جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading

مؤلفه‌های نقش‌آفرینی مصر و ترکیه در لیبی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اگرچه شروع مجدد روند صلح سیاسی در لیبی بر نقش بازیگران داخلی متمرکز شده است، اما همچنان لازم است برای ارزیابی امکان تحقق صلح واقعی در میان جناح‌های رقیب لیبی به اقدامات بازیگران خارجی توجه شود.

وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا (Council Atlantic) در یادداشتی نوشت: عبدالفتاح السیسی پس از انتخابات ریاست جمهوری مصر در سال 2014، از ژنرال خلیفه حفتر رئیس ارتش ملی لیبی (LNA) پشتیبانی کامل نظامی، لجستیکی و اطلاعاتی انجام داد و وی را کاندیدایی ایده آل برای برقراری ثبات در لیبی و محافظت از منافع استراتژیک مصر در این کشور می‌دانست. بااین‌حال، شکست حفتر در کارزار نظامی در 2019-2020 استراتژی مصر را مختل کرده و قاهره را مجبور کرد هم‌زمان با حمایت از یک‌راه حل سیاسی، در برنامه‌های خود و کاهش حمایت از حفتر تجدیدنظر کند.

احیای روابط دیپلماتیک اخیر قاهره با دولت وحدت ملی طرابلس دقیقاً نشان‌دهنده تلاش سیسی برای تجدید ارزیابی استراتژی خود برای جلوگیری از تشدید درگیری‌های نظامی است. مصر به‌خوبی می‌داند که امنیت ملی و ثبات داخلی آن به‌طور اجتناب‌ناپذیری با سرنوشت لیبی درهم‌آمیخته است. این‌یکی از دلایلی است که مصر در ژوئن 2020 خط قرمز خود را در مورد پیشروی شبه‌نظامیان غربی به سمت مرزهای خود اعلام کرد و بلافاصله آتش‌بس پیشنهادی دولت توافق ملی را در اوت 2020 پذیرفت و از تلاش‌های مأموریت پشتیبانی سازمان ملل در لیبی برای ازسرگیری گفتگوی ملی بین جناح‌های رقیب حمایت کرد. مصر از آتش‌بس امضاشده در ژنو در 23 اکتبر سال 2020 نیز حمایت کرد.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد دولت مصر تمایل خود برای حمایت از عبدالحمید دبیبه، نخست‌وزیر جدید لیبی را با پیشنهاد بازگشایی سفارت مصر در طرابلس و همچنین امضای چندین تفاهم‌نامه در بخش‌های اساسی – ازجمله انرژی، ارتباطات، زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و حمل‌ونقل — در جریان سفر نخست‌وزیر مصر به پایتخت لیبی در ماه آوریل، نشان داده است. بازدید نماینده ویژه آمریکا در لیبی از قاهره در ماه می زمینه را برای سطوح جدید همکاری بین مصر و ایالات‌متحده در لیبی فراهم کرده است.

بنابراین، بدیهی است که محورهای سیاست مصر در لیبی در حال انطباق با تحولات میدانی هستند و پیامدهای گسترده‌تری در منطقه دارند. در این مرحله، برای مصر بسیار حیاتی است که بااحتیاط از استراتژی عربستان و امارات فاصله بگیرد تا یک نقش مستقل و تسهیل‌کننده صلح را در پرونده لیبی در نظر بگیرد. درعین‌حال، به نفع قاهره است که اعتدال بیشتری در سطح بین‌المللی نشان دهد تا از بروز تنش‌های احتمالی با دولت جدید ایالات‌متحده جلوگیری کند.

به‌علاوه، تعدیل روابط با ترکیه در سطح منطقه‌ای برای ارزیابی امکان مصالحه مناسب با آنکارا ضروری است. در این سناریوی جدید، ستون استراتژی قاهره ساماندهی بخش امنیتی در لیبی است. به نظر می‌رسد که قاهره در تلاش است تا برای خلیفه حفتر و افراد حلقه وی نقشی در نیروهای مسلح آینده – که از طریق ساماندهی بخش امنیتی ایجاد می‌شود – پیدا کند، چراکه به حاشیه رفتن حفتر می‌تواند منجر به تقویت خطرناک گروه‌های مسلح همسو با ترکیه در لیبی و افزایش نفوذ شبه‌نظامیان طرابلس شود.

بنابراین، دلایلی برای ازسرگیری یک گفتگوی رسمی دیپلماتیک بین قاهره و آنکارا وجود دارد. در جریان گفتگوهای دوجانبه سطح بالا که در ماه می در قاهره برگزار شد، دو طرف زمینه‌های اصلی همکاری برای آینده نزدیک را تعیین کردند که عبارت بود از لیبی و نیاز مشترک برای دستیابی به ثبات بیشتر در منطقه مدیترانه شرقی.

بااین‌حال، مصر تاکنون بااحتیاط به اقدامات ترکیه واکنش نشان داده است، زیرا علیرغم زمینه‌های مثبت «معامله بزرگ» احتمالی بین دو کشور، منافع متضاد به‌خصوص در مورد لیبی هنوز هم وجود دارد. در سطح نظامی، ترکیه می‌تواند خروج هزاران مزدور سوری موردحمایت ترکیه از لیبی را قبول کند (ارزیابی دقیق این تعداد دشوار است)، بااین‌وجود یک حضور نظامی پایدار را طبق توافقنامه دفاعی 2019 بین ترکیه و لیبی حفظ می‌کند. این موضع برای دولت مصر کاملاً غیرقابل‌قبول است، زیرا از شرط خود مبنی بر اینکه نیروهای ترکیه و مزدوران وابسته باید کشور را ترک کنند عقب نخواهد نشست.

مصر می‌ترسد که حمایت نظامی آنکارا از طرابلس همراه با حمایت طولانی‌مدت ترکیه از اخوان‌المسلمین بتواند یک دولت اسلامی در طرابلس ایجاد کند. این خطری است که رئیس‌جمهور مصر نمی‌خواهد، حتی در ازای یک توافق کلی با آنکارا، آن را اجرا کند زیرا این وضعیت را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند. مصر همچنان وضعیت لیبی را از دریچه امنیتی مشاهده می‌کند. علی‌رغم فشار دیپلماتیک، روند تصمیم‌گیری مصر همچنان تحت کنترل یک وسواس امنیتی است – تا جایی که سیاست خارجی لیبی به‌جای وزارت خارجه توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نزدیک به سیسی شکل می‌گیرد.

توافق با ترکیه می‌تواند نقش نظامی، سیاسی و اقتصادی مصر را در لیبی حفظ کند و فرصتی برای تقویت روابط اقتصادی با لیبی فراهم کند. علاوه بر این در صورت اقدام هم‌زمان قاهره و آنکارا، توانایی یکپارچه کردن یک‌راه حل سیاسی در لیبی شکننده دوچندان می‌شود، به‌طوری‌که هیچ بازیگر منطقه‌ای یا اروپایی توانایی انجام این کار را ندارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *