جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

هدف ائتلاف‌ سازی یا اجماع جدید منطقه‌ای؟

هدف ائتلاف‌ سازی یا اجماع جدید منطقه‌ای؟

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: اهمیت اجلاس ریاض از آن روست که در شمار هزار شرکت کننده، دوازده رئیس دولت، و نیز وزیران امور خارجه ایالات متحده و تروئیکای اروپایی حضور دارند. مهم‌تر این که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده بلافاصله پس از خروج از چین، راهی ریاض شد تا با مقام‌های سعودی وارد گفت‌وگو شود. این گفت‌وگو پیش از سفر او به تل‌آویو است که قرار است آخرین رایزنی‌ها درباره آتش بس در غزه و احتمال حمله اسرائیل به «رفح» و نیز خطر وقوع جنگ گسترده در جنوب لبنان انجام گیرد.

صاحب‌نظر روس: ایران الگوی مثال‌زدنی پیشرفت برای شرق و غرب است

مسکو- ایرنا- خانم لودمیلا آودیووا ایران‌شناس، شاعر و نویسنده روس بر این باور است که ایران معاصر راه طولانی پیشرفت که نیازمند چند قرن است را در چند دهه و پس از انقلاب اسلامی پیموده و به کشوری مثال‌زدنی برای شرق و غرب جهان تبدیل شده است.

Loading

آمادگی چین برای رویارویی نظامی با آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: سخنرانی شی جین پینگ در مراسم صد سالگی تاسیس حزب کمونیست چین (CCP)، رویکردهای نظامی دولت وی را از بسیاری جهات روشن کرد.

وب سایت موسسه آمریکایی هادسن (Hudson institute) در یادداشتی نوشت: در این مراسم رئیس جمهور چین گفت؛ کسانی که سعی در ایجاد شکاف بین حزب کمونیست و ملت چین دارند، با «دیواری فولادین روبه‌رو می­شوند که توسط بیش از 1.4 میلیارد نفر از مردم چین ساخته شده است». او عهد کرد که کنترل مرکزی حزب را تقویت کرده و به پاک سازی کسانی بپردازد که «همچون ویروس ­ها» می‌خواهند با اقدامات وی مخالفت کنند. او «شجاعت حزب برای جنگیدن و صبر برای پیروزی» را ستایش کرد و حزب کمونیست چین را «شکست ­ناپذیر» توصیف کرد. او متعهد شد که ارتش و نیروهای نظامی کشورش را تقویت کند و در راستای یکپارچگی و حفاظت از امنیت و حاکمیت چین گام‌های جدی بردارد. شی جین پینگ تاکید کرد که تایوان بخشی از قلمرو حاکمیت چین است و با هر اقدامی در جهت «استقلال تایوان»، به شدت برخورد خواهد شد.

سخنان شی جین پینگ همچون اعلامیه رسمی رهبری است که کشورش را برای جنگ آماده می­کند.

علی­رغم شیوع کووید – 19 در مرزهای چین، نیروی هوایی و نیروی دریایی ارتش آزادی بخش خلق چین، در سال 2020، بیش از 380 بار به فضای هوایی تایوان تجاوز کردند. در ماه آوریل نیز، 25 طرح حمله هوایی از جمله پرواز چهار بمب افکن H-6K با توانایی حمل موشک هسته­ ای از سمت جنوب تایوان انجام شد. ناوهای جنگی نیز، تایوان را دور زده و با شبیه­ سازی حملات دوگانه آبی-خاکی، از نیروهای زمینی و تفنگداران دریایی پشتیبانی کردند.

شی جین پینگ اصرار دارد که هدف حزب کمونیست چین، «اتحاد مجدد صلح ­آمیز» است و در همین راستا از اتحاد دوباره با تایوان حمایت کرد. اما اگر جنگ بر سر تایوان آغاز شود، شی جین پینگ خط قرمز خود را مداخله آمریکایی می‌داند که البته می­ تواند ژاپن، استرالیا، احتمالاً کره جنوبی، فیلیپین، ویتنام و شاید ناتو را نیز با خود همراه کند. رئیس جمهور چین می‌داند در صورت تجاوز این کشور به تایوان، تشدید درگیری‌ها در منطقه محتمل بوده و حتی شاید ابعاد جهانی پیدا کند. از همین رو، او با صراحت کامل درباره هرگونه مداخله در تایوان هشدار داد.

با وجود وعده ­های شی جین پینگ برای اطمینان از کنترل حزب بر نیروی نظامی، وی یک نیروی مسلح حرفه­ ای مدرن بزرگ را ایجاد کرده است که می­ تواند مولفه‌های دموکراسی جامعه چین را به چالش بکشد. او افزایش آمادگی و توانایی­ های ارتش خلق چین را از ابتدای قدرت خود در سال 2012 در اولویت قرار داده است. او مجموعه­ای از افسران قدیمی را حذف کرد، تمرینات نظامی گسترده را آغاز کرد و برای ساخت یک نیروی نظامی مدرن، بر روی تکنولوژی و صنعت دفاعی پیشرفته، سرمایه­ گذاری نمود.

چین با توجه به قدرت اقتصادی، همکاری با روسیه، افزایش ظرفیت نظامی، گسترش نفوذ در شرق و تهدیدات رهبری آن، اصلی­ترین رقیب آمریکا است که شاید نسبت به اتحاد جماهیر شوروی سابق، تهدید بزرگ­تری محسوب شود.

در چنین شرایطی، امروز وظیفه ارتش آمریکا، همانطور که در دهه 1990 به شدت به آن اصرار می‌ورزید، جنگیدن و پیروزی در جنگ‌ها است، به ویژه جنگ علیه اهداف رقبای قدرت بزرگ که منافع و ارزش‌های آمریکا را تهدید می‌کنند.

به رغم تقویت روزافزون قدرت نظامی چین و تهدیدات صریح رئیس جمهور آن علیه مخالفان این کشور، که نشان از آمادگی چین برای مواجهه نظامی با قدرت‌های بزرگ دارد، ارتش آمریکا درگیر چالش‌های داخلی خود بویژه تشدید مساله نژادپرستی در میان نیروهای نظامی این کشور است.

عدم جدیت و واکنش آمریکا در برابر تهدیدات اخیر شی جین پینگ، می‌تواند رهبران این کشور را برای پیشبرد اهداف بلندپروازانه خود بویژه در تایوان جسورتر کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *