جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

هرج و مرج در شمال اراضی اشغالی و هجمه تند ضد مقامات صهیونیست

شهرک‌نشینان ساکن شمال فلسطین اشغالی با انتقاد از وضعیت هرج و مرج موجود در این منطقه از زمان آغاز جنگ غزه و عملیات‌های فزاینده حزب‌الله ضد رژیم صهیونیستی، مقامات این رژیم را مورد هجمه قرار داده و آنها را متهم به بی‌مسئولیتی کردند.

هشدار مصر و اردن درباره کوچاندن فلسطینیان/ تاکید قطر بر جلوگیری از ورود منطقه به جنگ

تهران- ایرنا- وزیران خارجه مصر و اردن امروز دوشنبه درباره کوچاندن فلسطینیان از نوار غزه و حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب این منطقه هشدار دادند و وزیر خارجه قطر بر جلوگیری از ورود منطقه به جنگ تاکید کرد.

لاپید: کابینه نتانیاهو در آشفتگی کامل است/ زمان اتخاذ تصمیم سخت فرا رسیده است

تهران-ایرنا- رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی با تاکید بر لزوم رسیدن به توافقی برای تبادل اسرای فلسطینی با اسرای صهیونیست گفت که کابینه این رژیم به ریاست «بنیامین نتانیاهو» اکنون در آشفتگی کامل به سر می برد.

سفر رئیسی به پاکستان تحول در روابط فی‌مابین است/بی صبرانه منتظر ساخت فیلم اقبال هستیم

اسلام‌آباد – ایرنا – وزیر سابق فرهنگ پاکستان سفر اخیر آیت‌الله رئیسی را نوید تحول جدید در روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به اهمیت پیوندهای مردمی و فرهنگی دو همسایه، گفت: ما بی صبرانه منتظر آغاز پروژه ساخت فیلم مشترک اقبال لاهوری هستیم.

وقتی صدای مردم غزه از آمریکا شنیده می‌شود

تهران- ایرنا- نزدیک به هفت ماه از آغاز درگیری‌ها در نواز غزه و کشتار بی‌سابقه فلسطینیان به دست نیروهای رژیم اشغالگر قدس می‌گذرد. در طول این مدت و در کنار همه ابراز نگرانی‌ها، محکوم کردن‌ها، حمایت از فلسطین و اعتراض‌ها در کشورهای مختلف دنیا به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، این بار دامنه این اعتراض‌ها به دانشگاه‌های دنیا هم کشیده شد.

فرسایش ارتش نتانیاهو؛ تمرد ده‌ها چترباز از شرکت در حمله به رفح

در سایه لجاجت کابینه رژیم صهیونیستی بر حمله زمینی به رفح با وجود تمامی هشدارهای داخلی و خارجی، ده‌ها نظامی اسرائیلی در تیپ چتربازان با اعلام خسته شدن از جنگ، به فرماندهان خود اطلاع دادند که در عملیات احتمالی علیه رفح شرکت نخواهند کرد.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از انتخابات دوما تا پایان نظم بین‌المللی جهان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تروریسم در آفریقا، شکست در اجرای توافقات ابراهیم، انتخابات دومای روسیه، جنگ تجاری آمریکا-چین، سالگرد حملات 11 سپتامبر، روابط تجاری اتحادیه اروپا-هند و انتخابات فدرال 2021 آلمان ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

کارنگی

آیا انتخابات دومای روسیه چیزی را تغییر خواهد داد؟: مقامات روس با وظیفه متقاعد کردن رأی‌دهندگان دارای تفکرات دموکراتیک به این‌که رأی دادن کاری بی‌فایده است، روبرو هستند و درعین‌حال برای افزایش مشارکت رأی‌دهندگانی که تفکرات متمایل به دولت دارند، تلاش می‌کنند.

آیا مسکو و مینسک واقعا در خصوص ادغام پیشرفتی داشته اند؟: در حال حاضر تحت‌فشار گذاشتن بیش‌ازحد بلاروس می‌تواند نتیجه معکوس به همراه داشته باشد و به پیامدهایی پیش‌بینی‌نشده منجر شود. به نظر می‌رسد که روسیه این موضوع را درک می‌کند؛ بنابراین بازی بزرگی را در خصوص ادغام آغاز کرده است.

سوریه چطور سیاست خارجی ترکیه را تغییر داد؟: آنکارا در تلاش برای کسب نفوذ سیاسی در داخل، عملیات‌ نظامی متعددی در سوریه انجام داده است. این عملیات‌ راه را برای یک سیاست خارجی تهاجمی‌تر و ملی‌گرایانه با پیامدهایی عمیق برای روابط با آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا فراهم کرده است.

جنگ تجاری آمریکا-چین تبدیل به یک جنگ سرد شده است: جنگ تجاری آمریکا-چین پیروزی‌های اقتصادی مهمی برای هیچ‌کدام به بار نیاورده است. شاید زمانش رسیده باشد که آمریکا در درجه اول بر سیاست اقتصادی متمرکز باشد.

انتخابات آلمان باید مسیر را برای اروپا مشخص کند: انتخابات فدرال آلمان برای آینده اروپا بسیار مهم است. جانشین آنگلا مرکل این گزینه را در اختیار دارد که اروپا را به سمت یکپارچگی بیشتر و روابطی راهبردی سوق دهد یا به افول تدریجی آن کمک کند.

بروکینگز

مقررات جدید چین در خصوص پلتفرم‌ها: پیامی برای سیاستگذاران آمریکایی: در زمانی که آمریکا و متحدان غربی‌اش برای تعیین نظارت مناسب بر شرکت‌های پلتفرم دیجیتال تلاش می‌کنند، دولت چین با برنامه خود قاطعانه پیش می‌رود. این‌که چین مقرراتی را برای این شرکت‌ها طراحی کرده است تا رقابت و نوآوری را تحریک کند باید پیامی را برای سیاست‌گذاران غربی ارسال کند.

11 سپتامبر و عراق: آغاز یک تراژدی: 20 سال بعد از حمله القاعده در 11 سپتامبر 2001، آمریکا همچنان درگیر جنگی است که در عراق آغاز کرد. ذهن جورج بوش درگیر صدام، دیکتاتور عراقی بود و به‌عمد مردم آمریکا را در خصوص این‌که چه کسی مسئول حملات 11 سپتامبر بود گمراه کرد.

پس لرزه‌ها: سیاست‌های مربوط به پاندمی و پایان نظم بین‌المللی قدیمی: همه‌گیری کووید-19 نقاط ضعف دنیای جهانی شده ما را آشکار کرد و نشانگر پایان یک نظم بین‌المللی به رهبری آمریکا بود. توماس رایت و کالین کال در کتاب جدید «پس‌لرزه‌ها: سیاست‌های مربوط به پاندمی و پایان نظم بین‌المللی قدیمی» با کمک گرفتن از مصاحبه‌هایی با مقامات سراسر جهان، گزارش می‌دهند که چگونه ناسیونالیسم و رقابت قدرت‌های بزرگ مانع از همکاری مهم بین‌المللی در خصوص کووید-19 شد و بدترین سقوط اقتصادی را بعد از رکود بزرگ رقم زد.

تفسیر نتایج انتخابات فدرال 2021 آلمان: عصرِ مرکل به‌نوعی به پایان خود نزدیک شده است. آلمانی‌ها بعد از 16 سال در تاریخ 26 سپتامبر برای انتخاب یک صدراعظم جدید به‌پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.

مرکز تحلیل سیاست اروپا

انتخابات روسیه: میلیون‌ها رأی اما فقط یک نتیجه: مردم روسیه برای انتخاب 450 عضو مجلس دوما پای صندوق‌های رأی رفتند. اگرچه انتخابات برای حزب پوتین، روسیه متحد، ناگوار است اما نتیجه از پیش تعیین‌شده است.

پیمان دفاعی جدید استرالیا چین را به چالش می‌کشد: اعلام پیمان جدید تبادل فناوری میان استرالیا، انگلیس و آمریکا نشان‌دهنده اتحاد رو به افزایش این سه متحد در برابر تهدید چین است.

بروگل

آیا می‌توان بدون کاهش رشد اقتصادی با تغییرات اقلیمی مقابله کرد؟: تصور کاهش رشد برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای غیر واقع‌گرایانه به نظر می‌رسد؛ در اصل جدا کردن تولید گاز گلخانه‌ای از مسئله رشد ممکن اما مستلزم تلاش‌هایی بی‌سابقه است.

روابط تجاری اتحادیه اروپا-هند: ارزیابی و چشم‌اندازها: در پی نشست اتحادیه اروپا-هند در ماه مه 2021، گفت‌وگوها درباره توافق تجاری اتحادیه اروپا-هند و یک توافق سرمایه‌گذاری از سرگرفته شده است. در این تحلیل سابقه‌ای از وضعیت روابط اقتصادی اتحادیه اروپا و هند و این‌که چرا باوجود فضای سیاسی ناامیدکننده هند، حفظ پیشرفت دراین‌باره از اهمیت برخوردار است، ارائه می‌شود.

رند

برای کمک به بازگشت پناهندگان در سطح جهان به خانه‌های‌شان چه می‌توان کرد؟: پناهندگان تقریباً 30 میلیون از 80 میلیون نفر جمعیت آواره در سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهند. آژانس‌های بشردوستانه به دنبال یکی از سه‌راه حل پایدار در رابطه با آن‌ها هستند: بازگشت داوطلبانه، ادغام محلی و اسکان مجدد. در این میان بازگشت، راه‌حلی مطلوب محسوب می‌شود.

چتم هاوس

تروریسم در آفریقا: خشونت سازمان‌یافته که غیرنظامیان را هدف می‌گیرد، مشکلی جدی در برخی از کشورهای آفریقایی است اما واژه تروریسم توصیفی مناسب برای این مناقشات پیچیده و بلندمدت نیست.

یک سال از توافقات ابراهیم گذشت: فرصت از دست رفته برای بایدن: در پس‌زمینه تردیدهای عمیق در خصوص تعهدات آمریکا در منطقه و بی‌شمار نقاط اشتعال بالقوه، شکست در عمل به توافقات ابراهیم برای دولت بایدن یک فرصت ازدست‌رفته است.

چین و چالش‌های مشترک استرالیا و کانادا: بی‌اعتمادی و هراس از مداخله حزب کمونیست در جوامع رو به افزایش است. اگرچه استرالیا و کانادا توسط بزرگ‌ترین اقیانوس جهان از هم جداشده‌اند اما مسائل مشترک زیادی دارند. هر دو دموکراسی‌هایی غربی با قدرتی متوسط و از متحدان آمریکا هستند که می‌کوشند روابطشان را با چین مدیریت کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *