جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

عضو ارشد حماس: درگیر جنگ جهانی با رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن هستیم/ سرنوشت جنگ را ما تعیین می کنیم نه آمریکا و رژیم صهیونیستی

عضو دفتر سیاسی حماس گفت: این جنبش درگیر یک جنگ جهانی با آمریکا، سایر کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی است اما به رغم این مساله مقاومت با تمام قوا با رژی…

ششمین نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی

ششمین نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه کشورمان با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی کشور با هدف گفتگو و تبادل نظر پیرامون مهمترین محور‌های مرتبط با روابط خارجی و بین المللی ایران برگزار شد. 

Loading

پسابرگزیت و تزلزل در سیاست خارجی انگلیس

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اگرچه انگلستان در رویکرد سیاست خارجی خود نسبت به مناطق مختلف جهان تغییرات عمده ایجاد کرده، اما هنوز به نتیجه دلخواه دست نیافته است.

وب‌سایت شورای روابط خارجی اروپا در یادداشتی نوشت: فیلیپ استیون در انتهای کتاب جدید و جذاب خود به نام «بریتانیای تنها»، مسیری منحنی را توصیف می‌کند که از گذشته تاکنون توسط دولت‌های مختلف انگلستان طی شده است. خواننده کتاب نیز همین احساس را پیدا می‌کند که انگلستان در حال طی کردن یک مسیر منحنی شکل است که دین آچسون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در سال 1962 آن را این‌گونه توصیف کرده بود: «انگلستان یک امپراتوری را از دست داده است، اما هنوز نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند».

اگر بحران سال 1956 سوئز موجب از دست رفتن موقعیت انگلستان به‌عنوان یک قدرت جهانی شد، خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، این کشور را هم ازنظر سیاست خارجی و هم ازنظر جستجوی یک هویت جدید با چالش جدی مواجه کرد. با بررسی سیاست خارجی انگلستان از زمان بحران سوئز تا برگزیت، متوجه می‌شویم که چگونه انگلستان جایگاه بین‌المللی خود را بعد از بحران سوئز که نتیجه یک تلاش شش دهه‌ای بود را از دست داد.

همان‌طور که استیون روایت می‌کند، دستاوردهای سیاست خارجی انگلستان پس از بحران سوئز ناشی از روابط گسترده با واشنگتن و بروکسل بود. روابط با واشنگتن اجازه داد تا انگلستان به یک شریک بی‌چون‌وچرا برای آمریکا تبدیل شود و در عوض، زمینه‌های برخورداری از نوعی خودمختاری استراتژیک که برای آن توانایی بازدارندگی هسته‌ای مستقل فراهم می‌کرد را ایجاد کند. وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا در انگلستان، اشتراک اطلاعات بین سرویس‌های مخفی دو کشور، حضور ارتش انگلستان در تمام برنامه‌های مهم استراتژیک، از آلمان غربی در طول جنگ سرد تا جنگ‌های اول و دوم عراق و کسب کرسی حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل، به توانایی هسته‌ای انگلستان اضافه شد. این توانایی‌ها به لندن اجازه داد تا روابط ویژه خود را به رخ دیگران بکشد؛ اگرچه دین آچسون به دیپلمات‌های خود دستور داده بود در افکار عمومی این موضوع را تبلیغ نکنند تا خطر فاصله گرفتن دیگر شرکای آمریکا از این کشور را بیشتر نکنند.

تحولات مشابهی نیز در روابط انگلستان با اروپا شکل گرفت. به‌نحوی‌که عمل‌گرایی و مهارت دیپلماسی انگلستان توانست برای این کشور برتری محسوسی ایجاد کند. روابط انگلستان با اروپا بعضی‌اوقات با حسن نیت همراه بود و برخی اوقات نیز مانند یک اسب سرکش برای کاهش سرعت ادغام اروپا مخصوصاً در سیاست دفاعی عمل می‌کرد. بااین‌حال، مارگارت تاچر، جان میجور و تونی بلر همگی به این درک رسیده بودند که نفوذ انگلیس در جهان ارتباط مستقیمی با عضویت این کشور در اتحادیه اروپا دارد.

درهرصورت، انگلستان به یک بازیگر اصلی و متحدی ارزشمند برای واشنگتن تبدیل شده بود.

امروز نیز انگلستان خود را به‌عنوان قهرمان تجارت آزاد معرفی می‌کند که قادر به پیوند بازارهای جهانی است اما توافقنامه‌های تجارت آزاد دیگر ابزار قدرتمندی برای اعمال رهبری جهانی نیستند. انگلستان اخیراً یک استراتژی جدید سیاست خارجی و امنیتی ارائه داده است که در آن یک برنامه بلند پروازانه تسلیحاتی نظامی تدوین کرده که عناصر اصلی آن بازگرداندن رزم‌ناوهای دریایی حامل ناوهای هواپیمابر و نوسازی زرادخانه هسته‌ای و زیردریایی‌های این کشور است. بریتانیا برخلاف همه شواهد، معتقد است که می‌تواند در تقابل با چین و روسیه به‌عنوان یک عامل بازدارنده واقعی باشد، اما در داخل کشور عواقب برگزیت می‌تواند ایرلند شمالی را بی‌ثبات کرده و منجر به دومین همه‌پرسی اسکاتلند شود که خبر از پایان اتحاد بریتانیا می‌دهد.

ازنظر استیون اگرچه نیروی دریایی سلطنتی یا مرکز مالی شهر لندن می‌توانند مهم باشند اما سیستم سیاسی انگلستان با برگزیت تا حد زیادی متزلزل شده است.

در آغاز قرن بیستم، از هر چهار نفر از ساکنان این سیاره، یک نفر تحت امپراتوری انگلستان زندگی می‌کرد، اما اکنون، انگلستان حتی ممکن است نتواند مردم خود را اداره کند؛ اما بااین‌وجود، عمل‌گرایی سیاست خارجی انگلیس نشان داده است که این کشور بازهم می‌تواند همه‌چیز را از نقطه شروع آغاز کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *