جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

زخم باز ایران برای پاکستانی‌ها

زخم باز ایران برای پاکستانی‌ها

محسن روحی صفت می گوید: اگرچه باید کشورها بهترین روابط را با همسایگان خود داشته باشند اما باید تأثیرات محیطی را هم در نظر بگیریم. یعنی محیط منطقه و محیط بین‌المللی از همه مهم‌تر شرایط و پتانسیل دو کشور ایران و پاکستان اصلا شاید اجازه پیشبرد مناسبات تجاری دوجانبه تا سقف ۱۰ میلیارد دلار را به دو طرف ندهد.

جاری شدن سیل در شهر مدینه عربستان + فیلم

تهران- ایرنا- منابع خبری گزارش دادند که بارش شدید باران در شهر مدینه عربستان، منجر به آب گرفتگی معابر و جاری شدن سیل در برخی از نقاط این شهر شده است.

تداوم نگرانی‌ها از احتمال صدور حکم نتانیاهو؛ آمریکا دیوان بین‌المللی دادگستری را تهدید کرد

تهران- ایرنا- درحالیکه کابینه رژیم صهیونیستی به شدت نگران احتمال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم و دیگر مقامات صهیونیست است پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع مطلع گزارش داد که اعضای کنگره ایالات متحده، دیوان بین‌المللی دادگستری را تهدید کرده‌اند که از صدور قرار بازداشت برای مقام‌های (رژیم) اسرائیل خودداری کند.

تهدید دیوان بین‌المللی دادگستری از سوی اعضای کنگره آمریکا: قرار بازداشت صادر نکنید

تهران- ایرنا- پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع مطلع گزارش داد که اعضای کنگره ایالات متحده، دیوان بین‌المللی دادگستری را تهدید کرده‌اند که از صدور قرار بازداشت برای مقام‌های (رژیم) اسرائیل خودداری کند.

تهدید دیوان بین‌المللی دادگستری از سوی اعضای کنگره آمریکا؛ قرار بازداشت صادر نکنید

تهران- ایرنا- پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع مطلع گزارش داد که اعضای کنگره ایالات متحده، دیوان بین‌المللی دادگستری را تهدید کرده‌اند که از صدور قرار بازداشت برای مقام‌های (رژیم) اسرائیل خودداری کند.

Loading

فراز و فرود مواضع بایدن در قبال ایران از پیش از انقلاب تا بعد از برجام

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پایگاه اینترنتی پولیتیکو به بررسی مواضع جو بایدن در قبال ایران در بیش از چهار دهه اخیر پرداخته و نوشته که او مدت‌هاست تلاش کرده با احتیاط در مسیر رابطه با ایران گام بردارد، از یک سو ظنین، اما با این حال امیدوار است و به امید به ثمر نشستن بذر تلاش‌هایش در درازمدت، اغلب بر دستاوردهای تدریجی متمرکز است.

این پایگاه اینترنتی در مقاله‌ای به قلم نهال طوسی آورده است: بایدن امروز در قامت رئیس جمهور نیز تلاش دارد با وجود مسموم بودن فضای سیاسی، به ویژه به دلیل مخالفت‌ها از سوی هم‌پیمانانی همچون اسرائیل و برخی دولت‌های عربی، به دیپلماسی هسته‌ای با ایران فرصتی بدهد.

بر اساس این مقاله، بایدن از زمان طاغوت تا جریان عملیات نظامی شکست خورده آمریکا در طبس با موضوع ایران سروکار داشته و یکی از دلایل مخالفتش برای فروش سلاح به عربستان در دوران رونالد ریگان این بوده که رژیم‌ها در خاورمیانه بی‌ثبات هستند و مانند سقوط محمدرضا پهلوی، نمی‌توان روی بقای خاندان سعودی به عنوان یک متحد آمریکا حساب باز کرد.

در همین حال، بایدن در سال 1996 از استفاده از لحن خصمانه علیه ایران هم دریغ نکرد؛ به طوری که هشدار داده بود اگر ایران در پس بمبگذاری در برج‌های خُبَر در عربستان باشد، اعلان جنگ محسوب می‌شود.

او در همان سال‌ها از افزایش قابلیت‌های نظامی ایران به شدت نگران بود، به طوری که سال 1998 در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز در پاسخ به اینکه عراقِ صدام برای آمریکا خطرناک‌تر است یا جمهوری اسلامی ایران؟ گفته بود: «فکر می‌کنم ایران و ظرفیت موشکی‌اش تهدید بزرگ‌تری در بلندمدت باشد.»

با روی کار آمدن دولت اصلاحات در ایران، سپس واقعه 11 سپتامبر و اقدام جرج بوش به توصیف کردن ایران به عنوان یکی از اعضای «محور شرارت» مورد ادعای وی، بایدن همچنان ارتباط خود را با موضوع ایران حفظ کرده بود. در جریان حمله به افغانستان، او به مشاورانش گفته بود که باید «یک چک 200 میلیون دلاری برای ایران» ارسال کرد؛ پیشنهادی که یکی از مشاورانش همانجا در همان جلسه به او می‌گوید «فکر کنم آن‌ها چک را نپذیرند و در جا پس بفرستند.»

بر اساس این مقاله، چاک هیگل، وزیر دفاع اسبق آمریکا در سال 2003 امکان دیدار بایدن با محمدجواد ظریف، نماینده وقت ایران در سازمان ملل را فراهم آورد. به گفته هیگل، او و بایدن از اینکه توانسته بودند با ظریف ارتباط شخصی برقرار کنند، حس خوبی داشتند.

بعد از سقوط بغداد در حمله آمریکا به عراق، در حالی که در آمریکا این ایده ترویج می‌شد که آمریکا باید به سوی تهران پیشروی کند یا دستکم حمله‌ای را علیه ایران ترتیب دهد، بایدن تصریح کرده بود که این ایده بدی است.

ظرف یک سال پس از حمله به عراق، بایدن و دیگر قانونگذاران آمریکایی تلاش کردند تا گشایش دیپلماتیک با ایران ایجاد شود. دولت بوش با این ایده مخالفتی نداشت و حتی در برخی موارد امکان تماس میان مقامات آمریکایی و ایرانی را تسهیل کرد. بایدن در ژانویه 2004 در حاشیه مجمع اقتصادی جهانی داووس در سوئیس با کمال خرازی، وزیر وقت امور خارجه ایران دیداری داشت. بایدن البته یک سال بعد از این دیدار، دریک جلسه پنل عمومی با خرازی به مجادله پرداخت. در همین حال، این سناتور در مجامع مختلف می‌گفت آمریکا نباید برای تغییر نظام در ایران فشار بیاورد، بلکه باید با کشورهای اروپایی که در خصوص برنامه هسته‌ای طرف مذاکره با تهران هستند، هماهنگ باشد.

بایدن در مصاحبه‌ای با ان.بی.سی نیوز در ژوئن 2005 گفت: «من دوست دارم که رژیم ایران تغییر کند، اما فکر می‌کنم که سیاست باید اینگونه باشد که چگونه از دستیابی آن‌ها به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم؟ چگونه نگذاریم در فناوری موشکی پیشرفت کنند؟»

او در سال 2006 به قطعنامه سنا که از بوش می‌خواست سپاه پاسداران را به عنوان گروهی تروریستی معرفی کند، رای مخالف داد و گفت که نمی‌خواهد با این کار به بوش این امکان را بدهد که حمله به ایران را با مصوبه سنا توجیه کند. او تلاش مداومی داشت تا با اقداماتی که در سطح پایین‌تری از توسل به زور نظامی باشد، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند. وقتی او در سال 2008 به عنوان معاون اول اوباما برگزیده شد، خواستار مذاکره و در همین حال تحریم ایران برای رسیدن به توافقی هسته‌ای شد.

جمهوری‌خواهان و تندروها در آمریکا بایدن را بابت سیاستش در قبال ایران بارها مورد تمسخر قرار داده‌اند. برای نمونه، مایکل روبین در ستونی که در ماه اوت 2008 نوشت، بایدن را «سناتور مورد علاقه تهران» توصیف کرد. اما بایدن در دوران اوباما با رئیس جمهوری همکار شد که هر دو دیدگاه مشابهی در خصوص رویکرد به ایران داشتند. بایدن در یکی از سخنرانی‌های مهم خود درست چند هفته بعد از آغاز به کار دولت اوباما گفت که آمریکا می‌خواهد با ایران صحبت کند، اما در صورت لزوم آماده است تا اقدام پیش‌دستانه برای توقف برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد. وی از رویدادهای پس از انتخابات 2009 ریاست جمهوری در ایران به عنوان «بذر نابودی» یاد کرده بود، اما در همین حال گفته بود که منافع ملی آمریکا صرفا ترغیب ایران به دست کشیدن از برنامه هسته‌ای است.

بایدن شخصا در انعقاد برجام نقشی نداشت. مرگ پسر بایدن در مه 2015 ظاهرا یکی از دلایلی است که نقش معاون اول رئیس جمهور آمریکا را در آن دوران کمرنگ کرده است، اما در جریان تصویب و اجرای این توافق توسط دولت آمریکا و جلوگیری از کارشکنی جمهوری‌خواهان در کنگره، نقش مهمی را ایفا کرد.

دوره بعدی، روی کار آمدن دونالد ترامپ است. او در سال 2018 از برجام خارج شد و تحریم‌ها را دوباره علیه ایران وضع کرد. بایدن از زمان نامزدی‌اش برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 2020 گفت که خواهان بازگشت به این توافق خواهد بود.

در همین حال، او اکنون چندان تلاش ندارد در منظر عمومی طوری به نظر برسد که در خصوص مورد ایران فوریتی احساس می‌کند. با توجه به چالش‌های متعدد دیگری همچون کرونا که به اقتصاد آمریکا صدمه زده، عاقلانه به نظر نمی‌رسد که کسی بخواهد سرمایه سیاسی خود را صرف موضوع ایران کند؛ اما هیگل می‌گوید بایدن درک می‌کند که زمانی که نوبت به موضوع حساس دیپلماتیک برسد، نه ایران و نه آمریکا نمی‌توانند خیلی خود را مشتاق نشان دهند.

نویسنده در پایان نتیجه‌گیری کرده است: هر چه این مذاکرات بیشتر طول بکشد، نیروهای ضدتوافق، مخالفت بیشتری با احیای آن خواهند کرد. منتقدان همین حالا هم تاکید می‌کنند که بایدن نباید تحریم‌ها علیه ایران را بردارد که این به شکل موثری منجر به مرگ توافق هسته‌ای خواهد شد. ایران هم انتخابات ریاست جمهوری در پیش دارد که ممکن است کسانی را بر سر کار بیاورد که در برابر گفتگو با آمریکا مقاومت کنند. به مرور به فصل انتخابات آمریکا در سال 2022 هم نزدیک می‌شویم و اگر بایدن در نجات توافق 2015 جدی باشد، باید نیت خود را بیش از پیش شفاف کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *