جدیدترین مطالب

تلاش ترکیه برای عضویت در بریکس؛ هشداری به آمریکا و اتحادیه اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: نظم جهانی غرب محور حاکم بر جهان پس از دوران جنگ سرد باعث شد دولت‌ها خودشان را در یک سلسله مراتب مبتنی بر نقش و نفوذشان در نظام بین‌الملل مشاهده کنند. استیلای آمریکا منجر به بروز دیدگاه‌هایی متفاوت درباره روابط بین‌الملل و تغییر قدرت شد. ساختار بین‌المللی تک قطبی تاکنون نتوانسته است فرصت‌ها و پیشرفت برابر را برای بازیگران دولتی فراهم کند. پس از نظم جهانی وستفالی در سال 1648، مفهوم دولت‌های مستقل و برابر به یکی از رسوم اصلی در روابط بین‌الملل مدرن تبدیل شد. در این راستا بریکس گزینه خوبی را برای مشارکت فعالانه دولت‌ها در ساختارهای بین المللی غیرغربی جدید فراهم می‌کند.

ترفند نتانیاهو برای دور زدن دیوان بین‌المللی کیفری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی گفت: یاروین لوین، وزیر دادگستری رژیم اسرائیل به دستور بنیامین نتانیاهو از دادستان کل این رژیم خواسته اقدام به افتتاح یک پرونده کیفری برای انجام تحقیقات از نتانیاهو و یوآو گالانت درباره جنگ غزه کند. به نوشته رسانه‌ها، هدف از این اقدام دور زدن درخواست دیوان بین‌المللی کیفری برای صدور قرار بازداشت بین‌المللی علیه این دو مقام رژیم صهیونیستی عنوان شده است.

اهمیت و ضرورت مقابله با تصویرسازی هدفمند غرب درباره ادعای فروش موشک‌های بالستیک ایران به روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نوع تصویرسازی غرب و آمریکا از موضوع ادعای فروش و ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه خطرناک است که باید با یک دیپلماسی فعال مانع از آن شد.

تحلیلی بر برنامه عراق برای افزایش تولید نفت به 6 میلیون بشکه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هرچند عراق به لحاظ سرمایه‌گذاری خارجی و نوع قراردادهای نفتی، دوره خوبی را در حوزه نفت و انرژی تجربه می‌کند، اما دسترسی عراق به تولید 6 میلیون بشکه نفت در روز با توجه به زیرساخت‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی‌اش بعید به نظر می‌رسد.

دکتر باقری به عنوان عضو جدید و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی معرفی شد

شورای راهبردی آنلاین: صبح امروز در مراسم تودیع جناب آقای دکتر سید عباس عراقچی، دبیر سابق شورا، جناب آقای دکتر علی باقری کنی به عنوان عضو جدید و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی معرفی شد و از تلاش های آقای دکتر عراقچی در دوران تصدی دبیری شورا تقدیر به عمل آمد.

Loading

أحدث المقالات

تلاش ترکیه برای عضویت در بریکس؛ هشداری به آمریکا و اتحادیه اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: نظم جهانی غرب محور حاکم بر جهان پس از دوران جنگ سرد باعث شد دولت‌ها خودشان را در یک سلسله مراتب مبتنی بر نقش و نفوذشان در نظام بین‌الملل مشاهده کنند. استیلای آمریکا منجر به بروز دیدگاه‌هایی متفاوت درباره روابط بین‌الملل و تغییر قدرت شد. ساختار بین‌المللی تک قطبی تاکنون نتوانسته است فرصت‌ها و پیشرفت برابر را برای بازیگران دولتی فراهم کند. پس از نظم جهانی وستفالی در سال 1648، مفهوم دولت‌های مستقل و برابر به یکی از رسوم اصلی در روابط بین‌الملل مدرن تبدیل شد. در این راستا بریکس گزینه خوبی را برای مشارکت فعالانه دولت‌ها در ساختارهای بین المللی غیرغربی جدید فراهم می‌کند.

ترفند نتانیاهو برای دور زدن دیوان بین‌المللی کیفری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی گفت: یاروین لوین، وزیر دادگستری رژیم اسرائیل به دستور بنیامین نتانیاهو از دادستان کل این رژیم خواسته اقدام به افتتاح یک پرونده کیفری برای انجام تحقیقات از نتانیاهو و یوآو گالانت درباره جنگ غزه کند. به نوشته رسانه‌ها، هدف از این اقدام دور زدن درخواست دیوان بین‌المللی کیفری برای صدور قرار بازداشت بین‌المللی علیه این دو مقام رژیم صهیونیستی عنوان شده است.

اهمیت و ضرورت مقابله با تصویرسازی هدفمند غرب درباره ادعای فروش موشک‌های بالستیک ایران به روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نوع تصویرسازی غرب و آمریکا از موضوع ادعای فروش و ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه خطرناک است که باید با یک دیپلماسی فعال مانع از آن شد.

تحلیلی بر برنامه عراق برای افزایش تولید نفت به 6 میلیون بشکه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هرچند عراق به لحاظ سرمایه‌گذاری خارجی و نوع قراردادهای نفتی، دوره خوبی را در حوزه نفت و انرژی تجربه می‌کند، اما دسترسی عراق به تولید 6 میلیون بشکه نفت در روز با توجه به زیرساخت‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی‌اش بعید به نظر می‌رسد.

دکتر باقری به عنوان عضو جدید و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی معرفی شد

شورای راهبردی آنلاین: صبح امروز در مراسم تودیع جناب آقای دکتر سید عباس عراقچی، دبیر سابق شورا، جناب آقای دکتر علی باقری کنی به عنوان عضو جدید و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی معرفی شد و از تلاش های آقای دکتر عراقچی در دوران تصدی دبیری شورا تقدیر به عمل آمد.

Loading

مؤلفه‌های نقش‌آفرینی مصر و ترکیه در لیبی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اگرچه شروع مجدد روند صلح سیاسی در لیبی بر نقش بازیگران داخلی متمرکز شده است، اما همچنان لازم است برای ارزیابی امکان تحقق صلح واقعی در میان جناح‌های رقیب لیبی به اقدامات بازیگران خارجی توجه شود.

وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا (Council Atlantic) در یادداشتی نوشت: عبدالفتاح السیسی پس از انتخابات ریاست جمهوری مصر در سال 2014، از ژنرال خلیفه حفتر رئیس ارتش ملی لیبی (LNA) پشتیبانی کامل نظامی، لجستیکی و اطلاعاتی انجام داد و وی را کاندیدایی ایده آل برای برقراری ثبات در لیبی و محافظت از منافع استراتژیک مصر در این کشور می‌دانست. بااین‌حال، شکست حفتر در کارزار نظامی در 2019-2020 استراتژی مصر را مختل کرده و قاهره را مجبور کرد هم‌زمان با حمایت از یک‌راه حل سیاسی، در برنامه‌های خود و کاهش حمایت از حفتر تجدیدنظر کند.

احیای روابط دیپلماتیک اخیر قاهره با دولت وحدت ملی طرابلس دقیقاً نشان‌دهنده تلاش سیسی برای تجدید ارزیابی استراتژی خود برای جلوگیری از تشدید درگیری‌های نظامی است. مصر به‌خوبی می‌داند که امنیت ملی و ثبات داخلی آن به‌طور اجتناب‌ناپذیری با سرنوشت لیبی درهم‌آمیخته است. این‌یکی از دلایلی است که مصر در ژوئن 2020 خط قرمز خود را در مورد پیشروی شبه‌نظامیان غربی به سمت مرزهای خود اعلام کرد و بلافاصله آتش‌بس پیشنهادی دولت توافق ملی را در اوت 2020 پذیرفت و از تلاش‌های مأموریت پشتیبانی سازمان ملل در لیبی برای ازسرگیری گفتگوی ملی بین جناح‌های رقیب حمایت کرد. مصر از آتش‌بس امضاشده در ژنو در 23 اکتبر سال 2020 نیز حمایت کرد.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد دولت مصر تمایل خود برای حمایت از عبدالحمید دبیبه، نخست‌وزیر جدید لیبی را با پیشنهاد بازگشایی سفارت مصر در طرابلس و همچنین امضای چندین تفاهم‌نامه در بخش‌های اساسی – ازجمله انرژی، ارتباطات، زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و حمل‌ونقل — در جریان سفر نخست‌وزیر مصر به پایتخت لیبی در ماه آوریل، نشان داده است. بازدید نماینده ویژه آمریکا در لیبی از قاهره در ماه می زمینه را برای سطوح جدید همکاری بین مصر و ایالات‌متحده در لیبی فراهم کرده است.

بنابراین، بدیهی است که محورهای سیاست مصر در لیبی در حال انطباق با تحولات میدانی هستند و پیامدهای گسترده‌تری در منطقه دارند. در این مرحله، برای مصر بسیار حیاتی است که بااحتیاط از استراتژی عربستان و امارات فاصله بگیرد تا یک نقش مستقل و تسهیل‌کننده صلح را در پرونده لیبی در نظر بگیرد. درعین‌حال، به نفع قاهره است که اعتدال بیشتری در سطح بین‌المللی نشان دهد تا از بروز تنش‌های احتمالی با دولت جدید ایالات‌متحده جلوگیری کند.

به‌علاوه، تعدیل روابط با ترکیه در سطح منطقه‌ای برای ارزیابی امکان مصالحه مناسب با آنکارا ضروری است. در این سناریوی جدید، ستون استراتژی قاهره ساماندهی بخش امنیتی در لیبی است. به نظر می‌رسد که قاهره در تلاش است تا برای خلیفه حفتر و افراد حلقه وی نقشی در نیروهای مسلح آینده – که از طریق ساماندهی بخش امنیتی ایجاد می‌شود – پیدا کند، چراکه به حاشیه رفتن حفتر می‌تواند منجر به تقویت خطرناک گروه‌های مسلح همسو با ترکیه در لیبی و افزایش نفوذ شبه‌نظامیان طرابلس شود.

بنابراین، دلایلی برای ازسرگیری یک گفتگوی رسمی دیپلماتیک بین قاهره و آنکارا وجود دارد. در جریان گفتگوهای دوجانبه سطح بالا که در ماه می در قاهره برگزار شد، دو طرف زمینه‌های اصلی همکاری برای آینده نزدیک را تعیین کردند که عبارت بود از لیبی و نیاز مشترک برای دستیابی به ثبات بیشتر در منطقه مدیترانه شرقی.

بااین‌حال، مصر تاکنون بااحتیاط به اقدامات ترکیه واکنش نشان داده است، زیرا علیرغم زمینه‌های مثبت «معامله بزرگ» احتمالی بین دو کشور، منافع متضاد به‌خصوص در مورد لیبی هنوز هم وجود دارد. در سطح نظامی، ترکیه می‌تواند خروج هزاران مزدور سوری موردحمایت ترکیه از لیبی را قبول کند (ارزیابی دقیق این تعداد دشوار است)، بااین‌وجود یک حضور نظامی پایدار را طبق توافقنامه دفاعی 2019 بین ترکیه و لیبی حفظ می‌کند. این موضع برای دولت مصر کاملاً غیرقابل‌قبول است، زیرا از شرط خود مبنی بر اینکه نیروهای ترکیه و مزدوران وابسته باید کشور را ترک کنند عقب نخواهد نشست.

مصر می‌ترسد که حمایت نظامی آنکارا از طرابلس همراه با حمایت طولانی‌مدت ترکیه از اخوان‌المسلمین بتواند یک دولت اسلامی در طرابلس ایجاد کند. این خطری است که رئیس‌جمهور مصر نمی‌خواهد، حتی در ازای یک توافق کلی با آنکارا، آن را اجرا کند زیرا این وضعیت را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند. مصر همچنان وضعیت لیبی را از دریچه امنیتی مشاهده می‌کند. علی‌رغم فشار دیپلماتیک، روند تصمیم‌گیری مصر همچنان تحت کنترل یک وسواس امنیتی است – تا جایی که سیاست خارجی لیبی به‌جای وزارت خارجه توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نزدیک به سیسی شکل می‌گیرد.

توافق با ترکیه می‌تواند نقش نظامی، سیاسی و اقتصادی مصر را در لیبی حفظ کند و فرصتی برای تقویت روابط اقتصادی با لیبی فراهم کند. علاوه بر این در صورت اقدام هم‌زمان قاهره و آنکارا، توانایی یکپارچه کردن یک‌راه حل سیاسی در لیبی شکننده دوچندان می‌شود، به‌طوری‌که هیچ بازیگر منطقه‌ای یا اروپایی توانایی انجام این کار را ندارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *