جدیدترین مطالب

نیاز ایران و محور مقاومت به راهبرد جدید

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: خاورمیانه که زمانی به عنوان مهد تمدن و فرهنگ شناخته می شد، این روزها به مهد تحولات عجیب و عبرت آموز سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. در حالیکه تصور می شد مقاومت مردم لبنان، رایزنی‌های گسترده سیاسی و فشار نهادهای بین المللی رژیم اسرائیل را تحت فشار قرار داده تا به تجاوزات ضد حقوق بشری خود در منطقه پایان دهد و این ختم جنگ می تواند مایه تضعیف و بی آبرویی طولانی مدت برای این رژیم باشد، پروژه بعدی آن برای تداوم بحران در منطقه و تضعیف حلقه های بعدی دشمنان خود با سرعتی باور نکردنی کلید خورد.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

تحلیلی بر رویکرد احتمالی ترامپ در حوزه سیاست خارجی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اگرچه چگونگی مقابله با تهدید چین، موضوع اول سیاست خارجی آمریکا خواهد بود، اما جامعه آمریکا در جنگ اقتصادی تمام عیار با چین، دولت این کشور را همراهی نخواهند کرد.

Loading

أحدث المقالات

نیاز ایران و محور مقاومت به راهبرد جدید

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: خاورمیانه که زمانی به عنوان مهد تمدن و فرهنگ شناخته می شد، این روزها به مهد تحولات عجیب و عبرت آموز سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. در حالیکه تصور می شد مقاومت مردم لبنان، رایزنی‌های گسترده سیاسی و فشار نهادهای بین المللی رژیم اسرائیل را تحت فشار قرار داده تا به تجاوزات ضد حقوق بشری خود در منطقه پایان دهد و این ختم جنگ می تواند مایه تضعیف و بی آبرویی طولانی مدت برای این رژیم باشد، پروژه بعدی آن برای تداوم بحران در منطقه و تضعیف حلقه های بعدی دشمنان خود با سرعتی باور نکردنی کلید خورد.

روسیه و پیروزی ترامپ؛ وضعیتی آمیخته با تردید، قاطعیت و انتظار برای یک پیشنهاد

شورای راهبردی آنلاین -رصد: واکنش‌های رسمی روسیه به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محتاطانه و در عین حال منسجم بوده و این تصور را به وجود می‌آورد که یک علامت سیاسی عمدی است که هدف آن هم مخاطبان داخلی روسیه (کاهش انتظارات برای پایان سریع جنگ و بهبود روابط با آمریکا) و هم دولت آینده ترامپ است (ابراز قدردانی از اظهارات او درباره تمایلش به پایان دادن به رویارویی نظامی و بهبود روابط).

دغدغه‌های شرکت‌های ترکیه‌ای در مذاکرات‌شان با شرکت‌های چینی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بسیاری از شرکت‌های چینی در مناقصات داخلی ترکیه با استفاده از حمایت مالی پروژه اگزیم‌بانک چین و ارائه قیمت‌های رقابتی، پروژه‌ها را به دست می‌گیرند. در حالی که مناقصه نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی به پایان رسیده است، اخبار اخیر از برنامه‌های تولید سالانه 150000 خودروی برقی در منطقه صنعتی سازمان یافته مانیسا حکایت دارد. خاطرنشان می‌شود که در مرحله تولید 2500 کارگر چینی مشغول به کار خواهند شد. اما این کارگران چگونه اسکان داده و تغذیه می‌شوند و چگونه در جامعه محلی ادغام می‌شوند؟ واضح است که فرآیندهای مربوطه بسیار پیچیده است.

جنگ اوکراین و تشدید شکاف میان شرق و غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنگ نیابتی زمانی است که دو کشور به طور غیرمستقیم و با حمایت از شرکت کنندگان در حال جنگ، با یکدیگر می‌جنگند. نمونه‌های کلاسیک دوران جنگ سرد عبارتند از بحران کنگو در دهه 1960 و بحران آنگولا در دهه 1970، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده هر یک از جناح‌های متخاصم در یک جنگ داخلی با پول، اسلحه و گاهی اوقات سربازان از کشورهای دیگر حمایت کردند، اما خود هرگز مستقیماً درگیر جنگ نشدند. براین اساس، رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو و در حمایت همه جانبه از اوکراین همه نشانه‌های جنگ نیابتی آنها علیه روسیه را دارد.

پیامدهای درخواست بازداشت رهبر نظامی میانمار توسط دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی میانمار، با اتهام جنایت علیه بشریت به دلیل کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا روبه‌رو است. این جنایات که بیش از یک میلیون نفر از مردم میانمار را تحت تأثیر قرار داد، بین ماه‌های آگوست تا دسامبر 2017 رخ داد. در این مدت، ارتش میانمار عملیاتی تحت عنوان “پاکسازی” را با بهانه مبارزه با گروه‌های مسلح آغاز کرد که منجر به نسل‌کشی مسلمانان استان راخین در غرب میانمار شد. این عملیات با کشتار وسیع بیش از 200 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا و آوارگی حدود 700 هزار نفر همراه بود. دیوان کیفری بین‌المللی این اقدامات را به عنوان مصادیق نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شناسایی کرده است.

سیاست ترکیه در قبال روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا وزیر بازرگانی ترکیه تایید کرد که سیستم گمرک ترکیه، به روی تجارت با رژیم صهیونیستی، به طور کامل بسته شده است. این خبر با حواشی و سوال‌های بسیاری مواجه شد و یکی از مهمترین پرسش‌ها این بود که چرا ترکیه تصمیم به چنین اقدامی گرفت و درعمل تا چه حد جدی می‌باشد و پیامدهای آن بر مناسبات طرفین چه خواهد بود؟

آخرین فرصت آلمان برای بازتعریف نقش خود در اروپا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: انتظار می‌رود که مبارزات انتخاباتی پیش رو در آلمان بر مسائل داخلی متمرکز باشد. این موضوع که آیا این کشور آماده به عهده گرفتن نقشی بزرگ‌تر برای رهبری اروپا است، به ویژه وقتی مساله به اوکراین مربوط باشد، همچنان نامشخص است.

تحلیلی بر رویکرد احتمالی ترامپ در حوزه سیاست خارجی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اگرچه چگونگی مقابله با تهدید چین، موضوع اول سیاست خارجی آمریکا خواهد بود، اما جامعه آمریکا در جنگ اقتصادی تمام عیار با چین، دولت این کشور را همراهی نخواهند کرد.

Loading

درس های آمریکایی از تحریم روسیه

1398/04/03 | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: تحریم های آمریکا و اروپا علیه روسیه، بیانگر تکامل چشمگیر ابزار تحریم‌هاست. مقامات این کشورها تحریم های نوینی بر بخش های مالی و انرژی روسیه اعمال کردند تا بدین طریق هزینه‌های زیادی بر روسیه وارد سازند و تاثیر متقابل آن بر اقتصاد آمریکا و اروپا را به حداقل برسانند.

پیتر ای. هرل در مقاله‌ای که مرکز امنیت آمریکای نوین منتشر کرد، نوشت: تصمیم آمریکا و اروپا در ایجاد این ابزار جدید لازمه اتخاذ رویکردی نوین برای اعمال تحریم علیه اقتصادی است که حجم آن دو برابر تولید ناخالص داخلی همه کشورهای مورد تحریم آمریکاست.

هرچند که این شکل از تحریم، خاص شرایط روسیه طراحی شده، اما این نوآوری‌ها، حاوی درس‌های مهمی برای آینده سیاست تحریم است.

 

آغاز تحریم علیه روسیه

ابتدای سال 2014، تعداد کمی از مقامات آمریکا و اروپا پیش بینی می کردند که روسیه، شبه جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کند و در شرق اوکراین مداخله روزافزون داشته باشد، اما با گذشت زمان، روسیه نیروهای نظامی خود را در شبه جزیره کریمه مستقر کرد و گزارش هایی نیز از شورش های طرفداران روسیه در شرق اوکراین به گوش رسید.

متعاقب آن مقامات آمریکایی و اروپایی در واشنگتن و بروکسل گرد هم آمدند تا واکنشی سیاسی به این تهاجم روسیه اتخاذ کنند. نتیجه این نشست ها، بهره گیری از ابزار تحریم ها به عنوان عنصر راهبردی آمریکا و اروپا بود. مقامات این کشورها هر چند راه حل عملی برای ارسال تسلیحات کافی به اوکراین برای پیروزی در جنگ علیه روسیه نیافتند، اما از اقدامی که خطر رویارویی نظامی مستقیم روسیه و غرب را محتمل می ساخت نیز اجتناب می کردند. در همین حال، آنها دریافتند که تحمیل هزینه ها بر روسیه برای بازداری این کشور از تهاجم بیشتر و ترغیب آن به راه حل دیپلماتیک برای این بحران اساسی است.

 

چالش های اعمال تحریم های وسیع اقتصادی

با همه این احوال، اعمال تحریم های وسیع اقتصادی علیه روسیه چالش های زیادی برای مقامات آمریکا درپی داشت. این چالش ها حتی برای مقامات اتحادیه اروپا جدی تر بود، چرا که مقامات آمریکا، آنها را به عنوان شرکای کلیدی در این زمینه تصور کرده و تجارت اتحادیه اروپا با روسیه و سرمایه‌گذاری آنها در این کشور را به عنوان اهرم اقتصادی قدرتمندی برای اعمال تحریم ها علیه روسیه قلمداد می کردند.

بر همین اساس لازم بود تا سیاستمداران دو سوی آتلانتیک درباره پیامدهای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه تامل بیشتری می‌کردند و ارزیابی دقیق تری از مخاطرات آن از جمله هزینه های آن بر بخش خصوصی آمریکا و اروپا، ریسک بازارهای عمده و چالش های حقوقی احتمالی داشتند؛ چرا که اولا، بزرگی حجم اقتصاد روسیه مقامات غربی را مجبور می کرد تا هزینه های متقابل تحریم ها بر شرکت های آمریکا و اروپا را مورد توجه قرار دهند؛ ثانیا، موج دادرسی قضایی مربوط به تحریم ها در دادگاه های اروپا، توان اتحادیه اروپا را در اقدام به بلوکه کردن دارایی های اشخاص و شرکت ها محدود می ساخت.

 

نوآوری در ابزار تحریم ها

در مواجهه با لزوم تحریم روسیه و در مقابل هزینه هایی که این تحریم‌های سنتی تجاری و مالی بر شرکت‌های غربی تحمیل می کرد، سیاستمداران آمریکا و اروپا ابزارهای تحریمی نوینی را ایجاد کردند تا این چالش را مدیریت کنند. همچنانکه در بخش مالی، درصدد ایجاد محدودیت های خلاقانه جدیدی بودند که موسسات مالی اروپا و آمریکا را از ارائه تسهیلات بیش از 90 روزه به شرکت های تحریم شده فعال در بخش انرژی روسیه منع می کرد.

در مورد بخش انرژی روسیه نیز مقامات غربی بر تاثیر تحریم ها بر تولید کنونی روسیه تمرکز داشتند و با توجه به اهمیت انرژی روسیه در بازار انرژی جهان، به دنبال راهی برای جلوگیری از ورود گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا بودند.

همچنین، در رابطه با بخش دفاعی روسیه، مقامات غربی رویکردی متعارف در تحریم داشتند، به نحوی که آمریکا دارایی 14 شرکت دفاعی روسیه را مسدود و همگام با اروپا محدودیت هایی را بر صادرات کالاهایی دارای کاربری دوگانه به بخش دفاعی روسیه اعمال کرد.

 

 درس هایی برای توسعه ابزار تحریم در آینده

سیاستمداران و بخش خصوصی می توانند از تجربه تحریم بخش های جداگانه روسیه چند درس بیاموزند. نخست آنکه، موفقیت تحریم ها در اعمال فشار کلان اقتصادی و مالی بر روسیه و به حداقل رساندن هزینه‌های متقابل آن برای آمریکا و اروپا، بیانگر توانایی سیاستمداران در جلب توجه کارشناسان متخصص در این زمینه است که قادرند تحلیلی دقیق از صنعت و کشور مورد هدف ارائه کنند.

و دیگر آنکه مقامات اعمال کننده تحریم در آمریکا و اروپا نیازمند حلقه بازخوردی موثر با بخش خصوصی هستند. مقامات غربی در طول سال 2014 به طور گسترده با تجار بخش خصوصی مشاوره می کردند که این امر اطلاعات ذی‌قیمتی در اختیار آنان می گذاشت تا تحریم‌هایی را طراحی کنند که هزینه متقابل ناچیزی داشته باشد.

 

پیشنهادات

از درس هایی که تجربه تحریم روسیه در اختیار می گذارد چند توصیه برای سیاستمداران آمریکا و اروپا قابل طرح است.

– مقامات آمریکا و اروپا باید به افزایش سرمایه گذاری خود در بخش هایی ادامه دهند که آنها را قادر می‌سازد تا نقاط آسیب پذیر را شناسایی کنند و هدف قرار دهند.

– مقامات آمریکا بایستی بیش از پیش سازوکارهای بازخورد منظم برای هماهنگی بیشتر با بخش خصوصی را ایجاد کنند.

– لازم است که بخش خصوصی با احتمالات نوآوری های بیشتر در تحریم ها سازگار شوند. روشن است که فناوری فعلی راه حلی کارآمد و مقرون به صرفه برای شناسایی معاملات ممنوعه در اختیار نمی گذارد. شرکت ها باید برای ایجاد راه حلی قابل انطباق که قادر به شناسایی معاملات معین باشد، فعال شوند و آمریکا هم باید آنها را در رسیدن به این هدف یاری کند.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *