهان هنوز آن‌ها را انجام نداده‌ایم. او راهبردی را برای کنترل طولانی‌مدت کووید پیشنهاد می‌کند، راه‌حلی که چندین موانع حفاظتی را ایجاد می‌کند تا نه‌تنها بتوانیم SARS-CoV-2 را مهار و کووید-19 را به‌عنوان یک بیماری مهم تهدیدکننده زندگی از بین ببریم، بلکه به یک زندگی اجتماعی و اقتصادی جدید بازگردیم. این راهبرد با نگاهی به بهسازی‌ها و پیشرفت‌های آینده، از بهترین چیزهایی که امروز در اختیارداریم یعنی انبارهای به‌سرعت در حال رشد واکسن‌ها و داروهای ضدویروسی و تدابیر مربوط به بهداشت عمومی استفاده می‌کند.

قضاوت اولیه راهبرد آمریکا در قبال افغانستان: به نظر می‌رسد طالبان قصد ندارد به لحاظ نظامی آمریکا را تحریک کند. شاید آن‌ها متوجه هستند که آمریکا باوجود شکست در یک سطح، دشمنی ترسناک است که برای دفاع از منافع امنیتی و متحدانش به‌سختی مبارزه خواهد کرد.

اقدام در جهت رقابت مسئولانه با چین: اعلام این خبر که جو بایدن و شی جین پینگ قبل از پایان سال جاری میلادی با یکدیگر به‌صورت مجازی نشست خواهند داشت، این دورنما را ایجاد کرده که پکن و واشنگتن می‌توانند تلاش برای جلوگیری از تبدیل رقابت آمریکا و چین به یک مناقشه کامل را آغاز کنند.

سیر تکاملی بازیگران مسلح غیردولتی در خاورمیانه: بیست سال بعد از وقوع حادثه 11 سپتامبر، بازیگران مسلح غیردولتی همچنان به‌صورت نیروهایی قدرتمند در سیاست‌های جهان حضور دارند و بیش‌ازپیش با رقابت منطقه‌ای قدرت و رقابت ژئوپلیتیک مرتبط هستند. آن‌ها در بخش‌های مختلف خاورمیانه نه‌تنها در نظام‌های سیاسی محلی بلکه در ساختارهای حکومتی ملی قرارگرفته‌اند. آن‌ها در خاورمیانه پدیده‌ای جدید نیستند.

فارین پالسی این فوکوس

جورج بوش فاجعه بود، ترامپ بدتر از او: اعتبار جورج بوش باید پس از خروجش از کاخ سفید تنزل می‌یافت. بهبود جایگاه او فقط یک دلیل داشت: ترامپ.

کارنگی

«راه سوم» فرانسه در مورد ایندوپاسیفیک: فرانسه باوجود تبعات ناشی از پیمان آکوس، قصد خروج از ایندوپاسیفیک را ندارد. این بحران دیپلماتیک به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این فرصت را داد تا صدای کشورش را در مورد یک مسئله مهم ژئواستراتژیک به گوش دیگران برساند.

دیوارهای جدید اروپا: بلاروس در حال اعزام غیرقانونی مهاجران به لیتوانی و لهستان در پاسخ به انتقادات این کشورها از سرکوب مخالفان توسط لوکاشنکو است. این راهبرد بدبینانه، اتحادیه اروپا را بر آن می‌دارد تا سیاست مهاجرت کوته‌بینانه خود را تدوین کند.

رند

 فرصت مغتنم ایندوپاسیفیک برای فرانسه: درحالی‌که رهبران اتحادیه اروپا در پی پیمان آکوس به سمت سیاست خارجی مستقل‌تری حرکت می‌کنند، ایالات‌متحده باید راهبرد خود را مجدد ارزیابی کند تا متحدان بلندمدتش را شامل شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *