جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

Loading

راه‌حل دو دولتی برای فلسطین در معرض فروپاشی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بحران کنونی بین اسرائیل و فلسطین در قدس شرقی، میان اعراب و یهودیان در شهرهای اسرائیل و بین اسرائیل و حماس، مشابه هیچ‌یک از خشونت‌های دوره‌های قبل که توسط رهبران سیاسی و ورشکسته رژیم صهیونیستی بر غیرنظامیان فلسطینی و اسرائیلی اعمال شده، نیست. درگیری‌های اخیر مانند سال 2009، 2014 یا انتفاضه دوم نیست. این‌یک رویداد جدید است که به پایان راه‌حل دو دولتی منجر خواهد شد.

وب‌سایت اندیشکده بروکینگز آمریکا در یادداشتی نوشت: گره‌گشایی از وضعیت فعلی تنها از طریق اصلاح کارکرد سیاسی سیستم حزبی اسرائیل و ساختار فعلی حکومت فلسطین صورت خواهد گرفت.

درگیری خشونت‌بار غزه، نتیجه اقدامی بود که دولت اسرائیل در بهار سال گذشته به‌منظور الحاق سرزمین‌های کرانه باختری انجام داد.

سال‌هاست که تندروهای اسرائیل و فلسطین سعی در پاک کردن یا حداقل کم‌رنگ کردن خط سبز دارند. این خط سبز بر اساس موافقت‌نامه آتش‌بس موقت ۱۹۴۹ تعیین‌شده؛ و مذاکرات مربوط به تعیین مرزهای دائمی آن هنوز انجام نشده است. بر اساس خط سبز یا مرز‌های 1967 که محصول متارکه جنگ 1949 و کشیده شده میان اسرائیل و مصر، اردن، لبنان و سوریه بود، نوار غزه توسط مصر و کرانه باختری توسط اردن اداره می‌شدند؛ اما مقامات دو طرف این خط را از نقشه‌های دولت و کتب درسی پاک کردند و شعارهایی مانند «از رودخانه تا دریا» یا «هیچ سکونتی غیرقانونی نیست» را مطرح کردند. در مقابل این فشارها، از سال 1993 تا سال گذشته، تعهد رهبران اسرائیل و فلسطین برای مذاکره به‌منظور پایان دادن به درگیری‌ها از طریق مصالحه ارضی همچنان پابرجا بود که نتیجه آن به‌عنوان «راه‌حل دو دولتی» ارائه شده است، اگرچه گروه‌های فشار با رویکردهای توسعه‌طلبانه، نقشه‌ها و شعارهای خود، با آن مخالفت کرده‌اند.

سیاست رهبران سیاسی اسرائیل در سال 2020، تحت حمایت دونالد ترامپ، به سمت پایان دادن به تعهدات اسلو در خصوص مذاکره درباره سرزمین‌‎ها و مرزها، درگیری‌ها را به‌جای حساسی رساند. طرح الحاق کرانه باختری توسط اسرائیل نیز باعث فروپاشی شبکه هماهنگی امنیتی، اقتصادی و نظارتی اسرائیل و فلسطین در کرانه باختری شد. هنگامی‌که طرح الحاق در اوت 2020 متوقف شد، برخی از این همکاری‌ها از سر گرفته شد؛ اما خروج رسمی اسرائیل از مذاکرات سازش، به‌موازات گسترش شهرک‌سازی‌ها و جابجایی اجباری خانواده‌های فلسطینی در قدس شرقی و کرانه باختری، بحران جدید را اجتناب‌ناپذیر کرد. این امر اثبات کرد که چارچوب پیمان اسلو به پایان رسیده و منطق نظم حاکم در کرانه باختری، ازجمله وجود تشکیلات خودگردان فلسطین در آن، از بین رفته است.

27 سال پس از امضای پیمان اسلو در سال 1993، مرزهای جدیدی برای درگیری ایجاد شده است. در طول این 27 سال درگیری‌های گسترده‌ای شکل‌گرفته است که هزاران نفر از مردم اسرائیل و فلسطین را به کام مرگ کشانده، باعث تحریم حزب‌الله و حماس شده، به گسترش مداوم شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری و درنهایت به ایجاد محدودیت‌های شدید برای ساکنان فلسطینی کرانه باختری و غزه منجر شده است.

در طول این دوره، چشم‌انداز راه‌حل دو دولتی و تعهد رهبران اسرائیل و فلسطین برای مذاکره در مورد آن، بیش‌ازپیش در معرض فروپاشی قرار گرفته است. حدود پنج میلیون نفر در اردوگاه‌های کرانه باختری و نوار غزه سکونت دارند که فاقد تابعیت مشخص بوده و در بی‌عدالتی و فقر کامل زندگی می‌کنند.

مناطق مختلف درگیری اسرائیل و فلسطین در قدس شرقی، در خیابان‌های شهرهای اسرائیل، غزه و آسمان‌های اسرائیل، نشان می‌دهد که مرزهای درگیری تا چه حد گسترده شده است. فلسطینی‌ها در قدس شرقی و در غزه، شرایط مناسبی ندارند، از همین رو همه آن‌ها ناامید و حتی خشمگین هستند، هم به دلیل رعایت نشدن حقوق، آزادی‌ و منافع فلسطینی‌ها و هم به دلیل برخورد نابرابرانه‌ای که از سوی مقامات اسرائیلی با آن‌ها می‌شود. اعتراضات شهرهای اسرائیل نیز نشان داد که تعداد زیادی از یهودیان اسرائیلی، مردم فلسطین را به‌عنوان دشمنان اصلی خود تلقی می‌کنند.

ورشکستگی رهبری سیاسی در هر دو طرف دلیل دیگری است که باعث شده تا این بحران نسبت به گذشته بسیار بدتر و بسیار گسترده‌تر باشد. اسرائیل طی دو سال چهار انتخابات برگزار کرد، چراکه مذاکرات ائتلاف به دلیل وضعیت سیاسی کشور شکست‌خورده است. «عدم حل مسائل» توسط بنیامین نتانیاهو نیز به بحران‌ها دامن زده است. ماندن محمود عباس در قدرت نیز بی‌فایده است.

در آخرین دور خشونت‌ها نیز، دوستان عرب جدید اسرائیل و دولت بایدن سعی در به حاشیه بردن این درگیری‌ها داشته‌اند. اگرچه ممکن است آن‌ها ترجیح دهند برای دستیابی به اولویت‌های بالاتر، روی همکاری با اسرائیل تمرکز کنند، اما بحران کنونی تهدیدکننده اجماع شکننده آن‌ها است، منطقه شکننده را بی‌ثبات‌تر کرده و توجه دولت جدید آمریکا را از سایر اهداف سیاست خارجی منحرف می‌کند.

تحقق راه‌حل دو دولتی برای پایان بخشیدن به درگیری‌های طولانی‌مدت اسرائیل و فلسطین تا حد زیادی دور از دسترس بوده و انتخاب گزینه‌های دیگر نیز وحشتناک هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *