جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا ۸۱ جنگنده از رده خارج شوروی را به قیمت هرکدام «کمتر از ۲۰ هزار دلار» از قزاقستان خریده است

این خرید بزرگ پس از آن انجام شد که قزاقستان به منظور ارتقای ناوگان هوایی خود، ۱۱۷ هواپیمای نظامی متعلق به دوران شوروی از جمله رهگیر‌های میگ-۳۱، بمب‌افکن‌های جنگنده میگ-۲۷، جنگنده‌های میگ-۲۹ و بمب‌افکن‌های سوخو-۲۴ مربوط به دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی را به حراج گذاشت.

استفاده دیوید کامرون از جت لاکچری ۴۲ میلیون پوندی در سفر آسیای میانه انتقادها را برانگیخت

دیوید کامرون، وزیر امورخارجه بریتانیا به دلیل استفاده از یک جت گران‌قیمت به ارزش ۴۲ میلیون پوند با امکانات رفاهی خاص و اختصاصی در سفر پنج روزه‌اش به آسیای مرکزی مورد انتقاد قرار گرفت.

ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه

ناتوانی بیش از یکصد گروه شبه نظامی مسلح و مورد حمایت ترکیه در برقراری امنیت در مناطق شمالی حلب و ادلب سبب شده تا علاوه بر موج انفجارها و درگیری های داخلی میان فرماندهان این گروه ها، نارضایتی های مردمی اهالی این مناطق علیه گروه های مزبور قوت بگیرد.

Loading

تأثیر تحریم‌های غرب بر حوزه نظامی روسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در واکنش به جاسوسی سایبری، دخالت در انتخابات آمریکا و مسمومیت الکسی ناوالنی رهبر مخالفان روسیه، جو بایدن از دور جدید تحریم‌ها و اخراج مقامات روسی خبر داده است؛ اما به‌راستی این تحریم‌ها به‌اندازه کافی به صنعت دفاعی روسیه آسیب می‌رساند تا رفتار تهاجمی کرملین را مهار کند یا نه؟

وب‌سایت اندیشکده آمریکایی رند (RAND) در یادداشتی نوشت: آمریکا 32 فرد و نهاد روسی را به لیست تحریم‌های این کشور اضافه کرد. برخی معتقدند تشدید تحریم‌‌ها و اخراج دیپلمات‌‌ها باعث کنترل رفتار پوتین شده است. روسیه تعداد زیادی از نیروهای نظامی خود را از مرز اوکراین عقب کشیده است، اگرچه باقی ماندن برخی از تجهیزات نظامی آن همچنان تهدیدی برای اوکراین است. علاوه بر این، مشارکت پوتین در اجلاس آب و هوایی به میزبانی بایدن و دیدار آتی دو رهبر در ماه ژوئن نشانه‌هایی از تعدیل رویکرد پوتین در قبال دولت جدید آمریکا است. بااین‌حال، سوابق کرملین نشان نمی‌دهد که پوتین عقب‌نشینی می‌کند و رویکردی مسئولیت‌پذیرانه‌تر را اتخاذ خواهد کرد.

از زمان حمله نظامی روسیه به کریمه و جنوب شرقی اوکراین، پوتین به دنبال راه‌هایی برای کاهش فشارهای اقتصادی غرب بوده است. تحریم‌های فعلی، توانایی روسیه برای واردات تجهیزات و ابزارآلات صنعتی کارآمد را محدود خواهد کرد و با گذشت زمان، تأثیر زیادی در بخش تولید فناوری‌های پیشرفته روسیه خواهد داشت. روسیه برای کاهش تأثیر تحریم‌ها بر صنعت تولید، برنامه واردات خود در بخش‌های اصلی صنعتی را تغییر داد، اما هنوز تا رسیدن به اهداف موردنظرش فاصله دارد. به‌عنوان‌مثال، تلاش‌های مستمر روسیه برای جایگزین کردن برخی تجهیزات اصلی مانند موتورها و مواد کامپوزیتی بال هواپیما که قبلاً سازندگان اوکراینی و غربی آن‌ها را تأمین می‌کردند، هنوز به نتیجه نرسیده است. این مسئله منجر به تأخیر در توسعه جنگنده‌های نسل پنجم سوخو-۵۷ و هواپیماهای غیرنظامی مانند ایرکوت ام‌سی-۲۱ شده است. نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه سال گذشته اذعان داشت که صنعت دفاعی روسیه «هنوز به فن‌آوری‌های خارجی وابسته است».

اگرچه روسیه برای تأمین برخی قطعات به چین روی آورده است، اما این قطعات با کیفیت اقلامی که روسیه قبلاً از اوکراین یا کشورهای همسو با آمریکا مانند آلمان و ژاپن وارد می‌کرد، یکسان نیستند. با گذشت زمان، این مشکلات می‌تواند بر کیفیت سلاح‌های پیشرفته روسی به‌عنوان اصلی‌ترین کالای صادراتی روسیه تأثیر بگذارد.

علاوه بر نفت و گاز، سلاح‌های پیشرفته متعارف جزو اصلی‌ترین صادرات روسیه هستند؛ اما حتی اگر در حوزه فروش سلاح نیز بازاریابی خوبی صورت گیرد، صادرات تسلیحات روسیه دیگر به‌اندازه گذشته سودآور نخواهد بود. در گزارش اخیر موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، صادرات تسلیحات روسیه در چهار سال گذشته (2020 – 2016) در مقایسه با چهار سال قبل از آن (2015-2011) 22 درصد کاهش‌یافته است. اقدامات دیپلماتیک آمریکا تعدادی از کشورها مانند اندونزی و مراکش را مجبور کرده تا برای تأمین سامانه‌های امنیتی خود تجهیزات غیر روسی را جایگزین کنند. اگرچه این تلاش‌ها، فروش تسلیحات روسی را متوقف نکرده است، اما کاهش فروش آن، هزینه‌ای که ارتش روسیه برای مدرنیزه‌سازی نظامی نیاز دارد را افزایش می‌دهد، زیرا در این صورت تولید به‌صرفه نخواهد بود.

روسیه اقدامات دیگری نیز برای کمک به فروش تسلیحات خود در خارج از این کشور انجام داده است. به‌عنوان‌مثال، روسیه سعی کرده با انجام معاملات با ارزهای ملی به‌جای دلار آمریکا یا در پیش گرفتن معاملات تهاتری، به نحوی تحریم‌ها را دور بزند. روسیه همچنین محدود کردن دسترسی به اطلاعات فروش تسلیحات خود را آغاز کرده تا از شرکت‌های روسی که هنوز تحت تحریم نیستند محافظت کند. اگرچه این اقدامات موفقیت محدودی داشته‌اند، اما روسیه از فشارهای تحریم مصون نیست.

سه سال پیش، کنگره آمریکا قانونی تصویب کرد که هدف آن منصرف کردن کشورها از خرید تسلیحات پیشرفته روسی بود تا از این طریق رفتارهای مخرب روسیه را مهار کند. اگرچه تهدید آمریکا برای تحریم کشورهایی که سلاح روسی خریداری می‌کنند باعث شده تا بعضی کشورها در خرید تسلیحات روسی بازنگری کنند، اما این اقدام به روابط دوجانبه آمریکا با برخی کشورها آسیب‌زده است؛ چراکه مصوبه کنگره مجازات برخی کشورهای ثالث را به دنبال داشته است. بااین‌حال، وقتی کشورها خرید تسلیحات روسی را متوقف ‌کنند، توانایی روسیه برای گسترش نفوذ خود در سراسر جهان کمتر شده و بودجه اقدامات تهاجمی روسیه نیز کاهش می‌یابد.

با عدم خرید تسلیحات روسی، کشورها می‌توانند به مسکو اعلام کنند که دخالت روسیه در امور سایر کشورها هزینه دارد. درعین‌حال، کشورهای تولیدکننده اسلحه زیادی وجود دارند که می‌توانند جایگزین تسلیحات روسی شوند.

اگرچه به نظر می‌رسد تحریم‌های اعمال‌شده علیه صنعت دفاعی روسیه تأثیرات زیادی داشته است، اما ممکن است موجب تعدیل رویکردهای بین‌المللی روسیه نشود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *