جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

تناقضات سیاست خارجی بایدن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پس از چهار سال انتظار در مورد عقب‌نشینی یا عدم عقب‌نشینی آمریکا از نقش رهبری جهانی خود، جهان شاهد تعدادی اقدامات گیج‌کننده است که دولت بایدن برای احیاء جایگاه بین‌المللی آمریکا برداشته است.

وب‌سایت اندیشکده بریتانیایی چتم هاوس در یادداشتی نوشت: جو بایدن در ماه اول ریاست جمهوری خود، آمریکا را به توافق اقلیمی پاریس و سازمان بهداشت جهانی بازگردانده، مجدداً به شورای حقوق بشر سازمان ملل پیوسته و ممنوعیت مسافرتی تعدادی از کشورهای اسلامی را لغو کرده است. بایدن همچنین به موضع دوپهلوی آمریکا در قبال متحدان اروپایی پایان داده و در گامی ضروری، به تعهد آمریکا طبق ماده 5 پیمان ناتو صریحاً تأکید کرده است.

موضع سخت‌گیرانه بایدن در قبال تهاجم و تجاوز روسیه به دموکراسی و حاکمیت کشورها در داخل و در خارج، اطمینان خاطری برای بسیاری از اروپایی‌ها و آمریکایی‌هاست.

بااین‌حال، تناقض بالقوه در سیاست خارجی دولت بایدن هم‌اکنون نیز مشهود است. آمریکا به دنبال سیاستی است که بر دو حقیقت متضاد استوار بوده و مهم‌ترین معضل سیاست خارجی محسوب می‌شود، به‌طوری‌که دموکراسی در داخل و در خارج آماج حمله قرار گرفته و باید در صدر موضوعات دیپلماسی بین‌المللی بدان پرداخته شود. همچنین برای توافق در مورد راه‌حل‌های ضروری دست‌یابی به صلح پایدار، همکاری با قدرت‌های دیکتاتور و ناقض حقوق بشر حائز اهمیت بوده و بلکه اساسی است.

چهار سال آتی موفقیت آمریکا در همکاری با چین در مورد تغییرات اقلیمی و با روسیه در مورد کنترل تسلیحات، در عین انتقاد از حمله این دو کشور به هنجارهای دموکراتیک را به بوته آزمایش خواهد گذاشت. در خصوص روسیه، علائم اولیه مثبت بوده و یکی از اولین اقدامات دولت بایدن مذاکره برای تمدید پیمان استارت نو تا قبل از ضرب‌الاجل 5 فوریه بوده است.

پیش‌بینی‌های زیادی از همکاری اتحادیه اروپا، آمریکا و انگلیس برای اعلام تحریم‌های هماهنگ علیه اشخاص مسئول رفتار مجرمانه با الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه، حکایت می‌کند. اگر این روند به واقعیت بپیوندد، پاسخ روسیه چالش‌های راهبرد دوخطی آمریکا را آشکار خواهد ساخت.

از سوی دیگر، احیای مشارکت فرا آتلانتیک گام بعدی است که با اخبار ازسرگیری گفتگوهای آمریکا و اروپا با ایران گره‌خورده است. در این خصوص، پیدا کردن یک توافق عملی آسان نیست اما تمایل دولت بایدن به پیشبرد این موضوع نشانه دیگری است که از احیای نقش آمریکا در جهان و به‌ویژه در اروپا حکایت می‌کند.

علیرغم بازگشت سریع آمریکا به صحنه بین‌المللی، اروپا از تداوم قدرت آمریکا نگران بوده و دیدگاه‌ها در مورد بازگشت آمریکا متفاوت است. برخی از کشورهای اروپایی با دنیای بدون رهبری آمریکا سازگاری پیدا کرده‌اند و برخی دیگر بر مسیر مستقل اروپا از اولویت‌های آمریکا تأکید می‌کنند.

بسیاری نیز از بازگشت آمریکا احساس راحتی کرده اما از عدم دوام آن بیمناک هستند. برخی از کارشناسان سیاست خارجی معتقدند که دونالد ترامپ سیاست خارجی آمریکا را برای همیشه تغییر داده است. به دلایل زیادی، بعید است که بازگشت سریع اخیر آمریکا به چندجانبه‌گرایی و استقبال از ارزش‌های دموکراتیک (هرچند خوشایند) به معنای بازگشت آن به جایگاه سابق خود باشد.

دولت جدید آمریکا همچنان به‌واسطه واقعیت‌های داخلی، به‌ویژه همه‌گیری کرونا ویروس، محدود شده و بازبرقراری زندگی عادی روزانه در شرایط دوقطبی شدید جامعه در خصوص بی‌عدالتی و نابرابری نژادی و همچنین، حاکمیت جناح رادیکال بر حزب جمهوری‌خواه، دشوار خواهد بود.

دولت بایدن تلاش‌های تحسین‌آمیزی برای حل این چالش‌ها برداشته که خرید 200 میلیون دوز واکسن مضاعف و پیشبرد طرح‌های کمک اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری ازجمله‌ی آن‌هاست اما ترامپ علیرغم حملات کنگره و ناکامی در مدیریت همه‌گیری همچنان در حزب جمهوری‌خواه از نفوذ زیادی برخوردار است.

سیاست‌های بین‌المللی نیز واقعیت جدید دیگری است زیرا موقعیت نسبی آمریکا در اقتصاد جهانی کاهش‌یافته، موقعیت چین قوی‌تر شده و جهان از جنبه‌های مختلف و حتی خود آمریکا نیز تغییر کرده است. هرچند که بایدن احتمالاً می‌تواند آمریکا را به دیپلماسی بین‌المللی بازگرداند اما احیای موقعیت سابق این کشور دشوار خواهد بود. اقتصاد چین در مقایسه با آمریکا افزایش چشمگیری داشته است. رئیس‌جمهور بایدن با مجموعه متفاوتی از محدودیت‌ها ازجمله توزیع نامطلوب قدرت مادی در سراسر جهان و تشدید اقتدارگرایی در درون چین مواجه است.

امید بایدن به راهبرد چندجانبه در قبال چین بیانگر رقابت بین ارزش‌های دموکراتیک و ارزش‌های اقتدارگرایی است. این امر وجه تمایز وی با روسای جمهور دموکرات قبلی است. دنیای بایدن دنیایی است که در آن، رقابت ژئوپلیتیکی یک واقعیت بوده اما یک راهبرد نیست و تقویت راهبرد چندجانبه یک چالش محسوب می‌شود.

بایدن با قرار دادن دموکراسی و ارزش‌ها در قلب سیاست خارجی، یک راهبرد دوخطی اتخاذ کرده است که ازیک‌طرف به دنبال همکاری در مورد تغییرات اقلیمی، بهداشت جهانی و توزیع ایده آل جهانی واکسن بوده و از طرف دیگر به دنبال پیشبرد دموکراسی و حقوق بشر برای مقابله با مثلاً روسیه است.

برای پیگیری این راهبرد، بایدن نیازمند اتخاذ استراتژی هوشمندانه و دقیقی است که سود آن از زیانش بیشتر بوده و ضمن پیگیری اولویت‌های کوتاه‌مدت، بازی بلندمدت تقویت ارزش‌های جهانی را نیز لحاظ کند. احیای دموکراسی آمریکا در داخل و مقابله با گسترش ارزش‌های دیکتاتوری در خارج مستلزم مقدار مناسبی از عمل‌گرایی و ارائه دیدگاهی از دنیای جدید است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *