جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

جنگ حامیان و مخالفان بایکوت اسرائیل

جنگ حامیان و مخالفان بایکوت اسرائیل

با تداوم و تشدید جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، علاوه بر تبعات سیاسی و حقوقی و همچنین فشارهای جدی رسانه ای و افکار عمومی که حتی به جنگ جامعه آمریکا با دولت بایدن هم منجر شده است و معترضین به کشتار صهیونیست‌ها، سنگر دانشگاه‌های آمریکا را تسخیر کردند، فضایی را به وجود حتی محافل آکادمیک و علمی هم به دنبال بایکوت چهره‌های صهیونیست است؛ اتفاقی که اگر ‌بی نظیر نباشد می‌تواند به عنوان یک اتفاق کم نظیر تلقی شود. البته پیشتر هم رسانه‌ها و گزارشات خبری حکایت از این داشت که طی ۸ ماه گذشته که اشغالگران کشتار مردم فلسطین در باریکه غزه را بدون توجه به فضای بین المللی در دستور کار دارند، سبب بایکوت دیپلماتیک آنها شده بود. یعنی وزارت امور خارجه برخی کشورها و حتی سران دولت‌ها از دیدار رسمی با مقمات صهیونیست در منظر افکار عمومی و رسانه‌ها و با حضور فیلمبرداران و عکاسان و روزنامه نگاران و خبرنگاران خودداری می‌کردند و یا اساساً از پذیرش هیئت‌های دیپلماتیک صهیونیستی جلوگیری می‌کردند.
Loading

رویکرد دولت‌های عرب حاشیه خلیج‌فارس در قبال عراق و رابطه‌اش با ایران

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دولت‌های عرب حاشیه خلیج (فارس) ازنظر دامنه، مقیاس و اهمیت روابطشان با عراق پشت سر ایران قرار دارند. از زمان کنار رفتن نوری المالکی، نخست‌وزیر سابق عراق در سال 2014، روابط خلیج (فارس) با عراق به شکل ملایمی احیاشده اما پیشرفت در توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی ناهموار بوده است. دولت‌های خلیج (فارس) در قبال سرمایه‌گذاری سنگین در عراق همچنان محتاط هستند. درعین‌حال به دلیل حضور دیپلماتیک و نظامی آمریکا و اروپا در عراق که به دولت‌های عربی اطمینان می‌دهد این کشور تهدیدی فوری برای امنیتشان نیست، درجاتی از رضایت نیز وجود دارد.

نصیبه یونس در تحلیلی که در وب‌سایت شورای روابط خارجی اروپا منتشر شد، نوشت: وقتی دولت‌های خلیج‌(فارس) با عراق وارد تعامل می‌شوند، اغلب ارتباطشان نامناسب، کوتاه‌مدت و غیر راهبردی است اگرچه تفاوت‌هایی میان این کشورها وجود دارد. این دولت‌ها به‌ویژه به دنبال شناسایی بازیگران سیاسی خاص در عراق بوده‌اند تا از آن‌ها حمایت کنند؛ اما این امر همواره با شکست روبرو بوده و از منظر دولت‌های حاشیه خلیج‌(فارس) نتیجه اندکی داشته و به اعتبارشان در عراق لطمه زده است. تعاملات مثبت‌تر بر توسعه پروژه‌های مشترک اقتصادی متمرکز بوده است؛ اما دولت‌های حاشیه خلیج‌(فارس) از روند آهسته پاسخ‌های بوروکراسی عراق به این پروژه‌ها ابراز ناامیدی و تلاش کرده‌اند تا مشخص کنند که آیا این امر ناشی از کارشکنی سیاسی عمدی بوده یا ضعف ظرفیت حکمرانی عراق.

درعین‌حال ایران روابط گسترده سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی در سراسر عراق و نه‌فقط در نواحی شیعه‌نشین دارد. این روابط ارزش قابل‌توجهی برای اقتصاد ایران و توانش برای قدرت آفرینی منطقه‌ای و فراتر از آن دارد. رویکرد ایران به لحاظ انعطاف، دوام و چشم‌انداز بلندمدت آن قابل‌توجه است.

حضور قوی ایران در عراق رهبران کشورهای عرب حاشیه خلیج‌(فارس) را از تعامل عمیق‌تر با این کشور دلسرد می‌کند. ایران یک رویکرد راهبردی عمل‌گرا در قبال عراق دارد، برای افزایش نفوذش همکاری گسترده‌ای دارد و درعین‌حال به‌سختی می‌کوشد تا حمایت اقتصادی عراق را به‌ویژه در رقابت با آمریکا حفظ کند.

در این تحلیل با ادعای ناخرسندی افکار عمومی عراق از نفوذ ایران آمده است که این ناخرسندی به دولت‌های عربی اجازه می‌دهد تا چهره مثبتی از خود به‌عنوان سرمایه‌گذاران بالقوه در اقتصاد عراق نشان دهند.

این گزارش ضمن مصاحبه با تحلیلگران، رهبران سیاسی و مشاوران مسائل خلیج‌(فارس) استدلال می‌کند که دولت‌های خلیج‌(فارس) فرصت دارند خودشان را ازنظر افکار عمومی عراق متمایز از ایران نشان دهند و می‌توانند این کار را با رد آشکار رویکرد ایران و دنبال کردن رابطه‌ای نزدیک انجام دهند که به نفع افکار عمومی عراق باشد و به استقلال حاکمیت دولت عراق احترام بگذارد. این به معنای سرمایه‌گذاری برای توسعه روابط قوی نهادینه و خودداری از حمایت از بازیگران یا احزاب سیاسی منفرد است. همچنین به معنای اختصاص منابع به پروژه‌هایی است که مستقیماً به نفع شهروندان معمولی عراقی است. اگر دولت‌های حاشیه خلیج‌(فارس) این رویکرد را دنبال کنند فرصت خواهند داشت روابطی بلندمدت را با عراق بر مبنای اعتباری رو به رشد برای صداقت ایجاد کنند.

تقویت روابط عراق- خلیج‌(فارس) همچنین فرصت‌هایی را برای ایفای نقش مثبت منطقه‌ای عراق ازجمله با میانجی‌گری میان دولت‌های حاشیه خلیج‌(فارس) و ایران (ابتکاری که دولت بغداد هم‌اکنون نیز دنبال می‌کند) فراهم می‌کند.

اروپا باید دولت‌های عرب خلیج‌(فارس) را به اقدام راهبردی‌تر در قبال عراق تشویق کند. اروپا از ترغیب این روند نفع می‌برد.

عراقی که روابط منطقه‌ای‌اش متنوع‌تر باشد احتمال بیشتری دارد که باثبات و امنیت و هم‌راستا با منافع اروپا در خاورمیانه باشد. متنوع سازی روابط منطقه‌ای عراق از این خواسته اروپا حمایت خواهد کرد که عراق باید به لحاظ سیاسی و اقتصادی ثبات داشته باشد و بتواند خود را از مناقشات ژئوپلیتیک مجزا کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *