جدیدترین مطالب

تله بدهی

تله بدهی

زهرا صدرا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در ماه مه ۲۰۲۳، رئیس جمهور چین، ۳.۷ میلیارد دلار وام و کمک بلاعوض به پنج کشور همسایه آسیای مرکزی داد. (دولت پکن دارای سه نهاد اصلی به نام‌های بانک خلق چین، بانک صادرات و واردات چین و بانک توسعه چین است که به کشورهای آسیای مرکزی وام می‌دهد). بانک توسعۀ چین وام ویژه‌ای به مبلغ ۱.۴۵ میلیارد دلار برای همکاری چین و آسیای‌مرکزی اختصاص داده که برای توسعۀ منابع انرژی، معدن و پروژه‌های زیربنایی در آسیای‌مرکزی است؛ اما باید تاکید کرد که چین تنها برای تحقق پروژه‌ها توسط کشورهای آسیای مرکزی این وام‌ها را اختصاص نداده، بلکه این کشور در قبال پرداخت مبالغ هنگفت «مشارکت شرکت‎‌های چینی در هر پروژه» را هدف خود قرار داده است. 

افزایش شهدای غزه به ۳۴۱۸۳ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۱۸۳ نفر رسید و هفتاد و هفت هزار و ۱۴۳ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

انگلیس؛ شمار مرگ افراد ناشی از مصرف الکل به بالاترین میزان رسید

مرکز ملی آمار انگلیس در تازه‌ترین گزارش شمار مرگ مستقیم ناشی از نوشیدن مشروبات الکلی را در این کشور ۱۰ هزار و ۴۸ نفر اعلام و اضافه کرد. این میزان مرگ ناشی از مصرف الکل بالاترین شمار مرگ به این علت در ۲۴ سالی است که این آمار ثبت می‌شود.

آتش سوزی مرگبار در انگلیس

امدادگران سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس از مرگ دو نفر در پی آتش سوزی دریک ساختمان مسکونی در شمال پایتخت انگلیس خبر دادند.

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سپتامبر ۲۰۲۳، تاکید شد که ایران دیگر نمی‌تواند به عدم ایفاء تعهدات خود ادامه دهد و از ایران خواستند بدون تأخیر برای حل همه مسائل باقی‌مانده اقدام کند و اضافه کردند که اگر ایران نتواند اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک ۴ مارس به طور کامل اجرا کند، شورای حکام باید آماده باشد تا اقدامات بیشتری از جمله صدور قطعنامه انجام دهد. در سپتامبر ۲۰۲۳ آمریکا و ۶۲ کشور عضو آژانس در بیانیه‌ای بر ادامه تحقیقات آژانس تأکید و بر نیاز فوری شفاف‌سازی از سوی ایران و حل این مسائل به‌گونه‌ای که برای آژانس رضایت‌بخش باشد تأکید کردند. آمریکا به صراحت اعلام کرده که هرگونه راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران باید بر راستی آزمایی موثر بنا شود.
Loading

أحدث المقالات

تله بدهی

تله بدهی

زهرا صدرا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در ماه مه ۲۰۲۳، رئیس جمهور چین، ۳.۷ میلیارد دلار وام و کمک بلاعوض به پنج کشور همسایه آسیای مرکزی داد. (دولت پکن دارای سه نهاد اصلی به نام‌های بانک خلق چین، بانک صادرات و واردات چین و بانک توسعه چین است که به کشورهای آسیای مرکزی وام می‌دهد). بانک توسعۀ چین وام ویژه‌ای به مبلغ ۱.۴۵ میلیارد دلار برای همکاری چین و آسیای‌مرکزی اختصاص داده که برای توسعۀ منابع انرژی، معدن و پروژه‌های زیربنایی در آسیای‌مرکزی است؛ اما باید تاکید کرد که چین تنها برای تحقق پروژه‌ها توسط کشورهای آسیای مرکزی این وام‌ها را اختصاص نداده، بلکه این کشور در قبال پرداخت مبالغ هنگفت «مشارکت شرکت‎‌های چینی در هر پروژه» را هدف خود قرار داده است. 

بازداشت ۸ هزار و ۴۳۰ فلسطینی در کرانه باختری در ۲۰۰ روز

تهران-ایرنا- باشگاه حمایت از اسیران فلسطینی جدیدترین آمار شهروندان فلسطینی‌ بازداشت شده در کرانه‌باختری رود اردن بدست نظامیان رژیم صهیونیستی از آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون را اعلام کرد.

اذعان غرب به قدرت اقتصادی روسیه

تهران- ایرنا- بیزنس اینسایدر در مطلبی با اشاره به ادعای برخی کارشناسان غربی در خصوص احتمال ازهم‌پاشیدگی اقتصاد روسیه، اذعان کرد: اقتصاد این کشور با وجود شرایط جنگی و تحریم‌های غرب باثبات و قدرتمند است.

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند دیگر چیزی از او باقی نخواهد ماند

تهران – ایرنا – رئیس‌جمهور در دیدار نخبگان پنجاب پاکستان گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کرده و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.

Loading

تلاش بوریس جانسون برای مقابله با چالش‌های پسابرگزیت

۱۳۹۹/۰۷/۰۲ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: لندن اکنون در وضعیت مبهمی به‌سر می‌برد زیرا هم قرار است به زودی به طور کامل از اتحادیه اروپا جدا شود و هم مشخص نیست که آمریکا بعد از این جدایی چه روندی را در قبال انگلستان در پیش بگیرد. علی بیگدلی-کارشناس مسائل اروپا

انگلیس ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن۹۸) به صورت رسمی از اتحادیه اروپا خارج شد، اما در دوره گذار که قرار است تا پایان امسال باشد، همچنان معیارهای اصلی عضویت در این اتحادیه را حفظ خواهد کرد.

اکنون روابط انگلیس و اتحادیه اروپا به مدت یک سال حالت گذار را سپری می‌کند و دو طرف در این بازه زمانی فرصت دارند درخصوص نحوه روابط پسابرگزیت به توافق برسند. این در حالی است که اخیرا اورسولا فن درلاین، رئیس‌ کمیسیون اروپا ضمن ابراز نگرانی درمورد روند پیشرفت توافق برگزیت گفته احتمال شکل‌گیری به موقع این توافق هر روز کمتر می‌شود.

همزمان انگلیس که چشم‌انداز مثبتی از روابط این کشور با اتحادیه اروپا را نمی‌تواند متصور باشد به دنبال آن است تا برای دوران پسابرگزیت جای پای خود را در جهان محکم کند. در این راستا اخیرا خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ژاپن و بریتانیا بر سر یک مشارکت اقتصادی تازه به توافق جامعی دست یافته‌اند. دو طرف قصد دارند این توافق را روز اول ژانویه ۲۰۲۱ (۱۱ دی ۱۳۹۹) اجرایی کنند.

درواقع بریتانیا با خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند با همه کشورها وارد مذاکره شود و مقررات جدیدی را برای صادرات و واردات و خدمات تعیین کند؛ اما مشکلی که در این بین وجود دارد این است که بسیاری از سیاست‌های لندن به واشنگتن و رئیس‌بعدی کاخ سفید وابسته است.

با توجه به اینکه بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس تمایلات نومحافظه‌کارانه دارد و این تمایلات به تفکر دونالد ترامپ نزدیک است، وی اینگونه تصور می‌کرد که با خارج شدن کشورش از اتحادیه اروپا می‌تواند بازار وسیعی در آمریکا به دست بیاورد؛ اما تاکنون نتوانسته این هدف را محقق کند و ترامپ نیز چنین فضایی را در اختیار جانسون قرار نداده است؛ لذا به نظر می‌رسد که نخست‌وزیر انگلیس تاحدودی درباره خروج کشورش از اتحادیه اروپا دچار شک و شبهه شده و اقدام او در خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا باعث وارد آمدن ضرر و زیان‌های زیادی به اقتصاد لندن شده است، زیرا انگلیس سالانه بیش از 30 میلیارد دلار مبادله بازرگانی با کشورهای اروپایی داشت و بیش از 3 میلیون انگلیسی در کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا مشغول به کار بودند که این افراد با گذشت یک سال از اجرای پیمان برگزیت به ناچار باید خاک اروپا را ترک کنند. بنابراین بازگشت این تعداد کارگر بی‌کار به انگلستان، مشکلات اقتصادی بیشتری را در شرایط کرونایی برای این کشور رقم می‌زند.

در این راستا جانسون تلاش دارد که موقعیت‌های اقتصادی‌اش را در اتحادیه اروپا به ویژه در ایرلند از دست ندهد و حداقل تا زمانی که برگزیت هنوز اجرایی نشده این روند را پیش ببرد. نگاه جانسون در مرحله دوم به کشورهای غیر اروپایی از جمله ژاپن است که توافق اخیر بین توکیو- لندن در این راستا قابل تحلیل است.

باوجودی‌که انگلیس اینگونه محاسبه کرده که شاید در دوران پسابرگزیت بتواند موقعیت اقتصادی خود را در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس با کمک آمریکا بهبود بخشد، اما در این مناطق نیز شرایط برای لندن آنقدر مناسب نیست که بتواند فضای جدید اقتصادی برای خود ایجاد کند.

لذا با توجه به مشکلات عمده اقتصادی در انگلیس در حال حاضر بوریس جانسون با تنگناهای شدیدی مواجه شده است.

البته حزب نومحافظه‌کار انگلیس امیدوار است که بار دیگر دونالد ترامپ در آمریکا به پیروزی برسد و بتوانند در کنار واشنگتن به بخشی از اهداف اقتصادی‌شان هم در آمریکا و هم در حوزه‌های نفوذ این کشور به ویژه شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس دسترسی پیدا کنند.

با توجه به اینکه شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس تقریبا دچار نوعی اشباع اقتصادی شده‌اند کار برای لندن کمی دشوار شده، اما چون امارات به تازگی وارد فاز تاسیس نیروگاه‌های هسته‌ای شده ممکن است انگلیس در این بخش بتواند از این کشور منتفع شود.

هر چند همانگونه که ذکر شد این موقعیت‌ها بستگی به آن دارد که ترامپ مجدد وارد کاخ سفید شود یا خیر.

در واقع اگر ترامپ پیروز نشود و دمکرات‌ها به پیروزی برسند، معمولا رابطه دمکرات‌ها با محافظه‌کاران انگلیس رابطه خوبی نیست؛ لذا اگر جو بایدن به پیروزی برسد انگلیس با وجود تفکرات و سیاست‌های نومحافظه‌کارانه در لندن دیگر خیلی نمی‌تواند فضای مناسبی را در آمریکا به دست آورد.

درخصوص روابط تهران و لندن بعد از خروج این کشور از اتحادیه اروپا نیز باید توجه داشت که انگلیس تا به امروز سیاست‌هایش را در قالب سیاست‌های بروکسل در قبال ایران تنظیم کرده است. حتی اگر تاکنون انگلیس همچنان در کنار فرانسه و آلمان قدم برمی‌دارد ازجمله به این دلیل است که انگلیس می‌خواهد طی مدت یک سال تا خروج کامل از اتحادیه ضمن همراهی با برخی سیاست‌های بروکسل، امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا بگیرد. در این رابطه شاهد بروز برخی اختلاف‌نظرها میان واشنگتن و لندن نیز هستیم. این رویکرد لندن بیانگر آن است که بوریس جانسون می‌خواهد به هر ترتیب که شده فضای اتحادیه اروپا را برای خود حفظ کند و بعد از پایان دوره یک‌ساله برگزیت هنوز جای پایی در اتحادیه اروپا داشته باشد. هرچند خیلی بعید به نظر می‌رسد، چرا که فرانسه و آلمان در حال حاضر روابط خیلی خوبی با انگلیس ندارند. در نتیجه لندن اکنون در وضعیت مبهمی به‌سر می‌برد زیرا هم قرار است به زودی به طور کامل از اتحادیه اروپا جدا شود و هم مشخص نیست که آمریکا بعد از این جدایی چه روندی را در قبال انگلستان در پیش بگیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *