جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

نظرسنجی آکسیوس: هریس در بین جوانان آمریکایی، محبوبیت بیشتری نسبت به بایدن دارد / هریس در بین جوانان، ۶۰ به ۴۰ از ترامپ جلوتر است / بایدن در این نظرسنجی ۵۳ به ۴۷ از ترامپ عقب بود

وبگاه تحلیلی آکسیوس از محبوبیت معنادار کامالا هریس در بین رأی‌دهندگان جوان آمریکایی در مقایسه با ترامپ و بایدن خبر داد.

سازمان ملل از آوارگی ۱۸۰ هزار نفر از خان یونس ظرف ۴ روز خبر داد

سازمان ملل جمعه ۵ مرداد گزارش داد که بیش از ۱۸۰ هزار فلسطینی طی چهار روز نبرد سنگین در اطراف شهر خان یونس در جنوب نوار غزه، در جریان عملیات نظامی اسرائیل برای بازگرداندن اجساد گروگان‌ها از این منطقه، مجبور به خروج از این شهر شدند.

روزنامه ترکیه: اسد و اردوغان ماه آگوست دیدار می‌کنند

روزنامه «ترکیه» که نزدیک به دولت ترکیه است، امروز (شنبه) گزارش کرد که اولین دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در بیش از یک دهه در ماه آگوست در یک ایست مرزی در ماه آگوست (ماه آینده میلادی) برگزار خواهد شد.

مواضع کشورهای همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان نسبت به هر گونه جنگ با ایران

مواضع کشورهای همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان نسبت به هر گونه جنگ با ایران

محمد گل افروز در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ترکیه و کشورهای هم سوی سیاست اردوغانی آن ازجمله آذربایجان علی اف که به یک ایران ضعیف شده فکر می کنند و ته استراتژی منطقه ای آنها علیه ایران است (یعنی از آشوب، عدم یکپارچگی و تجزیه ایران بدشان نمی آید)، در صورت چنین جنگی به هدف عمده خود یعنی بدون مقاومت ایران، به توسعه راحت تر کریدور تورانی خود می پردازند (البته دور از ذهن نیست که کشور آذربایجان کنونی هم در چنین شرایطی به فکر کشور جعلی آذربایجان بزرگ برود)؛ از این رو، ترکیه و هم پیمانانش نسبت به این جنگ احتمالی، بی تفاوت و یا همراه با اسراییل و ناتو خواهند شد. 

در دیدار نتانیاهو با ترامپ چه گذشت؟

دونالد ترامپ روز جمعه با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد و این اولین دیدار آنها از زمان خروج ترامپ از کاخ سفید در بیش از سه سال پیش بود و جزئیاتی تازه از این نشست و گفت‌وگوها منتشر شده است.

Loading

غافلگیری و نگرانی غرب از راهبرد بازدارندگی نظامی چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پکن در حال افزایش تعداد کلاهک‌ها، موشک‌ها و زیردریایی‌های خود با سرعتی هشدار دهنده و با هدف دستیابی به سلطه جهانی است.

ویلیام اشنایدر عضو موسسه هادسون در یادداشتی که در وب سایت این موسسه منتشر شد، نوشت: تهدید نظامی پکن با سرعتی در حال شدت گرفتن است که کمتر کسی پیش‌بینی آن را می‌کرد. تصاویر ماهواره‌ای که اخیراً منتشرشده نشان می‌دهد که چین به‌سرعت در حال ساخت 300 سیلوی زیرزمینی در بیابان‌های غربی این کشور است تا موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای خود را در آن جای دهد. در عین حال افشای این خبر که چین اخیراً کار بر روی سومین سایتش را در نزدیکی شهر اوردوس آغاز کرده است نیز خبری غیرمنتظره بود.

این امر نشان می‌دهد که چینی‌ها تعداد کلاهک‌های هسته‌ای راهبردی مستقرشده خود را حتی بیشتر ازآنچه وزارت دفاع آمریکا پیش‌بینی کرده بود، افزایش داده‌اند. موشک‌هایی که انتظار می‌رود در این سیلوهای خاص بارگیری شوند، در حال حاضر به‌صورت سری تولید می‌شوند. بنابراین، طولی نخواهد کشید که این سایت‌ها به ظرفیت کامل خود برسند. به گفته دریادار چارلز ریچارد، دامنه و مقیاس این فعالیت‌ها را باید به‌عنوان یک «گریز راهبردی توسط چین» تلقی کرد.

چرا غرب تا این اندازه غافلگیر شد؟ آمریکا و متحدانش برای درک آرمان‌های سیاست اقتصادی، خارجی و دفاعی چین همواره با مشکل روبرو بوده‌اند و این امر به محاسبات اشتباه خطرناک درباره پیشرفت‌های امنیتی چین منجر می‌شود. آمریکا تصور می‌کرد که چین همواره رویکرد «بازدارندگی حداقلی» مائو را در قبال تسلیحات هسته‌ای حفظ خواهد کرد.

چین قصد دارد تا نیمه قرن جاری به یک قدرت اقتصادی و نظامی پیشرو در جهان تبدیل شود. اگرچه شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین در سال 2011 به رئوس کلی آن اشاره کرد، اما این رویکرد تا کنگره نوزدهم حزب کمونیست چین در سال 2017 رسمیت نیافت. این امر حاکی از آن است که چین به دنبال برتری نظامی در جهان و نه «برابری» با غرب است.

یک نشانه از رویکرد چین در قبال مدرنیزه‌سازی دفاعی وقتی ظاهر شد که چین یک نیروی دریایی برای برآوردن نیازهای امنیت جهانی و نه منطقه‌ای تشکیل داد. زیرساخت کشتی‌سازی چین باعث تسهیل افزایش سریع تعداد شناورهای دریایی شد. چین ظرفیت دیگری را نیز ایجاد کرده است که در میان نیروهای دریایی غربی یافت نمی‌شود: ظرفیت کنترل دریا از زمین. در اوت 2020، چین یک موشک میان برد را از غرب چین و یک موشک با برد متوسط را از شرق چین پرتاب کرد. این قابلیت انعطاف‌پذیر زمینی می‌تواند تقریباً در هر نقطه از جهان نیروهای دریایی چین را تقویت کند. اقدامات برنامه‌ریزی‌شده آمریکا برای مدرنیزه‌سازی دریایی بسیار عقب‌تر از چیزی است که برای جلوگیری حمله چین لازم است. انتظارات غرب درباره رشد نیروی هسته‌ای چین با فرضیات قدیمی درباره هدف بازدارندگی حداقلی چین با شکست روبرو شد.

چین از زمان روی کار آمدن شی جین پینگ، ابعاد و پیچیدگی سامانه‌های پرتابی هسته‌ای را افزایش داده است. اگرچه یک دهه پیش موشک‌های چین در سیلو مستقر بود، اما پکن قابلیت‌های هسته‌ای سه‌گانه زمینی، دریایی و هوایی را توسعه داده است. وزارت دفاع آمریکا برآورد می‌کند که چینی‌ها 350 کلاهک هسته‌ای دارند که از این تعداد تقریباً 250 کلاهک به‌صورت عملیاتی مستقرشده‌اند. وزارت دفاع آمریکا در سال 2020 هشدار داد که تا سال 2030 این نیروها دو برابر خواهد شد.

جدیدترین موشک‌های قاره‌پیمای چین در وضعیت ریلی یا متحرک در جاده مستقرشده‌اند. این سامانه‌ها وقتی روی ریل یا جاده نباشند، در تونل‌هایی به درازای 3100 مایل (نزدیک به 5000 کیلومتر) در سراسر کشور قرار می‌گیرند.

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل گزارش می‌دهد که موشک جدید چین، یعنی موشک دوربرد DF-41، به این منظور طراحی‌شده است که 10 کلاهک مستقل هدف گیرنده با بازدهی هسته‌ای از 20 تا 250 کیلوتن را پرتاب کند. این قابلیت در کنار موشک جدید پرتاب‌شونده از زیردریایی با شش کلاهک و یک بمب‌افکن راهبردی جدید، می‌تواند به چین اجازه دهد تا بیش از 3000 کلاهک را بالای 350 کلاهک موجود مستقر کند. بخش مستقر در سیلوی نیروی هسته‌ای چین به‌تنهایی می‌تواند بزرگ‌تر از 1550 کلاهک هسته‌ای عملیاتی مجاز برای آمریکا یا روسیه تحت پیمان استارت جدید باشد. تعداد آن تا سال 2030 از تعداد کل کلاهک‌های هسته‌ای راهبردی روسیه و آمریکا فراتر خواهد رفت. احتمال رشد بیشتر در تعداد سامانه‌های پرتابگر هسته‌ای راهبردی با توجه به‌شتاب برنامه مدرنیزه‌سازی این کشور بالا است.

یک موضوع نگران‌کننده‌تر این بود که چین در سال 2016 نیز نیروی پشتیبانی راهبردی خود را ایجاد کرد تا یکپارچگی جنگ‌افزارهای سایبری، فضایی، الکترونیک و اطلاعاتی را با عملیات‌های هسته‌ای این کشور ممکن سازد. این رویکرد ابزاری را برای ادغام تمامی ابزارهای مهم قدرت ملی با نیروهای هسته‌ای در اختیار چین قرار می‌دهد.

آمریکا چطور می‌تواند به این تحولات هشداردهنده واکنش نشان دهد؟ سرمایه‌گذاری مجدد اخیر و مدرنیزه‌سازی بازدارندگی آمریکا مبتنی بر فرضیاتی درباره آرمان‌های هسته‌ای رقیب در زمانی بود که باراک اوباما پیمان استارت جدید را امضا کرد.

اما خوش‌بینی اوباما در سخنرانی‌اش درباره خلع سلاح در سال 2009 در پراگ، دیگر منعکس‌کننده واقعیت‌های جهانی نیست. جهان عزم چین را برای استفاده از توانایی‌های نظامی غالب در نیروهای دریایی و نیروهای هسته‌ای راهبردی دست‌کم گرفته است.

اما مرحله بعدی چه خواهد بود؟ نظامی سازی فضا توسط چین.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *